Bukefalos 28 år!

_FiA_

Trådstartare
Min mamma (och jag) köpte en F.D travare som vi hade som ridhäst i 5 år, då upptäcktes en cysta på strålbenet i hoven och hon kunde bara användas som promenadhäst i skogen. En mamma och hennes dotter som är bekanta till oss, valde att ta hästen på foder, och använda henne som promenadhäst. Dom skulle ha henne på foder på livstid var tanken. Vi ville inte sälja henne eftersom vi ville ha makten som ägare att bestämma hennes öde osv. För något år sedan så gjorde dom en röntgen som visade att cystan var borta och hon kunde användas till lite hoppning osv. Men hon var ju fortfarande till åren, hon var 17 år då.

Nu igår så ringde tjejen och talade om att dom har inte tid att ha henne kvar då dottern har fullt upp i skolan. Dom kan tänka sig att släppa henne på sommarbete över sommaren så vi hinner fundera hur vi ska göra.

Hur gör vi nu? Vi blev helt överraskade, då vi trodde att dom skulle ha henne kvar till hästens sista dag i livet. Hon har ju hunnit bli 19-20 år gammal nu.

Vi har i dagsläget en rutinerad quartervallack som vi rider western med. Vi vill väl egentligen inte ha tillbaka en häst som vi bara kan använda till promenadridning, vi har i det stallet vi står nu inte någon ledig box. i såfall ska man ställa henne i något annat stall, och stå på två ställen. Eller flytta både henne och vallacken vi har till ett helt annat stall, men det vill vi egentligen inte då vi trivs så bra där vi står.

Hur gör man i en sådan här situatuion? är det möjligt att ens hitta en fodervärd till en 19 år gammal travare? Är bästa lösningen att ta bort henne?:(

Ligger tråden fel, flytta den gärna
 
Sv: Dilemma

Har ni skriftligt avtal gällande livstidsfoder? Vad står i så fall om hästens livstid - den "naturliga" eller att det är FV som sköter avlivning?

Det skadar väl inte att försöka finna en ny FV.
Om ni har ett skriftligt avtal gällande livstids foder, kan du lägga stor press på nuvarande FV att finna ett annat hem åt hästen.'
Ett muntligt avtal är lika juridiskt bindande som ett skriftligt, men svårare att bevisa och därför kanske jobbigare att pressa nuvarande FV.

Som du beskriver situationen, har du och nuvarande FV ett gemensamt ansvar att finna en lösning. Ny FV är nog inte så enkelt att hitta men säkert inte omöjlig heller, om hästen är trevlig att rida och hantera.

Huruvida du väljer att söka stallplats för båda dina hästar eller att avliva vbl-travaren, får du söka komma överens med dig själv.

Fördelen med att vara kvar som ägare är att du haft kontroll. Nackdelen är att du nu står kvar med ansvaret.
 
Sv: Dilemma

Jag skulle ha tagit bort hästen,han är ju endå till åren,och risken att han blir en vandringspokal känns ganska stor,och det blir ju ny flytt,nytt stall,nya människor,nya kompisar,så nej,jag skulle inte våga chansa!
 
Sv: Dilemma

Finns alltid nån som vill ha en häst till bara promenadridning ,fråga är om den personen är seriös kanske bara vill ha en "gratis häst"jag gav bort min "gamla travare"hon var 18 när jag gav bort henne nu 21år ,hon har ett sånt underbart hem så de finns inte står på turridningsverksamhet i blekinge hon har de så bra där barnes favorit !så jag tycker du kan sätta ut annons och se om du hittar ett lämpligt hem innan du bara ta bort henne:)
 
Sv: Dilemma

Och som vi sett i många diskussioner så visar sig det goda hemmet ofta vara ett slakteri, har man tur ligger det i Sverige.

Till TS, hittar ni inget garanterat gott hem (någon ni känner till eller som har goda kontrollerabara refferenser) så är slakt bättre än att chansa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 714
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp