Magiana

Trådstartare
Jag sitter just nu med ett problem som jag just nu löser genom att inte lösa det. I söndags förmiddag fick jag en rejäl smäll på näsan av en häst och eftersom jag fortfarande blöder näsblod skulle jag behöva åka in till akuten. VC kan inte göra så mycket säger de. Det enda de kan göra är att titta på näsan och eventuellt skicka mig vidare till akuten :meh: . Sköterskan på VC tyckte också att näsan borde röntgas efter min beskrivning av tillståndet.

Grejen är att akutmottagningar är en av de hemskaste platser man kan åka till och jag vill inte åka dit själv. Ingen jag känner har möjlighet att åka med så jag fortsätter att sitta här med bomull i näsan. (Min bekantskapskrets är ju extremt liten.)

Finns det någon i närheten av Norrtälje som kan tänka sig att följa med som stöd? Jag löser inte det här själv.
 
Jag sitter just nu med ett problem som jag just nu löser genom att inte lösa det. I söndags förmiddag fick jag en rejäl smäll på näsan av en häst och eftersom jag fortfarande blöder näsblod skulle jag behöva åka in till akuten. VC kan inte göra så mycket säger de. Det enda de kan göra är att titta på näsan och eventuellt skicka mig vidare till akuten :meh: . Sköterskan på VC tyckte också att näsan borde röntgas efter min beskrivning av tillståndet.

Grejen är att akutmottagningar är en av de hemskaste platser man kan åka till och jag vill inte åka dit själv. Ingen jag känner har möjlighet att åka med så jag fortsätter att sitta här med bomull i näsan. (Min bekantskapskrets är ju extremt liten.)

Finns det någon i närheten av Norrtälje som kan tänka sig att följa med som stöd? Jag löser inte det här själv.

(Var inte meningen att få med citatet, vet inte hur man gör i det här nya systemet...

Kan man inte skicka PM heller längre ? )
 
Senast ändrad:
Akuten låter onödigt, såvida du inte blött typ en liter eller har svårt att andas, däremot bör väl en öron-näsa-halsläkare utesluta att du har behandlingskrävande näsfraktur...
 
Nej, det blöder inte mycket men det måste ju sluta någon gång. Jag har ju haft eländet i över 3 dygn nu. Sånt "bränns" tydligen med en grej de stoppar in i näsan. VC kan inte göra det.
 
Har du blodstoppande vadd eller åtminstone lite matolja på bomullen i näsan ? Kan vara bra att få näsan kollad och om så krävs korrigerad denna vecka, det kan bli väldigt besvärligt få den rakställd annars.
 
Jag har haft matolja på bomullen i flera dagar för att det inte ska fastna.

Näsan är rak men det sitter ett plåster utanpå som har fastnat (sår även på utsidan alltså), så jag ser inte helheten. Skulle den vara lite sned så tänker jag skita i det. Jag har provat att få loss plåstret med olja men har inte lyckats.
 
Jag har haft matolja på bomullen i flera dagar för att det inte ska fastna.

Näsan är rak men det sitter ett plåster utanpå som har fastnat (sår även på utsidan alltså), så jag ser inte helheten. Skulle den vara lite sned så tänker jag skita i det. Jag har provat att få loss plåstret med olja men har inte lyckats.

Då får du se upp så såret inte blir infekterat, det sitter ju i en extra viktig region... Du måste ju kunna få remiss till ÖNH i lugn & ro ?
 
@Magiana jag har tyvärr lite långt till Norrtälje annars hade jag kunnat följt med dig! Men kolla om inte VC kan fixa en remiss till öron/näsa/hals istället, akuten känns ju som sagt inte som rätt ställe... Vi åkte i flera omgångar med makens farbror som blödde helt orimliga mängder utan att de fick stopp på det i vintras, men på akuten stod de helt handfallna utan det var öron/näsa/hals som kunde hjälpa till.
 
Jag har precis pratat med VC igen. De föreslog att jag skulle ta ut bomullstussen och få in luft men det törs jag inte ifall det rinner. Det är ju inte så mycket det blöder, men för mig är det för mycket eftersom jag inte tål något alls. Deras andra förslag var att komma dit och så kunde de fixa lite snabbt men hon varnade mig för att behandlingen kunde upplevas som kränkande då de egentligen inte har tid och hon inte kunde ge mig extra hänsyn.

Det känns som om inget alternativ fungerar.
 
Vad tråkigt att det inte är bättre :(
Du vet att jag hade följt med dig om jag kunnat.
Hoppas det finns någon bukare som kan hjälpa dig :)
 
Det har slutat blöda nu. Jag flyttade bomullen lite successivt åt sidan i näsborren och andades in genom näsan. Så småningom kunde jag ta ut tussen för det började kännas okej. Men jäklar vad vacker jag är. :D Färggrann som få i nyllet. Plåstret som jag haft över näsan har jag också lyckats få bort.

Hästen som knockade mig kommer jag inte att rida utan martingal framöver.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 867
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 675
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp