Dilemma....

KungTulle

Trådstartare
Donetta går just nu på ett fantastiskt bete. Rinnande vatten,stora träd och vidsträckta ängar. Det finns en stor lada att gå in i vid behov.

Jag har haft vissa diskussioner med betesägaren om att få ha henne där på lösdrift över vintern för en ganska rimlig summa per månad.

På många sätt är det ett hästparadis.

Hon hade ju tom funnit en kompis bland hästarna där.

Tyvärr fick ju hennes kompis avlivas i tisdags pga fång. De andra hästarna bråkar inte med henne och hon bråkar inte med dom, men hon vill inte vara i deras flock. När jag kommer dit så hittar jag henne iregel en 50-100 meter bort från de andra.

Så var det innan också men då var hon tillsammans med shettisen.

Igår hade det släppts ut 2 nya hästar 2 fullbodsston. Så det var en hel del tumult i den "stora flocken" men Donetta stod helt lugnt en bit bort och blandade sig inte i. Jag hoppas litet att hon ska bilda flock med de två nya.

Nu till problemet.

Betesägaren har fått för sig att han vill ta föl efter en del av stona. ( Varmblodstravare). Han har ev en varmblodstravarhingst på "lut" som han ska få gratis som han tänker ha i en hage som han ska stängsla av på marken han äger. Betesägaren har inte mycket hästerfarenhet. Han har troligen aldrig ens lett en hingst i grimma.

Dessutom så har han bitvis ganska dåliga staket, med halvbra ström i.

Nu säger han visserligen att han ska bygga ett jättebra staket till hingsten. Men jag är tveksam. Är orolig för att om hingsten kommer loss att denne "bestiger" Donetta trots att hon redan är dräktig sedan 5 månader och att hon då riskerar kasta sitt föl.

Dessutom, - hur genomtänkt är det att betäcka "avdankade" varmblodstravarston.... med en likaledes "avdankad" dito hingst. Känns inte som om att det blir föl som han kommer kunna sälja ens till väldigt lågt pris. Jag har försökt få honom att överväga att använda bra hingstar av ridhästmodell istället till stona om han nu ska betäcka för då blir ju fölen lite bättre lämpade att bli ridhästar i alla fall.

Nu har jag precis pratat med honom i telefon och sagt att om hingsten ska dit vill jag veta det MINST en vecka i förväg så att jag kan ordna att transportera hem Donetta.

Visst härhemma finns två st vuxna hingstar ( varav den ena är far till "barnet"), men jag VET att dessa respekterar staketen härhemma, jag VET att stömmen fungerar 100% och jag har helt andra möjligheter att kontrollera att allting är ok flera ggr per dygn än på betet som ligger ca 6 km bort från min gård.

Härhemma har vi ganska små vinterhagar, men vårat sommarbete ligger bara ca 150-200 meter bort och jag skulle kunna använda "mellanrummet" mellan de hagarna som en höst/vinterrasthage till Donetta. ( Nog ca 5000 m2 i alla fall). Där kunde hon sällskapa med vår b-ponny Timon som hon gillar ganska bra. Samt vara inne i box hemma på gården om nätterna. ( Litet mera meck att släppa ut och in henne och ponnyn morgon och kväll bara...).

Jag känner mig dock villrådig. Skulle ni låta henne gå kvar på nuvarande bete/lösdrift eller ta hem?

Om betesägaren avstår från att ta emot varmblodstravarhingsten skulle det iofs varit trevligt för Donetta att bo över vintern därborta- OM hon får en "egen" flock eller kompis. Fast Timon skulle SPRICKA om han blev släppt på bete/löstdrift därborta så det är inte att tänka på...

Suck!

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma....

Eftersom du redan är misstänksam så skulle jag ta bort hästen om han skaffade hingsten. Känns som det skulle vara svårt att förlåta sig själv om någonting händer...

Hemma har du ju koll på allting, en stor trygghet skulle jag känna :laugh:
 
Sv: Dilemma....

Jag tänker lite som Ämelie, hemma VET du att staketen är bra, du har koll på henne (och de andra hästarna) på ett helt annat sätt än om hon skulle gå kvar. Så mkt mer meck blir det väl inte av att ta in och ut två hästar?

(Hade Kraten varit pensionär så hade du fått låna honom som sällskap ifall du skulle låta henne gå kvar. Han går med allt och alla och skulle aldrig i livet få för sig att klättra på ett sto. Nu är han dock i fulltävlingskondition...)
 
Sv: Dilemma....

Svår sits.. men skulle hingsten komma dit skulle jag nog ta hem hästen för att inte riskera att hon kastar fölet.
 
Sv: Dilemma....

Du kan inte ta hem Donetta medan betesägaren fixar staketet, eller be att de fixar ordentliga staket innan hingsten kommer? Så att du får se hur hagen blir innan du bestämmer dig.

Angående betsägarens val av hingst- vad spelar det för roll för din del? :confused:

Min äldre häst har liksom Donetta alltid hållit sig lite för sig själv bland de andra hästarna, men för ett år sedan kom en ny ponny till lösdriften. I början var allt precis som vanligt- min häst för sig, ponnyn för sig själv och resten av hästarna i en grupp. Men efter 4-5 måndader blev min häst och ponnyn bästisar, och nu är de urlöjliga med varandra :D Så ibland kan det ta tid för dem att hitta varandra, särskilt som er flock nyligen förändrats. Jag skulle ge det mer tid, för det låter some ett jättehärligt hästliv.
 
Sv: Dilemma....

Jag skulle ta hem. Eftersom hon inte är med i flocken, det finns risker med kommande hingst, hon är dräktig och du har mer koll på henne hemma. Det tar ju inte många minuter att ta in/ut.
 
Sv: Dilemma....

Angående betsägarens val av hingst- vad spelar det för roll för din del? :confused:

Kanske eftersom han har innan i sommar frågat om en massa råd rent allmänt om avel, betäckningar hingstval etc. Han vill ju kunna sälja föl och inte förlora på det. Jag har försökt förklara att det inte är nån större ekonomi i att avla på varmblodstravare som man fått gratis eller väldigt billigt med tanke på att de oftast inte har vare sig härstamning eller egna prestationer som gör avkommorna attraktiva att köpa in som unghästar av folk som vill ha en starthäst.

Att jag bekymrar mig angående den hingst som han eventuellt vill ha dit har alltså två orsaker.

a/risken att den kommer ut och skadar Donettas blivande föl

b/ han själv kommer förlora på det och det är en trevlig kille som jag inte vill att det ska gå fel för

/KT
 
Sv: Dilemma....

Jag tycker inte detta har på hästhantering att göra. Ta hellre bort tråden helt och hållet isåfall.

Det har att göra med om hästen ska flyttas hem eller ej. Inte om hur hon ska hanteras.

/KT
 
Sv: Dilemma....

Jag skulle tagit hem stoet om han bestämde sig för att ta dit hingsten, oavsett hur staketet ser ut. Hingstar kan bli väldigt smidiga (och tåliga) när det är ston på andra sidan.
Jag skulle inte våga riskera att något hände.
 
Sv: Dilemma....

Nu har det inträffat en sak som ytterligare adderar på att hon ska flyttas hem.

En ganska läskig sak faktiskt.

Det går ett travsto där som alltid verkat aningens märklig. ( Dvs inte riktigt normal, och har i mitt tycke ett ganska irrationellt beteendemönster).

Idag när jag kom dit så gick Donetta med flocken vilket iofs var trevligt. Däremot verkar den nya fullblodsfuxen vara utanför just nu.

Så jag går till Donetta och står och snackar med henne lite. Då kommer det här travarstoet och ser lite grinig ut. ( Jag ser henne i ögonvrån som tur är, försöker alltid ha koll på ALLA hästar i en grupp ute i hagar.) Jag vänder mig om precis i tid för att konstatera att hon backar upp MOT MIG och börjar slå med bakbenen. Alltså hon vänder rumpan mot mig inte mot Donetta och backar mot samtidigt som hon verkligen siktar på mig med bakbenen.

Jag ryter på henne och lyckas få loss min axelremsväska ( som är rätt tung och kastar den rakt in i rumpan mot henne så hårt jag kan), då avbryter hon anfallet efter att ha sparkat ett par gånger i luften och går framåt igen.

Jag tänkte det var gott och väl- idioten har fattat att man inte anfaller en människa och att jag är högre än henne i rang. Hämtar min väska och fortsätter att snacka med min egen häst.

Det tar bara en 5-10 minuter sedan gör FANSKAPET om samma grej igen! Då ser jag det tidigare, och gör samma grej med väskan igen, varpå hon bryter.

Den närmaste sparken vid första attacken var bara ett par decimeter från mitt ansikte. ( Dom har ju långa ben dom där travarana och en viss räckvidd...). Riktigt läskigt.

Sedan gick hon hela tiden och såg hotfull ut när jag var kvar.

Efteråt när jag kört bilen hem igen och var ute i hingsthagarna för att kolla till dom kom det en liten efterchock, det får jag erkänna. Stod i säkert 20 minuter och bölade begravd i Vickes man och med Timons lilla nos inborrad under min arm.

Det där travarstoet har varit märkligt hela tiden. Ända sedan Donetta kom ut dit i mitten av juli. Men hittils inte aggressiv. Men hon har agerat i flocken på ett onaturligt och aningens "warped" vis om ni förstår vad jag menar.

Jag har varit varannan dag ute på betet hela tiden så det där travarstoet borde ju känna igen mig vid det här laget. Har aldrig ens lyft handen mot henne.

Jag är JÄVLIGT glad att mina egna hästar inte är sådär.

Tveksam till att vilja utsätta mig från ev fler incidenter från travarmadammen ifråga under flera månader framåt.

/KT
 
Sv: Dilemma....

Jag förstår din välvilja och tycker det är härligt att du bryr dig. Men det brukar ju vara svårt att råda andra när de har andra kriterier och kunskap än en själv. Ägaren kommer lära sig den hårda vägen, men då har du gett honom dina råd.

Jag tycker att incidenten med travarstoet är minst sagt otäck. Du ska inte riskera livet på det viset, den ägaren måste ta sitt ansvar och ha den hästen i en hage där andra människor inte går in. har du pratat med denne? Jag förstår att du blev chockad, det hade jag också blivit. Bra agerat med handväskan! :bow:
 
Sv: Dilemma....

Jag tycker att incidenten med travarstoet är minst sagt otäck. Du ska inte riskera livet på det viset, den ägaren måste ta sitt ansvar och ha den hästen i en hage där andra människor inte går in. har du pratat med denne? Jag förstår att du blev chockad, det hade jag också blivit. Bra agerat med handväskan! :bow:

Jag har pratat med betesägaren och han blev minst sagt chockad. Tror inte han vill ha kvar den hästen där längre utan ska kontakta ägaren. Tydligen har det varit ett par incidenter tidigare i sommar innan min häst kom dit men det var inte så allvarligt och farligt som detta.

Men jag kommer vara extra vaksam nu och ha med ett dressyrspö ut i hagen. Mitt betesavtal gäller bara fram till första helgen i oktober och är inte den galna travaren borta då samt att betesägaren garanterar att det inte blir hingst så tar vi hem Donetta .

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemma....

jag hade ju för mig att du var en kille, så synen av dig svängandes med handväskan i hagen var ganska uppiggande!!!!!! och värre blev det när jag såg framför mig hur du står och gråter ut mot hästens man..... :rofl:

för du är väl en tjej? eller har jag precis gjort dom mig helt och hållet?????? :eek:
 
Sv: Dilemma....

jag hade ju för mig att du var en kille, så synen av dig svängandes med handväskan i hagen var ganska uppiggande!!!!!! och värre blev det när jag såg framför mig hur du står och gråter ut mot hästens man..... :rofl:

för du är väl en tjej? eller har jag precis gjort dom mig helt och hållet?????? :eek:

Ingen handväska utan en militär axelremsväska från ca 1930-40. En sk "grötslunga".

Tror nog det händer ganska ofta att även killar gråter ut i sina hästars manar. ( Antagligen oftare än vad tjejer gör det...)

/KT
 
Sv: Dilemma....

Ingen handväska utan en militär axelremsväska från ca 1930-40. En sk "grötslunga".

Tror nog det händer ganska ofta att även killar gråter ut i sina hästars manar. ( Antagligen oftare än vad tjejer gör det...)

/KT

så du e kille alltså....? :confused:
*skäms lite i förebyggande syfte...*
 
Sv: Dilemma....

För min del hade jag varit mindre oroad av det kom en hingst dit om mitt var dräktigt, än att hon nu redan är i femte månaden. Alltså "bara" tre månader kvar innan hon börjar kräva mer foder. Detta hade gjort att jag inte hade övervägt just det här stoet på lösdrift under vinten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 043
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva få lite tankar och relektioner kring min hästs beteende. Jag har haft honom i 1½ år. I början ge de 2-3 hästar...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: jenny_t
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 953
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 640
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp