Seabaz

Trådstartare
ursäkta jag är i trådskapartagen men det dyker upp små intressanta frågor och ställningstaganden som jag vill veta hur andra ser på saken :)

Du vill ha din häst torr och ren till en träning på eftermiddagen. Hur uppnå detta när hästen går i lerhage och gillar att rulla?

1. Bada hästen dagen innan och låta gå ut med täcke på?

2. Bada hästen samma dag och låta stå inne 2-3 timmar för att torka innan träningen?


Observera att det är minst 15 plusgrader och strålande sol ute och att promenera hästen torr inte är ett alternativ.
 
Sv: dilemma

Hej! :)
Jag skulle nog bada hästen dagen innan och låta den gå med ett tunt och ofodrat regntäcke dagen efter, känns ju onödigt att den skulle behöva stå inne ;)
 
Sv: dilemma

Tillägg: hästen har vinterpäls (håller på att fälla men ändå en hel del kvar) och det ofodrade regntäcket inte andas riktigt som det ska :angel:


Någon som vet om ett bomullstäcke håller smuts borta bra? Leran i hagen är *ganska* torr men tillräckligt blöt för att fastna "kockor" på hästen då den riktigt gnuggar in sig när den rullar...

26956839.jpg
 
Sv: dilemma

tar det 2-3 timmar för en häst att torka i 15 + grader?
min burkar vara torr på en halvtimme trotts att han inte fällt färdigt.
så då fixar man allt annat i stallet undertiden hästen torkar :)

annars skulle jag nog spolat dagen innan och på med tunt täcke som passar bra. alt. borsta noga och sucka lite samtidigt som man tänker, ja hästar måste ju få leva lite...
 
Sv: dilemma

Det är inte 15+ och sol inne i stallet.

Men jag tror det blir tunnt bomullstäcke på så hålls det värsta borta i sadelläget. Anledning till att jag vill ha honom torr och helt ren är att träningen är rätt hård och hästen kommer svettas och då kryper allt smutts fram och kan börja skava......

För min häst tar det 2-3 timmar inne i stallet att torka helt, alltså mage och ben och allting.. Har alltid tagit så lång tid, vet inte varför, det kanske har med hur tät päls olika hästar har?
 
Sv: dilemma

Jag skulle nog låta hästen stå inne, hellre det än skav under träningen:)
Det handlar trots allt endast om ca 2-3 timmar...
 
Sv: dilemma

klart är det bättre att han är ren än att få skav om han ska tränas hårt :)
jag har ett bomullstäcke och det funkar fint att ha på vår/sommar. så det kommer säkert funka för dig med.

och tror nog hästen uppskattar att man inte bryter rutiner och han ska vara inne och torka när alla kompisar är ute och gottar sig i hagen! (han kan ju inte rå för att han har tät och fin päls) :)
 
Sv: dilemma

Nu vet jag inte om du har mölighet till det men jag skulle badat samma dag och sedan ställt den i en sjukhage och låtit den torka ut. Det går snabbare och den slipper stå inne.
 
Sv: dilemma

Jag skulle absolut bada hästen kvällen innan och sen släppa ut den med ett tunnt regntäcke på sig på morgonen.
 
Sv: dilemma

Nu vet jag inte om du har mölighet till det men jag skulle badat samma dag och sedan ställt den i en sjukhage och låtit den torka ut. Det går snabbare och den slipper stå inne.

så hade nog jag oxå gjort och om de inte går hade jag badat den och sen haft han kvar inne
 
Sv: dilemma

ursäkta jag är i trådskapartagen men det dyker upp små intressanta frågor och ställningstaganden som jag vill veta hur andra ser på saken :)

Du vill ha din häst torr och ren till en träning på eftermiddagen. Hur uppnå detta när hästen går i lerhage och gillar att rulla?

1. Bada hästen dagen innan och låta gå ut med täcke på?

2. Bada hästen samma dag och låta stå inne 2-3 timmar för att torka innan träningen?


Observera att det är minst 15 plusgrader och strålande sol ute och att promenera hästen torr inte är ett alternativ.

Ingetdera, jag badar inte hästen för en träning. Har jag en vit häst tvättar jag bort ev gula fläckar på morgonen eller innan träningen med lite vatten o schampo men jag dränker inte hästen. De flesta hästar rullar sig ju när de komemr ut så då borstar jag bort leran innan träningen. "Lerfläckar" o damm som inte går bort är ingen bid deal tycker inte jag, jag tycker det är värre att bada hästarna oavbrutet.

Vita hästar kan tvättas till tävlingar om de ser väldigt dassiga ut men färgade hästar tvättar jag ENDAST när exteriörbedömning ingår. Jag "vårbadar" eller liknande heller aldrig hästar. Min mors häst är aldrig tvättad med schampo i hela hennes liv och svansen är vad jag vet bara tvättad 1 gång. Hon är 19.
 
Sv: dilemma

Det är inte 15+ och sol inne i stallet.

Men jag tror det blir tunnt bomullstäcke på så hålls det värsta borta i sadelläget. Anledning till att jag vill ha honom torr och helt ren är att träningen är rätt hård och hästen kommer svettas och då kryper allt smutts fram och kan börja skava......

För min häst tar det 2-3 timmar inne i stallet att torka helt, alltså mage och ben och allting.. Har alltid tagit så lång tid, vet inte varför, det kanske har med hur tät päls olika hästar har?

Skava? Då skulle samtliga mina tidigare ponnyer vad hudlösa eftersom jag tidigare bara klippt o täckat en av dem en vinter men ridit samtliga rejält svettiga både sommar, höst, vinter o vår med allt från sommarpäls till björnpäls.
 
Sv: dilemma

Vi kanske har olika känsliga hästar?
Min häst har skavsår lite här och var, oftast på sommaren när han har tunnare päls. Därför rengör jag utrustningen noga efter ridning och byter sadelunderlag ofta. Och VET jag att jag ska rida ett hårdpass där han garanterat blir svettig så badar jag honom innan där sadeln sitter...

Jag ser ofta efter ridning att smutset "kryper fram" på min häst...


Det blev i alla fall så att jag badade honom innan och sedan på med hood+body och så fick han stå i sjukhage, han brukar inte rulla sig där för när han gjorde det första och förmodligen sista gången så fastnade han i staketet... hmm..

Men han var ren och fin till galoppträningen på täby galopp sen i alla fall :)
 
Sv: dilemma

Så är det nog då. Visst syns smutsen när de blir svettiga, spec vita pållar. Men att det skulle skava under sadeln har jag aldrig varit med om. Jag byter iofs schabraken dagligen på sommaren, eller ja alltid så fort de blivit svettiga året runt, men värre än så har det aldrig blivit.


Jag vill se bilder :D:D:D
 
Sv: dilemma

Dom gångerna jag har badat min häst innan träningen så har jag tagit in dom vanlig tid ca 16.00, badat och sedan låtit honom äta. Då brukar han torka på ca 30-60 min. Sen mockar jag o gör hästen färdig till träningen kl 19.00
 
Sv: dilemma

Beror ju helt på hästen och hur mkt tid man har. Om jag haft tiden skulle jag tvätta den samma dag och pysslat med den tills det torkat klart. Jag har en bruksnordis som aldrig gått med täcke så det känns lite halvkul att ställa honom med täcke en hel dag pga att jag vill att han ska vara "ren". Fånigt om inte annat. Dessutom blir ju benen lätt smutsiga ändå.
 
Sv: dilemma

skönt att det löste sig då. Men varför var det inte ett alternativ att promenera honom torr?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 139
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp