Dilemmat angående fodervärd

cajjer

Trådstartare
Hej! Behöver lite råd från er.
Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa fodervärd till min fina häst som jag haft i drygt 3 år.
Jag studerar heltid och jobbar på sidan om och tiden finns verkligen inte längre. Sen har jag börjat känna mer och mer att jag vill resa och spara mer pengar inför framtida husköp etc.
Hur hemskt det än känns så har intresset svalnat lite. Skuldkänslorna är enorma.
Min kille är verkligen genomsnäll och jag älskar han mest av allt.
Jag har dock hört skräckhistorier om fodervärdar som behandlar hästen dåligt, men samtidigt så känns fodervärd som kan leda till framtida köp som det säkraste alternativet. Skulle han komma till ett dåligt ställe så kan jag ju ta hem han då...
Hur tänker ni? För och nackdelar? hur hade ni gjort?
 
Vill du sälja den framöver i så fall?
Då hade jag nog sålt direkt. Alternativt ha en öppning för fodervärd under en begränsad tid om det dyker upp en bra köpare som vill ha den på prov eller liknande.
 
Vill du sälja den framöver i så fall?
Då hade jag nog sålt direkt. Alternativt ha en öppning för fodervärd under en begränsad tid om det dyker upp en bra köpare som vill ha den på prov eller liknande.
Som det känns just nu så kommer jag vilja sälja, men är orolig att jag ångrar mig senare då.
 
Utifrån det du skriver, att du vill resa, spara pengar till husköp och har ett svalnande intresse så hade jag sålt om det var min häst. Jag har läst och hört alldeles för många skräckhistorier om fodervärdar som vanskött hästarna enormt och där ägarna fått hem riktiga vrak, både mentalt och fysiskt. Jag skulle aldrig klara av att skicka iväg hästen på det sättet, mitt kontrollbehov är för stort. Folk tenderar att vara mer rädda om det de äger och har betalt pengar för än sånt de bara lånar. Självklart finns det underbara fodervärdar också och hittar man en sån är det ju guld, men frågan är hur mycket man vågar chansa.