Dilemmat angående fodervärd

cajjer

Trådstartare
Hej! Behöver lite råd från er.
Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa fodervärd till min fina häst som jag haft i drygt 3 år.
Jag studerar heltid och jobbar på sidan om och tiden finns verkligen inte längre. Sen har jag börjat känna mer och mer att jag vill resa och spara mer pengar inför framtida husköp etc.
Hur hemskt det än känns så har intresset svalnat lite. Skuldkänslorna är enorma.
Min kille är verkligen genomsnäll och jag älskar han mest av allt.
Jag har dock hört skräckhistorier om fodervärdar som behandlar hästen dåligt, men samtidigt så känns fodervärd som kan leda till framtida köp som det säkraste alternativet. Skulle han komma till ett dåligt ställe så kan jag ju ta hem han då...
Hur tänker ni? För och nackdelar? hur hade ni gjort?
 
Vill du sälja den framöver i så fall?
Då hade jag nog sålt direkt. Alternativt ha en öppning för fodervärd under en begränsad tid om det dyker upp en bra köpare som vill ha den på prov eller liknande.
 
Vill du sälja den framöver i så fall?
Då hade jag nog sålt direkt. Alternativt ha en öppning för fodervärd under en begränsad tid om det dyker upp en bra köpare som vill ha den på prov eller liknande.
Som det känns just nu så kommer jag vilja sälja, men är orolig att jag ångrar mig senare då.
 
Utifrån det du skriver, att du vill resa, spara pengar till husköp och har ett svalnande intresse så hade jag sålt om det var min häst. Jag har läst och hört alldeles för många skräckhistorier om fodervärdar som vanskött hästarna enormt och där ägarna fått hem riktiga vrak, både mentalt och fysiskt. Jag skulle aldrig klara av att skicka iväg hästen på det sättet, mitt kontrollbehov är för stort. Folk tenderar att vara mer rädda om det de äger och har betalt pengar för än sånt de bara lånar. Självklart finns det underbara fodervärdar också och hittar man en sån är det ju guld, men frågan är hur mycket man vågar chansa.
 
Jag hade hellre sålt hästen om det inte var frågan om att låna ut den för en tävlingssatsning och kanske försäljning i flera steg. Jag har personligen dålig erfaremhet av att låna ut "rida-i-skogen hobbyhästar" eftersom de ofta dragit till sig människor som inte haft kunskap och ekonomiskt utrymme för häst egentligen. En häst fick hämtas hem mager och utsvulten, helt apatisk och med hjälp av kronofogden efter att fv flyttat den till hemlig plats.
Det finns jättebra fodervärdar men det är väldigt svårt att bedöma en människas hästhållning när du inte känner personen eller har möjlighet att iaktta denne under en längre tid. Köper någon en häst för en vettig summa är de enligt min erfarenhet ofta mer benägna att göra det som krävs för att hålla den frisk, glad och välfödd.
 
Visst finns det massor av storys om hemska fodervärdar, men mycket går att undvika genom ordentligt förarbete. Man måste inte lämna sin häst till vem som helst som visar intresse utan man behöver kunna sålla lite. Referenser är ett måste, och även i övrigt en noggrann undersökning av den potentiella fodervärden. Kolla upp allt som kan vara relevant, och upprätta ett tydligt kontrakt. Lämna inte hästen vind för våg, utan åk och titta till den mellan varven och se till att ha en bra dialog med fodervärden.

Jag har både haft fodervärdar och medryttare i olika konstellationer, och själv varit delaktig i andras hästar på olika sätt och tycker det är jättebra lösningar bara man har tydliga regler och bra kontakt.

Det låter som att det kan vara en bra lösning i din situation, där du vill känna dig för ett tag innan du eventuellt säljer. Kanske kan du börja med en kortare period?
 
Instämmer med övriga, sälj i första hand, om du ändå tänker sig att sälja.
Återkommer intresset så kanske du kan köpa tillbaka hästen (om ägaren vill), och om inte, så köp en ny häst när det är dags.

Är fodervärd ändå något du vill, hör med ridskolan i närheten. Ofta vet de om någon är beredd att ta nästa steg, en häst på foder.

Du kan i så fall även ha det som krav, att hästen stallas upp på den ridanläggningen.

Jag vet en tjej som gjorde så, tog en häst på foder, och hade den på ridskolans privatstall. Allt fungerade toppen under många år.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 458
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: Monkie
·
Hästmänniskan hej! Det är så att jag står i valet och kvalet om att bli fodervärd åt min medryttarhäst. Jag har pratat med ägaren om jag tänkte skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: Snö
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp