Bukefalos 28 år!

Lilljessicah

Trådstartare
Vad hade ni gjort?
Om ni hade hittat 2 raser för framtida hund, som passar in till punkt och pricka förutom 2 saker.
Den ena har egentligen lite längre päls än planerat, och ni är medveten om att den andra äter stora hål i plånboken.
Vilken hade ni valt?
Hur väljer man i ett sådant här läge?
Jag brukar spekulera och involvera mig i alla möjliga raser,men aldrig fastna till 110 för en hundras som är mer än tänkbar för framtiden.
Och absolut inte, som i denna sitationen, för 2 st??!!
Ge mig råd, snälla.
Hur löser jag detta?
:crazy:
 
Sv: Dilemmat.

Hade jag varit beredd på pälsvård så hade jag tagit den långhåriga och hade jag säkrad ekonomi för framtiden så hade jag tagit den som äter stora hål i plånboken.
 
Sv: Dilemmat.

Om du inte ska ställa ut så kan du klippa ner pälsen lite på den långhåriga. Betydligt lättare att göra än om man känner att hunden äter för mer än man egentligen har råd med.

Just nu har jag en nyavspolad lurvig golvmopp med ljus lång päls som varit med ut på ridtur=halva hunden lerig/svart
 
Sv: Dilemmat.

Hade jag varit beredd på pälsvård så hade jag tagit den långhåriga och hade jag säkrad ekonomi för framtiden så hade jag tagit den som äter stora hål i plånboken.

Ja, rasen kräver faktiskt inte alls mkt pälsvård. Men det är mer just att den ÄR långhårig. Hmm.
Å andra sidan så är man ju inte jätterik efter ett valpköp heller.:cool:
 
Sv: Dilemmat.

Om du inte ska ställa ut så kan du klippa ner pälsen lite på den långhåriga. Betydligt lättare att göra än om man känner att hunden äter för mer än man egentligen har råd med.

Just nu har jag en nyavspolad lurvig golvmopp med ljus lång päls som varit med ut på ridtur=halva hunden lerig/svart

Jisses! Skräm mig inte!:o
Jo, jag är väldigt intresserad av att ställa.;)
 
Sv: Dilemmat.

Jag hade kollat på sjukdomsstatistik och tagit den friskaste rasen.

Den långhåriga är helt klart en sundare ras.
Om man utgår ifrån att jag väljer den, så får jag en känsla av att den andra rasen kommer att ligga och gro i bakhuvet hela tiden.
Och tvärtom.
Suck.:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Dilemmat.

Men välj då den sundare. Du kan alltid skaffa den andra rasen senare (är det möjligtvis grand danois du fnular på?).
Du har ju redan två hundar, jag skulle skaffa en som inte är alltför krävande för att hinna med.
Den stora är ju troligen ganska mycket dyrare försäkringsmässigt också, om den bortsett frrån att vara stor i maten dessutom har lite halvkass sjukdomsstatistik.

Man får skilja på hundar man vill ha, och hundar man kan ha.

Säger kanelbullen som annars skulle sitta med ett gäng jakthundar.
 
Sv: Dilemmat.

Ja det har du rätt i.
Ju mer jag tänker på det desto mer uppenbart blir det.
Ja, visst är det en Grand Danois som äter hålen i plånboken.;)
Jag önskar nästan att jag inte hade intresse av att ställa, så hade jag kunnat frisera den andra.:D
Men jag tror att jag hakar upp mig på pälsen nu, och inte kommer att tänka på den sen.
Jag har kontakt med en bra uppfödare i smålandskogarna som jag tänker besöka i vår. Hon skulle ringa dit valpköpare med hundar så jag fick träffa hennes hundar i "många led bak o fram" om du förstår min lummiga förklarning.
Dock blir det inte valp ännu. (Men det kan jag ju aldrig garantera;) )

Och nu till frågan, om det blir den håriga hunden, hur ska jag då stilla mitt enorma GD sug?

Men välj då den sundare. Du kan alltid skaffa den andra rasen senare (är det möjligtvis grand danois du fnular på?).
Du har ju redan två hundar, jag skulle skaffa en som inte är alltför krävande för att hinna med.
Den stora är ju troligen ganska mycket dyrare försäkringsmässigt också, om den bortsett frrån att vara stor i maten dessutom har lite halvkass sjukdomsstatistik.

Man får skilja på hundar man vill ha, och hundar man kan ha.

Säger kanelbullen som annars skulle sitta med ett gäng jakthundar.
 
Sv: Dilemmat.

Snabbt ekonomi-tillägg;

Min GD åt för ca 600-700 kr i månaden som vuxen, och försäkringen låg på ca 200 kr/mån. Allt som allt kostade hon mig runt 1000 kr i månaden, exkl veterinär, utställningar eller annat som inte hör till det vardagliga.

Bara tänkte att det kunde vara intressant :D Jag har också ett enormt sug efter en till GD, men jag är inte ensam längre och får tyvärr ta hänsyn till någon annans vilja nu också *muttrar*.
 
Sv: Dilemmat.

Usch ja vad jag kommer ha GDn i bakhuvudet i så fall. *drömmer bort*:cry:
Men nu kom jag ju på en alldeles utmärkt idè för att stilla mitt sug.

BILDBOMBA MIG:crazy: :D :love:


Snabbt ekonomi-tillägg;

Min GD åt för ca 600-700 kr i månaden som vuxen, och försäkringen låg på ca 200 kr/mån. Allt som allt kostade hon mig runt 1000 kr i månaden, exkl veterinär, utställningar eller annat som inte hör till det vardagliga.

Bara tänkte att det kunde vara intressant :D Jag har också ett enormt sug efter en till GD, men jag är inte ensam längre och får tyvärr ta hänsyn till någon annans vilja nu också *muttrar*.
 
Sv: Dilemmat.

hellre jobb med päls än en sjuk hund. Å andra sidan är medelivslängden på så stora hundar väl kort...

(bägge aspekterna är negativa i mina ögon)
 
Sv: Dilemmat.

haha låter som mig det :p Har varit stensäker på att nästa hund ska bli en viss ras.. men ändrat mig för att jag hittat en ännu bättre o ja, tror jag har ändrat mig MINST 10 ggr :p
 
Sv: Dilemmat.

haha låter som mig det :p Har varit stensäker på att nästa hund ska bli en viss ras.. men ändrat mig för att jag hittat en ännu bättre o ja, tror jag har ändrat mig MINST 10 ggr :p

Samma här!
Jag har i princip bara ägt rottweiler innan jag köpte en schipperke och RR/Amstaffen.
(Om man inte räknar med fodertiden till en omplaceringstax.)
Så det började spekuleras på en ny tax,sedan ítaliensk vinthund, och sedan greyhound och alla andra vinthundar. Sen kom jag in i en Malinois period, vilket resulterade i intresset för herdehundar,därimellan smet Engelsk Springer Spaniel och några till raser förbi. Sen tingade jag en planerad Russkiy Toy valp, men lämnade återbud då dom ändrade om i valet av inblandade linjer. :mad:

Men om vi utesluter att bli ruinerad på en visserligen otroligt fin och trevlig GD, så återstår bara denna ras.
Och det enda negativa är just pälsen. Resten stämmer till fullo.
*Puh*Andas*
 
Sv: Dilemmat.

dessutom har lite halvkass sjukdomsstatistik.

Det beror helt på vad man jämför med för annan ras, känner till många bra och sunda uppfödare där sjukdomstatistiken är låg och en bunt lite mer oseriösa som tyvärr drar upp antalet sjuka ...

Nu vet jag inte vad du syftade på för sjukdom?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 552
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 684
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Hej! Ytterligare en av dessa trådar om att välja hundras. Hoppas ni orkar ta er an min frågeställning, som lite bygger på att jag är...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 774
Senast: hastflicka
·
L
Hundavel & Ras Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har...
2
Svar
24
· Visningar
3 779
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp