Bukefalos 28 år!

Din egen begravning

Svarta

Trådstartare
Har du planerat för hur du skulle vilja ha din begravning? Det har inte jag då jag mest tänkt att det är väl upp till de efterlevande hur de vill ordna det för mig- att mig kvittar det.
(Men du som har planerat får gärna berätta hur du vill ha det och tankarna bakom med denna planering).
Jag kom dock att fundera på att vad har vi för begränsningar i våra önskan om hur vi skall hanteras som döda? Om man t.ex är från ett annat land men rotad i Sverige så kan man välja att dela upp askan och bli begravd i två olika länder? Eller för all del i två olika städer i Sverige?
Vet ni om de har andra regler i andra länder? Vilket land har friast regler?

Får den som vill spara askan av sin döde i hemmet?

Får man blanda sin aska med någon annans? Ett djurs? Bli utströdd i havet om man så vill?

Att jag kom att tänka på detta beror på att en kollega och jag skojade i kväll om att när vi blir gamla så skall vi åka på båt i karibdiska havet och supa oss(eller något) till döds och en slängas ut som hajmat(Fast hajar kanske inte äter dött eller kanske skulle fara illa om vi var så nysupna?). Så att vi ingick i det ekologiska systemet. Men skulle det vara tillåtet? Här eller i något annat land?

Jag kunde personligen kunna tänka mig att överlåta min döda kropp till att bli rovdjursmat. Fast frågan är om rovdjur vill/mår bra av att äta gammalt och/eller sjukt(kanske tungt medicinerat) människokött?

Men jag bara fantiserar men undrar om det är fler som fantiserar och någon som kanske vet vad som gäller men jag vill gärna även läsa om andras önskemål om man fick önska fritt om hur man skall hanteras som död.
 
Sv: Din egen begravning

Min vidare tanke är att om man fick välja att bli djurfoder. Så kunde man välja det köttätande djur man känner mest för. Och så om mitt kött t.ex blev nedfryset och skickades till isbjörnarna eller tigrarna så kunde mina efterlevande istället för att gå med blommor till en grav/minnselund kunna skicka pengar till att rädda den art jag valt att bli mat till. Eller om man ville bli kattmat så kunde de efterlevande betala in till katthem.
 
Sv: Din egen begravning

Jag har bett om att inte få någon begravning eller minnesstund, och jag hoppas verkligen att det respekteras.
I övrigt vill jag förmodligen bli kremerad eftersom jag är sjukligt rädd för att bli levande begravd, och därtill får lite ångest över tanken på min ruttna och maskfyllda kropp. Urk. Askan får de väl egentligen göra vad de vill med, jag vill inte att den hamnar på en kyrkogård men känner ändå att det får bli mina föräldrars beslut.

Har i övrigt ingen aning om hur bestämmelser kring begravningar och kroppen ser ut, men jag är rätt säker på att man inte får spara askan hemma permanent, utan bara tills den ev. ska spridas.
 
Sv: Din egen begravning

Tror det nog inte är lagligt men när jag dör, strö ut min aska här...

1099935486_1000_660_403799_8342_853_-1_True_lowres.Jpeg
 
Sv: Din egen begravning

Det finns ett väldigt intressant arbete, C-uppsats tror jag, som handlar om hur folk vill bli begravda. Där folk svarat på enkät och helt enkelt fått önska fritt. Men jag tror inte den är publicerad.

Iaf, jag funderar mycket och stöter också på massor av frågor och funderingar eftersom jag arbetar på kyrkogård. Jag kan väl tycka att begravningslagen är ganska öppen för tolkning i vissa fall, men också ganska sträng. Dock tror jag det är vid få tillfällen folk blir så konservativa som vid begravningar, det ska vara som det alltid varit och få har verkligen diskuterat genom det.

Efter ett prejucerande fall nu i våras så är det inte längre någon omöjlighet att dela askan för gravsättning i fler länder, men jag skulle tro att det fortfarande ska motiveras tydligt och beslut fattas vid varje enskilt fall. Att lägga husdjurets aska i samma urna är inte tillåtet, men helt ärligt är det inte svårt att öppna en urna med en vanlig skruvmejsel så ja...

Havet är ok att bli strödd i, men du får inte ha farmor ståendes vid öppna spisen i urnan, förvaring sker på krematoriet eller andra avsedda lokaler och askan ska vara gravsatt inom ett år efter begravningen.

Vill du kasta dig i havet är det ju ditt val, Begravningslagen reglerar inte det ;)
 
Sv: Din egen begravning

Ja, jag skulle vilja veta varför man inte kan bli utströdd i det vatten man vill- att anses askan på något vis farlig för vattnet?
 
Sv: Din egen begravning

Och när det gäller mig själv bryr jag mig inte särskilt mycket längre. Gravplats och begravning är till för de efterlevande. Men jag tror att jag skulle vända mig i graven om jag fick utstå ännu en jäkla "blott en dag" på min egen begravning;)

Och för helskotta inga blommor!!! Vi slänger tonvis begravningsblommor om året, tänk om typ Cancerfonden eller Rädda Barnen fått de pengarna..
 
Sv: Din egen begravning

:-)
Tack för svaret.
Då fick jag veta att havsutströing är okay samt så fnissade jag åt svaret att kasta sig i vattnet inte är förbjudet :-)
 
Sv: Din egen begravning

Ja, jag skulle vilja veta varför man inte kan bli utströdd i det vatten man vill- att anses askan på något vis farlig för vattnet?

Tungmetaller. Sen vet jag inte om folk blivit så glada om de fått reda på att man tar dricksvattnet ifrån samma ställe som det sprids lik. Finns ju värre saker, men ändå...
 
Sv: Din egen begravning

Jag förstår att det är en privatsak jag nu nosar i men blev nyfiken på varför du inte vill att de skall någon minnesstund?
 
Sv: Din egen begravning

Jag har inte tänkt så mycket på det här med begravningar, trots att jag har nära familjemedlemmar som gått bort alldeles för unga. Min man hade som önskan att bli begravd på samma ställe som sin pappa så när han ett år efter sin fars bortgång faktiskt dog, så var det en lättnad att i alla fall slippa fundera på var han skulle begravas.

Jag och barnen är anmälda till donationsregistret och för mig är det viktigt att mina familjemedlemmar verkligen ser till att det som kan doneras efter min död faktiskt doneras också.

Jag vill kremeras, det verkar inte så mysigt att bli uppäten av maskar och förfalla alldeles, lika bra att kremeras direkt kan jag tycka. Att spridas för vinden låter ju trevligt, men jag har ingen direkt önskning om var och har ingen direkt speciell anknytning till någon plats.

Jag är öppen för det mesta! :) En begravning är inte till för min skull utan för de anhöriga, därför är det kanske bättre att låta dem bestämma det som går. Däremot tror jag samtidigt att det kan vara bra att ha vissa punkter som de kan gå efter. För när man sitter där på begravningsbyrån och ska fatta beslut efter beslut som man inte vet något om och inte orkar tänka på och inte kan skjuta framför sig mitt i sorgen, ja då är det lättare om den avlidna faktiskt har lite önskemål. På så vis slipper man fatta beslut om det. Som anhörig där och då kan det kännas som om man har begravningen för den avlidne, att det blir som den hade velat ha det. Men så är det ju inte. Det är nog lättare att tänka att man ska göra det fint för den avlidne, tror jag.
 
Sv: Din egen begravning

Du ska väl inte dö än heller? :/

Det vet man väl aldrig. :p Jag har haft ett inofficiellt "testamente" (det är väl inget testamente i juridisk mening, men jag är 150% säker på att åtminstone min far ändå skulle ta hänsyn till det) sedan jag var 15. Känns tryggast så.

Jag förstår att det är en privatsak jag nu nosar i men blev nyfiken på varför du inte vill att de skall någon minnesstund?

För att jag är rätt övertygad om att uppslutningen skulle bli extremt minimal, och jag vill inte att det ska bli min pappas (den enda familjemedlemmen jag står nära) sista bild av mig: Det var ingen som brydde sig om mig.

Sedan skulle det kännas jobbigt att få den sortens uppmärksamhet. Min död är inte så viktig att den kräver varken en dödsannons eller minnesstund, låt de som vill sörja få göra det privat och ifred istället, inget besvär för mig.
 
Sv: Din egen begravning

Okay, tack för svaret. Då förstår jag bättre.
Jag tror inte att det kommer så många när jag dör heller(om jag skulle dö idag.) eller så skulle det komma en massa som typ knappt känner mig men som på grund av min död kom på att "Oooooh! Hon var ju mig så viktig!". Fast det kanske mest gäller kändisar som dör(som vid sin död plötsligt blir hyllade och som pånyttfödda som artister. Inget fel i det anser jag då det är en hyllning i sig men om något ickekändis dör och folk som aldrig brytt sig om den skall gå på begravningen så kan jag känna ironi.).
 
Sv: Din egen begravning

eller så skulle det komma en massa som typ knappt känner mig men som på grund av min död kom på att "Oooooh! Hon var ju mig så viktig!". Fast det kanske mest gäller kändisar

Jag kan lova att det sker även för vanliga dödliga också. När en bekant avled för några år sedan kom det plötsligt en hel drös bekantas bekantas bekanta, typ, som var såååå ledsna över att deras ääääälskade fina underbara vän hade lämnat dem alldeles för tidigt, osv. osv. i all evighet. Deras bekantskap och senaste kontakt var väl att de kanske festat ihop för två år sedan... efter Utøya minns jag också att specifika individers minnessidor på FB översvämmades av totala främlingar som skrev till dem som om de vore deras bästa barndomsvänner, vet att de dödas nära tyckte det var extremt märkligt och obehagligt.

Förstår faktiskt inte mekanismen bakom det där fejksörjandet, men tja.
 
Sv: Din egen begravning

Nej, jag förstår inte heller fejksörjande....Med kändisar typ sångare så kan jag se något fint i det att många återupptäcks vid sin död- att på så vis så "lever ju artisten vidare"- men när det kommer till vanligt folk som dör så undrar jag ibland om de fejksörjande inte har något skam i kroppen samt att vad får de ut av att stå och böla typ högst av alla på en begravning där de knappt kännt den döde?
 
Sv: Din egen begravning

Har du planerat för hur du skulle vilja ha din begravning? Det har inte jag då jag mest tänkt att det är väl upp till de efterlevande hur de vill ordna det för mig- att mig kvittar det.
(Men du som har planerat får gärna berätta hur du vill ha det och tankarna bakom med denna planering).
Jag kom dock att fundera på att vad har vi för begränsningar i våra önskan om hur vi skall hanteras som döda? Om man t.ex är från ett annat land men rotad i Sverige så kan man välja att dela upp askan och bli begravd i två olika länder? Eller för all del i två olika städer i Sverige?
Vet ni om de har andra regler i andra länder? Vilket land har friast regler?

Får den som vill spara askan av sin döde i hemmet?

Får man blanda sin aska med någon annans? Ett djurs? Bli utströdd i havet om man så vill?

Att jag kom att tänka på detta beror på att en kollega och jag skojade i kväll om att när vi blir gamla så skall vi åka på båt i karibdiska havet och supa oss(eller något) till döds och en slängas ut som hajmat(Fast hajar kanske inte äter dött eller kanske skulle fara illa om vi var så nysupna?). Så att vi ingick i det ekologiska systemet. Men skulle det vara tillåtet? Här eller i något annat land?

Jag kunde personligen kunna tänka mig att överlåta min döda kropp till att bli rovdjursmat. Fast frågan är om rovdjur vill/mår bra av att äta gammalt och/eller sjukt(kanske tungt medicinerat) människokött?

Men jag bara fantiserar men undrar om det är fler som fantiserar och någon som kanske vet vad som gäller men jag vill gärna även läsa om andras önskemål om man fick önska fritt om hur man skall hanteras som död.

er ödmjuke golit tänker låta sig jordbegravas, med eventuellt lämpliga organ donerade, för att så småningom bli ett intressant forskningsobjekt för framtida arkeologer.

Den här låten ska spelas och det ska vara ett glatt kalas, för golit ville ta vara på livet och vill att de som lever efter honom också ska göra det.

http://www.youtube.com/watch?v=8IoO5nkxT_4

blir bra när kistan bärs ut.
 
Sv: Din egen begravning

KL

Nar min mor gick bort for tre ar sedan forklarade jag for mina soner att jag vill bli kremerad och halva strodd ut i Atlanten utanfor Florida och den andra halvan i Stilla Havet utanfor Oregon's kust.:) Pa sa satt skapar jag minst problem for de efterlevande och det racker att de tittar ut over havet sa "finns" jag dar. ("Men va," sa aldste sonen, "Da ar man aldrig fri mamma ... du smyger pa oss hela tiden." :p)
 
Sv: Din egen begravning

I USA har jag för mig (sett på tv för länge sedan) att man kunde donera.sin kropp till forskning. De La helt enkelt ut liken på marken, vissa i sol, vissa i vatten osv och studerade förmultningsprocessen :-)

Jag vill på sin höjd ha en träff/minnesstund utan massa prat om Gud. Vill ingen forska eller öva att operera på så vill jag bli kremerad och kastad i nån buske eller liknande.

Jag tror inte att så många skulle komma på min begravning, och ingen skulle bry sig om att lägga blommor på graven. Så helst skulle det inte vara nån minnesstund alls. Vill hellre att mina nära äter nyttigt och slutar röka.

Btw, vill inte att nån vacker kista ska brinna upp. En papplåda eller utan får det vara
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 235
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 573
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 263
Senast: Rina
·
Samhälle http://katerinamagasin.se/ny-sexbrottsstudie-90-av-gruppvaldtakter-i-sverige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/ Så denna artikel...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
18 855
Senast: durachiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp