Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169

Peach

Trådstartare
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Om du har facebook, känner du någon som inte har det, och tycker du det är märkligt?

Jag upplever det som att de flesta har ett facebookkonto och att det förväntas att man går med i grupper för att få tillgång till diverse information och evenemang.

Om du har facebook vilken strategi använder du, hur avgör du vilka du lägger till som vänner, använder du messenger, hur mycket info delar du om dig själv och din vardag, vilka grupper är du med i, är det några grupper du skulle vilja vara med i med inte vill på grund av att dina vänner kan se, avstår du ofta från att kommentera vänners bilder eller statusar som du inte vill att dina andra vänner ska se och så vidare?

Är det någon som använder "No-friends strategy på facebook" som är precis som det låter, att använda facebook för grupper och meddelenaden, men utan att lägga till någon som vän?
Till exempel för att minska tiden man spenderar på facebook, om man egentligen inte vill ha facebook men känner sig tvungen?
Jag har avslutat mitt konto helt, men funderar på att ha ett så att folk ändå kan kontakta en om de inte vill använda sms, samtidigt vill jag inte vara tillgänglig dygnet runt för diverse folk jag egentligen inte känner, om det är viktigt och de känner mig så har de ju mitt telefonnumer. Jag kan känna att jag kan bli lite stressad av att alltid behöva hålla koll på vad som uppdateras i grupper, på vänners sidor och så vidare, och att man förväntas svara blixtsnabbt på alla meddelanden hela tiden.

Hur känner du, är allting bara positivt med facebook eller har du funderat på att avsluta ditt konto någon gång?
 
Senast ändrad:
De flesta brukar titta på mig konstigt när jag säger att jag inte har FB. Dock har det nu på sistone kommit "Bra för dig, skaffa aldrig det!" som kommentar :D

Jag blåvägrar, jag ser ingen som helst anledning att ha det. Vill jag kontakta någon så mailar, textar eller ringer jag den personen.
 
jag har facebook. Men börjar allvarligt överväga att avsluta kontot. Det som håller mig kvar är messenger som jag tycker är väldigt praktisk och funktionen att skapa och delta i event.

Jag är uppriktigt sagt *skittrött* på flödet med mest dynga. Väldigt massa "kloka" ord som är så floskliga och trista att klockorna stannar. En annan mängd rent mediehoreri med bekräftelsekåta människor som jag bara inte står ut med(dom flesta har jag tagit väck så jag slipper se dyngan, men det skaver ändå att dom finns) . En annan mängd smörja i rasistträsket. En annan flod av tester som folk håller på med i tid och otid. Jag tyckte det var lite kul förut, men nu är det mest förutsägbart skit
 
Jag har inte Facebook. Är inte min grej helt enkelt. Däremot kan jag se dess fördelar. Men jag har som sagt aldrig fastnat för det.

När man läser här och pratar med andra här om vänner som postar onödiga saker, onödiga statusuppdateringar mm så känner jag att jag inte direkt saknar det. Facebooksvärlden verkar vara väldigt komplicerad.
 
Vilket bra svar du börjat få istället :D Jag har nästan aldrig mött någon annan som inte har facebook tror jag.
Jag kom på, jag fick faktiskt göra ett konto bara för mitt extrajobb :yuck: (jag gjorde ett med mitt förnamn och företaget som efternamn), eftersom de har all info i olika grupper på facebook. När det kommer nya regler, scheman och så vidare, så man förväntas gå in där och kolla av nästan dagligen på sin fritid. Jag funderar på att avsluta mitt konto som jag har för jobbet, men jag är rädd för att få sparken om jag tar bort kontot, för det är en som jobbat där i två år som blev tvingad att skaffa facebook för de hotade med att ge henne sparken annars :crazy:. Jag undrar om det ens är lagligt att kräva att man måste finnas på facebook? :confused: Det här handlar om ett helt okvalificerat arbete där det inte framkom på intervjun att man var tvungen att ha facebook, de frågade om man hade facebook men det var det enda.
 
Jag har Facebook och använder det och tycker att det funkar bra. Har mina vänner där och vi lägger upp bilder, snackar på chatten, taggar varandra i roliga poster.

Min feed är bra - intressanta poster blandat med vardagligt snack och bilder. För mig är Facebook helt okomplicerat.
 
jag har facebook. Men börjar allvarligt överväga att avsluta kontot. Det som håller mig kvar är messenger som jag tycker är väldigt praktisk och funktionen att skapa och delta i event.

Jag är uppriktigt sagt *skittrött* på flödet med mest dynga. Väldigt massa "kloka" ord som är så floskliga och trista att klockorna stannar. En annan mängd rent mediehoreri med bekräftelsekåta människor som jag bara inte står ut med(dom flesta har jag tagit väck så jag slipper se dyngan, men det skaver ändå att dom finns) . En annan mängd smörja i rasistträsket. En annan flod av tester som folk håller på med i tid och otid. Jag tyckte det var lite kul förut, men nu är det mest förutsägbart skit

Ja precis för min del är de de vänner och släkt som bor utomlands som helst anänder messenger istället för sms.. och det med inbjudningar och grupper då.. men frågan är om det är värt allt det andra att gå tillbaka.

Haha ja vissa vill verkligen synas på fb, men det är lätt att fastna i har man väl börjat tror jag.
På ett sätt saknar jag att lägga till att nya bekanta på facebook, för då kan man lätt råka se någon rasistisk uttalelse eller liknande som kan avslöja den personen lite och jag då kanske väljer att inte bli närmare vän med den personen privat på fritiden. Så jag kan förstå folk som tycker om att snoka om andra på fb :p. Men ja sen när man väl lagt till en person som vän, så kan man inte direkt bara ta bort den hur som helst för de brukar bli sura då :D:angel:. Sista tiden jag har mitt privata fbkonto märkte jag också att mina riktiga vänner börjat lägga upp mindre och mindre bilder från sitt vardagsliv, jag vet inte om det är genrellt för alla men folk verkar förstå att det mesta kan vem som helst se på fb..
 
Jag har inte Facebook. Är inte min grej helt enkelt. Däremot kan jag se dess fördelar. Men jag har som sagt aldrig fastnat för det.

När man läser här och pratar med andra här om vänner som postar onödiga saker, onödiga statusuppdateringar mm så känner jag att jag inte direkt saknar det. Facebooksvärlden verkar vara väldigt komplicerad.

Yey, en till! Det finns andra på riktigt alltså som inte har fb :D
Ja jag kan se dess fördelar, men stör mig mest på alla nackdelar :meh: och att man inte kan få vara privat där.

Haha ja jag håller med om att facebookvärlden är komplicerad :D
 
Ja precis för min del är de de vänner och släkt som bor utomlands som helst anänder messenger istället för sms.. och det med inbjudningar och grupper då.. men frågan är om det är värt allt det andra att gå tillbaka.

Haha ja vissa vill verkligen synas på fb, men det är lätt att fastna i har man väl börjat tror jag.
På ett sätt saknar jag att lägga till att nya bekanta på facebook, för då kan man lätt råka se någon rasistisk uttalelse eller liknande som kan avslöja den personen lite och jag då kanske väljer att inte bli närmare vän med den personen privat på fritiden. Så jag kan förstå folk som tycker om att snoka om andra på fb :p. Men ja sen när man väl lagt till en person som vän, så kan man inte direkt bara ta bort den hur som helst för de brukar bli sura då :D:angel:. Sista tiden jag har mitt privata fbkonto märkte jag också att mina riktiga vänner börjat lägga upp mindre och mindre bilder från sitt vardagsliv, jag vet inte om det är genrellt för alla men folk verkar förstå att det mesta kan vem som helst se på fb..

Det går ju att göra inställningarna mer eller mindre privata. Man kan ju låta bara en viss grupp se vissa saker.

Jag tycker att hela flödet med sociala media skrämmer mig - jag kanske är gammeldags och allmänt fientlig mot utvecklingen. Mest skrämmer gilla-hysterin, jag tog bort en människa på Instagram och vips fick jag en fråga om varför - då hade den här personen ändå rätt många följare - hur är man funtad då om man nödvändigtvis måste veta varför en person av alla hundra har för anledning att ta bort? Nånstans där började jag inse att den delen av utvecklingen skrämmer mig.
 
Jag har Facebook och använder det och tycker att det funkar bra. Har mina vänner där och vi lägger upp bilder, snackar på chatten, taggar varandra i roliga poster.

Min feed är bra - intressanta poster blandat med vardagligt snack och bilder. För mig är Facebook helt okomplicerat.

Jag kopierar @niphredils svar för precis så är FB för mig. Jag är även med i grupper för mina fritidsintressen, där jag ofta hittar bra tips på happenings, kurser osv.

Jag är rätt restriktiv med vilka jag accepterar som vänner, och rensar då och då rätt friskt på vänlistan. Jag har till 99% hundnördar som jag själv på vänlistan :D !
 
Jag tycker inte det är alltför svårt att vara utan facebook, men ibland kan det vara rätt frustrerande att man bara antas ha det. Jag är också engagerad i ett par föreningar, förutom att det läggs ut mycket information där som inte hamnar på riktiga hemsidan (hatar sånt :cautious:) så är det ju också tänkt att vi som arbetar i föreningarna ska uppdatera angående våra uppdrag där, networka och gud vet allt, vilket jag alltså inte kan göra. Och inte tänker börja göra heller.

Men häromdagen föll jag lite till föga och installerade whatsapp på min telefon, pga just föreningsengagemanget. Jag hatar det, det är idiotiskt att ha så många olika kommunikationskanaler som gör att all information blir spridd istället för samlad (och jag avskyr att installera appar med en sådan privilegielista :wtf:), och ärligt talat onödigt. Men det fick bli en kompromiss där, något jag absolut inte ser i framtiden angående facebook. :D
 
Jag har Facebook och använder det och tycker att det funkar bra. Har mina vänner där och vi lägger upp bilder, snackar på chatten, taggar varandra i roliga poster.

Min feed är bra - intressanta poster blandat med vardagligt snack och bilder. För mig är Facebook helt okomplicerat.

Ja mina vänner är kvar på facebook, och det var ungefär så jag använde facebook, samt med studier i grupparbeten för att chatta i gruppsamtal, tagga med kompisar på bilder och roliga poster, men sen har jag bara känt mer och mer att det här vill jag inte att vem som helst ska se, som min chef eller ytligt bekanta som man måste lägga till på facebook av någon anledning när de skickar vänförfrågan. och alla inställninar går inte att ändra så att inte alla ser, för om jag kommenterar en kompis inlägg eller bild så syns ju det för alla mina vänner och så vidare.. Jag vill helt enkelt inte att till exempel min chef ska veta vilka jag hänger med på fritiden eller vad jag gör på min lediga dag. Även fast det inte är något hemligt som skulle göra något om det kom ut, men jag vill välja själv vem jag berättar till, vill vara privat på fritiden helt enkelt. Samt att det tar allt för mycket tid för mig att hänga på fb :angel:
 
Jag kopierar @niphredils svar för precis så är FB för mig. Jag är även med i grupper för mina fritidsintressen, där jag ofta hittar bra tips på happenings, kurser osv.

Jag är rätt restriktiv med vilka jag accepterar som vänner, och rensar då och då rätt friskt på vänlistan. Jag har till 99% hundnördar som jag själv på vänlistan :D !

Jag önskar jag hade ett okomplicerat förhållande till fb :D
 
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Om du har facebook, känner du någon som inte har det, och tycker du det är märkligt?

Jag upplever det som att de flesta har ett facebookkonto och att det förväntas att man går med i grupper för att få tillgång till diverse information och evenemang.

Om du har facebook vilken strategi använder du, hur avgör du vilka du lägger till som vänner, använder du messenger, hur mycket info delar du om dig själv och din vardag, vilka grupper är du med i, är det några grupper du skulle vilja vara med i med inte vill på grund av att dina vänner kan se, avstår du ofta från att kommentera vänners bilder eller statusar som du inte vill att dina andra vänner ska se och så vidare?

Är det någon som använder "No-friends strategy på facebook" som är precis som det låter, att använda facebook för grupper och meddelenaden, men utan att lägga till någon som vän?
Till exempel för att minska tiden man spenderar på facebook, om man egentligen inte vill ha facebook men känner sig tvungen?
Jag har avslutat mitt konto helt, men funderar på att ha ett så att folk ändå kan kontakta en om de inte vill använda sms, samtidigt vill jag inte vara tillgänglig dygnet runt för diverse folk jag egentligen inte känner, om det är viktigt och de känner mig så har de ju mitt telefonnumer. Jag kan känna att jag kan bli lite stressad av att alltid behöva hålla koll på vad som uppdateras i grupper, på vänners sidor och så vidare, och att man förväntas svara blixtsnabbt på alla meddelanden hela tiden.

Hur känner du, är allting bara positivt med facebook eller har du funderat på att avsluta ditt konto någon gång?

Jag har facebook och för mig passar det bra.
Mina fb-vänner är sådana jag känner och sådana jag är bekant med.

Jag känner människor som inte har facebook och ser inte det som något konstigt, utan vars och ens val.

Jag tycker att facebook-grupper är praktiska många gånger, för att hitta information och att köpa utrustning begagnat.
Använder fb-grupperna för planering av ridkurser och liknande, mycket praktiskt.

Nej, jag har aldrig funderat på att avsluta mitt konto.

Det kommer en del saker i flödet (skrivet av bekanta) som jag absolut inte håller med om - men så -är ju verkligheten.
 
Jag tycker inte det är alltför svårt att vara utan facebook, men ibland kan det vara rätt frustrerande att man bara antas ha det. Jag är också engagerad i ett par föreningar, förutom att det läggs ut mycket information där som inte hamnar på riktiga hemsidan (hatar sånt :cautious:) så är det ju också tänkt att vi som arbetar i föreningarna ska uppdatera angående våra uppdrag där, networka och gud vet allt, vilket jag alltså inte kan göra. Och inte tänker börja göra heller.

Men häromdagen föll jag lite till föga och installerade whatsapp på min telefon, pga just föreningsengagemanget. Jag hatar det, det är idiotiskt att ha så många olika kommunikationskanaler som gör att all information blir spridd istället för samlad (och jag avskyr att installera appar med en sådan privilegielista :wtf:), och ärligt talat onödigt. Men det fick bli en kompromiss där, något jag absolut inte ser i framtiden angående facebook. :D

En till! :bump:
 
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Om du har facebook, känner du någon som inte har det, och tycker du det är märkligt?

Jag upplever det som att de flesta har ett facebookkonto och att det förväntas att man går med i grupper för att få tillgång till diverse information och evenemang.

Om du har facebook vilken strategi använder du, hur avgör du vilka du lägger till som vänner, använder du messenger, hur mycket info delar du om dig själv och din vardag, vilka grupper är du med i, är det några grupper du skulle vilja vara med i med inte vill på grund av att dina vänner kan se, avstår du ofta från att kommentera vänners bilder eller statusar som du inte vill att dina andra vänner ska se och så vidare?

Är det någon som använder "No-friends strategy på facebook" som är precis som det låter, att använda facebook för grupper och meddelenaden, men utan att lägga till någon som vän?
Till exempel för att minska tiden man spenderar på facebook, om man egentligen inte vill ha facebook men känner sig tvungen?
Jag har avslutat mitt konto helt, men funderar på att ha ett så att folk ändå kan kontakta en om de inte vill använda sms, samtidigt vill jag inte vara tillgänglig dygnet runt för diverse folk jag egentligen inte känner, om det är viktigt och de känner mig så har de ju mitt telefonnumer. Jag kan känna att jag kan bli lite stressad av att alltid behöva hålla koll på vad som uppdateras i grupper, på vänners sidor och så vidare, och att man förväntas svara blixtsnabbt på alla meddelanden hela tiden.

Hur känner du, är allting bara positivt med facebook eller har du funderat på att avsluta ditt konto någon gång?

Jag tog bort mina 400 vänner en dag, allihop. Är enbart intresserad av diverse grupper, hästgrupper, bilgrupper, mamma/gravidgrupper etc.
 
Jag har Facebook. Tycker det är ett enkelt sätt att kommunicera med vänner.
Genom grupper jag är med i har jag fått nya bra kontakter. Tex en grupp för den sjukdom jag har har gett mig mkt störtning från andra, tips på litteratur etc.

Sen har jag fått bra kontakter genom grupper med folk med samma fritidsintresse.
Däremot är jag inte så snabb att svara. Och jag lägger inte ut så mkt bilder eller info själv

För mig funkar det bra. Har en avslappnad inställning till det.
 
jag har facebook. Men börjar allvarligt överväga att avsluta kontot. Det som håller mig kvar är messenger som jag tycker är väldigt praktisk och funktionen att skapa och delta i event.

Jag är uppriktigt sagt *skittrött* på flödet med mest dynga. Väldigt massa "kloka" ord som är så floskliga och trista att klockorna stannar. En annan mängd rent mediehoreri med bekräftelsekåta människor som jag bara inte står ut med(dom flesta har jag tagit väck så jag slipper se dyngan, men det skaver ändå att dom finns) . En annan mängd smörja i rasistträsket. En annan flod av tester som folk håller på med i tid och otid. Jag tyckte det var lite kul förut, men nu är det mest förutsägbart skit
Fast det där låter inte som att det är facebooks fel, snarare du som måste se över dina vänner :p
 
Jag håller med @Miao och @niphredil :up:
FB är rätt okomplicerat. Jag har en massa goa vänner och bekanta där som jag känner mer eller mindre. Vissa finns där bara för att jag gillar att snoka och andra har jag verkligen ett gott utbyte av.
Jag är inte rädd för att ta bort folk som vänner, dölja dem eller liknande om jag inte gillar innehållet de sprider. Jag har också så pass många vänner och gillar så pass många sidor/grupper osv att jag inte ens hinner med att läsa hela flödet. Känner inte alls igen det där med att det bara skulle vara skit på FB, det blir ju vad man gör det till tänker jag.

Jag är med i många grupper/sidor som rör både mitt hundintresse och mitt jobb. Får tillgång till en massa roliga, intressanta och spännande saker den vägen. Har också smidiga kontaktvägar genom att ha slutna grupper för tex träningskompisarna och liknande där vi kan bestämma tider på ett enkelt sätt.
Till viss del använder jag FB för att enkelt hålla kontakt med människor jag nog hade haft väldigt sparsam eller ingen alls kontakt med annars. Jag kan vara rätt usel på att hålla kontakt annars men via FB blir det enkelt och smidigt. Typ hundarnas uppfödare, vänner jag inte träffar särskilt ofta, gamla skolkompisar eller någon gammelfaster eller två ;)

Messenger är jag inget fan av. Jag använder det men främst med sådana människor som jag väldigt sällan pratar med annars. Jag gillar inte att hålla långa konversationer över typ sms/messenger om vi lika gärna kan prata i telefon, men ibland är det klart smidigt :)

Jag delar det jag känner för. Mest bilder på hundarna ;)
Skulle aldrig lägga ut saker jag inte kan "stå för" irl men har heller inga direkta rädslor kring hur materialet ev skulle kunna spridas. Är ju inte så att jag lägger ut nakenbilder direkt. Har sluten sida så bara mina vänner kan se vad jag lägger upp.
 
Fast det där låter inte som att det är facebooks fel, snarare du som måste se över dina vänner :p

Nja säger jag om det.
Jag tror att facebook(och dylikt) har fått vissa vänner att bli bekräftelsetorskar - vilket jag inte gillar. De kanske mår strålande av det - själv blir jag mest föraktfull och det är inte en smickrande egenskap, därför funderar jag på att avsluta fejsbokandet i dagens skepnad
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 222
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 911
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp