Din favoritövning?

Marvin

Trådstartare
Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den?

Min är öka och minska volten med hästen utåtställd.
Börjar i trav på typ 20 m volt, ställer hästen utåt. Med vikt och ytterskänkel (ledande innertygel endast i nödfall) gör jag sedan gradvis volten mindre, till ca 8-10 m. Där ställer jag försiktigt om hästen inåt, rider några varv och flyttar den sedan för innerskänkeln ut på stora volten igen. Får upp hästen på yttertygeln väldigt bra! Väl ute på större volten brukar jag rida lite längre steg/mellantrav för att sedan ta tillbaka och börja om. När det funkar går jag över till galopp och gör samma sak.

Gjorde denna en gång med min förra tränare och återkom ofta till den med den hästen. Nu igår provade jag med nya hästen också och kom ihåg varför jag brukar göra den!
 
När jag har träningar börjar jag nästan alltid på kvartslinjen och så jobbar vi rakriktning för både häst och ryttare. Gör övergångar och tempoväxlingar på linjen. Sen är serpentiner en storfavorit. De går att anpassa i evigheter med volter, övergångar, ställning osv osv.

Håller även med om att rida utåtställd på volt och minska volten och då verkligen få med ytterbogen. Att sen när volten är liten ställa om inåt igen brukar ge en riktig fin och bärig galopp😃.
 
Rida i öppna på långsidan, för att sedan ta fram hästen på kortsidan. Snett igenom med byte och sen lika i andra varvet. Vill öka på kortsidan för att få hästen att ta tag framåt genom svängen.
 
Jag gillar motställd förvänd galopp och att rida på romber (vänd och öka på raken, sen halvhalt och ny vändning). Just nu jobbar jag med fattning ur tvärning vilket är bra för då häver han sig inte och rätar ut sig.

skulle vilja ha tips på hur jag minskar utan att tappa bjudning, försöker tänka passage eller galopp med kvicka språng men jag är nog inte tillräckligt lätt och kvick själv...
 
Så bra övningar!
Motställd förvänd galopp är en av mina nya favoriter! Min nuvarande tränare ber mig ofta göra den på träningar och jag brukar få till en supergalopp!

Min favorit är att rida öppna på medellinjen. Sedan vid X växla om och rida antingen sluta eller skänkelvikning på diagonalen/snett igenom ut mot kommande kortsida. Beroende på vad man behöver träna på så kan man rida ut antingen åt höger eller vänster om man kommer i tex en höger öppna (och tvärt om så klart).

Vid X kan jag antingen lägga in en 10m-volt (för att fånga upp/gasa på/ställa om/ta en mental paus eller vad jag/hästen behöver), eller låta bli. Dena övning hjälper mig personligen att rida med benen istället för "tygelstyra" eller luta mig (åt fel håll dessutom) som jag oftast gör när jag ska rida skänkelvikning eller skolor.

Den går att göra mer avancerad genom att växla mellan öppna/sluta/öppna/sluta flera gånger med mål att komma ut på samma ställe. Går även att rida på spåret/kvartslinjen och vända in mot medellinjen.

Denna övning har jag lärt mig av Sissi Lilja :)
 
Förvänd sluta på volt är en favorit.
Jag rider nästan aldrig på fyrkantspåret för då blir det lätt att man bara flyter längs med kanten, man får ofta bättre jobb nån meter innanför spåret. Romber med framdelsvändning eller bakdelsvändning ibland hela varvet i hörnen är också bra.
 
Halvhalter och tempoväxlingar.

Eftersom jag senaste åren ridit turridningshästar och enbart kunde träna dom på tur så hade man inte så mycket att välja på, men jisses vad det ger mycket :laugh:
 
Börjar alltid alla ridpass med små volter i skritt och trav, ställer inåt och utåt, byter volt men behåller ställning och byter sedan till rätt. Minskar och ökar voltens storlek samt stannar och backar. När det här känns fungerande går jag vidare med annat. Med unghästen är det typ det här jag gör.

Tycker att det här funkar bra och har fått beröm av olika tränare för att mina hästar haft bra grund att jobba vidare ifrån.
 
Jag gillar att korta tyglarna i skritt, sedan rida noggranna hörnpasseringar, vända in på kort diagonal för ytterskänkel, flera halter på diagonalen, sedan hörnpasseringar och så vända in på diagonalen igen för ytterskänkel. Brukar rida på ca halva ridbanan, mjuk hand och bara vänta in hästen tills den börjar bli lite mer mjuk och med på noterna. Funkade fint på min rätt så heta häst för att komma in i jobb-bubblan😊
 
Jag tycker det finns så himla många bra övningar och som lämpar sig för just den individen i det skedet så att säga. Det finns ju så mycket man kan vilja förändra, förädla etc i olika hästar.
Jag som både tränar andra och hästar på olika nivåer etc fastnar väl sällan i just en favoritövning just för att man kan vilja åt olika saker till olika hästar.

Men två övningar som går att variera väldigt som jag tycker går att använda för ekipage på nästan alla nivåer är carré/"Kyras fyrkant" och serpentiner.

Carré/liten fyrkant innanför spåret kan man ju antingen bara rida för att lära sig/häst följa rak linje utan sarg/staket och känna när hästen driver åt ngt håll, lära sig planera var man ska rida och få upp blicken till att svänga till att jobba hörnpasseringar etc. Man kan också lägga in olika typer av vändningar i form av fram- och bakdels-vändningar där man antingen vänder inåt och då gör 90-gradig vändning eller utåt och då göra 270-gradig vändning. Med mer utbildning kan man köra piruett och förvänd piruett i trav och galopp.
Man kan också variera de raka linjerna genom att rida skänkelvikning, öppna, sluta etc.
Carré är bra för att få med sig yttersidan tex.

Serpentiner tycker jag också är mkt användbara iom att de går att variera så beroende på ekipagets nivå och behov. Allt från att en nybörjare skrittar stora bågar och försöker lära sig styra och planera linjer och få upp blicken till lära sig böja/ställa och bibehålla balansen i övergång av insida/ställning/böjning till att lägga in tempoövergångar, halt, enkla byten etc. Och man kan variera linjerna i form av att rida lite skänkelvikningstänk, öppna, sluta. Du kan variera ställning/böjning och rida motställd och mer eller mindre böjd. Man kan också rida byten i galoppen eller passa på att rida förvänd galopp(som du kan rida motställd om du vill, för det ger absolut en kvalitetshöjning av galoppen).
Och man kan anpassa bågarnas storlek efter nivå.

Sen tycker jag att rida enhändigt är en bra och väldigt avslöjande grej som man bör testa ibland.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 827
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 193
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp