din hunds vardag=)

J

joo

ok kör en likadan hundtråd=)
Hur ser en helt vanlig dag ut för din hund med promenader o sysselsättning?
Veckoliga aktiviteter kan också tas med=)
Och vilken ras det är=)
 
Har en schäfer snart 3 år och en schäfervalp 4 mån.

Så har ser en vanlig dag ut för min 3åriga tik:

Åker till jobbet vid 09.00. Fixar och donar lite :D sen går vi ut på promenader mellan kl 10.00-ca 12.00
Efter det får hon gå in och lägga sig en stund. Jag jobbar lite till. Och vid 12.30 får hon äta frukost (vill inte äta på morgonen)

Kl. 13.00 får hon komma ut i en stor rastgård med andra hundar och busa lite. Jag jobbar vidare eller går på lunch.

Kl. 14.00-15.00 går vi promenad. Sen får hon sitta i rastgård eller ligga inomhus tills jag slutat jobba vid 17.00.

Så ser alla dagar ut. Efter 17.00 så skiljer det sig beroende på vad det är för dag.

Några dagar i veckan så åker vi och tränar. Ibland har jag redan kört ett spår under arbetstid. Ibland följder hon med när vi ska ut och köra hästarna. 1-2 ggr/v åker vi till min mamma för att gå ut och gå i skogen 1½-2 h.

Sen blir det till att åka hem och avsluta dagen med en kvällspromenad vid 22 eller 23. Ja, hon får förstås middag också under kvällen. :)
 
Har två hundar (vallhundsrasen Welsh Corgi Cardigan) :).

Kl. 7.30-8 = lydnadsträning (enda stunden på dagen jag har tid med detta)
Kl. 8-17 = hemma med husse (som jobbar skift) eller hemma med min syster/mamma/mormor om husse jobbar. Under dom timmarna blir det promenader och bus.

Kl. 17-21 = roar sig lösa på stallbacken med att jaga råttor, vakta, gräva gångar, hänga med på ridturer etc :p

På helgerna blir det lite mera miljöombyte med kurser, tävlingar, kompisbesök etc.
 
Nä, gör det!? :eek: Trodde alla slutade jobba när de skaffade hund! ;) ;) :D :D :angel: :angel:

Jobbar med hästar och hundar så med andra ord har jag med dem på jobbet och kan ägna dem MYCKET tid. Precis så som jag vill ha mitt hundägande. :D
 
Vi vaknar någon gång runt elva och kliver upp. Hunden får frukost, jag klär på mig och så går vi ut. De flesta dagar åker vi direkt upp till klubben efter rastningen.
Där skvallrar jag med kompisarna och tränar lydnad/går i skogen till klockan blir runt fyra.
På kvällen händer inte mycket här. Vi slöar och går en kvällsrunda vid tio. Sedan sover hunden och jag kollar på tv.

De dagar jag har skola kliver vi upp två timmar innan jag börjar och rastar. Därefter gör jag mig klar och sticker till skolan. Hunden ligger hemma och sover medan jag är borta. Oftast blir det runt tre timmar. Då jag kommer hem åker vi ofta en sväng till klubben och pysslar lite.

Vissa kvällar är vi också på klubben, men då ligger hunden oftast i bilen eftersom jag är på möten och liknande. Ett par helgdagar i månaden har jag instruktörsutbildning och då är hunden med hela dagen, omväxlande i bilen och ute på plan.

Jag har rottweiler.
 
Vi har 5 hundar hemma då :p
4 bearded collies, 1 staffordshire bullterriet hane
Mamma släpper ut dem på gården o i rastgårdarna (2st) på moronen, när dem blivit rastade o fått mat får dem gå in i sitt rum o till sina egna burar (som dem:love:)
Sen är dem själva tills jag o syrran kommer hem(2-3tiden) o rastar dem :)
Då sitter dem i deras rastgård nästan hela dan(bara när de är bra väder) o kollar vad som händer ute i världen :D
Staffen kan om de är lite kyligt få ha på sig ett täcke, dem andra har ju sin päls :p
Senare kommer mamma hem (5) och så får dem mat :)

Några dagar i veckan går vi ut med dem
Men vi tränar också agility,lydnad o utställning (de är utställningshundar)

Så är väll en typisk dag för våra hundar :bump:
 
Labrador tik, 8 år. Vi går upp vid 8, frukost för båda, ut på promenad vid 9-tiden. Minst en timme, oftast mer.
Ut igen fyra timmar senare, promenad på ca 1 timme. Middag för henne runt 17-tiden på eftermiddagen. Ibland en kortare promenad vid 18-tiden, sista kvällssvängen runt klockan 21-30.
När jag jobbar så blir det oftast en timme tidigare med allting, och då blir promenaden mitt på dagen bara 20-30 minuter.
På helgerna kan vi ibland bli lite senare.....
Sysselsättning inne är ibland sök av godis, hämtning av leksaker på kommando osv. Ute brukar vi ofta ha sällskap med massa hundar eller träna lite agility över stock och sten.
 
För tillfället jobbar jag "i stan" och har hundarna med mig på jobbet vilket funkar jättebra! (Vissa fördelar att man jobbar hos sin pappa.....)

Har en STOR blandrashane(hälften collie) på snart 2 år som ylar så fort bilen närmar sig sta'n på morgonen! Han ÄLSKAR att promenera i sta'n och träffa sina kompisar!

Den andra hunden, en liten jack russelkorsning tar det lite lugnare eftersom hon snart fyller 15 år.....
 
Dvärgpinscher, tik, 2 ½.
Hon kissar om hon behöver vid sex innan pappa går. Går en promenad vid 7-9 med mamma. Hon somnar om. Jag går oftast upp mellan 9-11 och då blir det frukost. Vid tolv, ett tiden går vi ut oftast en lite längre promenad. Kanske tränar lite eller gör något roligt. Annars kanske vi tränar inne. Eller åker i väg någonstans. Sen blir det några fler promenader och middag vid sju. En liten kissrunda när jag går lägger mej om hon vill.
 
Vi brukar vakna runt 10-11 i normala fall. Då blir det snabbt som fan att gå ut ock kissa innan det sker på hallmattan :p

När vi kommer in är det frukost som gäller, och sen ska hon vila efter maten i en timme. Då brukar hon ligga i sin säng (Efter en del tjat från mig) och tugga på något mumsigt ben.

Sen blir det en kort promenad till runt 2 timmar efter maten.

Sen här mitt på dagen så tränar vi antingen något roligt/lätt utomhus, eller lite svårare inomhus. Och så går vi en längre promenad.
Ofta så gör vi andra saker mitt på dagen också, som att åka iväg någonstans, eller kör miljöträning.

På kvällen brukar vi ha en lekstund med hennes bästa kompis, en Cane Corso-tik som är 1 mån yngre än henne. Då släpper vi dom på ett inhägnat område, och så får dom leka i ungefär 20 min. Sen går vi en kort promenad för att lugna ner dom efteråt.

Sen blir det middag, och vila. Efter det brukar det bara bli slappande framför Teven, och några fler korta promenader innan läggdags :)

Det är en Grand Danois på 6 månader.
Mina tidigare hundar har varit av mer krävande natur, och då har dagarna sett HELT annorlunda ut.
 
:rofl: Förlåt, jag föreställde mej GDkiss på mattan :D
Såg en GD kille kisse för nån månad sen, pölen va ju nästan en meter i diameter!! :eek:
 
Har två tikar- en pyrenéer och en Pyrenéer/leonberger.

Dagen börjar med att pappa går ut på en kort promis med de innan han åker till jobbet kl 7.50. Sen får de gå in igen och somna om :), de sover tills jag vaknar vid 11 tiden(arbetslös) och sen går jag ut med de på en lång promenad vid 12-13 tiden(gammelhunden får ibland kortrunda istället pga att hon inte orkar). Efter promenaden får de sitta ute och får oxå sitt första mål mat i samma veva. Sen får de sitta ute och stimulera sina sinnen i ett par timmar :D

Runt 17 tiden så är det dags för promenad igen och då varierar det mellan lite kortare/längre promenader. Efter den så får de komma in igen och käkar sitt andra mål kl 18-19. Sen är de nöjda och glada och går och lägger sig och slumrar till efter maten.. :smirk:
Sista promenaden får de ca 23-01.

Skillnaden på helgerna är att de oxå gärna ligger och sover lite längre på morgonen;)

:bump:
 
Ja, välkommen till min vardag :crazy: ;)

Riktigt så gigantiska är dom inte än, men hon kan gott och väl sitta i 1 minut om hon är kissnödig. Det brukar då bli en STOR pöl och sen riiiiiiiiinner det typ överallt. Så hon sätter sig hellre på våran FINA hallmatta och kissar.

Och är hon sur brukar hon GÅ och kissa, från hallen in till köket :crazy:
 
Åh fy, nu vet man vem man inte ska hälsa på;)

När Dors kissar som mest blir det väl 10cm i diameter, kan nog bli 15 i nerförsbacke :D
 
Vi har 2 hundar , en 2 årig whippethane och en 5 årig Greyhoundhane.
Klockan 05.00 morgonkissning med husse (pappa)
Sen är det race in i min säng, ner under täcket och sova ett par timmar till.
Vid 9.30 gå jag med hundarna till stallet, fixar och donar där en timme eller två medans Lat och Latare pillar runt i stallet och smakar på hästbajset...
Sen går vi hem, tar det lugnt.
Vid 3 brukar jag gå en lång promenad med de och försöka träna lite lydnad på lillkillen. Sen racear vi,(med andra ord de springer och jag står still....), går hem. Vid 7 blir det dagens höjdpunkt MIDDAG (människomiddag). De får alltid av vår mat såvida det inte är något som är mindre lämpligt för de.VId 6-7 tiden gå vi till stallet igen och släpper in hästarna. Vid 23-24 blir det kvällspromenad och sen sover vi gott heeela natten.
(matmässigt, jag vill ju inte att ni ska tro jag svälter de)
Deras mat står framme hela dagen och de äter när de vill, vet att det inte är vad folk rekomenderar men fungerar perfekt på våra hundar.
 
Vi vaknar nångång mellan 6 och 10. Beroende på om jag har skola eller inte.

Eftersom att mina hundar väcker mig för att de vill ha frulle och inte för att de är nödiga så sitter jag vaken ett tag, alternativt duschar innan de får frukost.

Har jag skola och alltså är uppe tidigt så rastar jag de ca 30-40 min. Sen är de ensamma hemma 3-5 timmar. Kommer hem. Ut och pinka och sen är jag oftast för trött för att göra nånting annat än att bara sova.

Men ska hundarna vara ensamma dagen efter också så går vi promm i skogen på e.m. och det brukar ta ca 1-1½ timma. Ska jag vara hemma dagen efter så degar jag bara och går runt kvarteret med de och sen går vi 30-60 min på kvällen.

Men en VANLIG dag så är jag hemma. Då börjar jag morgonen med att rasta de runt kvarteret en och en. Sen får de vila maten 1-2 h och sen går vi ut i skogen 1-1½ timma.

En kort eftermiddagspromm och sen går vi vanliga kvällsrundan.

På helgerna är det oftast nån lite större tur vi gör.

Att säga att vi tränar ett par dagar i veckan är lögn *gäsp* Jag orkar helt enkelt inte. Men nu har jag gjort ett schema som jag hoppas komma igång med. Jag har börjat igår :angel:
 
Fast hittills har hon bara kissat inne typ 3-4 ggr på sistone när det varit besök här ju :angel: Sammanlagt alltså :D

Du har ju en meshund också, annars hade vi kunnat låta dom leka! Så långt ifrån bor vi inte egentligen.. Eller jo, men det är ändå i Sthlm för båda :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 749
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 833
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 980
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp