Din kompromiss

Fiorano

Trådstartare
Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka egenskaper tog du med på köpet sas.

För min del var första hunden en JRT. Tror faktiskt hon var absolut perfekt för livet jag lever, eller så romantiserar jag i efterhand 😅. Ville ha en ännu mindre hund efter henne. Valde prazsky krysarik och storleken, utseendet, och aktivitetsnivån är perfekt. Men har kompromissat med ömtåligheten och skälligheten.

Nyfiken på vad ni andra tycker är ok kompromisser!
 
Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka egenskaper tog du med på köpet sas.

För min del var första hunden en JRT. Tror faktiskt hon var absolut perfekt för livet jag lever, eller så romantiserar jag i efterhand 😅. Ville ha en ännu mindre hund efter henne. Valde prazsky krysarik och storleken, utseendet, och aktivitetsnivån är perfekt. Men har kompromissat med ömtåligheten och skälligheten.

Nyfiken på vad ni andra tycker är ok kompromisser!

Viktigaste för mig är temperament, träningsbarhet och funktion. Sen kommer praktisk päls :o

Kompromissat med utseende och storlek.. BC har väll bra storlek för sitt syfte och ok utseende men den ras vi står i kö på är lite för stora kanske för vad vi önskar denna gång och öhmn mindre vackra 🤣
 
Jaktlabbe
Jag ville ha en hund med mycket energi och arbetsvilja, men som samtidigt är en bra och trygg familjehund. Som är lätt att träna till att ha lös i skog och mark. Och det allra viktigaste, frisk ras 😅
Det jag fick tumma på var storleken. Ville egentligen ha en mindre hund, runt 15kg. Hade tur och verkar ha fått ett mindre exemplar åtminstone 😅
Kommer nog ha svårt att välja någon annan ras så länge jag inte vill ha en hund med mindre aktivitetsbehov, så kanske om en sådär 40år att jag väljer något annat 😁
 
Jag har hitintills aldrig behövt kompromissa faktiskt.
De egenskaper (både mentalt och hälsomässigt) jag velat/behövt ha i hundarna har funnits i de raser jag haft och de kombinationer jag valt att köpa/spara efter.

Utseende/päls har legat långt under egenskaper i priolistan, så det har aldrig varit någon stor faktor.
 
Färgen. Jag tycker att svarta hundar är snyggast. Har en svart och en brun nu, och nästa hund kommer antagligen bli brun. Annars är rasen perfekt för mig och mina behov (har kelpie). Hade en schäferblandis och en labbe innan, men de var för stora. Labbepälsen är också lite jobbigare när den inte längre sitter på hunden.
 
Inget. Alltså jag ser nog åt andra hållet.
Vad för ras vill jag ha?

Mina är främst sällskap och sen anpassar jag mig.. mina har inget speciellt jobb.

Kanske tänker konstigt men de är ju djur.
 
Nu har jag inte direkt valt ras, utan jag lärde känna hundarna, blev kär i en tik och fick sedan möjligheten att ta hem henne. Och så har det fortsatt.

Men om man tänker utifrån någon slags ideal om jag listar det perfekta livet med hund och hur mina hundar inte passar in på det så blir det att jag kompromissar med storlek och hur lätta (svåra) de är att ha lösa med bra inkallning. Delvis päls också. De är ju korthåriga vilket jag gillar, men har lång päls på alla opraktiska ställen. Hade antingen velat ha släthår eller en hund med päls som en shiba.
 
Utseendet. De flesta av raserna jag dras till mest är alldeles för sjuka för att jag ska kunna motivera att köpa en valp… :( t.ex. italienarna med ben som går av som okokt spaghett.

Men av allt man tumma på är ju utseendet ändå minst viktigt, så det spelar ju inte så stor roll i slutändan. Storlek och aktivitetsnivå tänker jag inte kompromissa med.
 
Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka egenskaper tog du med på köpet sas.

För min del var första hunden en JRT. Tror faktiskt hon var absolut perfekt för livet jag lever, eller så romantiserar jag i efterhand 😅. Ville ha en ännu mindre hund efter henne. Valde prazsky krysarik och storleken, utseendet, och aktivitetsnivån är perfekt. Men har kompromissat med ömtåligheten och skälligheten.

Nyfiken på vad ni andra tycker är ok kompromisser!

Högre risk för rädslor för höga ljud. Annars tycker jag att korthåriga BC är precis vad jag vill ha.
 
Storleken. Från början ville jag ha schäfer eller vit herde fast lite mindre krävande. Var rädd att det skulle bli för mycket. Hittade ingen tilltalande ras i den storleken och kände dessutom att det kanske kunde va praktiskt med en lite mindre ras. Valet hamnade till slut på Västgötaspets. Tycker egentligen att dom är lite i minsta laget men nu har jag till och med 2 st och kommer aldrig att byta ras. Dom passar mej mycket bättre. Funderade ju till och med på dvärg eller mellanpudel ett tag för jag saknade våran förra. Åxå fel storlek men jag gillar verkligen deras personlighet.
 
Finsk lapphund
Känner inte att jag har kompromissat med något. Ville ha en hund som gillar att träna lite av varje men även kan uppskatta att ligga i soffan i perioder. En frisk, robust samt glad och trevlig hund var också viktigt. Dessutom ville jag ha en snygg hund! 😁

Jag har fått allt jag önskade och mer därtill.
 
Jag tror inte jag behövde kompromissa faktiskt! Måste tänka efter…
Ville ha en lagom stor hund, liten nog att kunna lyfta men stor nog så jag inte riskerar döda den med ett felsteg.
Så lite jakt som möjligt, vill kunna ha den lös
Inga kortnosar
Bra päls, gärna ”schäferpäls”
Arbetsvillig och förig

Hade gärna haft en röd stubb men Helmer är trefärgad med svans, i övrigt är han perfekt på alla sätt!

IMG_2013.jpeg
 
Det finns bara en ras som gör det jobbet jag vill ha gjort, så där går det inte kompromissa.

Inom rasen så kompromissar jag med hårlag och öron. Väldigt praktiskt med en hund som inte samlar kobajs i byxorna, och jag gillar ståöron. Här i hemmet bor det nu... sex hundar med fluffiga (numera avklippta) byxor, och en med tunga labradoröron 😁. Jag kompromissar inte med färg - hunden ska vara praktiskt färgad för jobb med okända djur, då går alla "ovanliga" färger bort eftersom betesdjuren reagerar annorlunda på det.
 
Wachtelhund
Jag ville ha en schäfer men mannen ville ha en tax, så då blev det en wachtel :) Nu i efterhand var det nog bra då jag insett att jag inte har intresset nog att ha en brukshund. Inom rasen kompromissar jag med färg. Hundens mentalitet och jaktsätt är viktigast.
 
Jag har kompromissat med pälsvården. Har Dvärgschnauzer. Rasen checkar alla boxarna gällande egenskaper, utseende, hälsa, storlek och att den inte fäller. Men jag hade gärna sluppit pälsvården. Lite pälsvård är ok som tex ullkamningen men trimma-nej!
Så jag lämnar bort trimmet till proffs. Men det kostar och jag får köra en bit. Det går bort en halvdag varje gång.
Men det finns ingen ras alls i den här storleken som tilltalar mig öht.
Jo en. Men den är bara godkänd i hemlandet och inte av FCI så den gåt bort.
 
Främst storlek och hårlag. Men någon mån även skälighet, men där valde vi en träningsbar ras. Hade gärna haft en något större hund med smutsavstötande päls. Men det där med att hitta en lättsam och hyggligt social hund på 10 kg som är helt ok om livet blir ”bara hänga med i vardagen ” men ändå har tillräckligt mycket arbetsvilja för att kunna testa på olika hundsporter och tävla på hobbynivå och som dessutom är fluffig utan att fälla kompiöst, inte skäller en massa och som dessutom är hyggligt frisk, inte har så mycket jaktinstinkt och hyggligt stabil mentalitet. Dessutom var jag otaggad på terrier och terriermentalitet.
 
Pälsvård.
Nu har jag inte haft hundar som krävt en massa pälsvård, det jag vill ha och typen av hund har gått hand i hand. Men jag är beredd på att kompromissa om hunden i övrigt uppfyller alla krav på temperament, arbetsvilja, etc., absolut.

Speciellt om hunden är tänkt till ett visst arbete, tror jag många prioriterar det mentala - hittar man en bra individ för jobbet så spelar saker som pälsvård ingen roll, det är utmaning nog att hitta en bra individ.
 
Cancerrisken. Boxern är precis vad jag vill ha utseendemässigt och mentalitetsmässigt, men den oron är jobbig att ha i bagaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp