Dina bästa spartips!!

AbsolutEnsam

Trådstartare
Jag önskar få er bästa spartips! Vad tycker du är viktigt i ens ekonomi? Är du en spara eller en slösa? Handlar du på faktura eller med direktbetalning med kort?tack På förhand!
 
Min paradgren och favoritämne!
Bästa spartipset är det torraste, budget! Skriv ner alla fasta utgifter månadsvis och fördela övriga pengar efter tycke. För att ha koll under veckorna skriver jag ner alla inköp direkt i mobilen i ett dokument med datum, summa och inköpsställe. Då låter jag bli den där småhandlingen, det känns bättre med 2 istället för 5 inköp under veckan. Summerar varje veckoslut, på så sätt blir det enklare att inte tappa greppet tycker jag. Sen jämför jag sammanställningen om jag tycker det gått extra någonstans och kan då se att aha, två ovanliga inköp på X och Y. Veckohandlar och kollar alltid reklamblad, bunkrar vid tillfälle, "äter ur" skafferi och frys då och då så det blir tomt, annars riskerar det att slängas mat till slut. Sparande sker direkt vid lön så det inte ska märkas på samma sätt.

Kolla över och byt abonnemang, försäkringar och dylikt om du betalar mer än nödvändigt, enkelt att lägga in en påminnelse i kalendern vid huvudförfallodatum. Det blir en sport att banta utgifterna ;)
 
Jag önskar få er bästa spartips! Vad tycker du är viktigt i ens ekonomi? Är du en spara eller en slösa? Handlar du på faktura eller med direktbetalning med kort?tack På förhand!

Jag vill ha koll på mina fasta utgifter. Har räknat ut vad jag har i fasta utgifter per månad, så sätter jag undan den summan (+lite buffert) så då vet jag att jag alltid har pengar till räkningarna åtminstone. Det är viktigt för mig. Sätter också alltid undan en summa på sparkonto direkt när lönen kommer.

Sedan tycker jag att det för mig fungerar bäst med medveten shopping, alltså att jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver detta och inte gör förhastade inköp. Det lyckas ju inte alltid :D man är ju bara mänsklig, men sådär överlag så funkar det.

Faktura eller direktbetalning har egentligen ingen betydelse för mig, jag skulle ändå aldrig ta på faktura om jag inte hade råd där och då att betala. Det är oftast bara av rent praktisk skäl det blir faktura om det blir det.
 
Min paradgren och favoritämne!
Bästa spartipset är det torraste, budget! Skriv ner alla fasta utgifter månadsvis och fördela övriga pengar efter tycke. För att ha koll under veckorna skriver jag ner alla inköp direkt i mobilen i ett dokument med datum, summa och inköpsställe. Då låter jag bli den där småhandlingen, det känns bättre med 2 istället för 5 inköp under veckan. Summerar varje veckoslut, på så sätt blir det enklare att inte tappa greppet tycker jag. Sen jämför jag sammanställningen om jag tycker det gått extra någonstans och kan då se att aha, två ovanliga inköp på X och Y. Veckohandlar och kollar alltid reklamblad, bunkrar vid tillfälle, "äter ur" skafferi och frys då och då så det blir tomt, annars riskerar det att slängas mat till slut. Sparande sker direkt vid lön så det inte ska märkas på samma sätt.

Kolla över och byt abonnemang, försäkringar och dylikt om du betalar mer än nödvändigt, enkelt att lägga in en påminnelse i kalendern vid huvudförfallodatum. Det blir en sport att banta utgifterna ;)
Hej! Tack för ditt svar!

Jag har budgetfrökens gratismallar som jag skrivit ut och fyllt i, men min budget spricker ändå! Iofs så jag bara hållit på i två månader.. men hoppas att jag kommer se mönstret av shoppingen som förstör allt. Nu är det ny månad och nu ska budgeten fungera! Ingen shopping mer nödvändiga saker! Har även skaffat bankkort i en annan bank för att kunna föra över matpengar.

Nåt jag inte förstår är veckbudgeten? hur fungerar det rent praktiskt?
 
Jag vill ha koll på mina fasta utgifter. Har räknat ut vad jag har i fasta utgifter per månad, så sätter jag undan den summan (+lite buffert) så då vet jag att jag alltid har pengar till räkningarna åtminstone. Det är viktigt för mig. Sätter också alltid undan en summa på sparkonto direkt när lönen kommer.

Sedan tycker jag att det för mig fungerar bäst med medveten shopping, alltså att jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver detta och inte gör förhastade inköp. Det lyckas ju inte alltid :D man är ju bara mänsklig, men sådär överlag så funkar det.

Faktura eller direktbetalning har egentligen ingen betydelse för mig, jag skulle ändå aldrig ta på faktura om jag inte hade råd där och då att betala. Det är oftast bara av rent praktisk skäl det blir faktura om det blir det.
Tack för ditt svar! Smart att du räknat på vad som kostar i fasta utgifter! Men antar att du fler konton eller banker för detta?
 
Jag önskar få er bästa spartips! Vad tycker du är viktigt i ens ekonomi? Är du en spara eller en slösa? Handlar du på faktura eller med direktbetalning med kort?tack På förhand!
Mitt bästa spartips är att se till att sparandet dras direkt när lönen kommer in. På så sätt blir det ett regelbundet sparande utan risk att sparandet äts upp av utgifter under månaden.
 
@AbsolutEnsam Jag tror att det är lätt att lägga krokben för sig själv och strama åt alldeles för mycket, gör en budget som du tror att du kan hålla och justera den eftersom. Att "misslyckas" gång på gång är inte särskilt inspirerande eller peppande. Smart med olika konton, det är lättare att se hur mycket man har till vad.

Ett exempel på veckobudgeten, den här löningsperioden är 31 dagar, det är alltså så länge pengarna ska räcka. På den tiden kanske jag tycker att 6000 kronor ska räcka till mat, bränsle, ev. födelsedagspresenter och något biobesök. Då har jag 193 kronor att spendera per dag, men för enkelhetens skull drar jag av 2000 öronmärkta för bränsle direkt, så 129 kronor. 903 kronor på sju dagar, ser jag när jag fyller i ett inköp på torsdag att "shit nu är det 150 kronor kvar" kan jag planera och prioritera vad de ska räcka till. När mina 7 dagar gått ger jag mig själv tillgång till 903 nya kronor, mentalt eller genom att föra över dem till kortkonto först då. Ibland händer saker och man får nalla, då gäller det att vara snäll mot sig själv, allt går inte att styra.

Edit: Tror det är budgetfröken som har en mall som kallas köpkryss också? Den tycker jag är kanon!
 
Förutom att ha en rimlig budget och planera mat och andra inköp ordentlig och köpa större mängder när någonting som håller länge är billigt så slår jag ett slag för att sköta om de saker man har så de håller länge och inte behöver bytas ut. Även att så långt det är möjligt lära sig laga och fixa saker själv, tex bilen eller cykeln osv. Även handla kläder second hand och stänga av elektrisk utrustning hemma som inte används. Tex så har jag hela köksmaskinparken (micro, kaffebryggare osv) tv, datorer och torktumlare på uttag med strömbrytare till och det märks helt klart mer än jag trodde på elräkningen de månader jag är duktig på att stänga av brytarna när sakerna inte används.
 
Tack för ditt svar! Smart att du räknat på vad som kostar i fasta utgifter! Men antar att du fler konton eller banker för detta?
Jo, jag har flera konton ett löne/konsumtionskonto, ett utgiftskonto, ett rent sparkonto, och ett spar/konsumtionskonto.
Det där sista kontot var ett som blev över när jag öppnade ett nytt typ av sparkonto för rent sparande.
Jag valde då att inte stänga det utan behålla det som en typ av konto där jag spara för konsumtion (låter kanske konstigt 😆), men det är helt enkelt för typ resande, dyrare villhöverprylar och sånt.
 
Jag har hittat ett system där lönen trillar rakt in på sparkontot. Har sedan en stående överföring till vanliga kontot därifrån alla utgifter och kostnader dras. Summan som förs över är fullt tillräcklig för mig en normal månad och lämnar även en del över på sparkontot. Jag för väldigt sällan över pengar åt något håll mellan kontona. Undviker att nalla på sparkontot under dyra månader men justerar inte heller åt andra hållet under månader med mindre utgifter. Det buffrar liksom sig självt över tid. Även årliga löneförhöjningar ignoreras, jag lever på samma summa idag som för tre år sedan (får dock se an inflationen nu).
 
För mig har en direkt budget aldrig fungerat. Däremot har jag massor med (oskrivna)regler för hur jag "får" spendera pengar.

T.ex:
- sparar minst 10% av alla inkomster
- alltid en promenad istället för fika om jag är ensam
- bara spendera lika mycket pengar på mobilspel som en fika i månaden kostar, och bara om jag är sjuk och inte har annat att göra
- bara köpa kläder om något annat gått sönder, eller till mycket specifika tillfällen
- inga pengar på hushållspapper så länge det finns tygtrasor hemma

...och många, många fler.
 
...göra sig av med häst :angel: Jag skulle vara stenrik. Och jag skulle per automatik minska andra utgifter med, tex 1500 spänn i rena dieselkostnader för att ta mig till stallet. Och tjäna en slant på att sälja sadlar och hästtransport. Och få tid till att jobba mer och öka inkomsten på så vis.
 
...göra sig av med häst :angel: Jag skulle vara stenrik. Och jag skulle per automatik minska andra utgifter med, tex 1500 spänn i rena dieselkostnader för att ta mig till stallet. Och tjäna en slant på att sälja sadlar och hästtransport. Och få tid till att jobba mer och öka inkomsten på så vis.
Det gäller bara att hitta något att fylla livet med glädje på samma sätt som en häst kan göra ❤
Å andra sidan slipper man också känna sig utbränd på skadade hästar, veterinärbesök, tappskor, utrustning som måste anpassas eller bytas ut...

Apropå spartips och budget så är nog mitt bästa tips att följa upp i stället för att bestämma innan. Åtminstone till en början.

Skriv upp ALLA utgifter en period. Dela in dem i fasta (hyra/lån, försäkring, el, telefon, bilskatt, abonnemang och liknande) och rörliga (mat, drivmedel, kläder, nöjen mm) och markera vilka som är nödvändiga och vilka som faktiskt går att avstå (hyra/lån resp Netflix).
Därefter se över vilka kostnader som går att påverka. Har man flera streamingtjänster kanske man får välja något om man vill spara, mobilabbonemang kanske går att byta till något billigare, se över försäkringar, elavtal och liknande.
Fortsätt att följa upp utgifterna, se hur små förändringar kan göra stor skillnad, fortsätt att skruva ner utgifterna tills man landar på en nivå som känns hållbar.

Utöver det, sätt undan sparande direkt när lönen kommer. Om det finns pengar kvar när nästa lön kommer så spara det outnyttjade också. Ha ett konto där genomsnittet (gärna plus lite marginal om det finns utrymme för det) av årets fasta kostnader sätts över varje månad, så finns det pengar när den årliga "whatever" ska betalas.

Jag gör på samma sätt som @Araminta, fast tvärtom 🙂 Jag behåller en viss summa på lönekontot varje månad. Det täcker mina rörliga kostnader som mat, bensin och eventuella andra inköp. Allt annat går till sparkonto, räkningskonto och ett extra konsumtionskonto (inköp som inte är räkningar eller rörliga månadsutgifter, t ex kläder, resor, extra hund- och hästsaker).
 
Om du har specifika kostnader i månaden som är dyra, skapa ett konto särskilt för dessa. Jag har ett konto för hästarna, där sätter jag undan pengar varje månad som ska täcka försäkring, veterinärvård (i alla fall den planerade veterinärvården i form av vaccination och tandkoll), hovslagare och kolla masken. Särskilt veterinär och försäkring var en jättedyr och tråkig post när det kom en gång om året och skulle betalas på den månadens lön, nu blir det inte lika påtagligt. Har ett likadant konto för bilen, som i alla fall ska täcka service och reparationer. Samt ett konto för inredning som just nu går ut på att spara till en ny soffa. När jag väl gjort det kan jag dock tänka mig att fortsätta med det kontot men med en mindre summa för att ändå ha det som buffert om jag vill köpa något eller katterna har sönder en lampa eller vad som helst.

Andra tips är att kapa uteluncher. Och att i alla fall tänka över vilka fasta utgifter man har. Vissa, typ CSN, kommer i alla fall inte för mig varje månad utan en gång i kvartalet. Då försöker jag lite ha det i bakhuvudet, att den här månaden har jag CSN så då försvinner nästan 2000 kronor extra som jag normalt inte har i fasta utgifter.
 
Försöker va en spara, men det bli nog mer slösa mellan varven.

Handlar jag på nätet brukar jag alltid handla för vad jag har råd till, dvs pengar jag har på kontot även om jag tar det på faktura.

Varje månad när lönen kommer har jag några automatiska överföringar till sparkonton (pension, sparande och buffert), sen ser jag till att inte röra någon av de pengarna.
 
Jag älskar att spara pengar. Men för den sakens skull vill jag inte leva för snålt.
Unnar mig dyrgripar som att ha häst, två bilar och en ganska dyr lägenhetshyra.
Alla dessa kostnader skulle kunna dras ner, men då blir vardagen lite för tråkig.

Istället är jag mer sparsam med onödiga inköp. Hästen behöver inte ny utrustning varje år. Jag behöver inte nya kläder varje ny årstid. Det går att shoppa i garderoben rätt länge innan den är tom.

I mataffären spanar jag omedvetet efter extrapriser och bunkrar om möjligt vid bra pris. Lagar all mat hemma, fryser in matrester och bakar eget bröd och fika. Dricker bara vatten och kaffe/te. Dricker aldrig läsk, äter inte godis eller chips, sånt som gärna annars blir oplanerade inköp när man bara går förbi hyllan med lite för lågt blodsocker.

Tvättmedel, schampo, tvål och dasspapper mm köper jag alltid på lågprisvaruhus när jag ändå har vägarna förbi staden. Åker sällan enkom för att handla sånt utan det får bli på vägen hem från jobb eller dyl för att spara bensin.

Har inget bredband eller netflixkonto, utan kör på hotspot via mobilen som resten av apparaterna kopplar upp sig på. Finns mycket gratis tv/film att kolla på och jag snyltar på pappas viaplay konto som de fått på köpet av bredbandet för lite extra underhållning. 😊
Ser även över försäkringar med jämna mellanrum. Såg att ica har kommit med billigare bilförsäkring så det blir nog att flytta dit bilarna nu!

Lägger undan ca 5000 kr i månaden på sparkontot, ibland mer ibland mindre.
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 016
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: MiniLi
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: MCP
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 648
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp