Dina bästa spartips!!

Om du har specifika kostnader i månaden som är dyra, skapa ett konto särskilt för dessa. Jag har ett konto för hästarna, där sätter jag undan pengar varje månad som ska täcka försäkring, veterinärvård (i alla fall den planerade veterinärvården i form av vaccination och tandkoll), hovslagare och kolla masken. Särskilt veterinär och försäkring var en jättedyr och tråkig post när det kom en gång om året och skulle betalas på den månadens lön, nu blir det inte lika påtagligt. Har ett likadant konto för bilen, som i alla fall ska täcka service och reparationer. Samt ett konto för inredning som just nu går ut på att spara till en ny soffa. När jag väl gjort det kan jag dock tänka mig att fortsätta med det kontot men med en mindre summa för att ändå ha det som buffert om jag vill köpa något eller katterna har sönder en lampa eller vad som helst.

Andra tips är att kapa uteluncher. Och att i alla fall tänka över vilka fasta utgifter man har. Vissa, typ CSN, kommer i alla fall inte för mig varje månad utan en gång i kvartalet. Då försöker jag lite ha det i bakhuvudet, att den här månaden har jag CSN så då försvinner nästan 2000 kronor extra som jag normalt inte har i fasta utgifter.
Du kan ju också ändra så att du får exempelvis försäkring för hästen och CSN varje månad istället. Alternativt göra en stående överföring till dig själv varje månad.
Jag gillar inte heller ”stora” fakturor som kommer sällan, utan tar hellre lite varje månad. Har bättre kontroll då och slipper överraskningar 😊

Sparar till exempel varje månad i en fondrobot för framtida mobilköp. Gillar att köpa mobil kontant och inte vara låst till en operatör då det alltid blir dyrare för mig när jag räknat på det. På så sätt har jag sparar ihop till en ny mobil själv istället och tjänar också en del pengar på det, istället för att betala till en mobiloperatör varje månad.
 
Jag köper sällan på kredit. Undantaget mobil. Varje gång jag räknar sparar jag lite genom att ta den på avbetalning (=bundet abb)
I övrigt lever jag extremt snålt. Köper med kort datum, köper mångs ostar när de är billiga. Undviker nöjesresor med bilen.
Längtar tills jag kan jobba igen och kan ta åt mig extraknäck.
 
Det har kommit många bra råd i tråden redan!
Jag har några automatiska överföringar direkt vid lön. Dels till huskontot, där ränta/amortering/försäkringar dras direkt och dels till fondsparande. De pengarna är lite besvärligare att ta ut än att bara flytta mellan konton, så tack vare det har jag ett fungerande långsiktigt sparande. Sen har jag också ett vanligt "sparkonto" där jag tar pengar om jag behöver någon månad eller köper en resa till exempel.

Jag jobbar på att slösa mindre, jag skämmer bort mig själv onödigt mycket. Jag skulle kunna köpa mindre kläder och prylar, utan problem. Men jag har alltid gillat att shoppa och har råd med det just nu. Utan min automatiska överföring till mitt fondsparande skulle jag garanterat inte spara samma summa, utan köpa mer grejer istället. Jag har därför ganska lite pengar på mina buffert konton. 35 på huskontot och 11 på sparkontot. 50 på huskontot och 25 på sparkontot skulle nog vara bättre, men då är det för mycket pengar och jag börjar flytta över för ren konsumtion.

Jag har alla försäkringar/csn och liknande på månadsbetalning, jag gillar att ha "samma" utgifter varje månad.
 
Du kan ju också ändra så att du får exempelvis försäkring för hästen och CSN varje månad istället. Alternativt göra en stående överföring till dig själv varje månad.
Jag gillar inte heller ”stora” fakturor som kommer sällan, utan tar hellre lite varje månad. Har bättre kontroll då och slipper överraskningar 😊

Sparar till exempel varje månad i en fondrobot för framtida mobilköp. Gillar att köpa mobil kontant och inte vara låst till en operatör då det alltid blir dyrare för mig när jag räknat på det. På så sätt har jag sparar ihop till en ny mobil själv istället och tjänar också en del pengar på det, istället för att betala till en mobiloperatör varje månad.
Just när det gäller CSN har jag bara några betalningar kvar, fem kanske. Så det får väl vara en tråkig utgift i år och delar av nästa, sen är det över.

Men annars är det precis så jag gör med hästkostnaderna. Jag för över en mindre summa varje månad till ett konto som bara rör hästarna och sen betalar jag den dyra, årliga fakturan från det kontot istället. Tycker det funkar för mig, och jag slipper känslan av att jaha, nu åt hästarnas vaccination upp hela månadslönen i just november.
 
För mig funkar dessa tre saker:

1. För att få en bra överblick har jag ett konto för varje typ av ”utgifter”. Jag har ett sparkonto, ett buffertkonto, ett konto för räkningar och ett vanligt konto som mitt kort är kopplat till.

2. Jag har räknat ut mina utgifter för ett år bak i tiden och delat på 12. Den summan (där ligger mitt sparande också som på så sätt dras automatiskt varje månad utan att jag märker det) plus 500kr för jag över som en klumpsumma till räkningskontot varje månad med stående överföring. På så sätt finns det alltid extra pengar där om det skulle komma en oförutsedd utgift.

3. Utöver månadssparandet sparar jag ”osynligt”. Jag använder en app som drar småsummor (allt ifrån 2kr till 50kr) från mitt kortkonto var och varannan dag enligt ”många bäckar små”-principen. Man kan välja mellan massor av olika tillfällen när appen ska dra pengar, själv har jag att den drar en summa varje gång det är fullmåne, varje gång det är en särskild dag typ kanelbullens dag eller semmeldagen, varje gång Umeå FC gör mål, osv. Man kan också spela spel i appen och få poäng och då sparar man lika många kronor som man får poäng.
Detta sätt att spara är nog inte för alla, men för mig funkar det skitbra. Jag sparar nästan dubbelt så mycket som innan jag laddade hem appen och jag märker inte ens av att det dras pengar.
 
Eg är det bästa tipset för att lära sig ekonomi att bli pank en längre tid :D

Jag har ont om pengar och måste tänka mig för med allt jag köper. Det hamnar i ryggmärgen.
Så har det varit under perioder tidigare i livet när ekonomin har varit skral.

I gymnasiet flyttade jag till egen lägenhet efter ett sabbatsår. Jag delade månadens pengar i 30 eller 31 delar och såg till att inte använda mer än den utmätta summan.
Det funkade lika bra när ekonomin var god.
 
Köp inget utan att först vänta några dygn och tänka på saken.

Köp bara sånt du redan tänkt på att du saknar.

Ha med mellanmål i väskan att äta istället för att bli sugen och köpa något onödigt.

Räkna alla återkommande kostnader årsvis. 300kr är inte så mycket men det är 3600kr på ett år och 36000 på tio år.
Känns mer motiverande att spara 36000kr :idea:
 
Jag vill ha koll på mina fasta utgifter. Har räknat ut vad jag har i fasta utgifter per månad, så sätter jag undan den summan (+lite buffert) så då vet jag att jag alltid har pengar till räkningarna åtminstone. Det är viktigt för mig. Sätter också alltid undan en summa på sparkonto direkt när lönen kommer.

Sedan tycker jag att det för mig fungerar bäst med medveten shopping, alltså att jag försöker tänka efter om jag verkligen behöver detta och inte gör förhastade inköp. Det lyckas ju inte alltid :D man är ju bara mänsklig, men sådär överlag så funkar det.

Faktura eller direktbetalning har egentligen ingen betydelse för mig, jag skulle ändå aldrig ta på faktura om jag inte hade råd där och då att betala. Det är oftast bara av rent praktisk skäl det blir faktura om det blir det.
Tack för ditt svar! Har räknat ihop alla fasta kostnader som inte går att göra något åt. sedan gjort en budget för månaden. Men det är svårt. Även om jag låga fasta kostnader tack vare att jag bor hemma hos föräldrarna och att hyran är låg på lägenheten också, så blir det ändå spontanköp!? Jag har låg inkomst. Faktura har jag tagit pga, inte funnits pengar på kontot. Inte bra alls! Men har betalat alla nu tack och lov. Ivärsta fall lånar jag pengar av föräldrarna.
 
Det gäller bara att hitta något att fylla livet med glädje på samma sätt som en häst kan göra ❤
Å andra sidan slipper man också känna sig utbränd på skadade hästar, veterinärbesök, tappskor, utrustning som måste anpassas eller bytas ut...

Apropå spartips och budget så är nog mitt bästa tips att följa upp i stället för att bestämma innan. Åtminstone till en början.

Skriv upp ALLA utgifter en period. Dela in dem i fasta (hyra/lån, försäkring, el, telefon, bilskatt, abonnemang och liknande) och rörliga (mat, drivmedel, kläder, nöjen mm) och markera vilka som är nödvändiga och vilka som faktiskt går att avstå (hyra/lån resp Netflix).
Därefter se över vilka kostnader som går att påverka. Har man flera streamingtjänster kanske man får välja något om man vill spara, mobilabbonemang kanske går att byta till något billigare, se över försäkringar, elavtal och liknande.
Fortsätt att följa upp utgifterna, se hur små förändringar kan göra stor skillnad, fortsätt att skruva ner utgifterna tills man landar på en nivå som känns hållbar.

Utöver det, sätt undan sparande direkt när lönen kommer. Om det finns pengar kvar när nästa lön kommer så spara det outnyttjade också. Ha ett konto där genomsnittet (gärna plus lite marginal om det finns utrymme för det) av årets fasta kostnader sätts över varje månad, så finns det pengar när den årliga "whatever" ska betalas.

Jag gör på samma sätt som @Araminta, fast tvärtom 🙂 Jag behåller en viss summa på lönekontot varje månad. Det täcker mina rörliga kostnader som mat, bensin och eventuella andra inköp. Allt annat går till sparkonto, räkningskonto och ett extra konsumtionskonto (inköp som inte är räkningar eller rörliga månadsutgifter, t ex kläder, resor, extra hund- och hästsaker).
Tack för ditt svar! Jag har endast netflix och spotify som streamingtjänster. Sedan hyra, mobil och försäkringar till boende och hundarna. Inget sparandefunkar inte pga. Liten inkomst. Matpengar har jag fört över till ett annat bankkonto i annan bank. Men äter mycket av föräldrarnas mat..
 
Jag älskar att spara pengar. Men för den sakens skull vill jag inte leva för snålt.
Unnar mig dyrgripar som att ha häst, två bilar och en ganska dyr lägenhetshyra.
Alla dessa kostnader skulle kunna dras ner, men då blir vardagen lite för tråkig.

Istället är jag mer sparsam med onödiga inköp. Hästen behöver inte ny utrustning varje år. Jag behöver inte nya kläder varje ny årstid. Det går att shoppa i garderoben rätt länge innan den är tom.

I mataffären spanar jag omedvetet efter extrapriser och bunkrar om möjligt vid bra pris. Lagar all mat hemma, fryser in matrester och bakar eget bröd och fika. Dricker bara vatten och kaffe/te. Dricker aldrig läsk, äter inte godis eller chips, sånt som gärna annars blir oplanerade inköp när man bara går förbi hyllan med lite för lågt blodsocker.

Tvättmedel, schampo, tvål och dasspapper mm köper jag alltid på lågprisvaruhus när jag ändå har vägarna förbi staden. Åker sällan enkom för att handla sånt utan det får bli på vägen hem från jobb eller dyl för att spara bensin.

Har inget bredband eller netflixkonto, utan kör på hotspot via mobilen som resten av apparaterna kopplar upp sig på. Finns mycket gratis tv/film att kolla på och jag snyltar på pappas viaplay konto som de fått på köpet av bredbandet för lite extra underhållning. 😊
Ser även över försäkringar med jämna mellanrum. Såg att ica har kommit med billigare bilförsäkring så det blir nog att flytta dit bilarna nu!

Lägger undan ca 5000 kr i månaden på sparkontot, ibland mer ibland mindre.
 
Eg är det bästa tipset för att lära sig ekonomi att bli pank en längre tid :D

Jag har ont om pengar och måste tänka mig för med allt jag köper. Det hamnar i ryggmärgen.
Så har det varit under perioder tidigare i livet när ekonomin har varit skral.

I gymnasiet flyttade jag till egen lägenhet efter ett sabbatsår. Jag delade månadens pengar i 30 eller 31 delar och såg till att inte använda mer än den utmätta summan.
Det funkade lika bra när ekonomin var god.
Tack för ditt svar! Tråkigt att höra att du varit pank i perioder. Jag hoppas du har det bättre ställt nu.

Jag har föräldrarna som back up/ säkerhet. Bortskämd ja visst! Det skulle inte funka en längre tid annars på den inkomsten jag får in. De betalar veterinären när det behövs utöver försäkringen som jag betalar. Ska försöka göra veckob nu, men det var väldigt smart att göra som du har gjort. Får se hur jag gör.
 
Det har kommit många bra råd i tråden redan!
Jag har några automatiska överföringar direkt vid lön. Dels till huskontot, där ränta/amortering/försäkringar dras direkt och dels till fondsparande. De pengarna är lite besvärligare att ta ut än att bara flytta mellan konton, så tack vare det har jag ett fungerande långsiktigt sparande. Sen har jag också ett vanligt "sparkonto" där jag tar pengar om jag behöver någon månad eller köper en resa till exempel.

Jag jobbar på att slösa mindre, jag skämmer bort mig själv onödigt mycket. Jag skulle kunna köpa mindre kläder och prylar, utan problem. Men jag har alltid gillat att shoppa och har råd med det just nu. Utan min automatiska överföring till mitt fondsparande skulle jag garanterat inte spara samma summa, utan köpa mer grejer istället. Jag har därför ganska lite pengar på mina buffert konton. 35 på huskontot och 11 på sparkontot. 50 på huskontot och 25 på sparkontot skulle nog vara bättre, men då är det för mycket pengar och jag börjar flytta över för ren konsumtion.

Jag har alla försäkringar/csn och liknande på månadsbetalning, jag gillar att ha "samma" utgifter varje månad.
Tack för ditt svar! Jag gillar också att shoppa och det nästan alltid det jag behöver. Bara det att allt behövs inte köpas in på en månad. Men det fattar inte min hjärna tyvärr. Impulsiv som tusan är jag samt attjag mår bättre när jag köper kläder o saker som behövs via nätet och får det hemskickat. Illa och väldigt lätt att göra! ingen karaktär alls har jag! Skäms!
 
Tack för ditt svar! Jag gillar också att shoppa och det nästan alltid det jag behöver. Bara det att allt behövs inte köpas in på en månad. Men det fattar inte min hjärna tyvärr. Impulsiv som tusan är jag samt attjag mår bättre när jag köper kläder o saker som behövs via nätet och får det hemskickat. Illa och väldigt lätt att göra! ingen karaktär alls har jag! Skäms!
Äh, det är nog väldigt många som gör som du. Du har fått flera bra tips i tråden, att till exempel inte shoppa direkt, utan vänta minst 24 timmar och fundera om det verkligen är något du behöver? Om du inte har något sparande i dagsläget är det viktigt att få igång! Sikta lågt, 300 kr i månaden?
 
Eg är det bästa tipset för att lära sig ekonomi att bli pank en längre tid :D

Jag har ont om pengar och måste tänka mig för med allt jag köper. Det hamnar i ryggmärgen.
Så har det varit under perioder tidigare i livet när ekonomin har varit skral.

I gymnasiet flyttade jag till egen lägenhet efter ett sabbatsår. Jag delade månadens pengar i 30 eller 31 delar och såg till att inte använda mer än den utmätta summan.
Det funkade lika bra när ekonomin var god.
Det blir inte riktigt samma sak och panka var vi inte men när jag växte upp levde vi rätt tight och pappa informerade ibland om läget och jag märkte även på honom när det var extra tufft . Det har gjort att jag ser på pengar på ett sätt jag troligtvis inte hade gjort om jag aldrig hade fått känna av begränsningar.
 
Äh, det är nog väldigt många som gör som du. Du har fått flera bra tips i tråden, att till exempel inte shoppa direkt, utan vänta minst 24 timmar och fundera om det verkligen är något du behöver? Om du inte har något sparande i dagsläget är det viktigt att få igång! Sikta lågt, 300 kr i månaden?
Jo, kanske är det fler i samma situation som jag. Men jag skäms väldigt över mitt köpbeteende. I det långa loppet är det inte bra vet jag men det svårt och säga till hjärnan att stopp nu haha.

Ja, jag måstets tag i sparandet känner jag också. Ska försöka få till det några hundra i månaden,borde klara det!
 
Det blir inte riktigt samma sak och panka var vi inte men när jag växte upp levde vi rätt tight och pappa informerade ibland om läget och jag märkte även på honom när det var extra tufft . Det har gjort att jag ser på pengar på ett sätt jag troligtvis inte hade gjort om jag aldrig hade fått känna av begränsningar.
Du fick lära dig genom den hårda vägen i livet. Nyttigt säkert men tråkigt att du fick uppleva det så.
 
Det gäller bara att hitta något att fylla livet med glädje på samma sätt som en häst kan göra ❤
Å andra sidan slipper man också känna sig utbränd på skadade hästar, veterinärbesök, tappskor, utrustning som måste anpassas eller bytas ut...

Ja, jag håller på att nedmontera det pga att jag tröttnat så i mina ögon är det ju inte så svårt ;) Jag är mer rädd att tappa min identitet. Självklart ska man unna sig häst om man vill och kan, jag var lite ironisk :)

För att återgå till ämnet: Mitt bästa tips är att aldrig köpa nåt på avbetalning dvs aldrig köpa saker för pengar man inte har. Det blir Dyrt. Vissa saker är såklart undantag, tex bostad. Men rena konsumtionsvaror som teve, musikanläggning, möbler etc är bara onödigt dyrt att köpa för pengar en inte har.
 
Senast ändrad:
För mig funkar det bäst att få ordentlig koll på alla utgifter och en tydlig bild av hur mycket jag har att röra mig med. Jag är inte bra på att spara men blir åtminstone lite bättre på att inte slösa såhär 😅

Sätter allt jag kan på autogiro/automatisk betalning och försöker ha allt månadsvis. Har en lista på alla saker som dras automatiskt med summa och datum jag prickar av för varje månad.

Samma med sparande och framtida utgifter osv, det dras automatiskt samma dag jag får lön till olika konton.

Har ett mindre sparande i Avanza, en annan bank och en fondrobot just för att inte kunna ta ut de pengarna. Har inte vågat sätta några högre summor dit än dock, har haft dem i drygt 1 år.

Jag tycker inte du ska skämmas eller känna dig dum, det riskerar bara att öka på känslan du försöker bota med mera shopping. Du har inte möjlighet att prata med någon professionell om detta? Det är ju alldeles för vanligt nu för tiden att ha svårt att sköta sin privatekonomi. Det är ju inte naturligt alls för oss människor att förhålla sig till ett otroligt överflöd, hjärntvättande reklam om allt vi "behöver" och att ens tillgångar bara är siffror på en skärm. Det är inget att skämmas över ❤
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
13 973
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: MiniLi
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: MCP
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 647
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp