Dina bästa spartips!!

För mig funkar det bäst att få ordentlig koll på alla utgifter och en tydlig bild av hur mycket jag har att röra mig med. Jag är inte bra på att spara men blir åtminstone lite bättre på att inte slösa såhär 😅

Sätter allt jag kan på autogiro/automatisk betalning och försöker ha allt månadsvis. Har en lista på alla saker som dras automatiskt med summa och datum jag prickar av för varje månad.

Samma med sparande och framtida utgifter osv, det dras automatiskt samma dag jag får lön till olika konton.

Har ett mindre sparande i Avanza, en annan bank och en fondrobot just för att inte kunna ta ut de pengarna. Har inte vågat sätta några högre summor dit än dock, har haft dem i drygt 1 år.

Jag tycker inte du ska skämmas eller känna dig dum, det riskerar bara att öka på känslan du försöker bota med mera shopping. Du har inte möjlighet att prata med någon professionell om detta? Det är ju alldeles för vanligt nu för tiden att ha svårt att sköta sin privatekonomi. Det är ju inte naturligt alls för oss människor att förhålla sig till ett otroligt överflöd, hjärntvättande reklam om allt vi "behöver" och att ens tillgångar bara är siffror på en skärm. Det är inget att skämmas över ❤
Tack snälla du för ditt svar! Har funderat mycket och till slut gick jag till mamma och sa som det var, att jag har problem och hålla i pengarna. Så nu får jag mer hjälp av henne av hur jag ska hantera det hela. om det inte funkar får jag prata med psykiatrin. Har kontakt med dom genom Min medicinering. Tror det är psykosmedicinen som spökar i det hela. För det händer på kvällarna när jag intagit medicinen. fortsätter med budgeten även om den sprack…
 
Tack snälla du för ditt svar! Har funderat mycket och till slut gick jag till mamma och sa som det var, att jag har problem och hålla i pengarna. Så nu får jag mer hjälp av henne av hur jag ska hantera det hela. om det inte funkar får jag prata med psykiatrin. Har kontakt med dom genom Min medicinering. Tror det är psykosmedicinen som spökar i det hela. För det händer på kvällarna när jag intagit medicinen. fortsätter med budgeten även om den sprack…

Så bra gjort av dig! Det är jättebra och modigt att be om hjälp, hoppas ni kan få rätt på det. Jag tror du ska passa på att nämna det nästa gång du har kontakt med vården angående din medicin så kanske de har lite idéer som kan hjälpa också :)
 
Förutom att ha en rimlig budget och planera mat och andra inköp ordentlig och köpa större mängder när någonting som håller länge är billigt så slår jag ett slag för att sköta om de saker man har så de håller länge och inte behöver bytas ut. Även att så långt det är möjligt lära sig laga och fixa saker själv, tex bilen eller cykeln osv. Även handla kläder second hand och stänga av elektrisk utrustning hemma som inte används. Tex så har jag hela köksmaskinparken (micro, kaffebryggare osv) tv, datorer och torktumlare på uttag med strömbrytare till och det märks helt klart mer än jag trodde på elräkningen de månader jag är duktig på att stänga av brytarna när sakerna inte används.
Smarta spartips som jag är helt enig i MEN handla kläder second, där går min gräns. Jag klarar inte att ha kläder som någon annan burit. Det spelar ingen roll hur vältvättade, bara tanken gör mig illamående. Ja har en ganska klassisk garderob, kvalitet, syr om och har kläder länge.
 
Smarta spartips som jag är helt enig i MEN handla kläder second, där går min gräns. Jag klarar inte att ha kläder som någon annan burit. Det spelar ingen roll hur vältvättade, bara tanken gör mig illamående. Ja har en ganska klassisk garderob, kvalitet, syr om och har kläder länge.
Jag blir nyfiken.

Bor du någonsin på hotell? Hur fungerar det med lakan och handdukar?

Och hur tänker du i ett större sammanhang, vore det lämpligt om alla anammade samma tankesätt? Om inte, vad gör att du väljer att uttrycka åsikten i en tråd om spartips? Just att referera till illamående är ganska starkt och jag tänker att om man tar upp det på sättet du gör så handlar det delvis om att försöka påverka andra att välja likadant. Det hade ju kunnat formuleras annorlunda om du hade tänkt på det som en del i samhällets hållbarhetsproblem till exempel.
 
Jag blir nyfiken.

Bor du någonsin på hotell? Hur fungerar det med lakan och handdukar?

Och hur tänker du i ett större sammanhang, vore det lämpligt om alla anammade samma tankesätt? Om inte, vad gör att du väljer att uttrycka åsikten i en tråd om spartips? Just att referera till illamående är ganska starkt och jag tänker att om man tar upp det på sättet du gör så handlar det delvis om att försöka påverka andra att välja likadant. Det hade ju kunnat formuleras annorlunda om du hade tänkt på det som en del i samhällets hållbarhetsproblem till exempel.
Till info så har bett mer på hotel än de flesta, har en bakgrundsom flygvärdinna och dessutom rest mycket i min senare karriär. Jag har inga större problem med det. Men jag brukar packa ner ett örngott just in case. Har bara behövt använda det två gånger på alla dessa år (i Sovjet/Ryssland).

När det gäller kläder så bottnar det troligen i en upplevelse från min ungdom, jag lånade enklänning av en väninna när det vi hastigt och oplanerat estämde oss för att gå ut en kväll. På väg ut kände jag pl'otsligt hur det stank armsvett av mig eller rättare sagt av klänningen. Den upplevelsen har, tyvärr, lett till att jag vill inte ha andras kläder. Så för mig är second hand uteslutet.
Jag tvivlar starkt på att samhällets hållbarhetsproblem påverkas av stt jag avstår från just den biten då jag försöker bidra på andra sätt bl a undvika matsvinn. Jag beklagar om jag sårade dig genom uttrycket "illamående", det var inte meningen.
 
Till info så har bett mer på hotel än de flesta, har en bakgrundsom flygvärdinna och dessutom rest mycket i min senare karriär. Jag har inga större problem med det. Men jag brukar packa ner ett örngott just in case. Har bara behövt använda det två gånger på alla dessa år (i Sovjet/Ryssland).

När det gäller kläder så bottnar det troligen i en upplevelse från min ungdom, jag lånade enklänning av en väninna när det vi hastigt och oplanerat estämde oss för att gå ut en kväll. På väg ut kände jag pl'otsligt hur det stank armsvett av mig eller rättare sagt av klänningen. Den upplevelsen har, tyvärr, lett till att jag vill inte ha andras kläder. Så för mig är second hand uteslutet.
Jag tvivlar starkt på att samhällets hållbarhetsproblem påverkas av stt jag avstår från just den biten då jag försöker bidra på andra sätt bl a undvika matsvinn. Jag beklagar om jag sårade dig genom uttrycket "illamående", det var inte meningen.
Jag kan vara känslig på liknande vis, och är mer okej med lakan osv för att man oftast tvättar lakan och handdukar i mycket högre grader än kläder och jag väljer att anta att man gör det på hotell.
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
13 976
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: MiniLi
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: MCP
·
Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 647
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp