Dina bästa renoveringstips för transporten, del II

Puttar upp den här underbara tråden med en fråga.

Har nyss köpt ett släp fr -99 och såg idag att en del av underredet är rostigt.. Är det stötdämpare det som sitter mellan axeln och hjulet? Är det en del av axeln? Vad kostar det att byta stötdämpare på ett ungefär (enkelaxlad)?
 

Bifogade filer

  • IMG_0207.jpg
    IMG_0207.jpg
    37,2 KB · Visningar: 63
Puttar upp den här underbara tråden med en fråga.

Har nyss köpt ett släp fr -99 och såg idag att en del av underredet är rostigt.. Är det stötdämpare det som sitter mellan axeln och hjulet? Är det en del av axeln? Vad kostar det att byta stötdämpare på ett ungefär (enkelaxlad)?
Närbild...
 

Bifogade filer

  • IMG_0205.jpg
    IMG_0205.jpg
    43,6 KB · Visningar: 64
Någon som monterar Biltemas backkamera eller liknande som kan hjälpa mig lite? Skulle behöva se hur man kopplar ;):o
Gammal fråga så hoppas du fått in kameran.
Annas: jag koppla in kameran via innerbelysningen i släpet. Monterade isär lampan klämde dit en bilkontakt på kamerans kabel och fäste på pluspolens metallbläck och lika dant med jorden. På iaf äldre lampor brukar finnas fler platser för bilkontakter på samma bläck.
Annars får man köpa speciella bilkontakter med eget skarvbläck, om det ryms i lampan, eller lirka in 2 sladdar i samma kontakt när man klämmer dit det på kabeln.
Jag gjorde det senare för att få in en lampa till att sätta längre bak i släpet.
Hoppas någon blev klokare och kan ha nytta av min beskrivning :p
 
Svårt att se på bild men ser inte ut att vara upprostad. Ytlig rost blir det lätt i den miljön och inte farligt. När är den besiktad, borde vara en sån sak de tittar på? Eller så kan man fråga.
Tack för svar! Den är besiktigad för ca 1 år sedan, hörde med en fackman som också fick se det på bild och han sa också att det såg OK ut. :)
 
Slänger in en till fråga.
Nån som bytt ut sin framvägg (med fönster på)?
Skivan är murken nedtill men fönstret ok så funderar på hur svårt det kan vara att köpa ett stycke formplyfa, såga ut för fönstret ovh montera tbk det? :angel:
 
Slänger in en till fråga.
Nån som bytt ut sin framvägg (med fönster på)?
Skivan är murken nedtill men fönstret ok så funderar på hur svårt det kan vara att köpa ett stycke formplyfa, såga ut för fönstret ovh montera tbk det? :angel:
Gjorde det för ångra år sedan på mitt släp. Jobbigast var att borra bort alla poppnitar:p
Eller ja, att bultarna i nederkant hade rostat ihop gjorde att vi fick kapa dom med vinkelslip.
Mitt fönster sitter ändast fast med tillhörande gummilist som är typ U-formad så skivan får inte vara mycket tjockare än den som sitter där nu.
 
Jag är nog inte den enda här som har problem med att sitt släp släpper färg. Har bläddrat tillbaka lite i tråden men orkar inte gå igenom hela tråden. Så hoppas att det är okej att jag upprepar frågan.

Jag har ett grått Thule släp som jag tänkt måla om i sommar. Hur har ni gått tillväga och vilken färg har ni använt? Och vad har kalaset gått på?
 
En fråga till.
Är det någon här som har lämna in sitt släp för byta av väggar/golv eller någon som vet vad det ungefär går på?
Nu hoppas jag dock att jag slipper..
 
En fråga till.
Är det någon här som har lämna in sitt släp för byta av väggar/golv eller någon som vet vad det ungefär går på?
Nu hoppas jag dock att jag slipper..
Undrar det samma. Skulle behöva byta fråntrampen och verkar lite knöligt att göra själv.
Jag har inte ett thule men ett plyfa släp. Jag målade invändigt med biltemas vita båtfärg för 4-5år sen. Sitter jättebra, drar inte till sig skit och lätt att torka/spola av. Till skillnad från de färdiga, typ plastade vita skivorna jag satte in fram i släpet. De har en ojämn yta o omöjligt att få helt rent. Hade varit bättre att köpa släta bruna skivor och målat.
 
Jag är nog inte den enda här som har problem med att sitt släp släpper färg. Har bläddrat tillbaka lite i tråden men orkar inte gå igenom hela tråden. Så hoppas att det är okej att jag upprepar frågan.

Jag har ett grått Thule släp som jag tänkt måla om i sommar. Hur har ni gått tillväga och vilken färg har ni använt? Och vad har kalaset gått på?
Har ett Henra som släpper den ytliga plastfilmen (samma leverantör till dessa gråa skivor till både Henra och Thule).

Jag skrapade bort färgen med en färgskrapa. Har förstått att några använt värmepistol till den den av färgen som ändå var intakt för att få limmet i folieringen att släppa, vilket ska vara ännu smidigare.

Tog bort silikonranden i kanterna. Slipade ner till friskt trä, jämn yta. Om större hål/gropar - spackel i dessa. Låt släpet torka ut ordentligt om det finns fukt under!

Och sen - målade med Primer - blir jämnare och fäster mycket bättre - och sen ca 2 lager båtlack med 1-2 dygn emellan.

Sen silikon i fogarna igen.

Materialkostnad runt nån tusenlapp, säg 1500kr.
Tidsåtgång någon timme varje eftermiddag för ett moment i taget, och för att tajma bra väder att måla, tog kanske 2 veckor, går att göra allt jobb själv och man behöver inte vara särskilt händig heller, annars hade jag inte klarat det.
 
Har ett Henra som släpper den ytliga plastfilmen (samma leverantör till dessa gråa skivor till både Henra och Thule).

Jag skrapade bort färgen med en färgskrapa. Har förstått att några använt värmepistol till den den av färgen som ändå var intakt för att få limmet i folieringen att släppa, vilket ska vara ännu smidigare.

Tog bort silikonranden i kanterna. Slipade ner till friskt trä, jämn yta. Om större hål/gropar - spackel i dessa. Låt släpet torka ut ordentligt om det finns fukt under!

Och sen - målade med Primer - blir jämnare och fäster mycket bättre - och sen ca 2 lager båtlack med 1-2 dygn emellan.

Sen silikon i fogarna igen.

Materialkostnad runt nån tusenlapp, säg 1500kr.
Tidsåtgång någon timme varje eftermiddag för ett moment i taget, och för att tajma bra väder att måla, tog kanske 2 veckor, går att göra allt jobb själv och man behöver inte vara särskilt händig heller, annars hade jag inte klarat det.
Tack snälla för ditt utförliga svar! :heart
Låter ju som att det inte är alltför svårt eller dyrt. Bara hoppas väggarna under ser bra ut. Mina långsidor ser bra ut det är bara de mindre väggarna det har börjat spricka i färgen. tror du man kan spara långsidorna eller är det kanske lika bra och måla om allt när man ändå håller på?
 
Tack snälla för ditt utförliga svar! :heart
Låter ju som att det inte är alltför svårt eller dyrt. Bara hoppas väggarna under ser bra ut. Mina långsidor ser bra ut det är bara de mindre väggarna det har börjat spricka i färgen. tror du man kan spara långsidorna eller är det kanske lika bra och måla om allt när man ändå håller på?
Helt ärligt - jag sparade två av väggarna som var i bra skick när jag målade för 2 år sen. Nu har även de släppt, så nu får jag fixa till de väggarna med samma procedur som innan. Jag borde ha gjort allt förra gången, hade sparat massa tid nu i efterhand.

Var klokare än vad jag var - måla allt!
 
Vad tror ni;
Mitt släp har popnitade(?) sparkskivor på båda sidor. Den ena börjar släppa och jag tänkte nita om den.
Hur bör jag göra?
Ta bort skivan, rengöra ordentligt och bara nita dit den med nya popnitar? Limma också? (Popnitar köper man vart? Biltema?)
I dom gamla hålen eller nya?

Likadant med ena skärmen för däcket, tror det kommit in snö emellan som nu tryckt isär den.
Likadant där eller vad tror ni?
 
Helt ärligt - jag sparade två av väggarna som var i bra skick när jag målade för 2 år sen. Nu har även de släppt, så nu får jag fixa till de väggarna med samma procedur som innan. Jag borde ha gjort allt förra gången, hade sparat massa tid nu i efterhand.

Var klokare än vad jag var - måla allt!
Då är det lika bra att köra allt!
 
@Shpongle jag gjorde precis som caballus beskriver på hela min Henra för två år sedan. Men någonstans läcker vatten in i två av väggskivorna (trots noggrant tätande med sikaflex) så nu är det bubblor i färgen... Planerar att byta alla skivorna i vår till nya istället.
 
Vid besiktningen för två år sedan så påpekade besiktningsmannen att jag borde smörja nipplarna som sitter ovanpå draganordningen (eller vad det nu heter?). Antar att det är till påskjutsbromsen?

Insåg just nu att det börjar bli bråttom att besiktiga igen. Vad använder jag för att smörja nipplarna? Ett vanligt universalfett? Jag hittade en spray med något fett hemma i verkstaden (bild) - funkar det att sprayar med det, eller behöver jag fett på tub och fettspruta?
_20180417_105740.JPG
 
Vid besiktningen för två år sedan så påpekade besiktningsmannen att jag borde smörja nipplarna som sitter ovanpå draganordningen (eller vad det nu heter?). Antar att det är till påskjutsbromsen?

Insåg just nu att det börjar bli bråttom att besiktiga igen. Vad använder jag för att smörja nipplarna? Ett vanligt universalfett? Jag hittade en spray med något fett hemma i verkstaden (bild) - funkar det att sprayar med det, eller behöver jag fett på tub och fettspruta?
Visa bifogad fil 13651
Du behöver fett på tub och fettspruta - med vilken du pumpar i rätt stora mängder fett genom nipplarna för att påskjutsbromsen ska glida fint därinne :crazy:
 
Funderar på golv. Jag vet inte hur gammalt mitt är, och jag vet inte hur jag ser om det är i behov av att bytas eller ej.
Tips?
Om någon har tips på verkstad i Skaraborg som byter golv är jag mycket tacksam!
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 333
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 381
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp