Dina secondhand vanor?

Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
-39 år, -5, ca 33% kläder. (1/3 inredning/möbler och 1/3 hästutrustning)
 
Jag är 40 år, handlar kanske 50/50 second hand, så 3? Går då mest i hästutrustning, sedan möbler/interiör. Av kläder så köper jag nästinntill aldrig begagnad, men jag får massor med second hand av mina vänner (vi byter och ger varandra) så säkert 30-40% av de kläder jag använder är second hand.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?

42

Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?

Det är olika, skulle säga skala 3.

Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).

Förr var en rätt stor del av inköpen kläder, nu idag har jag rätt svårt att hitta kläder i rätt storlek ens i affärerna (stora välbyggda axlar och armar som inte får plats i t.ex. vanliga skjortor/blusar, samt stora lår/vader som inte får plats i byxor som inte är stretchiga). Det har dessutom blivit så himla dyrt med med secondhandkläder. När jag handlade mycket kunde jag få en tröja för 5-30 kronor samma med kjol och byxor.

Byter dock kläder med vänner/släkt och går ibland på bytesdagar.

Handlar dock mycket annat på Secondhand så som porslin, böcker, dvd, lampor och liknande.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
40
3
Köper mest kläder till barnen, dom är makalösa på att slita ut byxor framförallt och bara senaste veckan har jag köpt 60 plagg till dem för 10:-/st. Köper oftast "klädpaket".
 
33
1
0%

Jag är minimalist och köper inte så mycket saker över huvud taget. Nästan allt jag köper är baserat på behov och inte "vill ha" och mycket av detta är elektronik vilket ärligt talat inte är någon vidare hit att köpa begagnat som telefon, datorkomponenter osv. Kläder har jag så svårt att hitta något i min storlek begagnat att jag liksom skiter i det, jag köper kläder så sällan ändå (vårdar dem väl och köper bara nytt vid behov) lägger nog max 1000 kr/år på kläder.

Även jag hade gärna velat köpa blomkrukor begagnat! Men det finns ju nästan aldrig några i butiker utan det är bara fula vaser till förbannelse..

Överlag känslan jag får när jag går till våra second hand ställen här där jag bor är att det är ju bara en massa skräp? Känns som att minst 50% av det totala utbudet är glas och porslin där det aldrig är mer än typ 2 eller 3 matchande av något. Om det väl skulle finnas en "komplett" uppsättning av något typ tallrikar, en servis eller så är det prissatt så högt att det liksom är billigare att bara gå till IKEA. Visst det kanske (ibland!!) är "finare" men second hand rimmar inte bra med högra priser i min värld.

Något annat jag gärna köpt begagnat är böcker! Men inga second hand-ställen tar ju ens emot böcker för att de skulle få så mycket, och därför har de heller inget utbud vilket är trist. Men det lönar väl sig inte ekonomiskt att dela med så ändå tunga/otympliga varor för priset man får för dem.
 
Något annat jag gärna köpt begagnat är böcker! Men inga second hand-ställen tar ju ens emot böcker för att de skulle få så mycket, och därför har de heller inget utbud vilket är trist. Men det lönar väl sig inte ekonomiskt att dela med så ändå tunga/otympliga varor för priset man får för dem.
Har varit i många secondhandbutiker som haft böcker :) När jag praktiserade några månader på en secondhand var böcker bland det smidigaste att få in, tyckte jag iaf 😊 Men ja, vi fick in mycket, mycket mer än vad som såldes
 
Även jag hade gärna velat köpa blomkrukor begagnat! Men det finns ju nästan aldrig några i butiker utan det är bara fula vaser till förbannelse..
Såg att några andra också tagit upp just blomkrukor.Jag känner inte igen det där, i minst 3 av de större butikerna i min stad har de pallkragar fulla med hur mycket krukor som helst tror priset är en femma per kruka. En mindre och ffa klädinriktad secondhandbutik har en stor skylt "letar du efter krukor, säg tilli kassan" då blir man visad till ett mindre rum där det står krukor travade från golv till tak. Myrorna, har sorterat upp krukorna efter färg och har dem utplacerade på hyllor efter färgkategorier på kläder runt om i butiken - men de har högre pris än alla andra.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).

37 år.
5.
90 %.

Handlar bara begagnade barnkläder och oftast begagnade leksaker, barnvagnar, cyklar osv. Jag köper mest på sellpy.se och använder mig av klädprenumerationer till mig själv. Jag får snygga märkeskläder hem till mig på löpande band utan att belasta miljön. Köpte precis mobil (Iphone12 promax) begagnad, jättegott skick och 3000:- billigare än nypris. Köpte begagnade utemöbler via Facebook, gott skick och 8000:- billigare än ett nytt bord av samma kvalitet.

Blocket, Tradera, Facebook market, Sellpy etc kan man ju verkligen hitta allt på!
 
Senast ändrad:
42
4
60% är nog kläder, 30% är dykprylar Saker som tål att frysas och/eller tvättas helt enkelt.

Förr köpte jag väldigt mycket av det jag ägde på second hand men har fått vägglössfobi genom arbetet, vilket har dödat en stor del av glädjen i att handla secondhand, möbler köper jag numera bara av folk jag känner, om det inte är något väldigt speciellt och som i övrigt känns "säkert."

Köpte i ett fantastiskt skrivbord i somras från ett dödsbo, fristående hus, gammal person som troligen inte rest så mycket osv.

Det är seriöst en av den tråkigaste yrkesskadorna jag fått, :-(
 
Jag kan utveckla!
Kläder: det finns en butik där kläderna är sorterade. Till exempel en avdelning med uppenbart äldre kläder och en med "nyare/modernare". Kläderna ska dessutom sorteras i storlek och inte i färg. Och personalen ska med jämna mellanrum sortera ut det som är osäljbart.

De butiker jag har varit in i har haft allt blandat, alternativt sorterat efter färg. Helt omöjligt att hitta något.
En av grejerna jag GILLAR med att handla second hand är att det är sorterat i färg! Jag blir lite stressad av att handla i vanliga butiker där det är så mycket. I second handbutiken kan jag gå fram till ställningen med de färger jag vill ha, sedan känner jag på materialet och sedan snittet. Sen är det ju surt om storleken inte passar på ett plagg som annars är perfekt. men jag kan liksom zooma in på färgen som ett första utgallringsmoment.
 
Nej, men butikerna Jag har varit in har haft det så.

Jag tänker att man först sorterar efter storlek, därefter typ av plagg och sen färg. Bara färg blir helt vansinnigt. 50 svarta klänningar på rad i blandade storlekar, hjälp.
Tänk, jag fungerar precis tvärtom! Vill jag ha en svart klänning så går jag till stället med svarta klänningar och "sorterar" sen.
Eller till stickade koftor och scrollar fram till gröna avdelning. Finns det inte något jag gillar så finns det inte där. Fine, nästa butik

I en vanlig butik, eller ännu värre på second hand där det är uppdelat på storlek men inte på färg eller modell så måste jag gå runt och leta på olika ställen, Där står en skyldocka i en gön klänning, finns den i fler färger? Vardå? Finns det klänningar runt det andra hörnet också?
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
48
1
5%
Jag köper mest hobbyutrustning på secondhand.
 
33
1
0%

Jag är minimalist och köper inte så mycket saker över huvud taget. Nästan allt jag köper är baserat på behov och inte "vill ha" och mycket av detta är elektronik vilket ärligt talat inte är någon vidare hit att köpa begagnat som telefon, datorkomponenter osv. Kläder har jag så svårt att hitta något i min storlek begagnat att jag liksom skiter i det, jag köper kläder så sällan ändå (vårdar dem väl och köper bara nytt vid behov) lägger nog max 1000 kr/år på kläder.

Även jag hade gärna velat köpa blomkrukor begagnat! Men det finns ju nästan aldrig några i butiker utan det är bara fula vaser till förbannelse..

Överlag känslan jag får när jag går till våra second hand ställen här där jag bor är att det är ju bara en massa skräp? Känns som att minst 50% av det totala utbudet är glas och porslin där det aldrig är mer än typ 2 eller 3 matchande av något. Om det väl skulle finnas en "komplett" uppsättning av något typ tallrikar, en servis eller så är det prissatt så högt att det liksom är billigare att bara gå till IKEA. Visst det kanske (ibland!!) är "finare" men second hand rimmar inte bra med högra priser i min värld.

Något annat jag gärna köpt begagnat är böcker! Men inga second hand-ställen tar ju ens emot böcker för att de skulle få så mycket, och därför har de heller inget utbud vilket är trist. Men det lönar väl sig inte ekonomiskt att dela med så ändå tunga/otympliga varor för priset man får för dem.
Böcker finns hur mycket som helst och hur billigt som helst begagnat online. Både tradera och till exempel bokbörsen :)
 
Problemet är ju att frakten är så hög så att det inte blir billigare egentligen.
Beror väldigt på vilka böcker du köper. Pocketböcker kan i regel köpas för 60 inklusive frakt och hardback för nån hundring. Det är billigare än de allra flesta nya böcker, i alla fall som jag läser.
 
Beror väldigt på vilka böcker du köper. Pocketböcker kan i regel köpas för 60 inklusive frakt och hardback för nån hundring. Det är billigare än de allra flesta nya böcker, i alla fall som jag läser.
Jo men nån hundring för en pocket tycker inte jag är billigt, då är det billigare att bara köpa ett gäng på adlibris där frakten dessutom är gratis.

När jag var yngre brukade man kunna köpa gamla pocket på second hand för typ 5 eller 10 kr/st. Idag är utbudet sjukt litet (iaf här) och det enda som är billigt är barnböcker, sen är det med bundna böcker med "normala" priser, nåt som anses "värt" något.
 
Behöver lite hjälp till en undersökning angående secondhandvanor, så skulle vara super tacksam om ni ville svara på 3 frågor:

Hur gammal är du?
Hur ofta handlar du second hand på en skala 1-5, där 1 är aldrig/väldigt sällan och 5 är väldigt ofta?
Om du handlar second hand, hur stor andel av dina second hand-inköp är kläder? Uppskatta i procent (0%-100%).
Född i början av 80-talet

3, men i stort sett aldrig till mig själv utan till ungarna.

Räknas skor in i kläder så 80%, annars kanske 40.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 330
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp