Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Skogstokan

Trådstartare
Nu vänder jag mig till alla duktiga bukare!
Vi har tittat på ett hus som vi eventuellt ska hyra, gammal Västerbottensgård ute på landet och jag är helt kär.

MEN! Enda uppvärmningen är direktverkande el och en luftvärmepump, jag är skitskraj för att få elräkningar á la 7000 kr i månaden (minst!) under vinterhalvåret :cry:.

Någon som har erfarenhet av detta? Huset är en tvåplansvilla och skulle gissa att senaste renoveringen skedde någon gång under 70/80-tal.
Något som jag bör fråga hyresvärden? Kan jag på något sätt få reda på en ungefärlig kostnad? Han själv har inte bott där under vinterhalvåret så han vet inte.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Direktverkande el är inget att vara rädd för. Det är driftsäkert och billigt i underhåll MEN naturligtvis dyrt per kilowatt-timme, dyrare ju kallare det är. En luft-luft värmepump sänker kostnaden rejält under höst och vår men ger inte så mycket tillbaka under kallaste delen av vintern. Vad huset kommer kosta att värma upp under vintern beror väldigt mycket på; hur kall vintern blir, hur planlösningen ser ut, hur isolerat huset är, hur varmt ni vill ha, hur stort det är.

Sänk temperaturen, speciellt i rum ni inte behöver använda hela tiden. Stäng ned några rum vintertid helt enkelt. Klä på er lite mer inne och skaffa varma täcken. Teckna ett bra elavtal.

Om ni ska bo kvar i huset kan man överväga att sätta in en värmekälla typ braskamin för att kapa toppen på elräkningen den kallaste tiden på året. Men om ni hyr gäller det ju då att hyresvärden accepterar det och att ni får bygglov och att ni ska bo tillräckligt länge för att kunna räkna hem investeringen. Man kan överväga att tilläggsisolera, byta fönster etc för att minska elförbrukningen. Men på ett hyrt hus, tveksamt om det lönar sig om ni ska betala det själva.

Största problemet med direktverkande el är faktiskt om det blir strömavbrott. För då blir det kallt! Vet jag av erfarenhet.

Vår elräkning vintertid, under kallaste tiden på året, direktverkande el + luftvärmepump, 1½-plans hus på c:a 110 kvm, har nog aldrig varit över 4500 kr per månad. Vi bor i södra Sverige.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Kolla med elbolaget vilken förbrukning det varit tidigare år på fastigheten, så kan du får en ungefärlig förbrukning även om den inte alls behöver stämma med din förbrukning.
Vi har tex nästan halverat förbrukningen här hemma sedan vi flyttade in, bla tack vare utbytt luftvärmepump.
Det är en väldig skillnad mellan dom olika, den gamla som satt här gav nästan ingen effekt redan vid minus 10. Men den nya börjar inte minska i effekt förrän vid minus 25, och vid minus 30 höll den fortfarande utan problem värmen uppe i det rummet den satt men klarade då inte resten av huset längre.

/Camilla
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Vi har direktverkande el i stugan och jag satt igår och googlade på element. Det verkar viktigt att de är nya och inte 30 år gamla. Som våra, jag skulle vilja byta ut dem.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Tack för era svar :bow: Bukare kan man lita på!

Ifall vattnet värms upp av elen, ungefär hur mycket kan man förvänta sig att det drar iväg där? Omöjligt att svara exakt såklart, men ett litet hum. Är det bara att dubbla elräkningen direkt kanske :o?
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Jag har respekt för direktverkande el. Har sett elräkningar hos de som valt ett "inte helt isolerat" hus, då hade de ändå stängt av hela ovanvåningen.

Att stänga av delar av huset kan man göra om man äger, och väljer att riskera skador som uppstår med detta. Hade jag varit hyresvärd hade jag absolut inte tillåtit att hålla delar av huset kallt.

Däremot kan ju en tillskottskälla ge mycket, t ex vedkamin, luft/luftvärmepump eller liknande.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

kamin är att föredra, de ger bra värme..
min bror har en gammal en, men den ger bra med värme, det räddar nog mycket då han också har el.

skulle jag flytta till ett hus med el, skulle jag ta lån för att byta ut till nått annat.
men eftersom ni ska hyra så kanske ni inte får göra vad som helst, så jag skulle satsa på en kamin ^^
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Vi har direktverkande el, nya oljefyllda radiatorer.
Total elförbrukning är cirka 18 000 kr/år för 50kvm torp, varav elementen står för en väldig massa av det. Så visst ska man ha koll på elmätaren om man vill slippa en chockräkning...
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Det finns nog ingen här som exakt kan svara på hur många kWh ni kommer förbruka, tyvärr.

För småhus (inga tvåplanshus alltså) räknar man med att det brukar gå åt ca 5000-6000kWh/år (2500-3000kWh för lägenhet). Detta kan ju givetvis skena iväg rejält, allt beroende på hur effektiv värmepumpen är, hur väl isolerat huset är, tätningar, fönster osv. Med tanke på din beskrivning, när det sist renoverades, kan man kanske misstänka att er förbrukning kommer bli rätt så hög.

Det finns energikalkyler på energimyndighetens hemsida, som du kan använda för att räkna lite på för din förbrukning. De har också bra informationsmaterial om värmepumpar osv.

Det finns ju en del förändringar man kan göra, tex serva/byta värmepump, byta element, tilläggsisolera, isolera vind, förbättra fönster osv. Men eftersom ni hyr huset ställs blir det kanske lite svårt att genomföra massor energieffektiviserande åtgärder.

Jag jobbar som energi- och klimatrådgivare, och tror faktiskt att du har all rätt att vara orolig för elräkningarna tyvärr. En farbror ringde till mig i fredags och bad om råd, han har ett tvåplanshus, byggt på 50-talet, inte renoverat på länge, direktverkande el, elpatron för att värma upp vatten med, han hade en förbrukning på ca 25 000kWh per år, usch.
 
Senast ändrad:
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

KL

Jag har varmvattenberedare på el. (Värmen är med ved däremot)
För mitt hus beräknas årsförbrukningen bli under 9000 Kwh. Det stämmer med föregående ägares förbrukning också och de var två personer.

Varmvatten är lyxvara och har man eget varmvatten lär man sig att hushålla. Inte att snåla, men inte använda varmvatten till att skölja avloppet med (låta det stå och rinna, låta duschen rinna medan man tvålar in sig etc etc) Varmvatten kan ta slut, och är dyrt.


Hur mycket som går åt till uppvärmning beror väldigt mycket på hur väl isolerat huset är.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Jag skulle tro att det blir snordyrt. Västerbottenshus är stora och inte alltid planmässigt fungerande med luftvärmepump (vilket jag hade installerat pronto). Finns det fungerande kakelugnar? De är ju fantastiska värmekällor.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Att stänga av delar av huset kan man göra om man äger, och väljer att riskera skador som uppstår med detta. Hade jag varit hyresvärd hade jag absolut inte tillåtit att hålla delar av huset kallt.

Stänga av och hålla kallt är ju en sak, men man behöver inte ha 20 grader i hela huset. Jag vet inte vilka skador det är du tänker på men har man direktverkande el finns t ex inga vattenfyllda radiatorer att ta hänsyn till. Vi håller några rum svala när de inte används - 10 grader eller så. Det blir inga skador av det.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

DET beror helt på byggnaden. Som sagt: som hyresvärd hade jag inte tillåtit att ha så pass svalt i huset, med tanke på den fukt vi har härnere. Jag vet flera hyresvärdar härnere som hyr ut sina hus med stränga förhållningsregler hur sköta värmen. Det är stor skillnad på 10 grader och 15 grader när det kommer till inomhusklimat.

Det här är ju något besiktningsmän ofta påtalar när de gör husbesiktningar, att byggnaden faktiskt inte tål att hållas hur sval som helst, beroende på byggnadsätt och klimat.

Givetvis är det upp till varje fastighetsägare att reglera med sin hyresgäst.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Nu vänder jag mig till alla duktiga bukare!
Vi har tittat på ett hus som vi eventuellt ska hyra, gammal Västerbottensgård ute på landet och jag är helt kär.

MEN! Enda uppvärmningen är direktverkande el och en luftvärmepump, jag är skitskraj för att få elräkningar á la 7000 kr i månaden (minst!) under vinterhalvåret :cry:.

Någon som har erfarenhet av detta? Huset är en tvåplansvilla och skulle gissa att senaste renoveringen skedde någon gång under 70/80-tal.
Något som jag bör fråga hyresvärden? Kan jag på något sätt få reda på en ungefärlig kostnad? Han själv har inte bott där under vinterhalvåret så han vet inte.

Mitt hus är ett gammal hus = ingen öppen planlösning. Direktverkande el sattes in på 70-talet. Tyvärr så slängde de då ut 2 kakelugnar - de som bodde ville ha det bekvämt på äldre dagar. Och så var elen himla billig :angel:

Jag har en årsförbrukning på 28 000 kwh. Huset är 110-120 kvm, tilläggsisolerat väggar, men dåligt med isolering på vinden. Använder motorvärmer under vinterhalvåret och så har jag ett element i sadelkammaren. Har också en luftvärmepump och gjutjärnskaminer. På vintern har jag cirka 18 grader i huset. Ska nu investera i att byta ut mina 30 år gamla element och räknar med att sänka förbrukningen en hel del. Jag har tecknat ett elavtal på 2 år och betalar samma summa varje månad hela året. Har ett energikonto med andra ord. Himla praktiskt och jag slipper elräkningar på 7000 kr under vintermånaderna. Utslaget per månad betalar jag cirka 3500 kr i värme per månad.

/Lizzie
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

För småhus (inga tvåplanshus alltså) räknar man med att det brukar gå åt ca 5000-6000kWh/år (2500-3000kWh för lägenhet).

Skojar du? Vi pratar om direktel, jobbar du verkligen som energirådgivare...? (no affence)

En farbror ringde till mig i fredags och bad om råd, han har ett tvåplanshus, byggt på 50-talet, inte renoverat på länge, direktverkande el, elpatron för att värma upp vatten med, han hade en förbrukning på ca 25 000kWh per år, usch.

Ja det lät ju BETYDLIGT mer rimligt även om jag tror att det finns många med betydligt högre förbrukning än så.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

För småhus (inga tvåplanshus alltså) räknar man med att det brukar gå åt ca 5000-6000kWh/år (2500-3000kWh för lägenhet). Detta kan ju givetvis skena iväg rejält, allt beroende på hur effektiv värmepumpen är, hur väl isolerat huset är, tätningar, fönster osv. Med tanke på din beskrivning, när det sist renoverades, kan man kanske misstänka att er förbrukning kommer bli rätt så hög.

Det låter ju som helt vansinniga siffror. Mer som hushållsel än "värmeel". En kompis har ett nybyggt och energisnålt småhus där de drar 14.000 kWh timmar per år. Vi bor i ett stort gammalt hus (295+65kvm) som drog 43.000 kwh (vattenburen värme) innan vi installerade jordvärme. Då gick det ner till 19500kWh. Nu med 3 barn ligger vi mellan 25-27.000 kWh och sällskapseldar dessutom i kamin de kallaste månaderna.



En farbror ringde till mig i fredags och bad om råd, han har ett tvåplanshus, byggt på 50-talet, inte renoverat på länge, direktverkande el, elpatron för att värma upp vatten med, han hade en förbrukning på ca 25 000kWh per år, usch.
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

KL

För jämförelsens skull. Jag har nyss flyttat till ett litet tvåvåningshus med vedpanna men varmvattnet värmt av el. Ensamhushåll men med datorn på dygnet runt. Vattenfall hävdar att jag gjort av med strax över 400 kwh per månad. Mitt elbolag har satt min årsförbrukning till strax över 8000 kwh.

Familjen om 3 personer bodde tidigare på gård med elvärme i några rum och kamin för de andra (hus om 155 kvm), gårdverkstad och en gigantisk hötork som gick många dygn om sommaren. Varmvatten på el.
Vi gjorde av med ca 19000 kwh.

Jag tror inte jag är extremt snål och sparsam. Eller är jag det?
 
Sv: Direktverkande el, hur rädd ska man vara?

Alla elbolag i Sverige ska sedan 1/7 2009 ha självavlästa mätare som tar in avläsningar 1 gång i månaden (vissa undantagsfall finns givetvis).

Förr om åren lästes elmätarna endast av en gång om året, varav man endast vid denna avläsning kunde se hur mycket som förbrukats (därav att man debiterades på "beräknad årsförbrukning" = beräknat på förra årets förbrukning).

Nu betalar man exakt för det man förbrukat (återigen finns vissa undantag, vissa elbolag fakturerar fortfarande i förskott har jag hört). Grymt smidigt och bra tycker jag både som kund och som arbetande på nätbolag!


Titta på din faktura, är det faktiska eller beräknade avläsningar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 854
Senast: MissFideli
·
Äldre Vi har spanat in ett hus att hyra. Eller rättare sagt en liten gård med två-tre boxar (ena boxen är sadelkammare i dagsläget). Priset är...
2
Svar
35
· Visningar
3 031
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp