Disk gemensam kontorsyta

Zpunk

Trådstartare
Kan ni hjälpa mig om det bara är jag som är gnällig eller om mina kollegor är onödigt slarviga?

Vi sitter 6 personer i ett gemensamt rum, alla har sina egna skrivbord men delar t.ex. hatthylla och dokumentskåp.

Det är inte tillåtet att äta mat vid skrivbordet men frukost, mellanmål, kaffe osv är okej och det bekommer mig inte alls. Det som stör mig är när det står gammal disk på skrivborden. Den ena platsen står en kaffekopp som är halvfull och har stått där sen onsdag förra veckan. Kollegan är ledig ytterligare en vecka. På ett annat står två kaffekoppar, en assiett med brödsmulor och ett nästan tomt vattenglas. Lämnades där i torsdags och kollegan åter imorgon.

Såhär är det ganska ofta men blir såklart ännu fler dagar nu när folk har semester. Är det bara jag som tycker det är sunkigt? Eller får man faktiskt säga till om det utan att vara en gnällspik?

(Det är såklart ingen som lämnar gamla koppar på mitt bord, det hade jag sagt till om utan att blinka)
 
Om kopparna står på kollegornas bord hade jag inte brytt mig, så länge det inte stinker gammal mat i rummet pga det. Jag brukar ganska ofta erbjuda mig att ta med mina kollegors koppar när jag går upp med min egen till diskmaskinen, det är trevligt och kan säkert också fungera som hint.
 
Jag är verkligen sämst på att hålla ordning på mitt skrivbord, men försöker verkligen hålla efter så att det blir trevligare för alla.
Är det semester tycker jag det är hyfs att plocka undan disk! Möjligtvis att vattenglas kan stå kvar över en natt liksom, men annars tycker jag saker ska bort. Gammalt kaffe kan ju dessutom börja lukta!
 
Att folk "glömmer" saker på sina skrivbord stör mig inte, däremot blir jag mer irriterad på de som ställer saker på bänken ovanför diskmaskinen, eller i diskhon, istället för att ställa in i maskinen (undantaget om maskinen är igång förstås).
 
Det rör inte mig så mycket om det står på kollegors skrivbord. Däremot gör jag ofta som @Bonita4 och tar med kollegors disk om jag ändå ska gå och lämna min, det blir ett trevligare arbetsklimat generellt om vi kan hjälpas åt med småsaker 😊

Däremot hade jag inte uppskattat om det lämnas matrester som luktar innan någon går på semester, då är vi rätt långt förbi en urdrucken kaffekopp i mina ögon.
 
När man sitter sådär är man ju varandras arbetsmiljö och jag tycker att man bör ta in sin disk i köket efter varje arbetsdag. Jag själv är rätt slarvig av mig och försöker hålla ordning. Tänker också att jag kan bli sjuk och någon annan kan behöva platsen.
För länge sedan var jag konsult och fick sitta i ett rum som tillhörde någon som blivit långtidssjukskriven. Personen hade drivor av disk och smulor i rummet, det var riktigt äckligt! Det fick mig att känna att jag ville lämna min arbetsplats i trevligt skick när jag gick för dagen.
 
Jag är en sån som verkligen "inte ser" andras gamla kaffekoppar, vattenglas etc. Har säkert lämnat något själv också på den tiden vi hade "egna" skrivbord. Så ja, jag skulle tycka det var gnälligt om någon hade påpekat att det stod en kaffekopp på mitt skrivbord. Så länge det inte är matrester eller mjölk som börjar lukta eller liknande så hade jag verkligen inte brytt mig!
 
Man plockar undan allt innan man går på semester. Blir ju äckligt annars. Annars om personen är på kontoret varje dag kan man ju glömma gå ut med disken ibland.
Men samtidigt finns det ju inte hur många muggar och tallrikar som helst så om alla skulle ha 2-3 muggar på bordet hela tiden hade de behövt ha ett enormt förråd av muggar.
 
Sålänge det inte typ luktar eller möglar så bryr jag mig inte. Vattenglas och tallrikar med småsmulor har jag alltså inget emot, kaffekoppar beror väl på hur länge de blir ståendes och om det hinner börja hända otrevliga saker i kafferesterna eller ej.
Lämnar själv vattenglas regelbundet på mitt skrivbord, ser inte problemet.
 
Jag hade plockat undan och lämnat en post-it ”jag tog undan din disk”.

(Men inte så ofta).

Helt enkelt för att jag hellre plockar undan än stör mig.
 
Jag hade inte brytt mig alls. Hade tyckt det var gnälligt om någon haft åsikter om en kaffekopp/vattenglas på min arbetsplats. Jag kan snarare tycka det är lite slösigt med disk om man ska ta nytt varje dag. Jag har inga problem att dricka ur samma.
 
Precis som andra så hade jag inte brytt mig så länge det inte började lukta. Däremot om det är någon som ska på semester och personen brukar lämna disk, då hade jag kanske(!) vänligt bett personen ta undan innan hen slutade för dagen för att det inte ska bli stående i månader. Var det planerat att ta in vikarie, då hade jag definitivt sagt till, för att vikarie ska slippa sätta sig vid smutsigt skrivbord.

Kan tillägga att jag själv är proffs på att glömma just sådant, vet om det och tar inte illa upp om någon kollega säger till mig om det så länge det sägs på ett vänligt sätt. Det är skillnad på utskällning och påminnelse/fråga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp