Diskbråck hos hund

B

Bork

Har någon erfarenhet utav diskbråck på hund?

Jag har en 2-årig hanhund som har ont någonstans. Veterinären misstänker diskbråck.
De har röntgat ryggen en gång. Bilderna såg bra ut.
Sen har de ultraljudat prostatan på honom då de misstänkte att det kunde vara den som var problemet. Allt såg bra ut... Lever, njurar, prostata såg fina ut.
Nu är veterinären tillbaka på misstankarna om diskbråck. Ska eventuellt röntgas igen...

Är det någon som har/haft en hund med diskbråck?
Hur upptäckte ni det?
Blev hunden bra?
Hur mår den idag?
Kan den leva som den gjorde innan?

Mvh Jenny
 
Sv: Diskbråck hos hund

Hej! (detta blir långt)

Vår förra hund fick diskbråck. Vi såg det genom att han hade ONT, var låg till sinnet, verkade inte vilja hänga med oss som vanligt och hade problem med rörelser, var uttorkad och ville INTE gå på promenad. Vid röntgen visades ett bråck i nacken, ett över bakre delen av ryggen och ett mindre vid svansen. Endast det i bakre delen av ryggen opererades (hela familjen var inställd på att "om han inte kan leva som han vill efter operationen så tar vi bort honom").

Allt gick mycket bra! Visst passade (passgång, alltså) han några månader efter operationen, visst hade han lite svårt att få med sig ena bakbenet när han hoppade upp i soffan/sängen eller över stockar i resten av sitt liv (obetydligt släpande i hoppet, inte så att det ställde till bekymmer), visst kände man ärret resten av hans liv, och lite stel, särskilt om han blev trött, på morgonen innan han kommit igång, eller vid kyligare grader, men efter en lång konvalecens, med stela rörelser och ett bekymmersveck i pannan "varför fungerar jag inte som jag brukar?" så kom han tillbaka, blev smidigare och smidigare och tillslut var det bara om man studerade honom noga och visste hur han brukat röra sig som man såg att han hade förändrats.

Överlag brukar vi säga att han "blev gammal" vid operationen. Vi märkte att han tog det lugnare, flängde inte lika mycket som innan. Det återhämtade han sig inte från. Men glad, arbetsför, "med", och definitivt inte bekymrad! Vi fick lyfta in honom i bilen resten av hans liv, men soffan och sängen hoppade han så småningom själv upp i.

Bråcket i nacken och vid svansen var väldigt små, och gjorde aldrig några väsen av sig. (Han fick inte ont av dem.)

Vad bråcken kom ifrån vet vi inte, det var ingen olycka eller så. Veterinären trodde att han kunde haft dem länge, men att det var först nu som han fick ont av dem. Men jag vet inte? Kanske var det det berömda halsbandet som orsakat nackskadan? Kanske var det någon av alla de gånger han sladdade in i väggar på väg till ytterdörren när någon kom hem? Kanske kanade han ner för trappan när han var själv och busade med katten? Vi vet inte, men är glada att allt gick så bra som det gjorde!

Lycka till! Det är inte någon lätt tid som väntar er, men av våra positiva erfarenheter (allt slutade väldigt lyckligt!) kan jag bara säga att är det diskbråck så är inte hoppet ute för det! Men ta det lugnt vid rehabiliteringen!

/Syrsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskbråck hos hund

Min hund fick halsdiskbråck när någon cyklade så nära på trottoaren att halsbandet hakade upp sig i något på cykeln. Hade inte ringen på halsbandet gått sönder hade han blivit strypt. Det enda som märktes när vi sen rastade på kvällen var att han haltade lite. Sen la han sig helt plötsligt på marken och skrek. Fick gå väldigt sakta hem med honom, vågade inte lyfta eftersom jag inte visste exakt var han hade ont. Sen blev det veterinären akut. De kom fram till halsdiskbråck och så fick han smärtstillande och så skulle han vara stilla i 2-3 veckor. Eftersom han är glad hund som springer och hoppar mycket fick han vara mycket i buren. Han blev helt bra och jag har inget märkt sen dess. Han tycker det är skitkul att springa race och ungefär lika snabb är han fortfarande. 8 år fyllde han i september.
 
Sv: Diskbråck hos hund

Imorgon ska vi till Strömsholm för att göra en magnetröntgen på hunden. Får se vad de hittar...
 
Sv: Diskbråck hos hund

Vi håller tummarna för att det är något som är lätt åtgärdat. Eller åtminstone att det går att åtgärda så att han blir frisk igen.
 
Sv: Diskbråck hos hund

Hade kunnat vara jag som skrev denna tråden, just nu.

/Maria, som håller alla tummar och tassar för er.
 
Sv: Diskbråck hos hund

Veterinären böjde och bände på min hund och hon fick fram en reaktion mellan ländkotorna och korset. Hon tyckte att vi skulle magnetröntga honom för säkerhets skull.
De gjorde magnetröntgen på hunden men allt såg ok ut. Så vi vet fortfarande inte vart han har ont... :confused:

Skönt att diskarna verkar vara ok i alla fall. Så nu är vi återigen tillbaka på ruta ett...bara lite fattigare.
 
Sv: Diskbråck hos hund

Skönt att det inte är/var något fel. Men som du säger, han har ont och ni är tillbaks på ruta 1 igen.

Funderar på svansen. Hur håller han den? Viftar han som vanligt? Eller hänger den bara rakt ner?

Svansen i kläm?
Vattensvans? Kan komma av att de har blivit kalla.
Lite annat:
Har man kollat analsäckarna?
Muskelsträckning?
Fastnat något under förhuden?
 
Sv: Diskbråck hos hund

Han håller den precis som vanligt. Han viftar som en tok när han är glad.

Min systers hund hade vattensvans en gång så jag vet hur det ser ut. Men Lasse har ingen sådan...

De har kollat analsäckarna. De är ok.

De har klämt och känt på muskulaturen men inte hittat något där heller.

Förhuden har vi inte kollat...

Vi ska till ortopeden på Strömsholm i Januari. Får se om de hittar något då.
 
Sv: Diskbråck hos hund

Hej fick nu hem min hund efter över en veckas tid på djursjukhus men en operation av diskbråck. Han äter men vill inte ricka och har inte kissat eller bajsat sedan onsdag morgonen på djursjukhuset i dag är det torsdag kl 10.10 och han står eller går ju inte så bra ännu. Hela bakdelen ser förtvinad ut och över kroppen jätte muskulös. jag tycker att han är sne kanske gör svulnaden på ena sidan inder såret att det ser ut så? Då de ringde mig och sa att det var diskbråck efter skikt röntken fick vi frågan om jag godkände en operation det skulle kosta 40.000 kr med allt jag som adopterat hunden och bara haft han ett år tvekade inte efter att komit överens med sambon att ta ett lån till detta sa ja trotts att jag både är arbets lös och sjukskriven och inte ekonomin den bästa nu.... Vi får lösa detta jag kan inte leva utan min hund han är mitt lycko piller. Men nu när jag ser honom så mår jag dåligt och får dåligt samvete tog jag rätt beslut för honom? Eller var det för min skull? Djurdocktorn sa ju hatt han hade goda chanser att bli bra en 2,5 på en 5 skala. Om jag nu gjort fel skadar det inte bara honom utan även min familj som igentligen inte har ekonomin till detta.... Om han inte blir frisk har jag ju en avbetalning på 25.500 kr och en hund som fått lida i onödan? Men man trodde ju att han skulle gå lite bättre..... Nu när han inte kissar eller bajsar och inte vill dricka mår jag så dåligt jag är världens djurvän och skulle kunna sälja min njure för att hjälpa honom. Ja det har jag nu fått gjort inte njuren men mina smycken och andra saker dock täckte det bara de första kostnaderna innan de fattade vad det var. De trodde det bara var en inre blödning som tryckte på en nerv efter att han ramlat ner från sängen och fick sprickor i 2 av de bakre revbenen. Jag ville de skulle göra en skikt rönteken tidigt men de ansåg inte det vara nödvändigt. Tills en annan docktor tyckt tvärtom jag fråga varför de inte gjort det innan då sa han att det bara var ett missförstånd att de uppfattade att inte jag ville göra den då det var så dyrt. Lägg av jag var välldigt tydlig att jag ville göra en men de sa att det inte behövdes göras. Men sa att hom han inte blev bättre tills återbesöket då skulle de göra en???? Ja sedan åkte vi hem när vi kom hem så spydde han och det bara ran löst bajs med blod ville inte dricka och äta som kvällen innan i då ringde jag och var så ledsen ja det var bara att åka in igen då sa dom att han inte tålde den smärtstillande medicinen och att det var vanligt kunde man inte sagt detta och behållt honom en dag till? Vi bor på en ö så det tar ett tag för oss att ta sig in. Nu har vi också använt hela beloppet som vårat försäkrings bolag hjälper till med på ett kalender år...... Så vad händer nu????
Så du som har hund som haft diskbråck snälla kontakta mig och ge mig hopp och tips och råd:confused::cry:

Kram Linda Fidgets matte
 
Sv: Diskbråck hos hund

Det skulle vara enklare att läsa och sedan ge dig råd om du delade upp din text i stycken och är noga med att använda punkt och komma! Det är tyvärr väldigt svårt att förstå vad du vill ha sagt annars.
 
Sv: Diskbråck hos hund

-raderat-

Såg att tråden var gammal nu :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp