Diskbråck i nacken

vinkelina

Trådstartare
min man har en längre tid klagat på smärta kring skuldran på vänster sida. Idag orkade han inte så vi åkte in. Först till egen hälsovård (alla läkare upptagna, en skötare titta på den och bedömde de som att han kan ringa på måndag då nya tider delas ut, hon pratade med läkare som inte ansåg att han behöve någo extra smärtlindrande än de som finns på Apoteket)

Jag gillade inte bedömningen så tvingade iväg honom till akuten, domningar i armen, huvudvärk och illamående kan inte vara ok.

Åtta timmar senare tittade läkaren o misstänker diskbråck. Han fick muskelavslappnande samt voltaren injeserat i muskeln och recept på panacod.

Läkaren skulle skicka remiss vidare.

Har ingen egen erfarenhet av diskbråck så funderar lite vad som gäller. Motion och arbete. Han jobbar som PA, med en rullstolsbrukare, lift finns för förflyttning. Är dock ledig denna vecka
 
min man har en längre tid klagat på smärta kring skuldran på vänster sida. Idag orkade han inte så vi åkte in. Först till egen hälsovård (alla läkare upptagna, en skötare titta på den och bedömde de som att han kan ringa på måndag då nya tider delas ut, hon pratade med läkare som inte ansåg att han behöve någo extra smärtlindrande än de som finns på Apoteket)

Jag gillade inte bedömningen så tvingade iväg honom till akuten, domningar i armen, huvudvärk och illamående kan inte vara ok.

Åtta timmar senare tittade läkaren o misstänker diskbråck. Han fick muskelavslappnande samt voltaren injeserat i muskeln och recept på panacod.

Läkaren skulle skicka remiss vidare.

Har ingen egen erfarenhet av diskbråck så funderar lite vad som gäller. Motion och arbete. Han jobbar som PA, med en rullstolsbrukare, lift finns för förflyttning. Är dock ledig denna vecka
Jag hade också diskbråck i nacken för ett tag sen. Jag fick tid hos sjukgymnast men det gick över av sig själv innan jag hann komma dit.
 
min man har en längre tid klagat på smärta kring skuldran på vänster sida. Idag orkade han inte så vi åkte in. Först till egen hälsovård (alla läkare upptagna, en skötare titta på den och bedömde de som att han kan ringa på måndag då nya tider delas ut, hon pratade med läkare som inte ansåg att han behöve någo extra smärtlindrande än de som finns på Apoteket)

Jag gillade inte bedömningen så tvingade iväg honom till akuten, domningar i armen, huvudvärk och illamående kan inte vara ok.

Åtta timmar senare tittade läkaren o misstänker diskbråck. Han fick muskelavslappnande samt voltaren injeserat i muskeln och recept på panacod.

Läkaren skulle skicka remiss vidare.

Har ingen egen erfarenhet av diskbråck så funderar lite vad som gäller. Motion och arbete. Han jobbar som PA, med en rullstolsbrukare, lift finns för förflyttning. Är dock ledig denna vecka
Frågade han inte läkaren vad som gäller?
 
min man har en längre tid klagat på smärta kring skuldran på vänster sida. Idag orkade han inte så vi åkte in. Först till egen hälsovård (alla läkare upptagna, en skötare titta på den och bedömde de som att han kan ringa på måndag då nya tider delas ut, hon pratade med läkare som inte ansåg att han behöve någo extra smärtlindrande än de som finns på Apoteket)

Jag gillade inte bedömningen så tvingade iväg honom till akuten, domningar i armen, huvudvärk och illamående kan inte vara ok.

Åtta timmar senare tittade läkaren o misstänker diskbråck. Han fick muskelavslappnande samt voltaren injeserat i muskeln och recept på panacod.

Läkaren skulle skicka remiss vidare.

Har ingen egen erfarenhet av diskbråck så funderar lite vad som gäller. Motion och arbete. Han jobbar som PA, med en rullstolsbrukare, lift finns för förflyttning. Är dock ledig denna vecka

På den beskrivningen med huvudvärk och illamående låter det inte särskilt typiskt för halsdiskbråck.
 
På den beskrivningen med huvudvärk och illamående låter det inte särskilt typiskt för halsdiskbråck.

Läkaren gjorde några test, typ att han skulle hålla armarna raka framför sig och blunda. Samt spreta och sätta ihop fingrarna. På vänster hand kan han inte "få ihop" lillfingret med ringfingret och klara inte att hålla armen rak när han blunda.

Jag var inte med in så vet inte mera än så
 
Läkaren gjorde några test, typ att han skulle hålla armarna raka framför sig och blunda. Samt spreta och sätta ihop fingrarna. På vänster hand kan han inte "få ihop" lillfingret med ringfingret och klara inte att hålla armen rak när han blunda.

Jag var inte med in så vet inte mera än så

Det låter fortfarande inte som halsdiskbråck, det är helt andra symtom.
 
Vilka borde symptomen vara på diskbråck? (Jag har alltså ingen aning, men nått är ju fel på gubben)
 
Vilka borde symptomen vara på diskbråck? (Jag har alltså ingen aning, men nått är ju fel på gubben)

Det är nog mpnga som går omkring med lite buktande diskar eller diskbråck utan att ha några som helst symtom eftersom det inte klämmer på någonting.
De diskbråck som ger symtom gör det för att de trycker på en nervrot eller ibland på själva ryggmärgen. Symtomen kommer då från den påverkade nervroten i form av smärta och ev domningar, kanske nedsatt funktion, från den nervrotens utbredningsområde.
 
Är det inte rätt vanligt med nervpåverkan vid diskbråck i halsryggen? Isf känns det väl som en rimlig undersökning?

Symtomen man får beror på nervpåverkan, ja. Men vid tryck mot en nervrot får man bara symtom från just den nervroten.
Om man har huvudvärk, domningar, illamående så är det inte symtom från en nervrot.
Sen kan man ha en massa olika anledningar till huvudvärk, illamående och domningar men då gör man en helt annan neurologisk undersökning, där det kan ingå att hålla upp armarna och blunda.
 
Fast han sökte för starka smärtor i nacken, som ger domningar. Illamåendet och huvudvärken kommer antagligen från smärtor i nacken
 
Jag hade två diskbråck i nacken för många år sedan, symptomen då var att jag inte kunde få upp armarna mer än knappt till midjan. jag hade känselbortfall i höger hand, och vid provokation även i ansiktet. Den första bedömningen som gjordes var att jag hade fått inflammation i axeln, men efter 4 veckors sjukskrivning och med antiinflammatoriskt där jag bara blev sämre och sämre så skickades jag till vanlig röntgen. Där såg man att något var galet, dock inte vad. Varför det blev magnetröntgen, här kom provokation in och det gick inte. Men de fick så pass bra bilder att de kunde se en riktigt elak diskbråck. Detta var på hösten ena året, och ett år senare tvingades man till operation då diskarna hade gått sönder och började röra på sig mot märgen.
 
Är det inte rätt vanligt med nervpåverkan vid diskbråck i halsryggen? Isf känns det väl som en rimlig undersökning?
diskbråck i nacken är mycket mer ovanligt än i länden. Och jag vet i alla fall många av mina patienter som har buktanden diskar eller diskbråck i nacken utan några större neurologiska symptom. Men det behöver såklart inte vara representativt för den större mängden men jag skulle säga att det är ganska vanligt att man inte har större besvär även om en röntgen skulle visa på ett diskbråck :)
Relevant för en undersökning vid diskbråck är bland annat kraft i armarna/händerna, om det finns känselstörningar och om det går att provocera fram utstrålning genom att komprimera nackkotorna. Jag kan bara tala för mig själv men i min utbildning ingick aldrig moment där patienten ska blunda när man gör en undersökning av nacken.

Slut på off topic.
 
Motion är bra! Det finns inget man ska undvika så länge det inte provocerar ens besvär.
I vissa fall blir folk sjukskrivna men det beror helt på hur det fungerar med arbetsuppgifterna.
Ett diskbråck har en normal läkningstid på 6-8 veckor, sen kan man ha symptom som kvarstår längre beroende på om det tryckt på nervrot eller liknande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 844
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp