Diskbtåck - behandlingar

Carrie

Trådstartare
Hej,
4/5 så tappade vår griffon/chihuahua på 8 år balansen på höger bakben och vi åkte direkt till veterinären. Kvällen innan hände det en gång, men trodde han trampat snett eller något. Han röntgades dagen efter och de upptäckte spondylos och HD (gissar jag att det kallas när höftkulorna inte ligger rätt?). Vi fick metacam och han skulle vila (han går max 10 minuter i ”sniffa-runt takt) och vilar mycket på dagis). Inga trappor, hopp eller spring.

Han har gått med foten lite vinklad inåt och märkte att han släpade foten lite innan dess, men inte så mycket att det köndes som något var fel. Körde vila och metacam i 4 veckor och blev inte så stora förbättringar (han har dock aldrig tappat balansen igen och lyfter benet bättre). Han har snoppen ute mer än vanligt vilket jag kopplar ihop med detta. Han äter och dricker som vanligt och vill busa.

Vi bestämde oss för att göra en MRI och de sa att han har diskbråck (där vätska från disken läckt ut och trycker på en nerv). Tror det var T12/T13 och L4. Veterinären rekommenderar operation med goda utsikter, men vill se vad annars man kan göra. Vi preliminärbokade operation om 6 veckor och ska testa metacam i 7 dagar till (haft uppehåll från 11/3 då vi inte såg en stor skillnad och han verkar inte ha ont). Enligt vet är det onödigt att låta honom simma/gå på vatten löpband. Vet inte helt hur rehab efter operation skulle se ut. Vi kommer flytta i augusti (han behöver flyga då), men efter juli kan jag vars hemma heltid med honom vid behov. Innan dess blir det pussla lite, men det skulle vi lösa vid behov då jag för allt för min lilla kille❤️

Någon med erfarenhet att bolla med? Bor på Irland och det är UCD som tar hand om oss (de är ju väldigt duktiga och en operation är ”något de gör varje dag” vilket känns ok).
 
Jag har en liten hund med lindrigt diskbråck då hon får känningar är hon helt bra efter 14 dagars vila och rimadyl. (Hon är 13 i år och har haft känningar ca varannat år sen hon var 6 år) Hon får små neurologiska symptom som att hon lyfter ena bakbenet lite högre än normalt furutom smärtan. Att gå 10 minuter när hunden har vila är för mycket. Jag lyfter ut, låter henne kissa och får gå tills hon bajsar sen bär jag in henne. Rörelsen triggar på svullnaden i ryggen så det tar längre tid att få ner den. Om min hund inte blivit bra på 4 veckor med smärtstillande hade jag övervägt andra alternativ än konservativ behandling (dvs vila).
 
Tack! Kanske ska testa medicin igen och verkligen bara kissa honom dvs inte låta honom gå sin runda och se om någon förändring sker då? Vet sa inget om tid/längd nämligen. Min visar som sagt ingen smärta och är helt sig själv och har alltid varit. Har du funderat på operation eller känner du att det varit ”okej” med skoven som din tjej verkar få? Är orolig för allt vad en operation innebär och vill bara göra det som är bäst för min lilla vovve.
 
Tack! Kanske ska testa medicin igen och verkligen bara kissa honom dvs inte låta honom gå sin runda och se om någon förändring sker då? Vet sa inget om tid/längd nämligen. Min visar som sagt ingen smärta och är helt sig själv och har alltid varit. Har du funderat på operation eller känner du att det varit ”okej” med skoven som din tjej verkar få? Är orolig för allt vad en operation innebär och vill bara göra det som är bäst för min lilla vovve.

Det är ju väldigt individuellt och alla skador är olika så svårt att ge några råd, kan bara dela med mig om hur jag har gjort och tänkt i mitt fall. Iom att hon blev bra efter vila och rimadyl och därefter rehab för att komma upp i tävlingsform igen (för jag har tävlat henne på SM-nivå i agility mellan skoven, trots att folk sa att hon aldrig skulle kunna hoppa igen när hon var 6 år) och att hon fungerat precis som vanligt har operation inte varit aktuellt.

Hon har känt av det sommaren hon var 6år, sommaren hon var 8 år sommaren hon var 10 år och vintern hon var 12,5 år. Iom att jag vet vad det är och känner igen symptomen sätter jag henne på vila direkt jag märker att hon beter sig annorlunda och nu senast har jag fått en stor burk rimadyl utskriven och fått ok att behandla själv upp till 4 veckor själv av veterinären iom att hon börjar bli gammal. Men jag hoppas att jag slipper använda den på ett tag. Men det är inte så många dagar hon känner av det i taget så då känner jag att en operation är mycket mer krävande och inget jag skulle göra nu heller pga åldern. Skulle hon få allvarligare neurologiska symptom så hon inte klarar sig själv kommer jag inte försöka göra det bra utan då får det vara över.

Nu fyller hon snart 13 år så jag väljer att ta det lite lugnare och förhoppningsvis håller det sig borta nu. Jag bär henne ner för trappor och har en liten trappa upp till soffan för att minska belastningen på henne.
 
Någon mer med input här? Ser fortfarande inte direkt någon större förändring och bokade en preliminär operationstid om en månad. Veterinären är duktig och han ansåg att min hund skulle bli bra till 80-100%. Jag vill det som är bäst för vår hund såklart, men det är såklart tufft att han ska opererad (om han såklart inte blir ”bra” innan dess).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 366
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp