Disken blir inte ren!

sthu

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken..

Jag har provat att göra rent spolarmarna med nål, tandpetare och sköljning. Jag har testat byta diskmedel. Jag har kört rengöring i hela maskinen. Fyllt på salt och spolglans

Hjälp! Maskinen är bara tre år ungefär, den kan väl inte ha gjort sitt redan?
 
Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken..

Jag har provat att göra rent spolarmarna med nål, tandpetare och sköljning. Jag har testat byta diskmedel. Jag har kört rengöring i hela maskinen. Fyllt på salt och spolglans

Hjälp! Maskinen är bara tre år ungefär, den kan väl inte ha gjort sitt redan?
Kan det vara nåt med vattnet?
 
Jag har exakt samma problem och bor i en stad. Inte egen brunn. Har kört samma program. 3 år gammal maskin...hopplöst.
 
Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken..

Jag har provat att göra rent spolarmarna med nål, tandpetare och sköljning. Jag har testat byta diskmedel. Jag har kört rengöring i hela maskinen. Fyllt på salt och spolglans

Hjälp! Maskinen är bara tre år ungefär, den kan väl inte ha gjort sitt redan?
Hur rena/skitiga är sakerna ni ställer i disken?
När vår diskmaskin gör så brukar det handla om avloppet dvs att filtret eller avloppshålet är fullt med skit, att det saknas salt i diskmaskinen eller att man inte sköljt av tallrikarna/besticken med mandelsmör ordentligt. De malda mandlarna verkar ha en tendens att sätta sig överallt i diskmaskinen.
 
För mig händer det när det är på väg att bli stopp i avloppet. Då rinner inte vattnet i avloppsröret undan tillräckligt fort.
Bor i gammalt hus med gamla rör.
 
Hur rena/skitiga är sakerna ni ställer i disken?
När vår diskmaskin gör så brukar det handla om avloppet dvs att filtret eller avloppshålet är fullt med skit, att det saknas salt i diskmaskinen eller att man inte sköljt av tallrikarna/besticken med mandelsmör ordentligt. De malda mandlarna verkar ha en tendens att sätta sig överallt i diskmaskinen.
Det kan vara vanliga vattenglas, dvs inte alls smutsigt. Vi skapar alltid av alla matrester.

Problemet är bara i övre korgen, så tror inte det är avloppet. @Catsu
 
Det kan vara vanliga vattenglas, dvs inte alls smutsigt. Vi skapar alltid av alla matrester.

Problemet är bara i övre korgen, så tror inte det är avloppet. @Catsu
Minns jag rätt är min maskin av samma märke som din. Budgetmärke ;)

Jag får grå hinna på glasen om jag inte haft i salt och spolglans.
En sorts spolglans funkade inte. Minns tyvärr inte märket. Men efter byte blev det rent
 
Minns jag rätt är min maskin av samma märke som din. Budgetmärke ;)

Jag får grå hinna på glasen om jag inte haft i salt och spolglans.
En sorts spolglans funkade inte. Minns tyvärr inte märket. Men efter byte blev det rent
Åh jo, så budget var det inte. 6000 kostade den.

Det är inte grå hinna, det är smuts.
 
Åh jo, så budget var det inte. 6000 kostade den.

Det är inte grå hinna, det är smuts.
När smuts fastnar på disken så beror det på att det finns i maskinens system, oftast fettbundet äckel som byggts upp över tid i diskarmar/sil/avlopp och när det blivit tillräckligt mycket så släpper det ifrån sig lite snusk hela tiden pga trycket blir högre när utrymmet vattnet ska igenom blir tightare.

Mekanisk rengöring brukar behövas, dvs plocka loss och isär allt som går, lägg allt i skållande varmt vatten med antingen diskmedel eller maskinrengöring för att luckra upp lorten och skrubba bort.
Det som inte går att plocka isär behöver man oftast skölja av och ut så gott det går och sen upprepa behandlingen av.

Man bör också rengöra maskinen noga invändigt för att få bort alla fettrester som kan tänkas finnas invändigt.
 
När smuts fastnar på disken så beror det på att det finns i maskinens system, oftast fettbundet äckel som byggts upp över tid i diskarmar/sil/avlopp och när det blivit tillräckligt mycket så släpper det ifrån sig lite snusk hela tiden pga trycket blir högre när utrymmet vattnet ska igenom blir tightare.

Mekanisk rengöring brukar behövas, dvs plocka loss och isär allt som går, lägg allt i skållande varmt vatten med antingen diskmedel eller maskinrengöring för att luckra upp lorten och skrubba bort.
Det som inte går att plocka isär behöver man oftast skölja av och ut så gott det går och sen upprepa behandlingen av.

Man bör också rengöra maskinen noga invändigt för att få bort alla fettrester som kan tänkas finnas invändigt.
Fast allt det där har jag ju gjort.
 
Och eftersom det fortsatt avsätts fettsmutsrester, så fick du inte bort allt.

När allt där fettsmeten samlas är rent, så blir det ju inga fettrester på disken.
Så var föreslår du att jag ska göra rent? Jag har som sagt tagit bort alla lägga delar, skrubbat hela maskinen och kört med rengöringsmedel.
 

Liknande trådar

Hemmet Problem med diskmaskinen. Det som står i övre korgen blir inte rent. Det är fullt med kladd och skräp på disken när maskinen kört klart...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
7 985
Senast: Keb71
·
Hemmet Min begagnade bänkdiskmaskin har börjat krångla. Jag har inte haft den så länge, men de första diskarna gick bra. Sen fyllde jag på...
Svar
12
· Visningar
1 319
Hemmet Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 103
Senast: VLMF
·
Hemmet Blir smått galen! Disken, framförallt i överkorgen, blir inte ren! Dels verkar det inte som att den diskats och dessutom blir det...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp