Diskmaskin standardfront?

Snubbelfot

Trådstartare
Min integrerade IKEA Enastående diskmaskin visar tecken på att behöva bytas. Den har en IKEA Metod front som resten av köket och det enklaste vore förstås att åka till IKEA och köpa en ny diskmaskin därifrån. Men lagerstatus där för vanliga diskmaskiner är usel just nu, de har nästan inga mellanklass diskmaskiner i vare sig lokala varuhus eller weblager. Så... hur pass standard är fronter till integrerade diskmaskiner? Yttermåtten är en sak, men infästningen? Vågar man köpa en off-the-shelf integrerad diskmaskin på t ex Elgiganten och hoppas på att min befintliga front passar rakt av? :confused:
 
Min integrerade IKEA Enastående diskmaskin visar tecken på att behöva bytas. Den har en IKEA Metod front som resten av köket och det enklaste vore förstås att åka till IKEA och köpa en ny diskmaskin därifrån. Men lagerstatus där för vanliga diskmaskiner är usel just nu, de har nästan inga mellanklass diskmaskiner i vare sig lokala varuhus eller weblager. Så... hur pass standard är fronter till integrerade diskmaskiner? Yttermåtten är en sak, men infästningen? Vågar man köpa en off-the-shelf integrerad diskmaskin på t ex Elgiganten och hoppas på att min befintliga front passar rakt av? :confused:


Ikea har väl iaf varit Whirlpool? Och Bosch. Och Electrolux.

Dvs om du hittar tillverkaren på din kanske en likadan från samma borde passa?
 
Min integrerade IKEA Enastående diskmaskin visar tecken på att behöva bytas. Den har en IKEA Metod front som resten av köket och det enklaste vore förstås att åka till IKEA och köpa en ny diskmaskin därifrån. Men lagerstatus där för vanliga diskmaskiner är usel just nu, de har nästan inga mellanklass diskmaskiner i vare sig lokala varuhus eller weblager. Så... hur pass standard är fronter till integrerade diskmaskiner? Yttermåtten är en sak, men infästningen? Vågar man köpa en off-the-shelf integrerad diskmaskin på t ex Elgiganten och hoppas på att min befintliga front passar rakt av? :confused:
Nej, don´t. Det är en djungel upptäckte vi när vi satte nytt kök för några år sedan.
Vi valde bort Ikeas modeller då dom inte hade det vi sökte, men tji fikon att Ikeas lucka passade på den vi köpte och vi köpte naturligtvis ett Ikea-kök :meh:
Men lite trixande med en gammal skåplucka (tack och lov så valde vi samma utseende på det nya köket) och en lokal lackerare så ordnade det sig.
Men vill du göra det enkelt, kör Ikeas maskiner till Ikeas kök ;)
 
Jag upptäckte när jag köpte nytt kök via IKEA att nej, de har inte en industristandard utan de passar bara till deras egna maskiner. Jag ville inte köpa vitvaror från IKEA då jag bara hört dåligt om dessa utan köpte det på annat håll.

Måtten för deras fronter stämmer men luckorna/fästena gör så att man inte kan öppna maskinen som man ska. Det finns ett företag som heter Adapt-R slide systems som säljer skenor specifikt för att kunna installera vilken integrerad maskin som helst i IKEAs kök.

Kostar dryga tusenlappen, var inget krångel med beställningen och den funkade perfekt, lätt att installera också. Tycker helt klart det var värt den extra slanten för att få välja en (bra) diskmaskin själv. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp