Diskmaskin

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi behöver en ny diskmaskin, men hur sjutton ska man veta vad man ska köpa?
Vi har haft Cylinda i många år, dels för att det kändes bra i magen med svensktillverkat och för att det i min värld står för kvalité. (köpte en ny för 15 år sedan, som höll länge. när den gav upp hittade vi en nästan likadan begagnad, som vi underhöll ända till i våras genom att plocka reservdelar från den första, som stod kvar i ett förråd av just det skälet. Fick tag i en annan begagnad (väldigt lite använd för sin ålder, typ 6-7år) men den lade av efter bara några månader. (de delar som kan vara aktuella för den felkod som ges är bytta, men den funkar fortfarande inte, så vi ger upp)

Jag vill ha en diskmaskin som diskar rent. Den ska tåla att användas mycket (stor familj, 2 vuxna, 3 tonåringar och en snart tonåring). Jag vill helst slippa en massa tekniska finesser. Ju fler finesser, desto mer som kan gå sönder! 🙄
Det verkar (enligt makens efterforskningar) som att min favorit Cylinda inte tillverkas i Sverige längre och med utlandsflytt av tillverkningen har kvalitén sjunkit
Bosch gör inget annat än skryter om sina tekniska finesser, när man hör radioreklam.
Samsung ligger på makens "icke-lista".
Men Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa??

HELP!!
 
Har ni varit i någon affär som säljer diskmaskiner och hör vad säljarna säger? Tänker man kan höra va de har att säga och sen inte bestämma sig och ta med hem och ta en funderare.
Så hade nog jag gjort, kommer själv behöva köpa diskmaskin längre fram, då är planen att gå in i den lokala el-butiken, som säljer allt från lampor, tvättmaskiner, diskmaskiner samt gör elinstallationer och höra va de har att säga. Så får ja ta det därifrån.
 
Vi behöver en ny diskmaskin, men hur sjutton ska man veta vad man ska köpa?
Vi har haft Cylinda i många år, dels för att det kändes bra i magen med svensktillverkat och för att det i min värld står för kvalité. (köpte en ny för 15 år sedan, som höll länge. när den gav upp hittade vi en nästan likadan begagnad, som vi underhöll ända till i våras genom att plocka reservdelar från den första, som stod kvar i ett förråd av just det skälet. Fick tag i en annan begagnad (väldigt lite använd för sin ålder, typ 6-7år) men den lade av efter bara några månader. (de delar som kan vara aktuella för den felkod som ges är bytta, men den funkar fortfarande inte, så vi ger upp)

Jag vill ha en diskmaskin som diskar rent. Den ska tåla att användas mycket (stor familj, 2 vuxna, 3 tonåringar och en snart tonåring). Jag vill helst slippa en massa tekniska finesser. Ju fler finesser, desto mer som kan gå sönder! 🙄
Det verkar (enligt makens efterforskningar) som att min favorit Cylinda inte tillverkas i Sverige längre och med utlandsflytt av tillverkningen har kvalitén sjunkit
Bosch gör inget annat än skryter om sina tekniska finesser, när man hör radioreklam.
Samsung ligger på makens "icke-lista".
Men Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa??

HELP!!
Jag vet hur det känns! Har nyligen virrat runt i samma djungel. Rörmokaren som ska sätta in den åt oss sa att Bosch eller AEG (osäker på om det finns i Sverige?) brukar vara bäst.

Mina föräldrar i Sverige säger att de är nöjda med Siemens, de har en i huset i stan (ca 12 år gammal och fortfarande felfri) samt en i sommarhuset.

Miele är ett annat märke jag hört/läst mycket bra om.

Rörmokaren sa också att man inte ska luras att betala en massa extra för att få typ 14 program och andra finesser eftersom man oftast inte använder fler än 2-3 program och de andra finesserna sällan är värda pengarna.
 
Kan också passa på att varna för att det tycks råda global brist på diskmaskiner. Vi har väntat i tre månader och lyckades preciiis få tag på en maskin från Bosch häromdagen innan de tog slut igen. Bosch skriver på sin hemsida att produktionen påverkas kraftigt av Covid samtidigt som efterfrågan har ökat, och att det kan dröja fram till mars 2021 innan de har kommit i kapp. Vet inte om det är riktigt så illa i Sverige, men kan ju vara bra att vara medveten om tänker jag!
 
Vi har en simens och haft i snart 1 år tror jag de är. Fick den i julklapp 😬 Fungerar alldeles utmärkt. En dyrare variant men har de program som jag vill ha och är enkel att greja med.
 
Rörmokaren sa också att man inte ska luras att betala en massa extra för att få typ 14 program och andra finesser eftersom man oftast inte använder fler än 2-3 program och de andra finesserna sällan är värda pengarna.
Det är ju just det. Vi har haft maskiner med 3-4 program tidigare och till 95% använt ett av dem.

Frågan är väl vad det är man får mer av om man köper en dyrare maskin jämfört med en billigare av samma märke?
 
Har ni varit i någon affär som säljer diskmaskiner och hör vad säljarna säger? Tänker man kan höra va de har att säga och sen inte bestämma sig och ta med hem och ta en funderare.
Så hade nog jag gjort, kommer själv behöva köpa diskmaskin längre fram, då är planen att gå in i den lokala el-butiken, som säljer allt från lampor, tvättmaskiner, diskmaskiner samt gör elinstallationer och höra va de har att säga. Så får ja ta det därifrån.
Helt ärligt, jag känner mig tveksam till om dagens vitvarusäljare är särskilt insatta i hur de olika modellerna och märkena funkar och hurdan kvaliten är. De vill sälja. Ju dyrare, desto mer läggs på deras pluskonto som säljare.

Finns det några fler kedjor än Elon, Mediamarkt och Elgiganten som säljer diskmaskiner i fysiska butiker?

Jag har tidigare köpt vitvaror härifrån, tycker det fungerat bra och man får många märken att välja mellan och kan läsa kundrecensionerna.

https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/underbyggd-diskmaskin/#/sort_pris_(laagt_till_hogt)/
Jag kan möjligen läsa på om maskinerna på nätet, men vill köpa i fysisk butik.
 
Finns det några fler kedjor än Elon, Mediamarkt och Elgiganten som säljer diskmaskiner i fysiska butiker?
Här har vi en elfirma som säljer fysiska diskmaskiner, de har även gubbar som åker ut och gör elinstallationer hemma hos folk, tror även den lokala VVS butiken har diskmaskiner i fysik butik också. Så visst finns det fler, gäller bara att hitta dom. Fördelen me de lokala företagen/butikerna är att man får mer hjälp, samt stöttar det lokala handeln.
 
Vi behöver en ny diskmaskin, men hur sjutton ska man veta vad man ska köpa?
Vi har haft Cylinda i många år, dels för att det kändes bra i magen med svensktillverkat och för att det i min värld står för kvalité. (köpte en ny för 15 år sedan, som höll länge. när den gav upp hittade vi en nästan likadan begagnad, som vi underhöll ända till i våras genom att plocka reservdelar från den första, som stod kvar i ett förråd av just det skälet. Fick tag i en annan begagnad (väldigt lite använd för sin ålder, typ 6-7år) men den lade av efter bara några månader. (de delar som kan vara aktuella för den felkod som ges är bytta, men den funkar fortfarande inte, så vi ger upp)

Jag vill ha en diskmaskin som diskar rent. Den ska tåla att användas mycket (stor familj, 2 vuxna, 3 tonåringar och en snart tonåring). Jag vill helst slippa en massa tekniska finesser. Ju fler finesser, desto mer som kan gå sönder! 🙄
Det verkar (enligt makens efterforskningar) som att min favorit Cylinda inte tillverkas i Sverige längre och med utlandsflytt av tillverkningen har kvalitén sjunkit
Bosch gör inget annat än skryter om sina tekniska finesser, när man hör radioreklam.
Samsung ligger på makens "icke-lista".
Men Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa??

HELP!!
Jag säger bara ASKO 😍😍
 
Vi behöver en ny diskmaskin, men hur sjutton ska man veta vad man ska köpa?
Vi har haft Cylinda i många år, dels för att det kändes bra i magen med svensktillverkat och för att det i min värld står för kvalité. (köpte en ny för 15 år sedan, som höll länge. när den gav upp hittade vi en nästan likadan begagnad, som vi underhöll ända till i våras genom att plocka reservdelar från den första, som stod kvar i ett förråd av just det skälet. Fick tag i en annan begagnad (väldigt lite använd för sin ålder, typ 6-7år) men den lade av efter bara några månader. (de delar som kan vara aktuella för den felkod som ges är bytta, men den funkar fortfarande inte, så vi ger upp)

Jag vill ha en diskmaskin som diskar rent. Den ska tåla att användas mycket (stor familj, 2 vuxna, 3 tonåringar och en snart tonåring). Jag vill helst slippa en massa tekniska finesser. Ju fler finesser, desto mer som kan gå sönder! 🙄
Det verkar (enligt makens efterforskningar) som att min favorit Cylinda inte tillverkas i Sverige längre och med utlandsflytt av tillverkningen har kvalitén sjunkit
Bosch gör inget annat än skryter om sina tekniska finesser, när man hör radioreklam.
Samsung ligger på makens "icke-lista".
Men Hur sjutton ska man veta vad man ska köpa??

HELP!!
Vi köpte ny för ett år sedan. Jag gillar Bosch produkter då jag tycker att det är bra kvalitet. För mig var det viktigt med en ganska tyst maskin då vi har öppet kök/vardagsrum. Så jag filtrerade mina sökningar på låg ljudvolym. Annars var jag som du, behöver inga extra program eller krusiduller så köpte en av deras enklare varianter med 3-4 program, som var tyst Och hade bra energimärkning. Jag var också sugen på att ha en besticklucka istället för en sån där korg men då fick jag gå upp rätt mycket i prisklass och det kändes inte värt det.
 
Jag har en Bosch. Köpte en till pappa ungefär samtidigt i samma modell. Nöjd! Jag upplever att billigare maskiner känns mindre stabila i inredningen och mer plastiga.
 
En tyst en. Vår förra lät som en cementblandare.
Nu har Vi Neef som muar lite tyst. Den diskade inte rent i början och det berodde på att det var för lite fett på disken.
Tydligen behövs det fett för att diskmedlet ska jobba rätt.
Vi var vana att diska innan vi stoppade det i diskmaskinen med vår gamla maskin.

Vi är extremt nöjda med vår Bosh tvättmaskin.
 
Har inte valt vår diskmaskin själv, den var standard i vår nybyggda lägenhet. Är iaf väldigt nöjd, tror den heter Electrolux Real Life XXL Glass Care. Den diskar rent, vi använder endast ett program (eco) och tycker den är relativt tyst. En sak jag gillar extra mycket är att luckan öppnar sig av sig självt så att disken torkar bättre.
 
Vi har en Bosch, mycket nöjda. Min man har arbetat som säljare för Boschprodukter och säger att de har riktigt bra kvalitetssäkring. Blir det fel på en produkt i en batch (eller vad heter det?) så återkallar de alla och gör om - gör rätt.
 
Det är ju just det. Vi har haft maskiner med 3-4 program tidigare och till 95% använt ett av dem.

Frågan är väl vad det är man får mer av om man köper en dyrare maskin jämfört med en billigare av samma märke?
Ja du, det där sista har jag också funderat på. Vi tittade t.ex. på en från Bosch som kostade drygt 4000 kr och en som kostade drygt 6000 kr. Den dyrare är 2 dB tystare, har plats för 13 kuvert istället för 12 och har 9 program istället för 3 (som sagt: onödigt!), men annars kan vi inte se någon skillnad mellan dem. Ingen av ovan nämnda saker skulle få mig att betala 2000 kr mer för en maskin, är det en sådan prisskillnad så vill jag att det åtminstone ska vara någon skillnad på vatten/energiåtgång och liknande.
 
Vi renoverade köket nyss och valde en Bosch, de hade vunnit diverse tester när vi googlade på nätet och hade en som var tyst och hade bestickhylla istället för korg. Just bestickhylla var en dealbreaker för oss. Än så länge är vi nöjda, men den är bara 6 veckor gammal typ 😅

I förra huset hade vi en Miele, den fungerade bra den med men upplevdes inte lika tyst.
 
Jag har en Bosch sedan sju år tillbaka och är mycket nöjd. Att det blev just det märket är för att de brukar vara bland de som är bäst i test och också har bra omdömen ifrån kunder. Inga speciella finesser utöver typ fyra program att välja mellan, men den har som sagt några år på nacken så de kanske gör flashigare maskiner nu. Den går tyst (var bland de tystaste på marknaden när den var ny) och diskar rent även när den är pinfull, och det med närmast daglig användning under dessa år. Har fått rengöra pumpen precis en gång för att det beckat igen, annars har den klarat sig finemang utan annat underhåll än att köras tom med speciellt rengöringsmedel för diskmaskin ett par gånger om året.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp