Diskning pga. bett...

J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag undrar hur det är gällande diskning av bett...?
Jag fick nämligen ett halvstång i julklapp och den var lite för kort, det går att rida i och så ju men kan man diskas på tävlingar om man har för kort bett?
Är det dåligt för munnen, tänderna eller liknande?

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Diskning pga. bett...

Det beror på vad du menar med kort bett, ett sådant som är för kort får du inte in i hästens mun.

När det gäller stång, halvstång eller vad du vill så är alla ridbett tillåtna på tävling. Dock är det så att alla sk stångbett endast får användas i öppen klass och uppåt detta gäller även hackamore, i lätt klass är alla sk ridbett med ring tillåten.
 
Senast ändrad:
Sv: Diskning pga. bett...

Mitt förslag om du är osäker är att innan tävlingen prata med en domare och be den kolla bettet. :)
 
Sv: Diskning pga. bett...

Alltså jag menar kort från ena bettringen till den andra.

Tacksam för svar!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: Diskning pga. bett...

Om du drar i en tygeln som ett ledande tygeltag, ger den andra tygeln ett stödjande tygeltag. Kommer bettet ut lite på den ledande sidan är det inte för kort, du kan bli diskad för att hästen blöder ur munnen men inte pga vad domaren anser vara ett kort bett.
 
Sv: Diskning pga. bett...

Man ska ju ha utrustning som passar hästen så låt ngn ansvarit kolla bettet å ta med ett reservbett, själv har jag inte varit med om att ngn blivit diskad pga för långt/kort bett men däremot bett som inte är tillåten i den klassen.
 
Sv: Diskning pga. bett...

Tack för alla svar :bow:
Det passar allt bra!


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 458
Senast: Myrten
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp