Diskriminering

Wille

Trådstartare
Jag funderar på att anmäla min kommun till DO eftersom det i kommunen inte går att få boendestöd om man har en heltidssysselsättning under kontorstid. Det innebär att funktionsnedsatta diskrimineras.

Är det någon som har koll på hur en anmälan går till och kan hjälpa till med det?
 
Så du tänker att du ska orka dra igång en sådan process?

Nu är jag nog torr och taskig, men är det inte lättare att laga mat än driva rättsprocesser?
Jag bad om hjälp med en anmälan. Det stod inte att jag skulle göra allt själv.

För övrigt är det lättare för mig med administration än att praktiskt göra något.

Jag är för övrigt arg för att jag (och andra i behov av boendestöd) diskrimineras och ilska är en stark drivkraft.
 
Jag funderar på att anmäla min kommun till DO eftersom det i kommunen inte går att få boendestöd om man har en heltidssysselsättning under kontorstid. Det innebär att funktionsnedsatta diskrimineras.

Är det någon som har koll på hur en anmälan går till och kan hjälpa till med det?
Är det inte mer rimligt att börja med att begära ett skriftligt beslut och överklaga det den normala vägen först?
 
Tror inte det. Reglerna ser ut som de gör.

Inte ens personligt ombud var villiga att göra något åt saken.
Fast fick du inte lagrum som motsa kommunens beslut i annan tråd?
DO är inte istället för överklagan det är ett komplement. Det är genom överklagan du kan få ändring av beslutet, vilket väl är det du är ute efter, samt möjlighet att daska kommunen på näsan.
 
Fast fick du inte lagrum som motsa kommunens beslut i annan tråd?
DO är inte istället för överklagan det är ett komplement. Det är genom överklagan du kan få ändring av beslutet, vilket väl är det du är ute efter, samt möjlighet att daska kommunen på näsan.
Nej, det har jag inget minne av.
 
Jag funderar på att anmäla min kommun till DO eftersom det i kommunen inte går att få boendestöd om man har en heltidssysselsättning under kontorstid. Det innebär att funktionsnedsatta diskrimineras.

Är det någon som har koll på hur en anmälan går till och kan hjälpa till med det?
Tekniskt sett skulle du hävda att arbetsföra funktionshindrade diskrimineras i förhållande till funktionshindrade som saknar arbetsförmåga. Är lagen ens skriven så att den fungerar att använda till det?
Det är relativt sällan som DO gör utredningar i enskilda ärenden.

Om du vill göra något så skulle jag säga att både Förvaltningsrätten och IVO är bättre vägar.
Mycket lättare att hävda att man inte är innanför Socialtjänstlagens skrivningar ifall man möter omotiverade hinder för att kunna arbeta samtidigt som man behöver hjälp i hemmet.
 
Tekniskt sett skulle du hävda att arbetsföra funktionshindrade diskrimineras i förhållande till funktionshindrade som saknar arbetsförmåga. Är lagen ens skriven så att den fungerar att använda till det?
Det är relativt sällan som DO gör utredningar i enskilda ärenden.

Om du vill göra något så skulle jag säga att både Förvaltningsrätten och IVO är bättre vägar.
Mycket lättare att hävda att man inte är innanför Socialtjänstlagens skrivningar ifall man möter omotiverade hinder för att kunna arbeta samtidigt som man behöver hjälp i hemmet.
Jag vet inte var jag hittar lagen.

Det här är ju inte bara ett enskilt fall utan alla som vill och kan jobba/studera drabbas av att kommunen inte ger boendestöd kvällar och/eller helger till de som behöver det.
 
Det är en mycket tids- och energikrävande process att stämma kommunen för diskriminering. Det kan ta flera år och är väldigt svårt att driva på egen hand.

Det enklaste, mest effektiva och vanligaste tillvägagångssättet är att ansöka, få ett beslut, och om beslutet innebär ett avslag, överklaga det till förvaltningsrätten.
 
Jag vet inte var jag hittar lagen.

Det här är ju inte bara ett enskilt fall utan alla som vill och kan jobba/studera drabbas av att kommunen inte ger boendestöd kvällar och/eller helger till de som behöver det.
Det går inte att ha "regler" som är på den nivån. Kommunen kan ha riktlinjer, rutiner, vanor, så-brukar-vi-inte-göra-principer, men i slutändan är det alltid ett beslut i det enskilda ärendet vad en individ ska få.
Om kommunen hävdar att det finns "regler" som de inte har täckning för så får man den skrotade genom att överklaga beslutet som bygger på de "reglerna".

Därav poängen med att se till att få ett formellt avslagsbeslut. Det öppnar för att agera om det är vad du vill göra.

(De gånger DO går till domstol är det också enskilda ärenden, som bedöms vara intressanta av principskäl och i syfte att blida praxis.)
 
https://www.jo.se/PageFiles/2944/1838-2002.pdf

Läs detta och jämför parallellen...
ha beslut på boende > få prövning om behoven motiverar ett visst boende (hälsa hinder att flytta);
ha beslut på boendestöd > få prövning om behoven motiverar boendestöd på vissa tider (arbete hinder att vara hemma på kontorstid)

Det är metoden att komma till prövning av sådant som kommunen hävdar är verkställighetsfråga, insatsens utformning o.dyl.
 
Senast ändrad:
https://www.jo.se/PageFiles/2944/1838-2002.pdf

Läs detta och jämför parallellen...
ha beslut på boende > få prövning om behoven motiverar ett visst boende (hälsa hinder att flytta);
ha beslut på boendestöd > få prövning om behoven motiverar boendestöd på vissa tider (arbete hinder att vara hemma på kontorstid)

Det är metoden att komma till prövning av sådant som kommunen hävdar är verkställighetsfråga, insatsens utformning o.dyl.
Det där var på en nivå jag inte begrep.
 
Frågan är på vilket sätt det skulle vara diskriminering? Personer utan funktionshinder har ingen som helst rätt till boendestöd och personer som klarar av att heltidsarbeta kan antagligen anses vara tillräckligt högfungerande för att inte heller ha behov av det. Är det möjligt att få boendestöd under kontorstid om det är så att man själv arbetar heltid under andra tider än kontorstid så är det inte diskriminering eftersom det är fullt lagligt att särbehandla folk för att de arbetar olika tider.
 
Frågan är på vilket sätt det skulle vara diskriminering? Personer utan funktionshinder har ingen som helst rätt till boendestöd och personer som klarar av att heltidsarbeta kan antagligen anses vara tillräckligt högfungerande för att inte heller ha behov av det. Är det möjligt att få boendestöd under kontorstid om det är så att man själv arbetar heltid under andra tider än kontorstid så är det inte diskriminering eftersom det är fullt lagligt att särbehandla folk för att de arbetar olika tider.
Jag kan studera eller jobba heltid men är fullständig värdelös på att sköta mitt hem och laga mat. Det blir misär. När jag är hemma ligger jag mest apatisk på soffan. Så att jobba eller studera heltid är inte alls synonymt med att klara sin adl.
 
Jag kan studera eller jobba heltid men är fullständig värdelös på att sköta mitt hem och laga mat. Det blir misär. När jag är hemma ligger jag mest apatisk på soffan. Så att jobba eller studera heltid är inte alls synonymt med att klara sin adl.
Låter iof som de flesta heltidsarbetande jag känner utan diagnoser också😅 men jag förstår problemet. Jag menade inte att du personligen inte behöver stöd, utan snarare att det är möjligt att regelverket kan tolkas så.
 
Låter iof som de flesta heltidsarbetande jag känner utan diagnoser också😅 men jag förstår problemet. Jag menade inte att du personligen inte behöver stöd, utan snarare att det är möjligt att regelverket kan tolkas så.
Jag klarar inte min adl när jag är ledig heller. Det fungerar aldrig.

Och jag kommer aldrig att kunna ha ett vanligt jobb på kontorstid.
 
Senast ändrad:
Jag klarar inte min adl när jag är ledig heller. Det fungerar aldrig.

Och jag kommer aldrig att kunna ha ett vanligt jobb på kontorstid.
OM du vill driva detta och göra det själv måste du vara medveten om exakt hur mycket inläsning och energi det tar att få det rätt.

I ditt ställe hade jag börjat med ett samtal till DO och frågat om det går att angripa från den vinkeln ö h t.

Jag hade hellre valt att överklaga beslutet (efter att ha fått det skriftligt så det går att överklaga, du behöver ju veta grunden). Sedan går det att gå vidare därifrån, i ett system som är betydligt enklare att navigera för en privatperson.
 

Liknande trådar

Samhälle I min kommun kan man inte få boendestöd på kvällar eller helger. Så om man jobbar eller går i skolan under kontorstid så blir man utan...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 574
Senast: mamman
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
975
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp