Bukefalos 28 år!

Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

flashlight

Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant - precis som IngelaH skrev har ju ,många varit med och läst och diskuterat:idea:

Jag citerar bobo (hoppas det är ok, bobo?) som jag inte hann svara.

Vistt kan man luta sig bakåt utan att hänga i tygeln, bara man är tillräckligt mjuk i kroppen. Det finns ryttare som lägger sig bakåt över hästens kors, gjorde t.o.m. det själv i yngre dar
Men det är bara en gymnastisk övning för ryttaren.

Som jag tolkar att det ser ut på videon och alla bilder man ser av AvG, så tar hon spjärn i stigbygeln och lyfter sätet ur sadeln när hon lutar sig bakåt, helt enkelt för att få mer kraft i tygeltaget och bromsa hästen. Det syns ju tydligt att hästen helst vill lägga iväg. Det är trots allt ganska omöjligt att lyfta ur sadeln och ta spjärn i stigbygeln på en häst i rörelse utan att ta i tygeln, särskilt när meningen med det hela är att gå över till en lägre gångart. Hoppryttare rider så ständigt och där är det väl ingen som tvivlar på att dom samtidigt drar i tygeln för att stanna eller bromsa hästen.

Nej jag är inte ung och särskilt gymnastisk:o men det handlar mer om stabilisering, tycker jag.
Jag tycker det är spännande och intressant att det faktiskt är ett annorlunda sätt att använda sitsen och värt att vrida och vända på.

Jag tror inte hon tar spjärn i stigbygeln och drar. Prova själv att göra det i dressyrsadel på en stor hingst med nacke, du har inte en chans. :cool: Hon är i det läget en vante på ryggen. :o

Sen tycker jag det är möjligt att med lätt stöd i stigbygeln, mer än annars ja, det är det, men långt ifrån spjärn, lätta uppåt med hjälp av mellandelen, höfterna och lårens framsida ( om man nu lutar en aning bakåt) kunna vara i balans utan ett dugg mer dragande i tygeln. Prova:idea:

Sen ser man nog väldigt olika saker och inget är helt objektivt, vissa ser mer än andra, eller tycker sig se.

Jag ser en alert häst som hon triggar igång ännu mer och som hon mestadels har lätt i handen men väldigt mycket kommunikation med hela tiden. Den rör sig väldigt mkt och explosivt och den vågar röra sej, och hindras inte. jag kan ju säga att jag skulle defintivt aldrig våga sätta mej på den ens, pga skulle inte ha en chans att hinna med och inte ställa till totalkaos:o:rofl:

Sen ser det delvis ut som totalt motsatt mot vad jag lärt och säkert ni andra med att komma ner i sadeln och allt det där. Men det ser som sagt LÄTT ut och även för hästen.

Gärna fortsatt diskussion om sakfrågan dvs just sitsen inte rk o annat och egna tankar helst. Här är därför videon igen:

http://www.youtube.com/watch?v=E6FJ7SJnUOc
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag har ju under många år, varit en sån där person med fruktansvärt dåligt "fotarbete", beroende på för långt mellan träningstillfällena. Men numera, när jag har möjlighet till handikappträningar mer regelbundet, så tycker jag att jag kommit på att det där med "hälarna ner" inte ÄR så dumt. Detta beroende på att min dam är känslig och reagerar på viktförändringar. I och med att jag ändrar hälens placering beroende på om jag står på tå...

15315927.jpg


sitter med jämnare tramp

15315929.jpg


eller hälen ner...

15315928.jpg


får min häst att lyssna på tempoväxlingar på ett mjukare och mer finstämt sätt. Hästen fungerar ju som en helhet för sig och jag fungerar också som en helhet för mig själv. Sänker jag hälen, drar jag ju i hela benet, varpå sittbenen kommer ner i sadeln, vikten, sätet... osv....

Men jag vet inte om jag är ute och cyklar utanför ämnet då. :o Men jag känner att det är en Aha-grej för mig.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag tror det är väldigt svårt att se om ryttaren lutar sig bakåt för att få mer kraft i tygeln, eller helt enkelt för att hästen rör sig stort och man blir sittande så pga kraften i rörelsen/farten.

Jag är knappast något proffs, men jag tycker inte det ser ut som hon håller hästen hårdare än vad en vanlig medelsvensson-ryttare i msv klass gör. Och nordiska GP ryttare för den delen. Det ser mer ut som hon sitter långt bak i sadeln för att släppa upp hästens framdel?
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag har tittat på 3/4 av filmen och då fokuserat på armarna och handen, så nu vet jag att rubriken säger SITSEN, är det ändå ok att ta med handen i diskussionen?

jag ser inga spända axlar eller armar som skulle skvallra om att hästen hålls i ett järngrepp. Däremot är den ju helt tydligt mkt starkt inramad mellan hjälperna. Om jag ska peta på ngt så meckar hon lite med sin innerhand, men det är så marginellt lite att det kanske tillochmed är befogat för vad hon gör, vilket jag inte kan uttala mig om då jag inte rider på den nivån. På "min" nivå hade jag eftersökt en tydligare eftergift på inner tygel, men som sagt, jag är på basic nivå och detta ekipage på elit nivå, så jag kan helt enkelt inte bedöma det. Hon gör nog osynligare och mer exakta eftergifter än jag, vågar jag påstå med övertygelse.......

jag försökte titta på huruvida i priuetterna det kunde skvallras om en hand som låser fast hästen, men jag kan inte uttala mig där heller annat än att jag ser att hästen blir hackig och orytmisk i vändningen och tappar takten. dock ser jag inte att det kommer från handen.


ang. sitsen så håller jag med om att hon sitter "lättare" än traditionen förespråkar. fast ngt studsande eller spjärnande ser jag inte.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Det som är intressant med bakåtlutandet är ju inte om det går öht, det intressanta är ju hur det påverkar hästen.
Och kvaliteten i rörelserna.

Fio hade ju ett exempel med Hubertus Schmidt just på upptagningarna i en tråd. Jag minns inte sammanhanget - jo handens betydelse för samling.

Det intressanta är ju om det finns en korreklation hos hästen mellan ryggens aktivitet- bakdelens placering och ryttarens placarering.

I min egen ridning - absolut.

Vad det verkar i andras - ja tydligen.

Som bobo skriver så handlar det ju om att luta sig bakåt för att dra - och om det inte räcker så tar man spjärn i stigbygeln

Hur inverkar det på hästen
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Det som är intressant med bakåtlutandet är ju inte om det går öht, det intressanta är ju hur det påverkar hästen.
Och kvaliteten i rörelserna.

Som bobo skriver så handlar det ju om att luta sig bakåt för att dra - och om det inte räcker så tar man spjärn i stigbygeln

Hur inverkar det på hästen

Var handlar det om detta i filmen? VAR sitter dragandet någonstans i filmen?
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag skulle säga att när du får kontroll på din egen tyngdpunkt på dina bilder - närmare sittbenen - så blir du ju mycket mer bärbar för hästen - det ser man ju att den slappnar av i överlinjen pga av ryttarens placering.

Det är nog en revelation för alla som varit med om det :)
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Om jag skall fortsätta på samma tema så är hela possitionsgrejjen en uppenbarelse för mig - hur mycket lättare det blir för hästen ju mer jag kan hitta mitten framåt - bakåt - i sidled, koordinera mina sittben axlar osv.

och uppenbarelsen består främst i hur mycket mindre energi som hästen behöver för att arbeta - och hur fri den blir i sina rörelser när den inte längre behöver balansera/kompencera ryttaren.

Det blir en annan sorts rörelse - inte lika yvig i gesten fram, som en del man kan se - men diagonal, och större rörelse i hästen som helhet och framför allt i ryggen, och mjukare rundare med sviktande bakknän.

De korta stunder jag då lyckas koordinare allt samtidigt.

För mig är det skillnad som himmel eller helvete
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nu har jag kikat på filmen och jag åste säga att jag tyckte att det var roligt att se ett mer "naket framträdande" med AVG och häst. På tävlingsbanan är det ju frack och skjorta och sånt som kan skymma.

De långa benen som AVG har skulle man kunna döda för.

Direkt spjärn i stigbygeln och samtidigt motdrag i tyglarna, kan jag nog inte direkt se. Men så har jag inte tävlingsdomarögon enligt TR heller.

Jag tycker att jag ser en pigg, glad och samarbetsvillig häst som bjuder på lite bus i ett byte, som lockar till skratt hos både AVG och publik.

Jag får kanske se til att åka till en clinic IRL med AVG i alla fall kanske. Jag har nog haft skygglappar och bara sett och läst allt om det "fanatiska rollkurandet".
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag har ju "bara" mig själv att referera till, men har ju upplevt exakt samma som dej. Har ju även sett enorm skillnad på gången på hästar som fått ryttaren i mera optimal position.. Från bra rörelse i kroppen, fin trav etc till supergång med en hand som tänker framåt och en ryttare i bra position.

När man hamnar rätt - behöver man inte rida så förbaskat...
mycket...

Min kuse som är en markbunden sak, "fick" plötsligt riktigt bra trav, när jag slutade klämma med ytterknä och fick tillbaka inner axel... i balans, MED hästen i rörelsen, med tyngdpunkten på rätt ställe. DETALJER, men ack vilken skillnad på häst.
Nu var det ju "bara" i lättridning.

MIN erfarenhet. Som varade i några sekunder här o där... Inget jag kan hålla hela tiden, men verkligen något jag strävar mot att klara i längre passager...
Dessutom i ett arbete som känns att du har MED dej hästen i arbete, hela vägen på ett lätt sätt, inte bänd o böj och tvång, press som jag kan uppleva när jag rider för andra instruktörer som fokuserar på annat.

Och om jag får ha en högst personlig åsikt så tycker jag att A inte ser mjuk och följsam ut, utan väldigt FAST. Men hon är ju skicklig att lotsa hästen på sitt sätt, men det är inte det sätt jag skulle föredra.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nu har jag sett videon på you tube - och jag slås av samma sak som på hennes dvd. Den starkaste kontakten mellan henne och hästen är axlar tygel mun.

Det är skillnaden på tysk ridning - de vill ha hästen på sitsen - inte handen.

Jag tycker det syns jättetydligt på galoppdiagonalen med byten 3.10 ungefär, hur det påverkar hästens rörelsemönster

Hon får stor gest med frambenen men korset studsar upp och ned och halsen går upp och ned - det blir som en gunghäst med gest- istället för lätta framben som ett resultat av att hästen sätter sig.

Hon drar tom in hakan i varje språng :o- men det blir inte en spänd pilbåge - tvärtom...

På en häst som rör sig genom kroppen så sträcks halsen lite längre fram i vissa delar av galopp språnget - den rörelsen lär man sig att man måste gå med i - eftersom den har sitt ursprung från bakbenet (muskelkedjan). Och _är_ rörelsen genom kroppen. Blockerar man den så blockerar man bakbenen och ryggen så hästen kan inte sätta sig utan den studsar.

Hennes teknik är ju att tryck sig ned i sadeln med hjälp av tygeln i Följaktligen blir det inget ryggswing. Hom lutar som mest bakåt när bakbenen bär.

Jag tänker när jag ser videon att det hon gör är ju att plocka fram ett rörelsemönster som imponerar - mycket ben - legmover.

kameramannen gillar det - och publiken

Och det hänger ju ihop för stark inverkan med handen låser ryggen och aktiverar benen uppåt - men inte framåt.

I travökningen 06. 30 ser man att den tappat ryggverksamheten i och med att den går och vickar på rumpan. Jag frös bilden och då ser man tydligt framben - innaktiva bakben - och de kommer ju inte in om ryggen inte får swinga.

Orkar nog inte titta mer

Måsta bara avsluta med att det känns mest förvirrande om man är uppfostrad i en ridstil där det är viktigt att hästen arbetar genom ryggen och sitter ihop - och så blir det mest applåder ju mer ryggen faller isär :crazy:

Den här hästen är ju inte i närheten av att vara diagonal (sitter ihop) om man fryser den.

tittar man på frambenen ser det jättefint ut, men resten då - det andra som kännertecknar en bra travökning?

Kollade igen - det hästen gör är ju en cirkelrörelse med benen.

Den lyfter högt upp lite framåt - men sedan drar den ju tillbaka benen bakåt långt innan landning.

Väldigt konstigt sätt att röra sig

Jag håller med om att det är tjusigt - men inte så vägvinnande

Förvirrande rent ut sagt

jag citerar Wiweka Schenholm flashigt ja - men är det korrekt?

Sedan i nästa ökning så; ja hästen kan inte trampa längre fram med frambenet än näsan pekar, och ja den är kort i halsen så; ja -så långa steg blir det inte.

Hon är en mästare på luftgiga framben med sin tygelridning- men skall de vara luftiga på bekostnad av resten:crazy:

Jag förstår at Balkenhol tycker att det är mer cirkus än Dressyr

förvirrande rent ut sagt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Ja gången förbättras och det där böj bänd och tvång behövs ju inte längre
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Nej jag tycker inte du är utanför ämnet :). Jag har ju ett sätt att "fuska" som jag kom att tänka på när du skrev det, som innebär att i övergångar neråt trycka ner hälen en aning och uppåt ngt lite lyfta den (men inte hälen upp förstås bara lite)
Det lilla har mkt större inverkan än man skulle kunna tro.:idea:
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Det ser väldigt annorlunda ut jämfört med det man ser andra GP ryttare göra - som rider mer "klassiskt". Den springande punkten är ju: Varför får denna stil så höga poäng när bedömningen är gjord av duktiga domare som bedömmer enligt TR? Det borde inte gå ihop, men det gör det bevisligen.

Jag kan inte säga att det ser helt fel ut, men det ser annorlunda ut. Blir spännande att se hur sakerna ändras: är det bedömningskriterierna som ska göras om? Fast det behövs ju inte heller, de höga poängen kommer ju redan.
Eller är det ridningen som ska ändras efter det som ger mest poäng? Jag har ingen aning.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Det som är intressant med bakåtlutandet är ju inte om det går öht, det intressanta är ju hur det påverkar hästen.
Och kvaliteten i rörelserna.

Fio hade ju ett exempel med Hubertus Schmidt just på upptagningarna i en tråd. Jag minns inte sammanhanget - jo handens betydelse för samling.

Det intressanta är ju om det finns en korreklation hos hästen mellan ryggens aktivitet- bakdelens placering och ryttarens placarering.

I min egen ridning - absolut.

Vad det verkar i andras - ja tydligen.

Som bobo skriver så handlar det ju om att luta sig bakåt för att dra - och om det inte räcker så tar man spjärn i stigbygeln

Hur inverkar det på hästen


Om man jämför de två filmerna är det verkligen mycket olika och det är intressant i sig att diskutera. Hur ser hästen ut, hur inverkar ryttaren osv.

Men för övrigt så fastnar vi i olika uppfattning - jag håller inte med bobo om att man lutar sig bak för att dra, utan för att lätta fram för hästen. Jag förstår inte hur ni automatiskt kopplar att ngt luta bak till att dra, det finns ingen automatik det alls, enligt mej.

Visst kan man luta sej bak för att dra men det är ju inte så effektivt direkt om man vill ta tillbaka en häst, det vet väl alla som kommit på efterkälken:o varför skulle hon göra det? Den hingsten skulle dra henne rakt över halsen och ner på marken om han ville om hon drar och han inte är med på noterna.
Det är väldigt svårt som jag skrev till bobo, att sitta med långa läder i dressyrsadel och dra tillbaka hästen.:crazy: Det fungerar inte. Särskilt inte när man sitter så lätt som hon och har en så pass stor och stark häst. Förstår inte att ni tror det:confused:

Men vi ser ju helt olika saker, så är det och så blir det alltid om man tittar på filmer bilder mm så det är ok.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Det ser väldigt annorlunda ut jämfört med det man ser andra GP ryttare göra - som rider mer "klassiskt". Den springande punkten är ju: Varför får denna stil så höga poäng när bedömningen är gjord av duktiga domare som bedömmer enligt TR? Det borde inte gå ihop, men det gör det bevisligen.

Jag kan inte säga att det ser helt fel ut, men det ser annorlunda ut. Blir spännande att se hur sakerna ändras: är det bedömningskriterierna som ska göras om? Fast det behövs ju inte heller, de höga poängen kommer ju redan.
Eller är det ridningen som ska ändras efter det som ger mest poäng? Jag har ingen aning.


Ja just det, det är därför det är så intressant:idea: För det stämmer inte alls med t_b:s citat på engelska i förra tråden tex, men det ger poäng och höga poäng.

Ur det perspektivet förstår man ännu mer hennes ord i intervjun som fanns i t-b:s tråd ang den konservativa dressyrsporten. Hon tycker nog att hon har hittat ett alternativt system. OCh som sagt, det som är mest intressant är att det ger utdelning. Hur kommer det sig? Det är nästan det mest spännande att spåna omkring.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Jag tycker inte att hon drar så mycket i munnen. Men med kandar och långårig skolning skulle jag vara mycket förvånad ifall hon behövde dra också.
Dessa "rida lätt" steg som kommer här och var visar hur superlätt hon sitter. Hon sitter ner ordentligt mest i piaffen och passagen. Fascinerande.
Jag undrar vad som stör hästen minst - en superlätt sits eller en följsam sits? För den rör ju på sig en del iaf. :D
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Men alla kameramän borde skickas på skolning! :devil: Halva filmen filmar de frambenen - då ser man ju ingenting! Samma sak när dressyr sänds på TV. En styggelse är vad det är.
Där märks det att fokus på framdelen är signalen vi sänder utåt från lilla dressyrvärlden. Usch.
 
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Ja, det är de frågorna jag sitter med också. Hästen rör sig väldigt mkt och hon är som en fjäder på den. Vad föredrar hästen :confused: Jag får associationer till gymnaster, faktiskt.
Jag tror det krävs väldigt väldigt mycket kroppskontroll:cool:

Om man jämför ser ju tex Hubertus på den andra filmen mkt tung ut, som sitter korrekt på ett helt annat sätt. OCh den hästen rör sig inte lika fritt. Men igen, vad är det bästa för hästen? Går det att rida som hon gör på en annan tyngre typ av häst? Eller går alla att få såna? Intressant.


Men igen, det är bara vad jag ser och undrar över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 360
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp