Diskussion angående föräldraledighet (Utbruten från Klipp vid förlossning)

Diskussionen startade väl i problematiken kring att bära ett äldre syskon som nysnittad? Det kan ju gå bra att ta hand om en nyfödd samtidigt som det är svårt att ta hand om ett äldre syskon. I de fallen kan ju detta inte vara tillämpligt?

Blir mamman sjukskriven från föräldraledighet av äldre syskonet har pappan rätt att vabba pga att ordinarie vårdare (dvs mamman) är sjuk. Jag räknar kallt med att äldre syskonet är minst 8 mån.

Alternativet är, om äldre syskon vanligtvis går på förskola men bara får 15h pga föräldraledighet för lillsyskonet, är att äldre syskonet får förskola under pappans arbetstid.

Kan inte mamman ta hand om den nyfödda har pappan rätt till föräldraledighet (mamman sjukskriven) även med kort varsel. Det säger liksom sig självt att det inte kan nekas. Vad ska man göra med barnet annars är det tänkt?
 
Blir mamman sjukskriven från föräldraledighet av äldre syskonet har pappan rätt att vabba pga att ordinarie vårdare (dvs mamman) är sjuk. Jag räknar kallt med att äldre syskonet är minst 8 mån.

Alternativet är, om äldre syskon vanligtvis går på förskola men bara får 15h pga föräldraledighet för lillsyskonet, är att äldre syskonet får förskola under pappans arbetstid.

Kan inte mamman ta hand om den nyfödda har pappan rätt till föräldraledighet (mamman sjukskriven) även med kort varsel. Det säger liksom sig självt att det inte kan nekas. Vad ska man göra med barnet annars är det tänkt?

Det säger ingen emot men här hävdades det att var barnet under 18 mån kunde man ta ut 7v FL utan att meddela detta i god tid.
 
Blir mamman sjukskriven från föräldraledighet av äldre syskonet har pappan rätt att vabba pga att ordinarie vårdare (dvs mamman) är sjuk. Jag räknar kallt med att äldre syskonet är minst 8 mån.

Alternativet är, om äldre syskon vanligtvis går på förskola men bara får 15h pga föräldraledighet för lillsyskonet, är att äldre syskonet får förskola under pappans arbetstid.

Kan inte mamman ta hand om den nyfödda har pappan rätt till föräldraledighet (mamman sjukskriven) även med kort varsel. Det säger liksom sig självt att det inte kan nekas. Vad ska man göra med barnet annars är det tänkt?

Det är inte alls det vi diskuterar. Utan att pappan med kort varsel skulle få vara föräldraledig för samma barn som mamman, även om hon inte är sjukskriven.
 
Blir mamman sjukskriven från föräldraledighet av äldre syskonet har pappan rätt att vabba pga att ordinarie vårdare (dvs mamman) är sjuk. Jag räknar kallt med att äldre syskonet är minst 8 mån.

Alternativet är, om äldre syskon vanligtvis går på förskola men bara får 15h pga föräldraledighet för lillsyskonet, är att äldre syskonet får förskola under pappans arbetstid.

Kan inte mamman ta hand om den nyfödda har pappan rätt till föräldraledighet (mamman sjukskriven) även med kort varsel. Det säger liksom sig självt att det inte kan nekas. Vad ska man göra med barnet annars är det tänkt?

Funderande inte kring något av detta utan föräldraledighet med kort varsel när den andre föräldern redan är föräldraledig.
 
Alltså jag fattar att du kanske inte kan svara på detta, men jag förstår inte poängen.

Försäkringskassan skriver "En medarbetare med barn under 18 månader har rätt att vara helt ledig från sitt arbete, utan krav på att ta ut föräldrapenning från Försäkringskassan".

Samt "En medarbetare som är gravid har rätt att vara helt ledig i samband med sitt barns födelse. Hen har rätt att vara ledig under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen."

De sju veckorna före fattar jag, men de sju veckorna efter, vad fyller de egentligen för funktion? Barnet är ju under 18 månader under sju veckor efter förlossning, så de reglerar ju samma sak?
Alla förlossningar resulterar sorgligt nog inte i levande barn.

Fast man får inte 7v föräldraledigt när barnet inte överlever. Maken fick 20dagar som FK kallade sorgedagar och jag fick 30 där 20av dem va sorgedagar och 10extra för läkning efter förlossningen.
(Anskrämligt i mina ögon men det är ju en annan diskussion)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp