Distans nybörjare

Kjerulfia

Trådstartare
Hej alla distansnördar. Nu när ponnyhästen och jag är på sommarkollo har vi obegränsade sträckor med grusvägar att rida på vilket gör att vi rider betydligt längre sträckor än vad vi gör på hemmaplan, för det är ju sa fantastiskt kul att rida långt (utan att behöva varva samma sträcka flera gånger)
Det längsta vi ridit hittills är 25 km och senast 18 km igår. Det blir så klart mycket skritt på lång tygel, men även trav och galopp

Den lägsta distansklassen (eller är det som en P&R i dressyren?) är ju 20 km har jag för mig, vad är normaltiden man rider den sträckan på på tävling? Har försökt kolla lite i tdb, men det är svårt att få en överblick. Och hästens puls är viktig om jag inte missminner mig. Hur hög får den vara efter sträckan i förhållande till innan start?
Och hur stor del av sträckan, ungefär, gör man i de olika gångarterna? Är det mesta i skritt? Brukar man gå delar av sträckan när det är så kort?

Jag har ju tänkt att det skulle vara roligt att testa den lättaste distansklassen någon gång, så jag funderar lite på hur man ska förbereda sig bäst.
 
Har för mig att vi red i hastighet under 10 km/h när jag red några 20 km för några år sedan. Lägsta klasserna räknades som prova på då iallafall, och 40-50 km som clear round. Lägsta tävlingsklass är 50.

Då fick pulsen får vara högst 60 både innan start och 20 min efter målgång
 
20 km brukar gå som prova på. Det finns då en maxtid och en minimitid. Generöst tilltagen! Oftast får du inte rida snabbare än 10 km/h i snitt. Jag minns jag både planerade och höll 7 km/h när jag provade en 20 km PP.
Det är absolut inga problem hålla sig under maxtiden med en normal ponny.

Prova ladda ner endomondo eller liknande på mobilen och se exakt hur långt du rider och vilken snitthastighet du har? :)

Puls ska vara under 60 innan start och Max 20 min efter målgång.
 
Tack för era svar ! Jag har Equilab-appen just nu och enligt den så ligger vi på en snitthastighet på 6-7 km/h. Turerna de senaste dagarna har legat runt milen, och idag eller imorgon ska vi ut på en 2-mila tur tänkte jag.

Var kan man få tag på en pulsmätare för häst?
 
Senast ändrad:
Tack för era svar ! Jag har Equilab-appen just nu och enligt den så ligger vi på en snitthastighet på 6-7 km/h. Turerna de senaste dagarna har legat runt milen, och idag eller imorgon ska vi ut på en 2-mila tur tänkte jag.

Var kan man få tag på en pulsmätare för häst?

Pulsmätare kan du köpa från tex polar. Men det är overkill för en PP. Räcker du lär dig ta pulsen på hästen, ev med stetoskop
 

Liknande trådar

D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 054
Senast: neywaz
·
C
Distans Hej! Jag är ny på det här med distans, så jag skulle behöva lite tips från er med erfarenhet av att träna unghäst inför distans. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 972
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 848
Senast: Pancakes
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 123
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp