distanshäst

Modest

Trådstartare
kan man tävla distans på ponny?
vad behöver ponnyn kunna/ha?
klasser, storlekar, kategorier?
jag vill veta allt!

min ponny har väldigt bra kondition och är lätt i kroppen, kan han användas till distans?
om man tävlar distans, innebär det att man inte hoppar/rider dressyr?
behövs det ngn speciel utrustning?

är helt grön, men vill veta mer.
tacksam för alla svar! :bow:
 
Sv: distanshäst

Hej!
Kul att du är nyfiken på distansridning!:) Det är jätteroligt och en utmaning att få allt att fungera.

Du kan definitivt tävla distans på en ponny, i distansridning så finns det inga indelningar i varken åldet eller storlek.
Titta in på denna länk http://www.nerikesdistansryttare.org/ och klicka på Distansridning. Där kan du nog hitta mer information.
/Camilla
 
Sv: distanshäst

Det är många araber på ponnymått som går distans.
Ponnyn behöver i lokal tävling vaccinationsintyg och "gula tävlingsboken". På regional tävling och högre ska den även ha ponnylicens.
De flesta hästar oavsett storlek och ras kan gå distans. Din häst klarar det säkert bra.
Alla hästar mår bra av att ridas dressyr och hoppning. Många distanshästar tränar dressyr och/eller hopp.
När du börjar med distans behöver du ingen speciell utrustning. En väl passande sadel och ett träns samt en hjälm på ditt huvud. Inga sporrar eller spö är tillåtet.
Om du är över 18 år gör det inget. Vuxen får tävla ponny.
Klart du ska prova distans!
// Linda
 
Sv: distanshäst

tack för alla svar! vad är gula boken? ponnylicens vet jag vad det är.. :P varför inte sporrar/spö?
 
Sv: distanshäst

Gula boken är ett häfte där alla ritter förs in. Det är bara att beställa den från ridsportsförbundet,, tror att den kostar 40kr.
Du måste´som alltid ha lokal licens!!
Sporrar och spö får man inte använda på grund av att man inte ska kunna driva fram en trött häst.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp