Bukefalos 28 år!

Distanslandslaget 2010

E

ettan00

Distansritt

Spetstrupp
Jessica Holmberg, Simlångsdalen
Ingrid Boström, Åkersberga
Anneli Schultz , Linköping
Maria Hagman-Eriksson, Järlåsa
Cecilia Hellesen Hansen, Flen
Liza Sundberg, Boda Kyrkby
Natahlie Löfdahl Hellström, Arvika

Utmanare
Yvonne Ekelund, Växjö
Annelie Eriksson, Bjursås
Anna Hildenborg, Bandhagen
Eva Mårgård, Karlstad
Frida Söderström, Kristinehamn
Pia Steisjö, Ullared
Lena Sandberg-Nilsson, Södra Vi
Ordförande distanskommittén: Kjell Westerback

Distansritt young rider
Spetstrupp
Ebba Boberg, Åsbro
Linn Gustavsson, Växjö
Landslagsledare: Eva Borg

Grattis alla till uttagningen :banana:
 
Sv: Distanslandslaget 2010

:);) grattis till er alla och lycka nu till kramar från team brückners!!!!!!!!!!!!!:banana:
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Med risk för att bli halshuggen och kallad fula ord väljer jag ändå att säga följande, eftersom min uppfattning är att forumet är till för alla; konstigt att man kan komma med i spetsgruppen när man inte ens genomfört en godkänd 160-ritt under 2009 (obs: det är ingen kritik mot de enskilda ekipagen, det är inte de som gjort uttagningen). Detta tyder väl tyvärr bara på hur långt efter Sverige ligger internationellt sett. Att man kan ståta i gamla fjädrar, resultat från t ex 2008, bådar väl inte så gott vad det gäller antalet elitekipage i Sverige.
Avundsjuk? Nej! Jag försöker bara se det hela från ett annat perspektiv, ett perspektiv jag antar att många inte uppskattar. Ledsen om någon känner sig trampad på tårna, men det har nog skrivits värre inlägg än detta.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Jo, men så är det.
Det speglar bara att i Sverige är distansritt en pytte-sport.
Fast å andra sidan så är det ju inte alls säkert att den häst som missat en 160förra året är sämre än nån annan.
Önskvärt vore ju att landslagsryttare har flera olika hästar, endera egna eller lånehästar.
Det borde ju nästan vara ett krav?


Fast vad vet jag, jag har ju aldrig ridit nån större tävling... :cool:
Egentligen borde jag inte ens få uttala mig.




Grundproblemet som bör lösas först är väl att satsa ordentligt på BREDDEN, så att sporten har nåt att växa ifrån.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Jag är beredd att hålla mig dig, CK, på alla punkter du skriver, förutom en. En häst som inte genomfört en 160-ritt under 2009 har, i mina ögon, inte tillräckligt färska resultat för att kunna vara med i en spetsgrupp, då formen kan ändras mkt över en säsong. Om man då inte genomfört någon 160-ritt bör resultaten vara minst två placaeringar på 120-ritter med en snitthastighet på X km/h samt ett par kortare ritter.

Det är väl, precis som du säger, att detta är den bistra sanningen ang uttagningen, eller den bistra sanningen är väl att Sverige har väldigt få ekipage som håller internationell klass. Några av dessa få är Ingrid B, Maria H-E och Jessica H. Kanske har vi inte underlag för ett helt landslag i Sverige just nu? Jag vet att jag säkert uppfattas som provokativ nu, men det är mitt sätt att se på det hela och jag beklagar att det inte är som de flesta andra distansares.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

... konstigt att man kan komma med i spetsgruppen när man inte ens genomfört en godkänd 160-ritt under 2009 (obs: det är ingen kritik mot de enskilda ekipagen, det är inte de som gjort uttagningen). Detta tyder väl tyvärr bara på hur långt efter Sverige ligger internationellt sett. Att man kan ståta i gamla fjädrar, resultat från t ex 2008, bådar väl inte så gott vad det gäller antalet elitekipage i Sverige.

Eftersom jag är ansvarig för både själva uttagningssystemet till landslaget och för uttagningen till 2010 års spets- och utmanargrupp så kan det väl vara lämpligt att jag svarar.

När man skapar ett uttagningssystem så gäller det att ta hänsyn till många aspekter, vilket jag faktiskt tycker att det nuvarande systemet gör (http://www3.ridsport.se/Tavling/Distansritt/Landslag/Landslagsuttagning-Seniorer/). Ett bra sätt att utvärdera om ett system fungerar är ju dessutom att efter ett mästerskap fundera på om det blev så att något ekipage som borde ha varit med inte var med eller om något ekipage deltog som inte borde ha deltagit. Jag tycker nog att vi med den utvärderingsmetoden har skickat rätt ekipage till mästerskapen så länge vi har kört det nuvarande uttagningssystemet.

När man tittar på den uttagning till landslaget som sker kring årsskiftet så måste man betänka att mästerskapet genomförs på hösten och den faktiska uttagningen av landslaget sker ett par månader dessförinnan. Det hinner hända mycket på en hel tävlingssäsong. Det är alltid svårt att utse ett landslag så långt innan men det är så SvRF vill ha det. Dessutom utses ryttare, inte ekipage.

För att kommentera påståendet om "ståta i gamla fjädrar" så är systemet uppbyggt för att man SKA kunna göra det. En hopp- eller dressyrhäst kan ju visa upp sin form veckan före ett mästerskap, men det kan ju inte en distanshäst. Normalt så genomför en elithäst max en till två 160 km per år. En del erfarna ekipage satsar egentligen enbart på en 160 km per år - själva mästerskapet. Uttagningssystemet tar då hänsyn till att en erfaren häst inte ska behöva bevisa sig på många tävlingar varje år och "övertävlas" för att behålla sin plats i landslaget. Samtidigt ger systemet möjlighet för en häst att relativt snabbt komma in i landslaget.

Om vi ser på årets spetstrupp om sju personer så har alla utom en genomfört 160 km 2009. För att tala klartext så är det enbart Anneli/Nowator som inte genomfört 160 km 2009. Men ... Anneli/Nowator vann SM 2008 över 160 km på 15,9 km/h - ett tempo som gör att de är kvalificerade för WEG Kentucky. Nowator blev utesluten på årets SM och var skadad under våren 2009, men har visat att han är OK genom att genomföra en 120 km i Tjeckien på bra tempo under hösten. Med tanke på detta och Nowators placering på Obs-listan så tycker jag att de är givna i spetstruppen.

Jag tror att det vore fel att ha ett uttagningssystem som tvingar ekipagen att maximera över 160 km minst två gånger per år (en för att kvala och en på mästerskapet). Med tanke på uteslutningsprocenten på 160 km så skulle många dessutom tvingas genomföra fler 160 km än så.

Kjell Westerback
Ordförande DiK
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Det speglar bara att i Sverige är distansritt en pytte-sport.
Fast å andra sidan så är det ju inte alls säkert att den häst som missat en 160förra året är sämre än nån annan.
Önskvärt vore ju att landslagsryttare har flera olika hästar, endera egna eller lånehästar.
Det borde ju nästan vara ett krav?

Visst är det så att distansen är en pyttesport i Sverige och visst är det så att man relativt lätt kan komma med i landslaget. Om man genomför en 160 km i 13 - 14 km/h och tar några poäng på ytterligare två observationstävlingare då är man med (Förutom att FEI's nya regler nu ställer krav på väsentligt flera stjärnritter). Och självklart önskar jag att vi vore flerdubbelt fler distansekipage i Sverige. Men jag tycker ändå att man ska fokusera på det positiva istället för det negativa.

Vi har faktiskt i dagsläget 14 hästar på obs-listan som har genomfört 160 km 2008/2009, 6 av dem i tempo över 15 km/h. Det finns därtill hästar som har genomfört 160 km men som i dagsläget inte har obs-poäng. Om man jämför med för fem år sedan så är det en fantastisk utveckling, både vad gäller antal 16-mila hästar och de tempo hästarna har gått.

Vi har alltså i storleksordningen 20 hästar på högsta nivån av en totalt kanske 400 tävlande distanshästar i Sverige. 5% av alla hästar går alltså på den högsta nivån. Om man jämför med hoppningen så skulle det finnas över 1000 hästar (kanske 2000) på 1,60 m nivå i Sverige.

Ser man på hur många 16-milare hästarna har gått så är skillnaden ännu större jämfört med för en fem år sedan. Då hände det att hästar debuterade på 16 mil på mästerskapet. För något mästerskap sedan så räknade jag på detta och då var snittet 2,5 st 16 milare per häst.

Samma sak gäller antal hästar per ryttare. För tio år sedan så var väl Ingrid B nästan den enda ryttaren med fler än en häst. Då var det mer än regel att varje ryttare enbart hade en elithäst. Jag skulle kunna räkna upp hur många sådana ekipage som helst. I dagsläget har de allra flesta som är på 160 km nivå fler än en tävlingshäst. Utan något vetenskapligt belägg så skulle jag gissa att snittet ligger på minst två, kanske tre tävlingshästar per elitryttare.

Ser vi på konkurrenssituationen så måste jag bara nämna att vi hade två individuella ekipage bland de tio bästa på årets YRVM och två hästar som placerade sig på topp tio respektive topp 20 i årets inofficiella unghäst VM. Det är helt fantastiskt. Så bra har vi inte varit sedan EM England för en herrans massa år sedan.

Jag tycker även att det är värt att nämna att vi i Sverige under 2010 anordnar fyra internationella tävlingar. Fler än någon annan disciplin trots att vi är så pyttesmå.

Kjell
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Jag är beredd att hålla mig dig, CK, på alla punkter du skriver, förutom en. En häst som inte genomfört en 160-ritt under 2009 har, i mina ögon, inte tillräckligt färska resultat för att kunna vara med i en spetsgrupp, då formen kan ändras mkt över en säsong. Om man då inte genomfört någon 160-ritt bör resultaten vara minst två placaeringar på 120-ritter med en snitthastighet på X km/h samt ett par kortare ritter.

Det är precis här som problemet med uttagning av ryttare till landslaget i december kommer in som jag nämnde tidigare!

Det faktiska landslaget som ska representera Sverige tas ut 1 - 2 månader före det aktuella mästerskapet. Då tittar vi exakt på det som du nämner ovan. Vi kräver inte en 160 km under året, men åtminstone en väl genomförd 120 km. Du kan läsa om det under "övriga uttagningskriterier" i det uttagningsdokument jag länkade till ett par inlägg häröver.

Vi har använt detta uttagningsystem - med smärre justeringar - i närmare tio år nu tror jag och hela tiden publicerat det på SvRF's webb och presenterat det för elittruppen. Man tycker kanske att det skulle vara mer känt än vad det uppenbarligen är.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Tack Kjell för dina svar och förklaringar!

Jag tycker fortfarande det är fel att "ståta i gamla fjädrar" och att en genomförd 160 under den senaste säsongen torde vara ett av uttagskraven. Vad en häst gjort för ca 18 månader sedan känns inte riktigt relevant, trots att jag är medveten om att alla kan drabbas av otur och skador och det kan sätta stopp för planerna.

Nåväl, det spelar ju ingen roll vad den simpla amatörryttaren jag tycker, men jag tycker det är dags att sluta bli sååå impad av saker som internationellt sett kanske inte är en så stor bedrift som vi vill ha det till. Negativt tänkande? Nej, realistiskt i mina ögon. Jag ser verkligheten som den är.

Vad det gäller Unghäst-VM var det självfallet kanonbra presterat i ett internationellt sammanhang och där är beröm verkligen på sin plats. Men det är inte så stor grej om någon åker till Polen, kommer i mitten av resultatlistan på en 12-milare på en bana av normal karaktär. Fortsätt fokusera på det positiva, men tänk också på att nytänkande och att se saker från ett annat perspektiv kan vara berikande.

Lyssnar man inte på bredden har man snart ingen elit kvar. (Nu menar jag inte dig, Kjell, utan i största allmänhet.)
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Det är väl, precis som du säger, att detta är den bistra sanningen ang uttagningen, eller den bistra sanningen är väl att Sverige har väldigt få ekipage som håller internationell klass. Några av dessa få är Ingrid B, Maria H-E och Jessica H. Kanske har vi inte underlag för ett helt landslag i Sverige just nu? Jag vet att jag säkert uppfattas som provokativ nu, men det är mitt sätt att se på det hela och jag beklagar att det inte är som de flesta andra distansares.

Det beror på vad man menar med "internationell klass". Om man menar konkurrera om individuella placeringar på EM/VM så är det helt sant. Till och med värre än så; vi har inga sådana ekipage på seniornivå idag. Men det är å andra sidan ingen skillnad mot tidigare. Vi har egentligen aldrig varit på den nivån, Ett undantag finns - Catharina Nelson/Janos silver på EM i England 1993 (som red i närmare 18 km/h om jag inte minns fel). Jag räknar då inte in Eva Rubins femteplats på VM med RO Grand Sultan eftersom det inte var en svensk häst.

Om vi med "internationell klass" menar fullfölja ett EM/VM (vilket i sig är en prestation med tanke på 50% uteslutningsfrekvens) så ligger vi på samma nivå som vi alltid har legat på. Våra ekipage går lite fortare idag, men det gör å andra sidan även elitens. Jag tror inte att avståndet egentligen har ökat. Däremot har Sveriges uteslutningsfrekvens ökat med ökat risktagande från vår sida.

Till årets mästerskap (Assisi) så kunde vi av olika anledningar inte skicka ett fullt lag. Så ser man det så så är det just nu lite tunnare. Vi var starkare för ett par år sedan, men å andra sidan så går det alltid lite upp och ned.

Men då tycker jag faktiskt att man även ska titta på YRVM och unghäst-VM som jag nämnde tidigare. Så starka har vi aldrig varit tidigare.

Men visst - jag är den första att önska att vi hade väsentligt fler som tävlade distans, fler ekipage på högsta elitnivån och att vi vore med och slogs om individuella placeringar. Där är vi inte och där har vi tyvärr heller aldrig varit. Utvecklingen går dessutom oändligt långsamt kan det tyckas. Med några av våra nyblivna seniorer så tycker jag dock att vi är närmare än någonsin. Jag målar inte framtiden i svart.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Jag ifrågasatte inte uttagningen. De ryttare som presterat bäst är med.

Däremot undrar jag vad "utmanargruppen" har för stöttning.
Dvs är det nån fördel att ha blivit uttagen till en utmanargrupp?
Får man ekonomiskt stöd, inbjudan till utbildning osv?

Och vad är stora skillnaden mellan spets och utmanare?

Och när jag menade att landslaget ska ha fler hästar per ryttare räknar jag inte in unghästar, utan hästar klara för 160 km. ;)
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Det jag reagerade på när jag såg landslagsuttagningen var YR-uttagningen. Det finns alldeles för få!

En ny ungdomssatsning kommer igång efter nyår vilket jag tycker ska bli roligt men den når ut till oss ungdomar som redan är distansbitna.

MEN hur kan vi unga ryttare hjälpa till att inspirera andra ungdomar till att börja med distans? Finns det ett intresse på ridskolor ute i landet att höra oss prata om allt från disciplinen till tempon, underlag, upptravning och annat som egentligen hör normal ridning till men som är extra viktigt på distansbanan? Skulle det vara roligare för en 14-åring att lyssna på mig som är 19 än en "distanstant"?

Jag känner många av de unga ryttarna och jag vet att vi alla bryr oss väldigt mycket om sporten och dess utveckling men att gå i skolan och samtidigt träna hästar mot elitnivå tar väldigt mycket tid. Att dra hela lasset själv när det kommer till att få med sig andra är tungt men skulle kunna resultera i några distanskompisar på hemmaplan vilket är bra för alla.

Bara en tanke.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Det jag reagerade på när jag såg landslagsuttagningen var YR-uttagningen. Det finns alldeles för få!

En ny ungdomssatsning kommer igång efter nyår vilket jag tycker ska bli roligt men den når ut till oss ungdomar som redan är distansbitna.

MEN hur kan vi unga ryttare hjälpa till att inspirera andra ungdomar till att börja med distans? Finns det ett intresse på ridskolor ute i landet att höra oss prata om allt från disciplinen till tempon, underlag, upptravning och annat som egentligen hör normal ridning till men som är extra viktigt på distansbanan? Skulle det vara roligare för en 14-åring att lyssna på mig som är 19 än en "distanstant"?

Jag känner många av de unga ryttarna och jag vet att vi alla bryr oss väldigt mycket om sporten och dess utveckling men att gå i skolan och samtidigt träna hästar mot elitnivå tar väldigt mycket tid. Att dra hela lasset själv när det kommer till att få med sig andra är tungt men skulle kunna resultera i några distanskompisar på hemmaplan vilket är bra för alla.

Bara en tanke.


Jag ser det som självklart att det finns intresse av att höra "er" (=du och andra ungdomar som kan prata för distansen) ute i ridskolorna.
Ta gärna initiativ till det, hör efter med de närmaste ridskolorna om det vore intressant att ni kommer dit och håller ett föredrag (behövs OH-bilder - funkar även via data med projektor, så finns det en sådan serie att ladda ner från distanssidan på SvRF:s hemsida).
Ett smart drag är nog även att ha några datum för träningsritter inbokade så att de som lyssnat på er kan hänga med ut på en träningsritt.

Fundera på vad som lockade dig att börja med distans. Vilka bilder, vilka berättelser, vilka känslor förknippar du positivt med distansridning? Vad vill de unga ryttarna ha och vad kan distansen ge?

Med lite mer aktivt missionerande ute i ridskolorna så tror jag att det skulle gå att få många fler distansryttare, men det ska ju finnas folk som orkar åka runt och prata för distansen. Som det är just nu så har alla de som redan är aktiva inom distansen häcken full med jobb som det är, det får gärna komma till nya, friska krafter - och tänk definitivt inte att "vad ska lilla jag komma med". Det är precis som du säger: det behövs inga "legitimerade distanstanter" för att berätta om distans, det behövs bara någon som tycker att sporten är skitkul och som vill tala om det för andra!
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Jag ser det som självklart att det finns intresse av att höra "er" (=du och andra ungdomar som kan prata för distansen) ute i ridskolorna.
Ta gärna initiativ till det, hör efter med de närmaste ridskolorna om det vore intressant att ni kommer dit och håller ett föredrag (behövs OH-bilder - funkar även via data med projektor, så finns det en sådan serie att ladda ner från distanssidan på SvRF:s hemsida).
Ett smart drag är nog även att ha några datum för träningsritter inbokade så att de som lyssnat på er kan hänga med ut på en träningsritt.

Fundera på vad som lockade dig att börja med distans. Vilka bilder, vilka berättelser, vilka känslor förknippar du positivt med distansridning? Vad vill de unga ryttarna ha och vad kan distansen ge?

Med lite mer aktivt missionerande ute i ridskolorna så tror jag att det skulle gå att få många fler distansryttare, men det ska ju finnas folk som orkar åka runt och prata för distansen. Som det är just nu så har alla de som redan är aktiva inom distansen häcken full med jobb som det är, det får gärna komma till nya, friska krafter - och tänk definitivt inte att "vad ska lilla jag komma med". Det är precis som du säger: det behövs inga "legitimerade distanstanter" för att berätta om distans, det behövs bara någon som tycker att sporten är skitkul och som vill tala om det för andra!

Det handlar mest om att få tummen ur och faktiskt ringa det där samtalet. Jag vet att Liza Sundberg har varit och pratat och visat på hästens dag uppe i Rättvik bland annat. Nu startar jag en ny tråd om det här så kan landslaget diskuteras i denna.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

"Fast vad vet jag, jag har ju aldrig ridit nån större tävling... :cool:
Egentligen borde jag inte ens få uttala mig" /CK.


CK: alla ska få uttala sig, oavsett erfarenhet (annars skulle jag inte heller få föra fram mina åsikter). Jag gillar det du skriver, alltid genomtänkt och kloka och väl underbyggda synpunkter:d. Självklart borde ett landslagskrav vara 2 st hästar på 120-160 km-nivån. En unghäst gör ju varken till eller från i dagsläget...

Dinamith: Jag tycker fortfarande att uttagningskritierierna bör modifieras en aning. Sedan undrar jag om det är tänkt att Sverige skall sända ekipage till WEG i USA? Blir alla, oturligen nog, uteslutna i Assissi är det väl kanske troligt att det kan bli ett liknande scenario i USA i höst, eftersom jag antar att man inte skickar dit ekipage enbart med avsikten att fullfölja? Sedan tycker jag att det är synd att Ingrid B har avsagt sig landslagskapteneriet, för hon är mycket kompetent, ja, den kompetentaste vi har i Sverige i distanssammanhang. En förlust för distansen!
 
Sv: Distanslandslaget 2010

"Fast vad vet jag, jag har ju aldrig ridit nån större tävling... :cool:
Egentligen borde jag inte ens få uttala mig" /CK.


CK: alla ska få uttala sig, oavsett erfarenhet (annars skulle jag inte heller få föra fram mina åsikter). Jag gillar det du skriver, alltid genomtänkt och kloka och väl underbyggda synpunkter:d. Självklart borde ett landslagskrav vara 2 st hästar på 120-160 km-nivån. En unghäst gör ju varken till eller från i dagsläget...

Dinamith: Jag tycker fortfarande att uttagningskritierierna bör modifieras en aning. Sedan undrar jag om det är tänkt att Sverige skall sända ekipage till WEG i USA? Blir alla, oturligen nog, uteslutna i Assissi är det väl kanske troligt att det kan bli ett liknande scenario i USA i höst, eftersom jag antar att man inte skickar dit ekipage enbart med avsikten att fullfölja?

Undrar om ni har koll på hur lång tid det tar att träna upp en 160km häst, sen är det inte säkert att den håller internationell toppklass, det är definitivt ett fåtal hästar som gör det., vilket innebär att man får börja om från början och träna upp en ny häst. Det kostar MYCKET pengar att hålla fler än en häst på 160km nivå och sponsorerna står inte direkt på kö! Du får också lägga massor av tid på att träna dina hästar, själv rider jag 4-8tim om dagen 7dagar i veckan, när alla är igång.Heltids jobb och extra jobb måste jag ha för att få ekonomin att gå ihop, hur jag hinner med??? har inga barn, gör inget annat än att träna hästar och jobba jan-okt och sova får jag göra när jag blir gammal!
Det är inte alla som har möjlighet eller vill lägga så mycket tid som jag gör, vilket är det som krävs om man ska ha flera hästar.

När det gäler WEG så har SVRF satt upp vissa kriterier som man måste uppnå för att vara aktuell för uttagning. Assisi var Assisi och Kentucky är Kentucky, två helt olika tävlingar med olika förutsättningar, bara för att alla "åkte ut" i Assisi betyder det definitivt inte att det samma ska ske i Kentucky. Isåfall får vi tänka så om ALLA tävlingar, å jag åkte ut på förra ritten så då kommer jag att åka ut på den här också. Ang Assisi så var det den absolut sämsta tävling jag ridit underlagsmässigt, vad sägs om 9 mil asfalt! Massor av hästar som gick omkull och skadade sig, ingen häst såg speciellt fräch ut dagen efter av de som genomfört. Kentucky har en helt annan typ av bana med massor av gräs.Så mao finns det inget som säger att de som åker till WEG inte kommer att lyckas, men satsar man så finns alltid risken att man åker ut, fast vi kan inte hålla på och rida säkert längre, det vinner vi inga tävlingar på.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Ja, jag vet att det tar lång tid att träna upp en häst till elitnivå. Det gäller även hoppning och dressyr.


(oj, nu uttalade jag mig igen, jag som inte vet nåt, eftersom jag inte vunnit VM-guld). :D
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Team JH: Tack för värdefull information ang Assissi. Självklart förstår både CK och jag att det tar tid att träna upp en häst, men t ex hopp- och dessyrryttare har ju flera hästar, men självklart också sponsorer att tillgå på annat sätt än vad distansryttare har. Extraarbete och inte skaffa barn är ju självvalt, att prioritera distansen likaså.

Jag sympatiserar ändå med CK:s åsikt att det vore lämpligt med fler än en häst. Kanske är vi helt enkelt inte mogna att ha ett landslag i distans? Det är ju ändå en liten disciplin i Sverige. Och har vi ett landslag på de premisser vi har idag blir ju resultaten därefter. Att det finns ekipage som inte genomfört 160 km 2009 är väl lite olyckligt och ger en fingervisning om att det i landslaget inte ens finns tillräckligt med ekipage med färska resultat (ingen kritik mot det aktuella ekipaget, utan uttagningskriterierna).

Men kanske ska jag, liksom CK, inte uttala mig, eftersom vi ändå inget vet :cool:.
 
Sv: Distanslandslaget 2010

Team JH: Tack för värdefull information ang Assissi. Självklart förstår både CK och jag att det tar tid att träna upp en häst, men t ex hopp- och dessyrryttare har ju flera hästar, men självklart också sponsorer att tillgå på annat sätt än vad distansryttare har. Extraarbete och inte skaffa barn är ju självvalt, att prioritera distansen likaså.

Jag sympatiserar ändå med CK:s åsikt att det vore lämpligt med fler än en häst. Kanske är vi helt enkelt inte mogna att ha ett landslag i distans? Det är ju ändå en liten disciplin i Sverige. Och har vi ett landslag på de premisser vi har idag blir ju resultaten därefter. Att det finns ekipage som inte genomfört 160 km 2009 är väl lite olyckligt och ger en fingervisning om att det i landslaget inte ens finns tillräckligt med ekipage med färska resultat (ingen kritik mot det aktuella ekipaget, utan uttagningskriterierna).

Men kanske ska jag, liksom CK, inte uttala mig, eftersom vi ändå inget vet :cool:.


Nu känns det lite tröttsamt med folk som vill diskutera och likväl gör det men ändå ska raljera "jag som inget vet". Är det någon i denna diskussion som sagt att ni inte får ha åsikter för att ni inte ridit på en viss nivå?

Så om vi skippar skitsnacket kring hur långt man ridit eller inte ridit och vad man förmodas få ha åsikter om, så vill jag bara påpeka att Sverige faktiskt inte heller sänder landslag till mästerskapstävlingarna till varje pris. Det är klart uttalat att det ska finnas en möjlighet att laget faktiskt kan placera sig. På lagnivå har det nämligen inte alls varit så otroligt att Sverige skulle nå medaljplats hittills. På individuell nivå har vi däremot inte stora förhoppningar om medaljer med dagens konkurrens.

Personligen anser jag att dagens uttagningskriterier vida överträffar de som fanns tidigare, kan inte uttala mig om de går att vässa ytterligare men de är tydligare och rättvisare än systemet (eller bristen på system) som tillämpades förut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp