Distansritt i Danmark

Sv: Distansritt i Danmark

Hejsan Eva var inne o tittade på deras hemsida, blev jättesugen att åka till någon
av ritterna. Men har ingen erfarenhet av vad som gäller när det är utländska ritter
var på min första internationella 2+80 på nybygget är det då samma regler som var
här? Har ju då internationellt pass men vad krävs mer för att åka?
Är det samma skyltning tex som i sverige? Det är ju alltid spännande att prova på
något nytt.
mvh Anne
 
Sv: Distansritt i Danmark

Hej Anne!

Kan varmt rekomendera dig att åka till Danmark och tävla. Har varit där många gånger och tycker alltid att det är lika trevligt :)

Om du inte ska tävla en internationell klass dvs tävling med FEI status, behöver du inget mer än ett vanligt hästpass som identitetshandling för hästen. Sen gäller samma vac.regler som här i Sverige.
Skyltningen i Danmark skiljer sig från tävling till tävling precis som här. Dock kan man säga generellt att de inte brukar markera lika tydligt som i Sverige, men kanske har de blivit bättre...

En ritt som jag aldrig själv brukar missa är Köpenhamnsritten som äger rum just i Köpenhamn med kringliggande skogsområden. ´
En skillnad till är att man på Danska ritter nästan uteslutande rider på preparerade ridstigar då de saknar allemansrätt och alltså inte får rida i privata skogar.

Vilken tur vi har här ihemma som kan rida i princip var vi vill :)

Hälsningar Eva
 
Sv: Distansritt i Danmark

Hejsan igen tack så mycket för svaren, var inne och tittade igen och blev nyfiken
på sm nygårdsridet som går i september månad, är det någon du känner till?
skall du till köpenhammnsritten i år? Såg att den går nu i juni har redan betalat
boende och anmavg till vasa ritten, annars om jag inte gjort det hadde jag nog åkt till
köpenhammnsritten,det är ju så mysigt i köpenhammn och folket så hjärtliga har varit
där par gånger på semester.
mvh Anne
 
Sv: Distansritt i Danmark

Just Köpenhamnsritten har många gånger tyvärr haft extremt dålig markering av banan! Synd för annars är där fint. Enda sättet att hitta är att skugga en hemmaryttare i svansen hela tävlingen. Danskarna är hemskt trevliga men de behöver bättra på detta...
 
Sv: Distansritt i Danmark

Nu måste jag nog försvara danskarna lite.
Förra årets Köpenhamnstritt var suveränt bra markerad, absolut inga tveksamheter någonstanns.
Så där ska de ha toppbetyg :banana:

// Eva
 
Sv: Distansritt i Danmark

Hej Anne!

Nej, Nygårdsridet har jag aldrig ridit, men det kan ju kanske vara värt att ha med i planeringen eftersom det går på Själland och då ligger nära för oss i söder. SM i deras propp står för Själlandsmästerskap, kan väl jämföras med våra DM.

Jo, vi åker till Köpenhamn till helgen, skulle egentligen ridit 86 km, men då boxarna är riktigt dyra (650dk) har jag bestämt mig för att byta klass så vi inte behöver stalla upp hästen. Rider då i stället 66 km och kan sen åka hem på kvällen. I Danmark har de den regeln, att om man rider från 8 mil och uppåt, så vill vet se hästen morgonen efter för att då avgöra om den är redo för hemtransport. Det är ju väldigt bra för hästen tycker jag, men det innebär också ytterligare en natt borta hemmifrån med allt vad det innebär..

Hälsningar Eva
 
Sv: Distansritt i Danmark

Hejsan eva tack så mycket för dem fina svaren.
jag önskar dig all lycka på ritten nu, och jag lovar att jag skall
hålla tummarna för dig.
mvh Anne
 
Sv: Distansritt i Danmark

Och jag som hade tänkt åka och rida 90 km på skov havstrup. Tar dom så mycket för en box så får det nog va. :(
Då får det nog bli Billingeritten i stället. Det är mycket närmare men tyvärr lite kortare. Skulle helst vilja rida en 100-120 någon gång mellan den 13 och den 28:aug (helt ok med FEI). Vad jag kunde hitta så fanns det bara en som passade in på det i Göttingen och det va lite väl långt bort... ½ vägs till medelhavet...
 
Sv: Distansritt i Danmark

JAg tvivlar på att det kostar mer än några hundralappar att få box till Skov Hastrup, där har jag varit och det kostade inte mycket :)
Köpenhamnsritten däremot har alltid haft dyra boxar. Där kan man enbart hyra för hela meetinget dvs från torsdag - söndag. Har man då enbart behov av en natt, ja då känns det inte så kul precis att lägga ut så mycket pengar :(
// Eva
 
Sv: Distansritt i Danmark

Jag har varit i danmark och ridit djurslandsridtet (rekommenderas för de som vill göra nåt annorlunda - 2.2 mil sandstrand!) och en till jag inte minns namnet på. Där var inte boxarna så dyra som på köpenhamn, så åk till skovhastrup du! Vill minnas att jag betalade ca 200 för en natt i box.

Camilla
 
Sv: Distansritt i Danmark

Red Dronnniglundsritten i april, jättebra skyltat och otorligt välorganiserad. Har också varit medhjälpare på Knuthenborgsritten och den var också jättebra skyltat.
 
Väcker liv i den här gamla tråden för att se om där är någon kvar som vet hur pass reglementet skiljer sig mellan Sverige och Danmark om man startar i nationella klasser? Dvs inte FEI.

Kan man sedan tillgodoräkna sig danska starter så som kval eller liknande?

Jag är baserad i Skåne så starter i Danmark kan vara intressanta, så här långt har jag bara varit över och startat trav där. Det fungerat hyfsat nimmt då som svensk.
 
Väcker liv i den här gamla tråden för att se om där är någon kvar som vet hur pass reglementet skiljer sig mellan Sverige och Danmark om man startar i nationella klasser? Dvs inte FEI.

Kan man sedan tillgodoräkna sig danska starter så som kval eller liknande?

Jag är baserad i Skåne så starter i Danmark kan vara intressanta, så här långt har jag bara varit över och startat trav där. Det fungerat hyfsat nimmt då som svensk.

Klasserna skiljer sig lite, de har LB, LA osv
För att tillgodoräkna sig kvalen måste man själv skicka in resultaten till SvRf, se längst ner på länken:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Distansritt/TR-Regler/

Det som skiljer mest med tävling i Danmark är vaccinationsreglerna som är nästan som FEIs men inte riktigt. Man måste alltså ha A+ B med 21-92 dagar i mellan + en booster inom sju månader från B. Det som skiljer från FEI är att det måste ha gått minst 4 månader från B i det danska reglementet, hos FEI finns ingen minimigräns på boostern.
Därefter revaccination inom 365 dagar.
 
Klasserna skiljer sig lite, de har LB, LA osv
För att tillgodoräkna sig kvalen måste man själv skicka in resultaten till SvRf, se längst ner på länken:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Distansritt/TR-Regler/

Det som skiljer mest med tävling i Danmark är vaccinationsreglerna som är nästan som FEIs men inte riktigt. Man måste alltså ha A+ B med 21-92 dagar i mellan + en booster inom sju månader från B. Det som skiljer från FEI är att det måste ha gått minst 4 månader från B i det danska reglementet, hos FEI finns ingen minimigräns på boostern.
Därefter revaccination inom 365 dagar.
Sjukt bra. Tackar!

Men var där inte någon övergångsregel också med vaccinationerna i Danmark. Hästar födda ett visst år med obruten vaccination. Jag har för mig att jag läst det någonstans...? Kan bara inte minnas var. Eller kan jag ha drömt.

Ridsporten och travet kan ju även skilja sig om det nu är därifrån jag fått det.
 
Sjukt bra. Tackar!

Men var där inte någon övergångsregel också med vaccinationerna i Danmark. Hästar födda ett visst år med obruten vaccination. Jag har för mig att jag läst det någonstans...? Kan bara inte minnas var. Eller kan jag ha drömt.

Ridsporten och travet kan ju även skilja sig om det nu är därifrån jag fått det.
Ja det finns en övergångsregel men jag kan den inte i huvudet men det finns här: http://www.rideforbund.dk/da/Hestevelfaerd/Vaccination.aspx
 
Hej! jag flikar in med en relaterad fråga här. Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar?
Jag behöver rida en clear round till och vill starta i en 40 km i Danmark. Jag reagerade dock på att de i proppen inte kallade klassen för en clear round och att det inte fanns någon minimun tid. Kan man fortfarande tillgodo se sig den ritten som en CR? I TR är en CR beskriven som en ritt på mellan 40 och 50 km med en min och en maxtid.
 

Liknande trådar

Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: KattenJ
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
166
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Mina mycket gamla långkalsonger har sett sina bästa dagar och jag letar efter nya, men hittar bara en massa sportiga och tighta...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Fille
·
Samhälle Mary kommer få titeln drottning(gemål) och Frederik blir ju kung (regent), då kan ju inte Margrethe fortsätta ha titeln drottning...
2
Svar
35
· Visningar
3 432
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp