Distansston - egna meriter

A

a_schuber

För att lyfta fran stona, tänkte jag att vi kunde tänka till vilka starka distansston vi har/haft i Sverige?!
Ett önskemål från många år tillbaka är att fixa till statistik för detta så vi kunde ha stjärnor på våra hästar som i Frankrike. Men i väntan på detta kan vi kanske skriva ned de vi kommer ihåg och är imponerade av.

Själv fick jag aldrig träffa Dobrah ox, Ingelas sto under höjdpunkten av hennes karriär, men det är ett sto jag beundrar.
Hennes dotter Dijanah ox som är still going strong vid 20 års ålder, kan man bara buga sig för :bow:
Warszawska ox har en imponerade rittlista, som byggts upp under många år.
Starka Isolde är jag imponerade av - ska bli jättespännande att se vad hon ger!
Sen finns det många, många mer.....
 
Sv: Distansston - egna meriter

Hur blev det med Up to Date. Har hon några avkommor?
 
Sv: Distansston - egna meriter

Tove tog ett föl efter en fullblodshingst med henne, tror inte att han lever idag, men Ingela vet nog. Kan det ha varit Legal Eagel som var fadern? Bara ett namn som poppar upp i bakhuvudet.
 
Sv: Distansston - egna meriter

My Melody ox, har ju redan fin avkomma. Tävlas framgångsrikt nu.
Jade ox, say no moore........
Goldie, försvann tragiskt alldeles för tidigt
Marzinette ox
Kabaata ox
mfl mfl

ja det finns många bra ston tycker jag med olika typer av stammar!
 
Sv: Distansston - egna meriter

För att nämna några som bara dök upp:
Marzinett e. Garanti u Marzanna (160km)
Wielka Karlina e. Argo u. Wielka Ruziska ue. Rusazcie (160km)
Diila e. Argo u. Diiwa ue. Penitent (160km)
Jade e. Jalaam u Ramseralda ue. Ramses (120km)
Tindra e. Alcazar u Tiranaia ue Pirs (120km)
Goldie e. Mizerak u. Platina ue. Probat (160km)
Isolde (Far arab, mor varmblod) e. Eldorado ox u. Tasvevna ue. Torg (160km)
Kaabata e. Maz u. Kaponia ue. Pohaniec (160km)

För att nämna några, fler finns ju och tur är väl det!!:banana:
 
Sv: Distansston - egna meriter

Jag skulle så gärna sett en avkomma efter Hasse Wallmans halvblods sto Amanda med en arab!
Vilken otrolig skalle den hästen besatt.
Wielka Karlina ox gillar jag,förhoppningsvis kommer hon göra ännu mera på tävlingsbanorna.Men gärna inte tills hon blir för gammal för att ge några föl.
Dancing Queen hade jag också gärna sett med en arabpappa. det var Duracell det.
En häst som inte gjort så mycket men ändå ger mej ståpäls är Aisha ox. Hon är otroligt fin och jag bara vill ha!!
 
Sv: Distansston - egna meriter

Fick jag önska skulle jag ju givetvis också ha tillbaka mitt eget sto Gilisha ox som gick över 1700 godkända km innan hon fick sin första och enda uteslutning.
Och fått fortsätta tävla henne men man kan inte få allt.:cry:
 
Sv: Distansston - egna meriter

Apropå ston i flera led med prestationer så undrar jag om det finns någon som har något sto som kan matcha det här:

Dobrah ox
tävlades under 80-90 talet upp tom 140 km och på landslagsnivå.
Hon fick bla dottern:

Dijanah ox
tävlats upp tom 120 km och tävlas fortfarande som pigg 19 åring med placeringar.Har fått dottern;

Devatchkah ox
tävlas av Kina Westerback och har gått upp tom 120 km och tävlas fortfarande så mer kan det bli.

Det är röda damer i 3 led med många år i distansen det!
 
Sv: Distansston - egna meriter

Du räknade upp just de ston jag tänkte räkna upp!

Amanda och Wielka Karlina! Dancing Queen har jag inte sett så mycket men verkade väldigt fin!

Vad hände med Gilisha? :( Har du inte en avkomma efter henne?

Camilla
 
Sv: Distansston - egna meriter

En jag kommer ihåg är Johanna Sundbergs ponnysto.
Nån som minns vad hon hette och vad det var för ras? Welsh?
Det jag minns är att hon hade haft en sena så gott som avsliten, och ändå höll för distansritt.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Dorita är en häst man minns!! Halvblod vad jag minns, NM silver och hur fräsch som helst när hon gick 16milen i Härjedalen 2002. Ryttaren bröt efter 14mil, men veterinärerna försökte övertala henne att fortsätta eftersom hästen var i så bra skick!!
 
Sv: Distansston - egna meriter

Hon hette Isa. Eller kanske Isabella, hon kallades för Isa iallafall.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Det stämmer att " Puppan"s son var efter Leagel Eagle, men han lever tyvärr inte.
Johannas Isabella var e. Nimran ox.
Sharbonelle var ju ett korsningssto som gick bra och hon skall ha en son efter Eldorado.
Wigona som är Wimaz helsyster har ju också gått bra.
Ingela
 
Sv: Distansston - egna meriter

Det ska bli otroligt roligt at se vad det blir av Lars Carlssons uppfödningar, när de kommer ut och tävlar. Är mellan 0,5 och 6 år:
3 stycken avkommor u:Allora ox (160 km) och e:Jalaam ox (160 km) och två stycken avkommor u:Fatas Morgoria (120 km) och e:Jalaam ox.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Allora har ju dessutom Etonica e:Eldorado som gått 120km.
// Linda
 
Sv: Distansston - egna meriter

Sist jag pratade med Johanna så levde hennes ponny. Hon var gammal men glad! Går och passar på "ungdomarna" Poem och Addis Faruk.

Gilisha blev hastigt sjuk förra året i feb i vad vi misstänker var Cushings Desease och den 12 mars ramlade hon på stallgången och fick forslas i illfart till Helsingborgs djursjukhus där hon avled 13 Mars för ett år sedan. Jag sörjer henne fortfarande med en smärta som det vore igår.
För att göra allt värre så skadade sej hennes 3 åriga vackra dotter Banshee så illa i ett bakknä under sommaren så den 3 November så togs hon bort här hemma på gården.
Behöver kanske inte säga att 2006 är det värsta år jag någonsin haft och har jättesvårt att kunna riktigt planera och komma vidare men hoppas att det ska bli bättre under 2007 och att det ska bli ett lyft.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Dorita var väl ett fullblod? Har jag för mej eller åtminstone stor % fullblod.
Aska var också ett sto som gick bra tidigare och så vitt jag vet så har hon inte heller några avkommor utom möjligtvis med någon alkateeke (?) men jag tror inte den har gått någon distans, hette Askungen om jag inte minns helt galet.
Skulle ha velat sett en arabpappa där med.
Aska var e:Anglo u:travarsto och jag tror faktiskt att Chabonelle också var den korsningen.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Nu höll jag på att glömma ett sto vi måste beundra som nu har en avkomma på G
Det är new foresten Fazette, som fick castors pris ett år och har många godkända km. Hennes avkomma Red ferrari e: Red Baron är superfin. Gick några CR förra året och honom tror jag mycket på. Önskar honom och Lise-lott lycka till på banorna i år!!

Hos L finns ju även Heroika som också är ett spännande sto. Syster med Hendrix som ju tyvärr är valack....
 
Sv: Distansston - egna meriter

Sen har vi ju Bellagrande!!
Hon har en intressant härstamning.
Såg Grande på lag-SM och det steget var inte dåligt. Om man tittar på hans moderslinje så är han undan Gramma (även mamma till bl.a Gafferzon). Grammas morfar heter Gaffizon (crabbet). Han har en annan avkomma som heter Remington Steele, ( US Living Legend and Premium stallion wins the WAHO (World Arab Horse Organisation) Trophy, beating 500,000 Arabs in the USA. )
http://www.gadebrookstud.com/fs_remingtonsteele.htm
http://www.remingtonsteele.org/
(Hängde ni med...)
Grammas mamma är alltså halvsyster till superkände Remington Steele. känd framförallt för sina rörelser.
Sen har hon finfin rysk galoppptrestationshärstamning från Mamluk moderslinje (Monogramma).

Bellagrandes moderslinje med både Figaro och Grojor skäms inte heller för sig.
 
Sv: Distansston - egna meriter

Gramma står i samma stall som mina hästar, där det också finns tre avkommor efter henne. Två e. Gimmick födda 04 och 05.
Gramma är 22 år i år.




Sen har vi ju Bellagrande!!
Hon har en intressant härstamning.
Såg Grande på lag-SM och det steget var inte dåligt. Om man tittar på hans moderslinje så är han undan Gramma (även mamma till bl.a Gafferzon). Grammas morfar heter Gaffizon (crabbet). Han har en annan avkomma som heter Remington Steele, ( US Living Legend and Premium stallion wins the WAHO (World Arab Horse Organisation) Trophy, beating 500,000 Arabs in the USA. )
http://www.gadebrookstud.com/fs_remingtonsteele.htm
http://www.remingtonsteele.org/
(Hängde ni med...)
Grammas mamma är alltså halvsyster till superkände Remington Steele. känd framförallt för sina rörelser.
Sen har hon finfin rysk galoppptrestationshärstamning från Mamluk moderslinje (Monogramma).

Bellagrandes moderslinje med både Figaro och Grojor skäms inte heller för sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp