Distansutbildningar inom hund? Vilka finns?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag håller på att titta runt och planera för framtiden om vilka distansutbildningar inom hund jag vill plugga.
Dom jag vet om är Hundteknik, Hundsteg, Royal dog Education samt att SKK har lite utbildningar.
Min tanke är att utbilda mig till hundinstruktör i flera områden, samt få så mycket utbildning och kunskap om beteende, mentalitet, etologi och avel & uppfödning som möjligt.

Även den utbildning som krävs för att driva hundpensionat mm.
Utbildningen ska för det innehålla :
• hundens beteendebehov och etologi
• problemhundar och problemhundägare
• stress hos hund
• smittspridning
• djurskyddslagstiftningen
• raskunskap
• enklare hundsjukvård

Är även intresserad av utbildningar inom friskvård hos hund.

1. Vilka fler ställen har distansutbildningar?
2. Hur ser jag att stället är tillräckligt kvalificerade och att det jag får i utbildningen faktiskt är "godkänt" så att man sen kan titulera sig som utbildad hundinstruktör t.ex.?
3. Finns det bra föreläsningar inom något av dessa områden?
4. Finns det några som ni rekommenderar eller har erfarenheter av?
 
Instruktör är ingen skyddad titel, vem som helst kan kalla sig det så det finns tyvärr ingen "godkänd" utbildning, den enda som har någon form av tydliga krav på SBK. Du kan kika på distansutbildningar.se, där finns en hel del om du söker på "Hund".

Det finns säkert vissa instruktörsutbildningar som skulle kunna räknas som tillräckligt för pensionat/dagis, annars är hunddagisutbildningarna oftast inte lika dyra så det kan vara värt att göra en separat om du har tid/råd. Tänk på att dessa utbildningar inte är CSN-berättigade och oftast kostar runt 20k.

Har själv gått hunddagisutbildning och det var absolut värt det! Kan skriv ai PM var om du vill. Lycka till!
 
Du har ingen utbildning sedan tidigare?
Nu kanske inte pengar är ett problem men jag har fått både min instuktörsutbildning och min utbildning inom friskvård från SBK. Det kräver ju att man är aktiv inom en klubb och är villig att hålla kurser tills klubben "fått tillbaka pengarna" för det dom har lagt ut i samband med utbildningarna.
De flesta utbildningar är ju mer eller mindre på distans nu pga corona (nått positivt med detta).

Tyvärr har jag inga tips om aktörer utanför SBK annat än att hon som har friskvården inom SBK också kör privat men då som PT hund utbildning - Britta Agardh heter hon. Har också skrivet några böcker i ämnet friskvård och fysträning för hund.
Just nu hon och några till föreläsningsseerie via FB i samband med med triathon med hund.

Men det är som @astrolindgren skriver. Titlar inom hundutbildning kan vem som helst dela ut och utbildningarna är ofta dyra och inte CSN berättigade så kolla referenserna noga är ett tips 🙂
Lycka till
 
Instruktör är ingen skyddad titel, vem som helst kan kalla sig det så det finns tyvärr ingen "godkänd" utbildning, den enda som har någon form av tydliga krav på SBK. Du kan kika på distansutbildningar.se, där finns en hel del om du söker på "Hund".

Det finns säkert vissa instruktörsutbildningar som skulle kunna räknas som tillräckligt för pensionat/dagis, annars är hunddagisutbildningarna oftast inte lika dyra så det kan vara värt att göra en separat om du har tid/råd. Tänk på att dessa utbildningar inte är CSN-berättigade och oftast kostar runt 20k.

Har själv gått hunddagisutbildning och det var absolut värt det! Kan skriv ai PM var om du vill. Lycka till!
Okej, Du får gärna skriva PM om var du gick hunddagisutbildning och vad du tyckte om det stället.
 
Du har ingen utbildning sedan tidigare?
Nu kanske inte pengar är ett problem men jag har fått både min instuktörsutbildning och min utbildning inom friskvård från SBK. Det kräver ju att man är aktiv inom en klubb och är villig att hålla kurser tills klubben "fått tillbaka pengarna" för det dom har lagt ut i samband med utbildningarna.
De flesta utbildningar är ju mer eller mindre på distans nu pga corona (nått positivt med detta).

Tyvärr har jag inga tips om aktörer utanför SBK annat än att hon som har friskvården inom SBK också kör privat men då som PT hund utbildning - Britta Agardh heter hon. Har också skrivet några böcker i ämnet friskvård och fysträning för hund.
Just nu hon och några till föreläsningsseerie via FB i samband med med triathon med hund.

Men det är som @astrolindgren skriver. Titlar inom hundutbildning kan vem som helst dela ut och utbildningarna är ofta dyra och inte CSN berättigade så kolla referenserna noga är ett tips 🙂
Lycka till
Jag har gått yrkesinriktad utbildning + arbete i ett år i Specialsök samt flertal kurser i det området. Men ej några instruktörs utbildningar eller så.

Ska definitivt kolla vad SBK har för utbildningar. Men tycker det är så svårt att just välja "rätt" ställe som har fått bra referenser, i och med att vissa utbildningar är väldigt dyra vill man ju veta vad man lägger pengarna på.
 
  • Gilla
Reactions: Is

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp