Disträ i personspår

Milowe

Trådstartare
Hej,

Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon jätteduktig och spårat fint, markerar pinnar mm. Men när man är på fält med lite högre gräs (alltså lite högre än nyklippt typ, inte högt) eller när det regnar så skiter hon i spåret och äter bara gräs istället. Hon är inte sjuk eller dålig i magen utan tycker bara om gräs och det kan hon göra på promenader med. Men är så jäkla frustrerande att hon håller på så i spåret, speciellt på tävlingar och jag blir oerhört besviken när jag bommar spårdelen på en sån sak. Vet inte hur jag ska få bort det för jag vill ju inte skapa en negativ ton i spåret heller genom massa tillsägelser och få fokus på det istället för spårningen. När man lagt ett spår och väntat på liggtid och har pinnar ute vill man inte gärna avbryta det heller utan faktiskt få till träningen. Det här är dock 3e tävlingen som vi bommat pga detta och nu börjar tävlingslusten försvinna. 😔 Nån som har något tips?
 
Hej,

Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon jätteduktig och spårat fint, markerar pinnar mm. Men när man är på fält med lite högre gräs (alltså lite högre än nyklippt typ, inte högt) eller när det regnar så skiter hon i spåret och äter bara gräs istället. Hon är inte sjuk eller dålig i magen utan tycker bara om gräs och det kan hon göra på promenader med. Men är så jäkla frustrerande att hon håller på så i spåret, speciellt på tävlingar och jag blir oerhört besviken när jag bommar spårdelen på en sån sak. Vet inte hur jag ska få bort det för jag vill ju inte skapa en negativ ton i spåret heller genom massa tillsägelser och få fokus på det istället för spårningen. När man lagt ett spår och väntat på liggtid och har pinnar ute vill man inte gärna avbryta det heller utan faktiskt få till träningen. Det här är dock 3e tävlingen som vi bommat pga detta och nu börjar tävlingslusten försvinna. 😔 Nån som har något tips?
En hund som beter sig så hade jag tolkat som att den känner sig stressad och pressad, äta gräs blir då en överslags handling. Jag hade backat, lagt ner tävling ett tag och struntat i att spåra en period och gjort roliga saker tillsammans för att hitta glädjen ihop.
 
Nu kör jag inte spår alls mkt och är inget proffs men det känns som om grundproblemet är att spåret egentligen inte har tillräckligt högt värde alternativ att gräsätandet är en överslagshandling av att det för jobbigt (som föregående skrev).

Själv hade jag kört korta spår som jag belönat massor och ökat svårigheten pö om pö. Framförallt se till att det är roligt, både för dig och hund så att ni inte hamnar i en negativ spiral. En paus och göra annat ett tag är ju också ett alternativ.
 
Inte heller proffs!
Men jag hade prova att göra några väldigt korta och enkla spår med väldigt bra belöningar i en situation där hunden brukar vilja äta gräs. Börjat med väääldigt enkla och korta spår så hunden hinner få belöningen innan den blir distraherad. För att väcka hundens intresse och visa att det finns något att tjäna på att spåra.
När hunden visat intresse hade jag ökat svårighesgraden men fortfarande kört korta spår. Ökar du längden på spåret utan att göra det svårare får hunden fler chanser att äta gräs. Men gör du det kort och svårt med bra belöning så kan du i bästa fall öka hundens koncentration och fokus på spåret.
Om hunden trots allt äter gräs, ignorera, var vänlig, och gör ett bättre upplägg nästa gång. Balansen ska vara mellan svårighet och belöning och uthålligheten tränas senare när hunden börjat fokusera på spåret.

Jag hade försökt träna varannan gång på gräs och varannan gång i andra situationer. Och tränat mer uthållighet och lite tråkigare belöningar i de andra situationerna och roligt, kort, svårt och bra belöning på gräs. I förhoppning att hunden snart associerar gräsätarsituationerna till att det är dags att koppla på nosen och hjärnan.
 
Hej,

Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon jätteduktig och spårat fint, markerar pinnar mm. Men när man är på fält med lite högre gräs (alltså lite högre än nyklippt typ, inte högt) eller när det regnar så skiter hon i spåret och äter bara gräs istället. Hon är inte sjuk eller dålig i magen utan tycker bara om gräs och det kan hon göra på promenader med. Men är så jäkla frustrerande att hon håller på så i spåret, speciellt på tävlingar och jag blir oerhört besviken när jag bommar spårdelen på en sån sak. Vet inte hur jag ska få bort det för jag vill ju inte skapa en negativ ton i spåret heller genom massa tillsägelser och få fokus på det istället för spårningen. När man lagt ett spår och väntat på liggtid och har pinnar ute vill man inte gärna avbryta det heller utan faktiskt få till träningen. Det här är dock 3e tävlingen som vi bommat pga detta och nu börjar tävlingslusten försvinna. 😔 Nån som har något tips?

Med tanke på att hunden mest gör det på gräs och verkar tycka om att äta gräs överlag, så skulle jag inte utgå från att det är en överslagshandling utan bara bristande spårintresse. För att öka motivationen och lära hunden att vara rädd om spåret så kan man köra exempelvis jaktspår eller näringsspår. Jaktspår går ut på att en personen sticker iväg ut på spåret (med fördel börjar spåret på fält och fortsätter in i skog. Hunden kan till och med få se personen försvinna in i skogen. Efter en 5-15 min så släpper du på hunden och så "jagar ni ifatt". I slutet på spåret så finns personen och belöningen. Det behöver inte alls vara långt och belöningen kan vara kvällsmaten. Med fördel är hunden hungrig när du släpper på och har inte ätit den dagen. En kräsen hund kanske inte har ätit på flera dagar innan. En kampglad hund kan få leka osv.

Detta kan varvas med näringsspår. Lägg på fält med gott snask på varierande avstånd. Kan räcka med 200-300 meter. Även här ska hunden vara hungrig. Spring inte genom spåret.

Man behöver heller inte alltid spåra till slutet. Hunden är sugen, vill mer.... kliv av. Färdigspårat!
Det kan ge ökat sug till nästa gång.

Men oavsett vad så tillåter jag inte gräsätande. Det avbryts direkt.
 
Tror som ni säger att jag ska ta en liten paus från spår först och främst, tror både hon och jag kan behöva det. Sen börja köra lite mer i skog innan jag går tillbaka till fält och bygga vidare på det därifrån både med olika typer och olika längd på spår. Behöver få fokus på spåret igen. Tack för alla era svar och tips! ❤️
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är en människa men höga mål och det avspeglar ju sig i viss mån i mina djur, som går under höga krav. Men men Loka har inte det...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp