Ditt bästa lifehack - Häst edition

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Inspirerad av tråden under allmänt undrar jag nu - vad är era bästa lifehacks på hästfronten? :D

Det enda jag rent spontant har att bidra med är att öppna grindar uppsuttet (tänk WE-stil).
Annars kommer jag faktiskt inte på något....
 
Konsoler och skenor i sadelkammaren. Tar minimalt med plats, billig lösning och suverän förvaring.
Häng alla benskydd på konsoler, längre konsol använder jag som täckes/schabraktork. Mycket i stallutrustning funkar att hänga. Annars sätter du bara en planka mellan två konsoler så har du en hylla.
Konsoler är lätta att flytta efter behov.
 
Jag använder hundborstarna till shettisen nu i fällningstider. Den ena är typ en karda men med stålpiggar som lutar lite åt ena hållet så det är lätt att ta loss pälsen när borsten är full, till skillnad mot piggborstarna till häst. Den andra har ca 5 cm långa metallpiggar som snurrar när man borstar igenom pälsen, mycket effektiv när det är mycket som ska bort. Även den är lätt att lossa pälsen från när den är full och tack vare längden på piggarna kommer jag lätt ända ner i den tjockaste päls utan att luggas. :idea:

Duger de till att borsta igenom långhåriga hundar i fällningstider så duger de utmärkt att borsta igenom långhåriga hästar. :D
 
Lösdrift.

Automatiska grindöppnare, ställ hästarna på var sin sida vid fodring av krubmat i hagen.

Permanent bädd som mockas med traktor.

Beställa mineraler som är sammansatta efter mitt foder, behöver inte pytsa med olika för att det inte finns något som passar att köpa.

Täcke med reflexer, vi syns bra vid in/ ut från hagen och lätt att hitta i hagen vid mörker.

Kompostmaskar på gödselstan, behöver inte tömmas lika ofta och utmärkt att använda i landet med en gång.

Nästa förenklande får bli en bajsdammsugare men blir inte fören nästa år troligen.
 
Kläder från cykelavdelningen. Ofta har hästkläder hamnat längst bak i utvecklingen av materiel i kläder, sen har du smarta lösningar på cykelkläder som jackor med längre ärmar, kortare bak än fram samt rain-legs, regnbyxor som bara täcker det som behövs.
Ridkläder fastnar ofta i nån sorts designträsk i stället för funktion.
 
Kläder från cykelavdelningen. Ofta har hästkläder hamnat längst bak i utvecklingen av materiel i kläder, sen har du smarta lösningar på cykelkläder som jackor med längre ärmar, kortare bak än fram samt rain-legs, regnbyxor som bara täcker det som behövs.
Ridkläder fastnar ofta i nån sorts designträsk i stället för funktion.
Jag håller helt med! Jag tittar ofta även på löparkläder, de har också bra funktion istället för hästklädernas märkliga ickefunktion. Det är bara ridbyxor jag köper som är hästkläder och det är alltid ett aber att hitta vettiga när det är dags för nya.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jomen jag har en super. På granngården finns sådana ridnoppervantar på trädgårdsavdelning till en femtedel av priset.

Jag brukar ofta köpa rid- och stallhandskar från arbetsklädsavdelningen. Tål mycket slitage, och priset är ofta så att de dyraste arbetshandskarna är samma pris som de billigare ridhandskarna.
 
Jag håller helt med! Jag tittar ofta även på löparkläder, de har också bra funktion istället för hästklädernas märkliga ickefunktion. Det är bara ridbyxor jag köper som är hästkläder och det är alltid ett aber att hitta vettiga när det är dags för nya.

Samma här. Tycker ofta att ridkläder i s.k. tekniskt material är värdelöst jämfört med funktionskläder för andra sporter. Och oftast dyrare också. Mycket märkligt.
 
Samma här. Tycker ofta att ridkläder i s.k. tekniskt material är värdelöst jämfört med funktionskläder för andra sporter. Och oftast dyrare också. Mycket märkligt.
Ja det var sanning tills Helena startade Stierna. Deras funktionströja har jag till allt, året runt. Bäst helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp