Ditt bästa lifehack - Häst edition

Jag håller helt med! Jag tittar ofta även på löparkläder, de har också bra funktion istället för hästklädernas märkliga ickefunktion. Det är bara ridbyxor jag köper som är hästkläder och det är alltid ett aber att hitta vettiga när det är dags för nya.

Åh! Håller verkligen med om detta! Löpkläder för sommar och skidkläder för vinter är vad jag har i stallet !
 
Jag brukar ofta köpa rid- och stallhandskar från arbetsklädsavdelningen. Tål mycket slitage, och priset är ofta så att de dyraste arbetshandskarna är samma pris som de billigare ridhandskarna.

Jag hittade trädgårdshanskar i mjukaste skinn för 30 spänn på någon kedja typ jula, biltema, minns inte. Super som ridhanske och har hållt i åratal
 
Jag hittade trädgårdshanskar i mjukaste skinn för 30 spänn på någon kedja typ jula, biltema, minns inte. Super som ridhanske och har hållt i åratal

Ja, jag har en tunnfodrad arbetshandske som stall/ridhanske vår och höst. Bra skinn som håller sig mjukt oavsett hur man behandlar dem, kostar runt 50 kr.
 
* Eluppvärmd vattenkopp och hästarna på lösdrift!
* Två garderober som sadel- resp tränsskåp.
* Egengjorda sadel och selhängare tillverkade av ett halvt vedträ och två brädbitar.
* 2 st Ikeas skoförvaring uppsatta på stallväggen för alla borstar, helt underbart!
* Har satt krokar i slowfeedernäten så de dels är enkla att stänga och dels går att sätta fast.
* En europall och fyra pallkragar har satts ihop till höhäck och ett balsnöre fastsatt i botten gör att slowfeedernäten lätt sätts fast.
 
Ja det var sanning tills Helena startade Stierna. Deras funktionströja har jag till allt, året runt. Bäst helt enkelt.
Håller med om att de är ett undantag. Fast varför har vinterjacken inte fler reflexer? Så man slipper reflexvästen. Och varför finns det ingen väst som passar den djupa dressyrsadeln utan att dragkedjan går ner i kalvskinnet? Nu blev det OT. :)
 
Åk till kommunens sopstation med en sockerkaka och tigg gamla soptunnor. De små på hjul är guld att ha foder i. De större kan du ha allmän förvaring eller varför inte till tävling.
De har soptunnor som åker på lastbilarna som kan bli lite buckliga, då passar de inte längre för ändamålet men funkar utmärkt att ha foder i. I mitt stall, även musfri lösning.
 
Håller med om att de är ett undantag. Fast varför har vinterjacken inte fler reflexer? Så man slipper reflexvästen. Och varför finns det ingen väst som passar den djupa dressyrsadeln utan att dragkedjan går ner i kalvskinnet? Nu blev det OT. :)
Verkligen OT. :banana:
Fråga Helena så kanske hon löser det till nästa säsong. Jag öppnar dragkedjan en bit nerifrån när jag rider men jag har inte heller kalvskinnssadel. Jag ska sluta kidnappa tråden nu.
 
Sked med snöre..? Nu får du förklara, för här har jag missat nåt, känner jag! :D
Du binder fast snöret i tex boxgallret, sedan har du skeden horisontellt och kan då hänga en sadel där på . Antar att det är så @LenaH menar iaf?
Alldeles riktigt och jag tror faktiskt att det är jag som lärt Carro. :D
 
Bästa lifehacket jag lyckats med är att ha hästen inaccorderad på lösdrift :).
Hästen står ett stenkast från där jag bor, med varmvatten i spolspiltan och ridhus :love:! har inte behövt mocka eller oroa mig för hö och strö eller känt mig låst vid in och utsläpp på ett år nu ^_^. Är dessutom uppvärmd vattenbalja med flottör så är alltid vatten och jag behöver inte skura alger eller lyfta ett finger för stallarbetet :p.

Har alltid haft eget stall med 2-3 hästar utan ridbana, varmvatten eller ens några bra ridmöjligheter.
Så detta är lyxen nu ^_^.
 
Sked med snöre..? Nu får du förklara, för här har jag missat nåt, känner jag! :D
Går lika bra med grimskaft och ett stabilt hoppspö eller pinne.
Smidigt när man vill hänga upp sadeln vid transporten och alltid bra med ett extra grimskaft.
 
Kom på två saker till:
* Tejpa änden på stängseltråden med eltejp för att slippa fastnaom du som jag duckar under istället för att öppna övertråden.
* Billiga svansreflexer gör jag med sådana där klämmor man stänger plastpåsar med (som jag knäpper fast i svansen) och reflexband på löpmeter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp