DIY rotvattnare

SaraXX

Trådstartare
Ett rör ner i jorden med någon slags tratt så att jag kan vattna med kanna utan att det mesta rinner bort/dunstar, och plantornas rötter söker sig neråt. Inget dyrt, helst inte pvc.

Är det någon som har gjort något liknande och kan visa bild? Jag skulle vilja ha det till gurkor och meloner i pallkragar.
 
Ett rör ner i jorden med någon slags tratt så att jag kan vattna med kanna utan att det mesta rinner bort/dunstar, och plantornas rötter söker sig neråt. Inget dyrt, helst inte pvc.

Är det någon som har gjort något liknande och kan visa bild? Jag skulle vilja ha det till gurkor och meloner i pallkragar.

Jag grävde ner PET-flaskor som jag hade gjort hål i mellan mina tomatplantor i fjol. Billigt, men inte någon tratt precis som du var ute efter. Det fanns en del fler tips på pinterest vill jag minnas.
 
Jag grävde ner PET-flaskor som jag hade gjort hål i mellan mina tomatplantor i fjol. Billigt, men inte någon tratt precis som du var ute efter. Det fanns en del fler tips på pinterest vill jag minnas.
Hm, smart! Då kanske man kan ha en lös tratt och flytta runt. Tack för tips :)
 
Vanlig akvarieslang i silikon funkar utmärkt! Vill man vara lite snitsig kostar slangkopplingar inte så mycket, men det går ju utmärkt att hälla med tratt ner också. (Sätt en tuss filter i änden innan du gräver ner den, så kloggar den inte igen.)
 
IMG_20200521_144902_614.jpg

Första testet. De till höger har tre hål i botten, gjorda med en fyrtumspik, de till vänster har två hål. Tre hål rann ut väldigt fort.
 
Men vänd på pet-flaskorna! Skär bort bottnen och slå hål vid korken, pröva även att skruva åt korken lite lösare. Och vips har du en färdig vattenbehållare som inte behöver nån tratt.
 
Men vänd på pet-flaskorna! Skär bort bottnen och slå hål vid korken, pröva även att skruva åt korken lite lösare. Och vips har du en färdig vattenbehållare som inte behöver nån tratt.
Varför ska jag vända på dem? Det här var lättare kändes det som. Några små hål i botten, skruva åt korken rejält, så droppar det sakta ut längst ner. Verkar funka rätt bra, två hål bättre än tre. Och jag fyller utan tratt.
 
Varför ska jag vända på dem? Det här var lättare kändes det som. Några små hål i botten, skruva åt korken rejält, så droppar det sakta ut längst ner. Verkar funka rätt bra, två hål bättre än tre. Och jag fyller utan tratt.
Det kommer också rinna ut saktare när jorden är mer blöt än när jorden är helt torr. :) Det är bra att vattna rejält innan man sätter i en självvattnare så blir det mer självreglerande direkt.

En annan lösning är att limma ihop två terracottakrukor mot varandra. Först kan man fylla igen den nedre så det inte bara rinner ut genom hålet. Man gräver ned dem så den övres hål sticker upp ur jorden så man kan vattna. Vattnet leds ut genom hela krukan väldigt diffust så det håller rätt länge eftersom det inte droppar. Finns färdiga sådana lösningar att köpa också, olla heter det.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hej! Jag har nyligen insett att jag nog är en hsp. Något som förklarar så otroligt mycket. Nu är det så att jag försöker lära mig att...
Svar
5
· Visningar
1 604
Senast: Gotthard
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp