Djupa tankar om jorden.

Monifa

Trådstartare
Väldigt viktig tanke som jag ägnat två dagar av mitt liv att fundera på. Så hjälp mig.

Om man gjorde ett hål rätt igenom jorden och faller genom det. När slutar man falla? Man kan inte falla upp ur jorden eller får man upp sådan hastighet att det är precis det som skulle hända? Jordens dragningskraft borde vara som starkast i mitten dessutom. Förklara för mig eller spåna med mig - vad skulle hända!

Nu frångår vi det att man inte kan falla genom jorden för att man antagligen skulle brinna upp men endå.

Tanlen kom ifrån ett inslag på p3 om onödig fakta. Det skulle ta 45 minuter att falla genom jorden.
 
1. Ja, man brinner garanterat upp
2. Man skulle ändå inte överleva trycket eller avsaknaden av syre

TEORETISKT (men jag är ingen fysiker) skulle kroppen förmodligen inte falla längre när den väl nått kärnan eftersom dennes rörelseenergi inte skulle vara tillräcklig för att accelerera från det ställe där gravitationskraften är starkast. Utöver gravitationskraften måste man ju också ta hänsyn till friktionskraften från det omgivande berget och jordens djupare lager.

Förutom att det är omöjligt då :p
 
1. Ja, man brinner garanterat upp
2. Man skulle ändå inte överleva trycket eller avsaknaden av syre

TEORETISKT (men jag är ingen fysiker) skulle kroppen förmodligen inte falla längre när den väl nått kärnan eftersom dennes rörelseenergi inte skulle vara tillräcklig för att accelerera från det ställe där gravitationskraften är starkast. Utöver gravitationskraften måste man ju också ta hänsyn till friktionskraften från det omgivande berget och jordens djupare lager.

Förutom att det är omöjligt då :p

Ja självklart är det omöjligt att genomföra och det fungerar inte i teorin heller egentligen:D

Svaret är alltså att man skulle stanna i mitten, bli kvar där för all framtid och dö :idea:
 
Ja självklart är det omöjligt att genomföra och det fungerar inte i teorin heller egentligen:D

Svaret är alltså att man skulle stanna i mitten, bli kvar där för all framtid och dö :idea:

1. Ja, man stannar vid jordens mittpunkt
2. Nej, vår sol kommer att dö och iom det expandera och sluka jorden
3. Man är redan död pga syrebrist, tryck och/eller temperatur innan man anländer till jordens mitt

;) :D
 
Eftersom det finns massa flytande metaller kring jordens kärna så hade det inte fungerat att ha ett hål rakt igenom. Det hade snabbt täpps igen. Men om vi ignorerar det så hade inte hade en människa i fritt fall inte uppnått i närheten av flykthastigheten, d.v.s man hade inte kommit så mycket längre än till mitten innan gravitationen börjar dra tillbaka en mot mitten igen.

Edit: Glömde källa.
Källa: Mina spekulationer.
 
Senast ändrad:
Väldigt viktig tanke som jag ägnat två dagar av mitt liv att fundera på. Så hjälp mig.

Om man gjorde ett hål rätt igenom jorden och faller genom det. När slutar man falla?
.
.
.
Förklara för mig eller spåna med mig - vad skulle hända!

Illustrerat Vetenskap skriver så här:
... Tekniken sätter gränser för hur djupt man kan borra. Jordens centrum ligger cirka 7000 kilometer under våra fötter, och på bara 350 kilometers ligger temperaturen på cirka 1200 grader Celcius.
Det hittills djupaste hålet har borrats av ryska vetenskapsmän, som 1970 startade ett projekt om tolv djupborrningar över hela Sovjetunionen. Den djupaste skulle tränga ned till 15 kilometers djup, och 1983 nådde man på Kolahalvön i arktiska Ryssland 12262 meter ned i marken. ...Mätningarna har bland annat visat att temperaturen tolv kilometer ned i marken ligger på 200 grader – dubbelt så mycket som de ryska forskarna förväntat sig.

Så jag anser att det är onödigt att fundera på frågan. Vad jag ska ha till middag imorgon är viktigare :)
 
Illustrerat Vetenskap skriver så här:
... Tekniken sätter gränser för hur djupt man kan borra. Jordens centrum ligger cirka 7000 kilometer under våra fötter, och på bara 350 kilometers ligger temperaturen på cirka 1200 grader Celcius.
Det hittills djupaste hålet har borrats av ryska vetenskapsmän, som 1970 startade ett projekt om tolv djupborrningar över hela Sovjetunionen. Den djupaste skulle tränga ned till 15 kilometers djup, och 1983 nådde man på Kolahalvön i arktiska Ryssland 12262 meter ned i marken. ...Mätningarna har bland annat visat att temperaturen tolv kilometer ned i marken ligger på 200 grader – dubbelt så mycket som de ryska forskarna förväntat sig.

Så jag anser att det är onödigt att fundera på frågan. Vad jag ska ha till middag imorgon är viktigare :)

Det är tråkigt att enbart fundera över relatistiska ting. Särskilt om man spenderar 4 timmar per dag tillsammans med en hög kor. Man löser en hel del ilandsproblem :angel: jag förstår också att det är helt omöjligt men om man struntade i allt som gjorde det omöjligt och enbart hade kvar gravitationen som problem :D
 
Det är inte säkert. Buke hade gått ihop och slängt ner mat till dig!

Vilken tur att jag har buke!
Frågan är då, kommer maten sväva runt där i mitten tillsammans med mig? Ungefär som att vara på månen (inte för att jag vart där men jag har sett på film hur det ska vara tydligen) eller kommer maten stanna av tidigare i o m att den väger mindre än mig och utav sin vikt inte kommer lika nära mitten?

Hur blir det med min avföring? Hinner bli en del under en livstid.
 
1. Ja, man stannar vid jordens mittpunkt
Nä, det gör man väl inte? Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.

Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.

Källa: fyra akademisk rymdnördar oberoende av varandra.
 
Nä, det gör man väl inte? Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.

Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.

Källa: fyra akademisk rymdnördar oberoende av varandra.

Niffe goes big bang theory. I like. :D
 
Niffe goes big bang theory. I like. :D
Du, sånt här kan jag sitta och fråga ut folk om i TIMMAR :D. Så jäkla intressant tycker jag! Och många frågeställningar kan verka galna (många har svarade ju att nä men man skulle dö etc) men frågar du nån med riktig koll på rymden så blinkar de inte utan börjar förklara på en gång bara. Många av dem har ju fått studera liknande frågeställningar på universitetet tidigare.

Sjukt intressanta hursomhelst :D.
 
Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.
Det här kan jag eventuellt ha missförstått för jag är inte säker på om det är applicerbart om man är inuti själva planeten.
 
@Monifa Om du inte har nåt emot att läsa på engelska kan du läsa om jojoeffekten här:

http://science.howstuffworks.com/environmental/earth/geophysics/question373.htm

"On the surface, all of Earth's matter lies below your feet but, as you fall, more and more of it surrounds you, exerting its own gravity. These horizontal tugs counterbalance each other and cancel out, but the increasing proportion of mass above your head exerts a growing counterforce to the proportionately decreasing mass below, so your acceleration slows as you near the core.At the planet's center, your acceleration due to gravity is zero -- Earth's mass surrounds you, gravity cancels out and you are weightless [sources: Locke; Singh].

You're still moving at a heck of a clip, though, so don't expect to stop there. Halfway to the center, your speed hits 15,000 mph (24,000 kph); 21 minutes after jumping in, you blow past the center at 18,000 mph (29,000 kph). Another 21 minutes later, with gravity slowing you as you go, you reach the far side and stop briefly in midair. Unless someone catches you, you'll then head back the way you came and start all over again. In our idealized case, this will continue indefinitely, like a pendulum or a spring, in a process called harmonic motion"
 
Nä, det gör man väl inte? Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.

Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.

Källa: fyra akademisk rymdnördar oberoende av varandra.

Ja det blir helt olika beroende på om man räknar med en atmosfär eller inte. Med luftmotstånd, och på ytan, så faller inte människor i högre hastigheter än runt 200 km/h (jämviktshastighet). Om det hade funnits ett hål igenom jorden så hade atmosfären varit som tjockast i mitten. Så motståndet hade ökat samtidigt som gravitationen minskat i takt med att man skulle närma sig mitten. Om jag inte tänker fel.
 
Nä, det gör man väl inte? Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.

Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.

Källa: fyra akademisk rymdnördar oberoende av varandra.

Jag är geolog, inte fysiker, och hittills har man inte kunnat diamantborra till kärnan så jag håller mig till diamantborrdjup :p

Jag är dock tämligen säker på att man är död när man når kärnan :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 112
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp