Djur från granngård på vårt bete, hur gör man med PPN?

ameo

Trådstartare
Moderator
Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite djur för att lyckas beta av... En win-win situation.
Jag undrar bara hur man ska göra, om man följer konstens alla regler, med proktionsplats? Borde korna vara "hos oss" på pappret de veckor de betar vår hage? Eller hur funkar det? Vi bor i samma by och hagen ligger på andra sidan grusvägen mot en av de andra hagar som djuren betar.
(Mycket möjligt/troligt att grannen har koll på detta, men jag vill ändå gärna veta hur det funkar...)
 
Grannen ska skriva sina djur som tillfälligt ute på ert PPN, ni skriver dem som tillfälligt inne och tvärt om när de flyttar hem igen. Sen hur noga man är med det när det är så kort väg och tid är väl upp till ens eget samvete (och risken för kontroll under tiden :p)
Länk till Jordbruksverkets sida om bete: https://jordbruksverket.se/djur/lan...ning-och-journalforing#h-Dethargallerforbeten
Alltså :crazy: det är inte utan att jag fattar att bönderna drar sig för att låna beten av andra... 🙄
Vem är det som straffas hårdast vid en eventuell kontroll? Markägaren eller djurägaren?
 
Alltså :crazy: det är inte utan att jag fattar att bönderna drar sig för att låna beten av andra... 🙄
Vem är det som straffas hårdast vid en eventuell kontroll? Markägaren eller djurägaren?
Djurägaren kan få avdrag på sina stöd. Du som markägare har nog inte så mycket att oroa sig för.
 
Alltså :crazy: det är inte utan att jag fattar att bönderna drar sig för att låna beten av andra... 🙄
Vem är det som straffas hårdast vid en eventuell kontroll? Markägaren eller djurägaren?
Beror på vem som har mest stöd, eftersom straffet oftast är indragna stöd/återbetalningsplikt...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp