Djur i håret

pepp

Trådstartare
Hittade ett djur i vovvens huvud igår, den satt hårt fast, så jag fick segdra upp den med en pincett :crazy:

IMG_2388.jpg


Väldigt hög äckelfaktor, hatar småkryp och skit. Är det en fästing och måste jag isåfall testa han för sjukdomar?
 
Sv: Djur i håret

Jag tycker det ser ut som en fästing.
Vi har sådana röda här, riktigt luriga små rackare.

Googlade fram en bild på två olika:
fasting2_LL.gif
 
Sv: Djur i håret

Tycker det ser ut att vara en älgfluga. Äckliga små kryp som borrar sig ned i pälsen /håret (på människor) och är väldigt svåra att hinna få bort innan de "försvinner". Ofarliga.
 
Sv: Djur i håret

Jag har hört "skrönor" om att de kan ta sig under huden, men vet inte om det stämmer.
Det är nog snarare som så att de är ruskigt snabba iväg, och när de väl gått in i pälsen på hundar eller hästar är det svåra att upptäcka.
 
Sv: Djur i håret

Det var jag som råkade mosa den :o trodde det var typ en hudflärp först. Hrm.
 
Sv: Djur i håret

Tycker att det ser ser ut som en fästing - om man inte tittar på benen.. De där benen känns inte alls "fästing" för mig då alla fästingar jag sett har haft jättekorta ben.. Så nej, fästing tror jag inte att det är. Vad det är istället har jag dock ingen aning om.
 
Sv: Djur i håret

Jag har hört "skrönor" om att de kan ta sig under huden, men vet inte om det stämmer.
Det är nog snarare som så att de är ruskigt snabba iväg, och när de väl gått in i pälsen på hundar eller hästar är det svåra att upptäcka.


När de hittat sitt ställe att vara på så släpper de sina vingar, och som sagt. De är skitsvåra att få tag på.
Hu ryser, vägrar att gå i skogen när de är i gång :eek:
 
Sv: Djur i håret

Jag tror det! Hitta en på min hund idag som såg exakt likadan ut!
den kröp sådär snabbt och läskigt precis som en älgfluga med

Fast älgflugor ser ju inte ut så där. Kolla länken som en la in.
Sen tycker jag det låter på TS som djuret satt fast på huvudet, det gör inte älgflugor.
 
Sv: Djur i håret

Det ser helt klart ut som en fästing. Jag bodde tidigare på västkusten där man lätt tog bort 20-40 fästingar per dag som kröp på hundarna och inte hade satt sig. När man tog död på dom skrynklade dom ihop benen exakt så där.

Älgflugor hade vi också en hel del på den tiden, dom är inte röda utan bruna och har betydligt tjockare ben.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 062
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 239
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 747
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp