Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Absurditeten baserades bara på en anekdotisk observation; i min kommuns Facebook-sida "vi som bor i..." hade vi för en 7-10 dagar se'n SEX SAMTIDIGA trådar med upprörda människor som via Facebook fått reda på att kommunen bara hade ett enda skyddsrum.

Borde kanske stått [min kommuns innevånare] istället för [svenskar], men samtidigt förstod jag att samma upprördhet fanns annorstädes.

Naturligvis gällde den här generaliseringen inte Bukes extremt informerade läsare - varken i den här tråden, eller i de närliggande Ryssland/Ukraina-trådarna.
Och du menar att trådar om skyddsrum handlar om att man enbart tror att skyddsrum kan hjälpa och inte att folk är rädda/oroliga i största allmänhet?

Det är inte bara en generalisering utan förmodligen skulle mycket få på en fråga om det finns andra sätt att skydda sig ha en hel del alternativ, men ja, en del av det fåtal som engagerar sig i trådarna (förmodligen en bråkdel av kommunens invånare) kanske har uppfattningen. Det är väl de som drar sig till sådana trådar.
 
Absurditeten baserades bara på en anekdotisk observation; i min kommuns Facebook-sida "vi som bor i..." hade vi för en 7-10 dagar se'n SEX SAMTIDIGA trådar med upprörda människor som via Facebook fått reda på att kommunen bara hade ett enda skyddsrum.

Har haft en motsvarande tråd i en av mina lokala "vi som bor i"-grupper. Där upprördes folk över att de inte hörde "Hesa Fredrik" eftersom det bara finns två stycken i kommunen, båda placerade i tätorten. Mer än hälften av kommuninvånarna bor i mindre byar och nu har vissa alltså upptäckt att det inte finns någon ljudsignal för VMA där. Inte för att det gjort det tidigare heller men då har det tydligen inte spelat någon roll. Det finns på fullt allvar de som tycker att signalen ska höras överallt. Inte bara att "Hesa Fredrik" ska finnas på fler ställen, utan att den ska höras ÖVERALLT.

Jag har tipsat om appen "Krisinformation"...
 
Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.
I det här hushållet kommer nog tyvärr djuren få klara sig själva om kriget kommer.
Jag jobbar i vården och kommer knappast att få sitta i ett skyddsrum utan behövas ovan jord någonstanns. Min avkomma är snart stor nog att tvingas bli soldat, vare han vill eller inte. Sambon kommer hamna i nån bunker någonstanns i landet då han har en spjutspetskompitens inom data som kommer behövas.
I krig har man nog liksom inte så mycket till val.
 
Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.
I det här hushållet kommer nog tyvärr djuren få klara sig själva om kriget kommer.
Jag jobbar i vården och kommer knappast att få sitta i ett skyddsrum utan behövas ovan jord någonstanns. Min avkomma är snart stor nog att tvingas bli soldat, vare han vill eller inte. Sambon kommer hamna i nån bunker någonstanns i landet då han har en spjutspetskompitens inom data som kommer behövas.
I krig har man nog liksom inte så mycket till val.
Mitt jobb innebär krigsplacering så jag kommer bli inkallad att vara med och se till att samhällsfunktioner fungerar medan bomberna viner 😬
 
Du tycker inte det är lite förminskande att kalla någons i exemplet älskade husdjur för snuttegullan? Det är väl en sak att man gör prioriteringen att offra sitt husdjur för en annan persons barn, en annan att någon raljerar med ens känslor för sitt husdjur.

Sen kan det ju lika gärna vara grannens mobbande skitunge som går där och då kanske man har en helt annan inställning till vem man ska välja att köra över om man nu inte kan väja för båda.
Nu var det vederbörande själv som döpte djuret i fråga till Snuttegullan, men nej det är inte att raljera om någons känslor för husdjur om vederbörande låter djur gå före människor. Det är bara ett konstaterande.
 
Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.
I det här hushållet kommer nog tyvärr djuren få klara sig själva om kriget kommer.
Jag jobbar i vården och kommer knappast att få sitta i ett skyddsrum utan behövas ovan jord någonstanns. Min avkomma är snart stor nog att tvingas bli soldat, vare han vill eller inte. Sambon kommer hamna i nån bunker någonstanns i landet då han har en spjutspetskompitens inom data som kommer behövas.
I krig har man nog liksom inte så mycket till val.
Jag har inte träffat på någon som har den åsikten. Har du frågat någon och fått ja som svar?
 
Kan inte låta bli hur förvånad jag blir över hur själviska (även i detta forum) människor är, I ett skyddsrum kan man glatt räkna med uppåt 10% pälsallergiker.

Fattar inte att vissa människor anser att deras pälls klädda följeslagare är mer värda skydd än allergiska medmänniskor .
 
Men fråga folk istället för att gissa, folk är mer komplexa än det lilla som du antar utifrån inlägg på sociala medier. Det är väl inte en enda som skrivit det rakt ut eller hur?
Jösses, tagga ner!
Har du ens varit inne i dehär Facebookgrupperna för husdjur i skyddsrum och läst hur de resonerar? Det är väldigt många som tydligt deklarerar att de tänker ta sina pälsklingar (ofta deras uttryck) och faktiskt gå under jorden med dem och inte utsätta dem för krig.

Du sitter dessutom själv och gissar friskt i att jag inte har pratat med folk. Jag har även bekanta som resonerar så.

Du får ha din uppfattning och upplevelse om den här biten, jag har en annan.
 
Jösses, tagga ner!
Har du ens varit inne i dehär Facebookgrupperna för husdjur i skyddsrum och läst hur de resonerar? Det är väldigt många som tydligt deklarerar att de tänker ta sina pälsklingar (ofta deras uttryck) och faktiskt gå under jorden med dem och inte utsätta dem för krig.

Du sitter dessutom själv och gissar friskt i att jag inte har pratat med folk. Jag har även bekanta som resonerar så.

Du får ha din uppfattning och upplevelse om den här biten, jag har en annan.
Det är väl du som ska tagga ner i dina gissningar i vad folk tycker utifrån vad som skrivs i sociala medier. Klart det finns verklighetsfrånvända personer som tror att de kan sitta och trycka någonstans och få allt levererat och överleva i månader och år. Jag får dock påminna dig om vad du verkligen skrev och det jag reagerade på. Alltså inte enstaka tokar utan du verkar tycka det är någon slags allmän uppfattning om att man kan sitta av tiden i skyddsrum, och när jag frågade hänvisade du till FB grupper. Du skrev "Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig." , fetat i inlägget jag citerar.

Vad gissar jag friskt om? Att folk i allmänhet har lite mer sunt förnuft så att de inte tror att skydsrum är allena saliggörande eller? Det är vara att titta på nyheterna från Ukraina så inser normalt funtade att skydsrumm inte skyddar mot allt.


Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.
I det här hushållet kommer nog tyvärr djuren få klara sig själva om kriget kommer.
Jag jobbar i vården och kommer knappast att få sitta i ett skyddsrum utan behövas ovan jord någonstanns. Min avkomma är snart stor nog att tvingas bli soldat, vare han vill eller inte. Sambon kommer hamna i nån bunker någonstanns i landet då han har en spjutspetskompitens inom data som kommer behövas.
I krig har man nog liksom inte så mycket till val.
 
Det är väl du som ska tagga ner i dina gissningar i vad folk tycker utifrån vad som skrivs i sociala medier. Klart det finns verklighetsfrånvända personer som tror att de kan sitta och trycka någonstans och få allt levererat och överleva i månader och år. Jag får dock påminna dig om vad du verkligen skrev och det jag reagerade på. Alltså inte enstaka tokar utan du verkar tycka det är någon slags allmän uppfattning om att man kan sitta av tiden i skyddsrum, och när jag frågade hänvisade du till FB grupper. Du skrev "Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig." , fetat i inlägget jag citerar.

Vad gissar jag friskt om? Att folk i allmänhet har lite mer sunt förnuft så att de inte tror att skydsrum är allena saliggörande eller? Det är vara att titta på nyheterna från Ukraina så inser normalt funtade att skydsrumm inte skyddar mot allt.
Som sagt, har du varit inne i den typ grupper jag nämner och läst vad de faktiskt skriver?
I en av dem vill de tom att det ska byggas djursjukhus under jord och ha djursjukvårdare i merparten av skyddsrummen. Det spånas friskt hur mycket mat till sig och djuren det ska bunkras för att klara att sitta tryggt till krigets slut.
Tråden och ämnet handlar om folk som vill ha djur i skyddsrum och det är dessa jag diskuterar. Inte HELA Sveriges befolkning eftersom de inte hör till ämnet.
Jag är fullt kapapel att läsa och förstå dessa diskussioner som de här upprorsgrupper har.
 
Som sagt, har du varit inne i den typ grupper jag nämner och läst vad de faktiskt skriver?
I en av dem vill de tom att det ska byggas djursjukhus under jord och ha djursjukvårdare i merparten av skyddsrummen. Det spånas friskt hur mycket mat till sig och djuren det ska bunkras för att klara att sitta tryggt till krigets slut.
Tråden och ämnet handlar om folk som vill ha djur i skyddsrum och det är dessa jag diskuterar. Inte HELA Sveriges befolkning eftersom de inte hör till ämnet.
Jag är fullt kapapel att läsa och förstå dessa diskussioner som de här upprorsgrupper har.
Du kanske ska påtala att det är vissa fanatiska grupper du skriver om (och hänvisa till FB grupperna) och inte uttryckligen hänvisa till vad hela svenska folket som du gjorde "Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.".

Det är ju lätt hänt att folk faktiskt tror att du anser det du skriver och inte något helt annat som du inte ens nämner. Det är ju inte så att du citerar något specifikt som kan få en att tro att du kommenterar det utan ditt inlägg var helt fristående utan citat.
 
Du kanske ska påtala att det är vissa fanatiska grupper du skriver om (och hänvisa till FB grupperna) och inte uttryckligen hänvisa till vad hela svenska folket som du gjorde "Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.".

Det är ju lätt hänt att folk faktiskt tror att du anser det du skriver och inte något helt annat som du inte ens nämner. Det är ju inte så att du citerar något specifikt som kan få en att tro att du kommenterar det utan ditt inlägg var helt fristående utan citat.
Eller så begriper övriga att jag höll mig till att diskutera de djurägare som tråden till stor del handlar om. Dvs de som förespråkar djur i skyddsrum.

Vissa fanatiska grupper? Gissar du eller har du kollat runt lite?
 
Man kan nog inte räkna med att folk hjälper en när man är i nöd idag heller https://sverigesradio.se/artikel/ca...-foll-ihop-pa-trottoaren-folk-bara-gick-forbi .

Eller det här? Istället för att gå ut och titta efter varför hunden inte slutade skälla så fick ägaren arga sms från grannarna.
Bara det att hon låg ute i trädgården efter att ha fått en stroke och höll på att frysa ihjäl om det inte varit för hennes hund.

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/oWml2V/stroke-hund-nova-varmde-matte-marie-hela-natten
 
Eller så begriper övriga att jag höll mig till att diskutera de djurägare som tråden till stor del handlar om. Dvs de som förespråkar djur i skyddsrum.

Vissa fanatiska grupper? Gissar du eller har du kollat runt lite?
Okej, jag ska komma ihåg att du inte menar det du skriver utan menar att den du diskuterar med ska utgå från att du menar något helt annat. Ingen vits att svara på fler inlägg från dig.
 
Okej, jag ska komma ihåg att du inte menar det du skriver utan menar att den du diskuterar med ska utgå från att du menar något helt annat. Ingen vits att svara på fler inlägg från dig.
Jag kan väl inte ta ansvar för att du tolkar något på ett vist sätt?
Du får helt enkelt svälja att du missuppfattade vilka jag menade i mitt inlägg. Jag hade aldrig någon större intention att göra en diskussion av inlägget som mest var en allmän reflektering så det är helt ok att inte svara mer :)
 
Kan inte låta bli att reflektera nu över all hjälpsamhet som folk visar, både mot människor och djur, under krisen i Ukraina. Människor öppnar sina hem, skänker saker, organiserar hjälptransporter... Och även djuren tas omhand. Jag läser till exempel i mitt facebook-flöde hur det organiseras hästtransporter för att få ut hästar, hur det efterfrågas anläggningar att använda till karantän för Ukrainska husdjur som följt med husse/matte på flykt osv. osv. Jag blir varm och glad av att se all denna hjälpsamhet mitt i det onda, och också glad att människors hjälpsamhet också verkar inkludera de djur många av oss valt att ha vid sin sida! För mig indikerar det tydligt att det inte finns något motsatsförhållande mellan att hjälpa människor och att hjälpa djur, utan snarare ett både-och-tänk! Vi behöver inte välja, vi kan låta vår empati, godhet och hjälpsamhet innefatta alla!
 
Jag blir lite förvånad över att typ alla verkar ta förgivet att de kan sitta av tiden i ett skyddsrum i händelse av krig.
I det här hushållet kommer nog tyvärr djuren få klara sig själva om kriget kommer.
Jag jobbar i vården och kommer knappast att få sitta i ett skyddsrum utan behövas ovan jord någonstanns. Min avkomma är snart stor nog att tvingas bli soldat, vare han vill eller inte. Sambon kommer hamna i nån bunker någonstanns i landet då han har en spjutspetskompitens inom data som kommer behövas.
I krig har man nog liksom inte så mycket till val.

Nej, ingen kan räkna med att sitta av någon tid i ett skyddsrum(om man inte byggt ett eget och bryter mot/inte omfattas av totalförsvarsplikten).

Men arbetar man inom vården är just det faktum att man behövs en anledning till att man mycket väl kan att befinna sig i ett skyddsrum under de timmar/enstaka dagar ett angrepp pågår. Sjukhus har egna skyddsrum och utrymmen dit vården ska flyttas vid en krissituation. Så jobbar man på ett sådant är det snarare så att man kommer behövas UNDER jord.

Jag blir snarare lite förvånad över att många(inte nödvändigtvis här) tror att folk med viktig kompetens inte skulle befinna sig i skyddsrum i en akut situation. Vissa personer verkar till och med tro att skyddsrummen i princip bara är till för de som inte ingår i totalförsvaret. Men hela civilförsvaret skulle ju falla om inte de som skötte samhällets nyckelfunktioner också sökte skydd vid livsfara.
 
Nej, ingen kan räkna med att sitta av någon tid i ett skyddsrum(om man inte byggt ett eget och bryter mot/inte omfattas av totalförsvarsplikten).

Men arbetar man inom vården är just det faktum att man behövs en anledning till att man mycket väl kan att befinna sig i ett skyddsrum under de timmar/enstaka dagar ett angrepp pågår. Sjukhus har egna skyddsrum och utrymmen dit vården ska flyttas vid en krissituation. Så jobbar man på ett sådant är det snarare så att man kommer behövas UNDER jord.

Jag blir snarare lite förvånad över att många(inte nödvändigtvis här) tror att folk med viktig kompetens inte skulle befinna sig i skyddsrum i en akut situation. Vissa personer verkar till och med tro att skyddsrummen i princip bara är till för de som inte ingår i totalförsvaret. Men hela civilförsvaret skulle ju falla om inte de som skötte samhällets nyckelfunktioner också sökte skydd vid livsfara.
Helt sant. Jag syftade dock på det med att sitta länge och ta hand om sina husdjur. Det kommer ju inte vara fasta arbetstider och platser precis.
Kunskapen om hur skyddrum ser ut och hur det fungerar verkar väldigt låg rent allmänt i vårt land.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 193
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 865
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 275
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp