Djur i skyddsrum (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20)

Kan inte låta bli hur förvånad jag blir över hur själviska (även i detta forum) människor är, I ett skyddsrum kan man glatt räkna med uppåt 10% pälsallergiker.

Fattar inte att vissa människor anser att deras pälls klädda följeslagare är mer värda skydd än allergiska medmänniskor .
Jag tror som @Fetaost att många inte vet hur skyddsrum fungerar utan har bilder från filmer om andra världskriget. Jag har försökt att läsa på och jag blir inte klok.

Varje människa har 0,75 kvadratmeter eller 85X85 cm till sig och sin packning (man förväntas ta med sig kläder, filtar, mat, vatten, toapapper, första hjälpen kit etc som räcker i tre dagar). Jag skulle ha svårt att föreställa mig att också ta med en hund eller katt i den typen av trängsel.

Det verkar bli jobbigt för allergiker hur som haver - tänker er den trängseln och mat, parfymer etc

Det ska finnas plats för 7 miljoner människor i de svenska skyddsrummen - men om skyddsrummen de facto finns på samma platser som människorna blir jag osäker på. Jag bor i ett nybyggt område hos oss finns ett stort skyddsrum som inte räcker på långa vägar. Jag hade fel tidigare, vi har ett antal små också - men jag kan ändå inte se att platserna inte räcker till mer en en bråkdel av de boende, detta även om folk är väldiciplinerade och tränger ihop sig enligt plan (vilket jag har ännu svårare att se). Många av de mindre skyddsrummen räcker inte ens för de boende i de hus där de ligger och jag har svårt att se hur fastighetsägarna då kopplar ur kodlås etc så att allmänheten kan komma in. Och jag kan se framför mig hur allt mer desperata människor drar runt och förtvivlat försöker få plats någonstans.

Man skulle behöva öva gå ner i skyddsrum och stanna där ett dygn.
 
Menar du specifikt jordnötter? Mitt ex har nämligen luftburen allergi mot nötter (speciellt paranötter). Han är inte allergisk mot själva skalet, men knäcker du nötter i ett rum där han sitter så tar det inte många minuter innan han inte längre får luft. Råkade prova ;).
Kände en som det var likadant för, förutom när han var full ute på krogen, då kunde folk snaska nötter till höger och vänster utan att han kände något alls! 😄
 
Kände en som det var likadant för, förutom när han var full ute på krogen, då kunde folk snaska nötter till höger och vänster utan att han kände något alls! 😄
Det verkar som om alkohol faktiskt motverkar allergiska besvär, enligt både honom och min nästan lika allergiska väninna? De känner såklart av sina besvär (särskilt exet som får problem med andningen också). Men svullnad och klåda minskar på dem.
 
Nej, ingen kan räkna med att sitta av någon tid i ett skyddsrum(om man inte byggt ett eget och bryter mot/inte omfattas av totalförsvarsplikten).

Men arbetar man inom vården är just det faktum att man behövs en anledning till att man mycket väl kan att befinna sig i ett skyddsrum under de timmar/enstaka dagar ett angrepp pågår. Sjukhus har egna skyddsrum och utrymmen dit vården ska flyttas vid en krissituation. Så jobbar man på ett sådant är det snarare så att man kommer behövas UNDER jord.

Jag blir snarare lite förvånad över att många(inte nödvändigtvis här) tror att folk med viktig kompetens inte skulle befinna sig i skyddsrum i en akut situation. Vissa personer verkar till och med tro att skyddsrummen i princip bara är till för de som inte ingår i totalförsvaret. Men hela civilförsvaret skulle ju falla om inte de som skötte samhällets nyckelfunktioner också sökte skydd vid livsfara.
Jag tror att en viss del av missuppfattningarna handlar om att man har en avlägsen bild av vad ett krig kan vara. Det finns inget krig som är ett massivt bombardemang under veckor/månader, där man sitter och trycker i skyddsrum. Skyddsrummen är till för när faran bedöms som mer akut, under kortare tidsperioder.

Jag tror den där bilden av krig som ska uthärdas i en bunker är lite för väl spridd. Det hade inte varit många överlevande i Syrien om de hade tagit sin tillflykt till skyddsrum och suttit kvar där nu 11 år senare.
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 079
Senast: Lingon
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 776
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 227
Senast: Sezziyanen
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp