Djurförbud. Hur ofta ska utfodring ske egentligen?

msva_jag

Trådstartare
Hej, jag har fått djurförbud. Hur ofta ska utfodring ske egentligen? Sträcker sig djurförbudet även utomlands?
 
Ett djurförbud innebär att man inte får

  • äga djur
  • utfodra eller vattna djur
  • rasta djur
  • vårda eller sköta djur
  • arbeta med eller träna djur
  • transportera djur
  • ha ett faktiskt inflytande över hanteringen av djur
Vad menar du med hur ofta utfodring ska ske? Du får inte utfodra djur.
Jag har förstått vad det innebär, däremot inte huruvida förbudet sträcker sig utomlands. Vi har hus utomlands och tänkte skaffa häst där, fast via min partner.
 
Jag har förstått vad det innebär, däremot inte huruvida förbudet sträcker sig utomlands. Vi har hus utomlands och tänkte skaffa häst där, fast via min partner.
Flyttar du utomlands så lär du komma undan sorgligt nog.
Hästar ska minst kollas minst 1 gång/dygn så även om du har fri tillgång så kan det vara lämpligt att kolla hygienen på fodret samtidigt.
 
Man får inte heller rida om man har djurförbud. Självklart har Sverige inte inflytande över andra länders lagar , så där har du inte djurförbud.
 
Jag har förstått vad det innebär, däremot inte huruvida förbudet sträcker sig utomlands. Vi har hus utomlands och tänkte skaffa häst där, fast via min partner.
Men fy vad tråkigt...respektera att du inte bör ha ansvar för djur. Måste du fråga en sådan fråga här via den partner så antar jag att din partner inte är någon hästmänniska heller.

Hoppas iallafall du har vett att säga till den som du köper av historien om varför du har djurförbud och att dom säljer till folk som tveksamt ska ha med djur att göra. Jag hade aldrig sålt en häst till en vars partner har djurförbud, du förstår väl själv hur galet det är.
 
Senast ändrad:
Hej, jag har fått djurförbud. Hur ofta ska utfodring ske egentligen? Sträcker sig djurförbudet även utomlands?
Utfodring ska ske tillräckligt ofta för att djuret inte ska bli mager. Och självklart av bra kvalité.
Tror inte det sträcker sig utomlands, tyvärr måste jag säga då personer som du kan skaffa nya djur. Hur kan du säkerhetsställa att du aldrig kommer i kontakt med din partners djur?
Djurförbud får man av en anledning.
 
Kolla vilka lagar som gäller i det landet ni ska bo i. Det är olika lagar i olika länder.
Ang foder ska hästens magsäck helst inte vara tom mer än 4 timmar eftersom då ökar risken att hästen efter en tid utvecklar magsår. Så antingen fodra var 4:de timme eller lägga ut större mängd grovfoder så hästen har att äta ett tag och magsäcken inte blir tom mer än 4 timmar.

Eftersom du har djurförbud, och inte ens vet hur man fodrar djur, så kanske det är bäst om din partner som ska skaffa och ta hand om djuren läser på hur dem ska skötas, eftersom du inte vet.

Hoppas ni väljer att inte skaffa djur då in inte ens kan basic skötsel som utfodring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej alla kloka! Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som...
Svar
13
· Visningar
2 687
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp