Djurförsäkring-alltid svindyrt eller?

Stinaelin

Trådstartare
Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria.

Jag har två kaniner; 1 388 kr/år, Ersättningsbelopp 10 000, fast självrisk 800 kr, rörlig självrisk 25%
En katt; 2 274 kr/år Ersättningsbelopp 30000 kr, fast självrisk 2400 kr, rörlig självrisk 25%
Två hundar; 18 477 kr/år, Ersättningsbelopp 60 000 kr, fast självrisk 2400 kr, rörlig självrisk 15%
Självriskperiod 135 dagar för samtliga djur.

Jag tycker först och främst att jag har svindyra försäkringar på hundarna, och så tycker jag att mängdrabatt vore på sin plats. Finns det förbättringspotential?

Hur har ni gjort? Vilket försäkringsbolag, vilka försäkringssummor och rabatter har ni?
 
Jag har mina nuvarande kaniner oförsäkrade. En chansning såklart, men tycker inte vården varit så dyr så haft en buffert istället.
Hund och katt är jag inte så insatt i tyvärr, men din hundförsäkring är dyrare än min häst (som har samma ersättningsnivå tror jag).
 
Agria verkar ha blivit väldigt mycket dyrare de senaste åren och då var de inte billiga för 4 år sen heller när jag hade min ena hund försäkrad där.

Har mina två nuvarande hundar försäkrade I Folksam. Livförsäkring + 120 000 i veternärvård per hund. 1800 i fast självrisk och 25 % rörlig. Betalar cirka 8500 kr per år för båda. En 8 år gammal kelpie med en del veterinärbesök i bagaget och en 2 år gammal kelpie som aldrig nyttjat försäkringen.
 
Jag har folksam, max livvärde och medel veterinärvård på alla och betalar typ 1400 för 3 av dem och ca 2400 för en per år.
Fauvehanen är dyrast eftersom han bor söderöver och har max veterinärvård pga större skaderisk iom mycket vildsvin på markerna.

Väldigt nöjd med dem, även om jag extremt sällan nyttjar en försäkring. Har hänt en handfull gånger gällande hundarna de senaste 20 åren.
 
Folksam, har lite rabatt iom hemförsäkringen där.
Har extra allt på både katter och hund, 120k i veterinärvård, rehab, mediciner osv.
Katterna kostar runt 1100:- per år styck.
Hunden ca 3000:- han är även livförsäkrad i 20 k.
1800:- i självrisk+ 25% rörlig på alla.
 
Jag hade Sveland till råttorna. Mycket nöjd. Funderade på Agria men de hade så krångliga återbetalningskrav när man skulle avsluta försäkringen. De kan såklart ha ändrat detta på senare tid, var några år sedan.

Har även Sveland till ena hunden:
60000 kr i ersättning
1900kr + 15% i självrisk
Självriskperioden är 125 dagar.
Betalar 4300 kr per år.
Har tillägg för rehabilitering, medicin och personolycksfall. Nu har de även gjort något nytt som jag tycker låter intressant:

"Sveland Boost innebär att din hundförsäkring alltid kan fyllas på med ytterligare 20 000 kr. Det nya försäkringsbeloppet kan användas om din hund behöver veterinärvård för nya skador eller sjukdomar och nollställs vid försäkringsperiodens slut. En extra trygghet för dig och din hund."

Andra hunden är försäkrad hos IF och kostar 13 tusen så skulle inte rekommendera dem.
 
Senast ändrad:
Agria har hela tiden varit ett av de dyraste bolagen när jag jämfört försäkringar. En del beror säkert på vad försäkringen ersätter också, där får man vara noga med att läsa det finstilta!

Men, ibland kan det vara så att försäkringen blir dyrare för att den täcker något som det är extremt osannolikt att ens hund skulle råka ut för, eller som man vet att med aktuell hund är ett skäl för avlivning istället för behandling, och då är det ju onödigt att betala extra för en sådan sak.
 
Vi har ena katten i Agria kostar 220 kronor i månaden och den andra i Folksam kostar 80 kronor i månaden.

Det har samma försäkringsbelopp, skiljer väl lite i självrisk men inte speciellt mkt.
 
Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria.

Jag har två kaniner; 1 388 kr/år, Ersättningsbelopp 10 000, fast självrisk 800 kr, rörlig självrisk 25%
En katt; 2 274 kr/år Ersättningsbelopp 30000 kr, fast självrisk 2400 kr, rörlig självrisk 25%
Två hundar; 18 477 kr/år, Ersättningsbelopp 60 000 kr, fast självrisk 2400 kr, rörlig självrisk 15%
Självriskperiod 135 dagar för samtliga djur.

Jag tycker först och främst att jag har svindyra försäkringar på hundarna, och så tycker jag att mängdrabatt vore på sin plats. Finns det förbättringspotential?

Hur har ni gjort? Vilket försäkringsbolag, vilka försäkringssummor och rabatter har ni?
Tänk på att om du jämför försäkringar med andra så måste du jämföra med dom som har samma ras som du, gärna samma ålder och skadehistorik. Olika raser kostar olika mycket. En sjuk hund har ofta dyrare försäkring än en frisk hund. En kastrerad hund är oftast billigare än en okastrerad. Vissa har tillägg så som livförsäkring, medicin och rehab.
Det är tråkigt att det är så svårt för kunderna att jämföra.

För din egen del kan du få ned kostnaden på försäkringen genom att exempelvis höja din fasta självrisk. Det gör stor skillnad. Även att höja den rörliga.
Sen har du rätt låga ersättningsnivåer (för veterinärvård idag) men det kanske du är medveten om. Agria är generellt sett lite dyrare än andra bolag.
 
Jag hade Sveland till råttorna. Mycket nöjd. Funderade på Agria men de hade så krångliga återbetalningskrav när man skulle avsluta försäkringen. De kan såklart ha ändrat detta på senare tid, var några år sedan.

Har även Sveland till ena hunden:
60000 kr i ersättning
1900kr + 15% i självrisk
Självriskperioden är 125 dagar.
Betalar 4300 kr per år.
Har tillägg för rehabilitering, medicin och personolycksfall. Nu har de även gjort något nytt som jag tycker låter intressant:

"Sveland Boost innebär att din hundförsäkring alltid kan fyllas på med ytterligare 20 000 kr. Det nya försäkringsbeloppet kan användas om din hund behöver veterinärvård för nya skador eller sjukdomar och nollställs vid försäkringsperiodens slut. En extra trygghet för dig och din hund."

Andra hunden är försäkrad hos IF och kostar 13 tusen så skulle inte rekommendera dem.
Tror dom flesta bolag har liknande?
På agria kan du köpa till veterinärvård för samma belopp du har hunden försäkrad. Dvs är hunden försäkrad för 60.000 kr kan du köpa till 60.000 kr till. Jag gjorde det ett år när hunden hade råkat ut för flera större grejer och det var långt kvar till nästa försäkringsperiod. Det var en skön trygghet att ha.
 
Upplever att Agria är dyra. De ville ha 6000:-/året för en kastrerad DSG-tik utan sjukdomshistorik. Har valt att köpa deras mini-försäkring som täcker upp till 30.000:- istället (cirka 1400:-/året), men då jobbar jag på en veterinärklinik och har 30% rabatt på veterinärvård. Har valt att hellre betala ur egen ficka om det skiter sig än till försäkringsbolaget.
 
Jag har Svedea och Agria till hundarna.

Betalar lite under 3000kr per hund i vardera bolag. Är ingen större skillnad och har ungefär samma ersättningsnivåer och självrisker.

Hade inte valt Agria om hunden jag köpte som ’vuxen’ inte redan hade varit försäkrad där.

Svedea har varit väldigt smidiga vid problem iaf trots att vi thorsvar med dolda fel osv 👍
 
Tack för alla svar.

Mina hundar är friska, ingen skadehistorik, hanen är kastrerad, jag har låg ersättningsnivå, och ändå har jag dyrare försäkring än alla jag känner. Vad är grejjen? Är rasen Shetland sheepdog extremt skadebenägen? De är födda -15och -18, så inte purunga, men försäkringen har varit dyr hela tiden.
 
Jag hade Sveland till råttorna. Mycket nöjd. Funderade på Agria men de hade så krångliga återbetalningskrav när man skulle avsluta försäkringen. De kan såklart ha ändrat detta på senare tid, var några år sedan.

Har även Sveland till ena hunden:
60000 kr i ersättning
1900kr + 15% i självrisk
Självriskperioden är 125 dagar.
Betalar 4300 kr per år.
Har tillägg för rehabilitering, medicin och personolycksfall. Nu har de även gjort något nytt som jag tycker låter intressant:

"Sveland Boost innebär att din hundförsäkring alltid kan fyllas på med ytterligare 20 000 kr. Det nya försäkringsbeloppet kan användas om din hund behöver veterinärvård för nya skador eller sjukdomar och nollställs vid försäkringsperiodens slut. En extra trygghet för dig och din hund."

Andra hunden är försäkrad hos IF och kostar 13 tusen så skulle inte rekommendera dem.
Vad innebär "Återbetalningskrav"? Vad ska återbetalas?
 
Tack för alla svar.

Mina hundar är friska, ingen skadehistorik, hanen är kastrerad, jag har låg ersättningsnivå, och ändå har jag dyrare försäkring än alla jag känner. Vad är grejjen? Är rasen Shetland sheepdog extremt skadebenägen? De är födda -15och -18, så inte purunga, men försäkringen har varit dyr hela tiden.
Mina hundars försäkring är dyrare än dina hundars trots att jag har rabatt. Men har också valt 120.000 kr i veterinärvård. Har medicin och rehab samt livförsäkring. Två är kastrerade. Valt låg rörlig självrisk men hög fast självrisk.

Du kan alltid byta försäkring, men det kan bli reservationer för sådant som funnits innan den nya försäkringen tecknades.
 
Alla jag känner med Agria betalar mycket mer för sina hundar än vad jag gör för mina hos Folksam. Samma eller jämförbara raser och ersättningsbelopp.
Jag har visserligen mängdrabatt, men jag betalar drygt 12k/år för fyra hundar. Tre har livförsäkring, 2 har högsta vetvård och 2 har mellan.
 
Vad innebär "Återbetalningskrav"? Vad ska återbetalas?
Om man avslutade försäkringen i förtid för att djuret avled skulle man bara få en viss procent av premien återbetalad beroende på om man använt försäkringen och när i försäkringsperioden den avslutades.

Det var inte mycket pengar utan snarare principen jag vände mig emot. Sveland betalde tillbaka hela summan och kom jag en månad efter djuret dött så betalde de tillbaka den månaden också.
 
Jag har Folksam till mina hundar (fyra chow chow och en mops som jag totalt betalar ca 18000 kr/år för). Vi har även alla våra andra föräkringar hos Folksam vilket ger en liten rabatt. Dessutom har jag uppfödarrabatt som även det gör det billigare. Billigaste hunden är den fyraåriga mopshanen som kostar 2990 kr/år och dyrast är den nästan tioåriga chowtiken som kostar 4314 kr/år. Alla har mellanförsäkringen (60.000 kr veterinärvård) och alla har livvärde – som mest 20.000 kr.

Genom åren så har försäkringen varit en god investering, då den ersatt allt från ögoninfektioner och UVI till kejsarsnitt, behandling av diabetes och korsbandsoperation.
 
Jag har inte kollat på länge vad Agria kostar men............. 7200kr/år för Gry
60 vet vård, 2400 självrisk och 15% rörlig.
Nu när de hänt saker och blivit 3 akuta besök har summorna iom försäkringen blivit relativt låga så hon kommer vara kvar i Agria

Nästa hund blir i Folksam då jag har "allt" annat där
 
Jag brukar ha livvärde första året sen tar jag bort det. Räknar det som "avbetalt" då.
Har man arbetshundar eller avelshundar kan jag dock förstå att man behåller/ höjer det efterhand.
Sen får man läsa på, det är kanske inte värt att ha högsta veterinärvård eftersom för den hunden vill du ändå inte ska gå igenom en sådan stor behandling/rehab osv.
Skillnad på självrisk spelar också in.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 623
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 530
Senast: Sockerbit
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 121
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 442
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp