Djurförsök - Göteborgs universitet

Asko

Trådstartare
Ingen rolig läsning, så de som är känsliga kanske inte ska läsa nedanför.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...labradorerna-pa-goteborgs-universitet-avlivas

Jag har inte läst något om detta tidigare förrän jag såg den här artikeln idag. Och ärligt så tror jag att det är skonsammast mot just dessa hundar som redan har fått utstå experimenten att avliva dem, de stackarna :cry::cry: Läsningen om en hunds liggsår och att man dragit ut ett flertal tänder ur friska hundars mun fick mig att vilja gråta :cry:

Men det jag reagerar kraftigt på är främst detta:
Ansökan godkändes av Göteborgs djurförsöksetiska nämnd, med motiveringen att ”försökets betydelse uppväger lidandet för djuren”.
:confused::eek::yuck::yuck::yuck::rage::rage::rage: (min fetning)
De erkänner öppet att de visste alltså redan i förväg att hundarna skulle få lida av det, och gick vidare med det ändå. O_oO_oO_o

Jag är emot djurförsök i allmänhet då man genom historien ofta visat sig inte kunna behandla djuren etiskt och gränserna mellan djurplågeri och djurförsök ofta blir alltför vaga. Djurförsök borde inte orsaka lidande, punkt slut. Eller så ska det ske som på människor, dvs efter lång noggrann forskning och på de som behöver hjälpen. Som i detta fall, på djur/människor som redan saknar tänder och kan få hjälp av tandimplantat.

Fast i detta fall verkar det ha handlat om "Hundarna används för att testa hur tandimplantat orsakar inflammation och nedbrytning av ben." :cautious:

Jag vet inte vad ni tycker men dessa tvååriga hundar som var helt friska tills man började dra tänder ur dem ... det gör ont i mig :cry:
 
Jag har följt det lite.
Själva avlivningen har jag inget problem med efter vad dessa hundar har fått utstå. Men jag har ett jäkla problem med vad de har utsatts för :rage:

För mig är det helt jävla obegripligt hur detta kan få ske i Sverige och med de djurskyddslagar vi har. Hur kan länstyrelse godta detta och samtidigt krypa runt och mäta hundgårdar och hästboxar med tumstock osv. (Ja givetvis ska hundgårdar och hästboxar hålla måtten men det är inget djurplågeri som är i närheten av detta)
 
Hundarna köps förövrigt från en människa i Norge som har högst tveksam uppfödning och glatt säljer till sånt här.
 
Jag har följt det lite.
Själva avlivningen har jag inget problem med efter vad dessa hundar har fått utstå. Men jag har ett jäkla problem med vad de har utsatts för :rage:

För mig är det helt jävla obegripligt hur detta kan få ske i Sverige och med de djurskyddslagar vi har. Hur kan länstyrelse godta detta och samtidigt krypa runt och mäta hundgårdar och hästboxar med tumstock osv. (Ja givetvis ska hundgårdar och hästboxar hålla måtten men det är inget djurplågeri som är i närheten av detta)
Helst skulle jag vilja att man tog hundarna ifrån dem till en mera vänlig miljö (de där bilderna på hundarnas rum fick mig inte att bli gladare direkt, var det blod på ett av dem? :eek: Det fanns inte ens något mjukt att ligga på :confused:) och avlivade dem så skonsammast som möjligt. Och sedan förvägra universitetet från att få undersöka kropparna, kremera dem direkt :devil: Så får de fan inte för sig att orsaka djur likadant lidande igen :cry:
 
Det finns möjligen problem med djurhållningen i det här fallet, men jag har full förståelse för den här typen av djurförsök.
Hur ska vi annars komma framåt med forskningen och sjukvård?

Eller tänker man själv ställa upp som försöksperson om man är anti dessa försök ?
Jag tycker att man ska ha samma krav nivå på djurförsök som på mänskliga försök.
 
:arghh::cry::cry::cry: Jag undrade lite över det... Har inte Norge något motsvarade SKK? Vad säger de om detta? :confused:

Det är givetvis ingen ansluten uppfödare som pysslar med sånt här utan en köksavlare. Det finns alla möjliga djur på den gården. Inte bara hundar :(
 
Det är givetvis ingen ansluten uppfödare som pysslar med sånt här utan en köksavlare. Det finns alla möjliga djur på den gården. Inte bara hundar :(
Så de skulle lika gärna kunna vara blandraser? Hur kan då universitetet veta om hundarna verkligen är friska? De kan ju ha alla möjliga genetiska problem i bakgrunden, vilket måste väl påverka resultatet? :confused:
 
Jag tycker att man ska ha samma krav nivå på djurförsök som på mänskliga försök.
Jag tror inte det går att göra så mycket bättre. Hundarna får ju smärtstillande.
Hade det gått att göra helt utan lidande och utan men hade man ju antagligen kunnat göra det på människor istället.
 
Det finns möjligen problem med djurhållningen i det här fallet, men jag har full förståelse för den här typen av djurförsök.
Hur ska vi annars komma framåt med forskningen och sjukvård?

Eller tänker man själv ställa upp som försöksperson om man är anti dessa försök ?

I det här fallet har väl flera veterinärer och tandläkare gått ut med att dessa försök var rätt meningslösa då hund/människa var dels för olikt men det var också något med hur forskningen gjordes.

Ska erkänna att jag inte fördjupade mig i det då jag blir för illa berörd.
 
Jag tror inte det går att göra så mycket bättre. Hundarna får ju smärtstillande.
Hade det gått att göra helt utan lidande och utan men hade man ju antagligen kunnat göra det på människor istället.
Isåfall borde det inte göras alls.
Märker man att tandimplantat orsaker problem hos patienter så får man sluta tillverka såna och försöka göra dem av andra material osv. Inte forska vidare på hundar med samma tandimplantat för att se exakt vad som orsakar problemen.
 
I det här fallet har väl flera veterinärer och tandläkare gått ut med att dessa försök var rätt meningslösa då hund/människa var dels för olikt men det var också något med hur forskningen gjordes.

Ska erkänna att jag inte fördjupade mig i det då jag blir för illa berörd.
Jag har inte heller fördjupat mig men läste inläggen som delades för ett tag sedan.
Jag har svårt att hetsa upp mig över medicinska djurförsök faktiskt eftersom Vi faktiskt drar nytta av dem sen.
Huruvida dessa försök är värda att göra eller inte är ju svårt att säga, universitet tyckte ju uppenbarligen det och jag betvivlar att de gör det bara för att få plåga labradorer.

Kosmetika och annat är givetvis en annan sak.
 
Så de skulle lika gärna kunna vara blandraser? Hur kan då universitetet veta om hundarna verkligen är friska? De kan ju ha alla möjliga genetiska problem i bakgrunden, vilket måste väl påverka resultatet? :confused:

Ja det skulle de. Fast även du kan ju köpa två reggade renraser och ta kullar på och på så vis få med bakgrunden på avkommorna.
Jag har ingen aning om hur noga universitetet är där.
 
Isåfall borde det inte göras alls.
Märker man att tandimplantat orsaker problem hos patienter så får man sluta tillverka såna och försöka göra dem av andra material osv. Inte forska vidare på hundar med samma tandimplantat för att se exakt vad som orsakar problemen.
Men hur ska du veta att andra material är bättre om du inte sen kan testa dem i ordentliga studier ?
Hur ska man testa andra mediciner eller andra medicinska saker?
Kan du själva tänka dig att ställa upp som första testperson istället för djur ?
Jag skulle då inte göra det.
 
Jag är tacksam att det finns djurförsök och att deras lidande vägs mot nyttan av försöket. Annars skulle jag troligen vara död nu, då mina mediciner är och varit livräddande för mig.

Försök för kosmetika mm som för mig känns onödigt gillar jag definitivt inte. Och såklart hoppas jag man i framtiden kommer på nåt sätt att göra försök utan djur.
Just detta försök som länkas till vet jag för lite om för att bilda mig en uppfattning. Tänker att om folk varit med om olyckor och behöver bygga upp mun och tänder igen så är det ett acceptabelt försök.
Även övertygad om att hundarnas skötare gör det mesta möjliga för att dom ska ha det bra och att hundarna får adekvat smärtlindring.
Tror inte de lider under själva avlivningen heller.

Ser det som självklart att de avlivas och undersöks efter ett sånt här försök. Annars skulle de ju behöva göra om försöket, dvs ännu fler djur skulle behövas.
 
Jag har inte heller fördjupat mig men läste inläggen som delades för ett tag sedan.
Jag har svårt att hetsa upp mig över medicinska djurförsök faktiskt eftersom Vi faktiskt drar nytta av dem sen.
Huruvida dessa försök är värda att göra eller inte är ju svårt att säga, universitet tyckte ju uppenbarligen det och jag betvivlar att de gör det bara för att få plåga labradorer.

Kosmetika och annat är givetvis en annan sak.

Jag ser även medicinsk forskning med olika ögon. Dubbelmoral kanske men tandimplantat ser jag inte som en livsnödvändighet och det finns andra alternativ så därför förkastar jag detta expriment.
 
Jag har inte heller fördjupat mig men läste inläggen som delades för ett tag sedan.
Jag har svårt att hetsa upp mig över medicinska djurförsök faktiskt eftersom Vi faktiskt drar nytta av dem sen.
Huruvida dessa försök är värda att göra eller inte är ju svårt att säga, universitet tyckte ju uppenbarligen det och jag betvivlar att de gör det bara för att få plåga labradorer.

Kosmetika och annat är givetvis en annan sak.
DR sitter ju med i massvis av nämnder som godkänner/nekar till djurförsök.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 633
Övr. Hund :(Jag är trött o less på folk som inte lyssnar på djuren o dess ägare. Jag förstår att en del blir bitna, fast de själva inte förstår...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: kitty79
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 115
Senast: BIMM
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp