Djurindustrin och köttätande (utbruten från Vegetariska substitut)

Fast hela tråden började som en kritik av vegetariska alternativ, och du gick in med en bild på din betesmark och tackade köttindustrin för detta. Det om något är att argumentera för köttindustrin.

Jo, men man kan ju argumentera för köttindustrin, utan att för den delen kritisera de vegetariska substituten?
 
Går det att ha en fullvärdig vegansk kosthållning på lokalproducerade (15 mils radie) råvaror någonstans i Sverige eller i stora delar av landet? Alltså om livsmedelsimporten upphörde på grund av kris eller ofred?

Och jag är medveten om att utan livsmedelsimport skulle alla i landet ställas inför stora matproblem oavsett vilken kost de föredrar, men att efter en omställningsperiod skulle människor kunna överleva och må bra på sådan mat som producerades lokalt i början av 1900-talet, när procentandelen veganer var försvinnande liten.
 
Nä. Inte i den riktiga världen. Det är en romantisk dröm som inte är omsättningsbar till verkligheten. Dessutom vore det ett extremt slöseri med resurser, som i alla fall jag är motståndare till, i den värld vi lever i.

Att börja begrava eller kremera stora mängder högkvalitativa livsmedelsråvaror. Jag ryser.
:eek::eek::eek::eek::eek::eek:
Man skulle nästan kunna tro att du propagerade för kannibalism nu! ;) OBS, jag är inte vegan eller så, men för att löpa lina ut med det tänket så borde man hamna där.
 
Går det att ha en fullvärdig vegansk kosthållning på lokalproducerade (15 mils radie) råvaror någonstans i Sverige eller i stora delar av landet? Alltså om livsmedelsimporten upphörde på grund av kris eller ofred?

Och jag är medveten om att utan livsmedelsimport skulle alla i landet ställas inför stora matproblem oavsett vilken kost de föredrar, men att efter en omställningsperiod skulle människor kunna överleva och må bra på sådan mat som producerades lokalt i början av 1900-talet, när procentandelen veganer var försvinnande liten.
Så du menar att vi ska äta kött i fredstid, ifall att det någon gång skulle bli kris och krig?

Rimligt.
 
Husdjur/sällskapsdjur får dig att rysa?
Nu var det någon som föreslog att våra marker skulle hållas öppna av betande djur. Det handlar om extrema mängder kadaver som skulle behöva kremeras eller begravas.

Men annars tycker jag det är synd att livsmedelsmöjliga djur inte lämnas till slakt. Men respekterar att det är djurägarens vilja som gäller inom de regler som finns.
 
Är det katter eller hundar du kategoriserar som "högkvalitativa livsmedelsråvaror"? Vill man äta kött är det hälsosammast att hålla sig till kött av djur som äter växter.
Citatet handlade om att man inte kan ha betesdjur utan att äta upp dem. Vad hälsosam har med saken att göra förstår jag inte, personen sa inget om att det var av hälsoskäl hen ryser? :confused:
 
Nu var det någon som föreslog att våra marker skulle hållas öppna av betande djur. Det handlar om extrema mängder kadaver som skulle behöva kremeras eller begravas.

Men annars tycker jag det är synd att livsmedelsmöjliga djur inte lämnas till slakt. Men respekterar att det är djurägarens vilja som gäller inom de regler som finns.
EXTREMA mängder... Härligt med rimlig verklighetsförankrad diskussion 😄
 
Citatet handlade om att man inte kan ha betesdjur utan att äta upp dem. Vad hälsosam har med saken att göra förstår jag inte, personen sa inget om att det var av hälsoskäl hen ryser? :confused:

Hälsoskäl kanske inte är största bekymret, eller så är det det. Att fylla våra jordar med kadaver är nog ingen bra väg för att klara och säkra livsmedelsförsörjningen. Säger personen. Man kan inte ha det, ingen kommer att vilja finansiera det, det funkar inte i praktiken.
 
Du kan ju inte själv tro att de sifforna stämmer angående mark som inte går att använda på annat sätt?

Vi har idag en allt för liten mängd betande djur i våra marker så jag har ingen anledning att tro att de inte stämmer. Idag slaktas runt 120000 ton om året, så det blir på totalen en fjärdedel. Antagandet är att vi behöver lika många djur som betar för öppna marker som finns idag (jag räknade dessutom bort mjölkkorna som inte alltid betar på mer ”nödvändiga” marker)

Kan du svara på varför vi ska vaska livsmedelsråvaror genom att gräva ned och förstöra marker eller bränna koldioxid à la grande i krematorier?
 
Går det att ha en fullvärdig vegansk kosthållning på lokalproducerade (15 mils radie) råvaror någonstans i Sverige eller i stora delar av landet? Alltså om livsmedelsimporten upphörde på grund av kris eller ofred?

Och jag är medveten om att utan livsmedelsimport skulle alla i landet ställas inför stora matproblem oavsett vilken kost de föredrar, men att efter en omställningsperiod skulle människor kunna överleva och må bra på sådan mat som producerades lokalt i början av 1900-talet, när procentandelen veganer var försvinnande liten.
I vissa delar av landet skulle det antagligen gå. Tänk Öland, till exempel, där det odlas både potatis och baljväxter (bruna bönor till exempel). De två grödorna tillfredsställer en väldigt stor andel av människans näringsbehov. Och sannolikt finns det fler platser än just Öland där det skulle kunna funka. Dock långt ifrån hela landet - tittar vi till exempel på de fjällnära delarna av norrland så är det ju rennäringen som traditionellt och över längst tid hållit liv i människor där, vilket väl får antas vara det optimala just där - människan kan inte överleva på sånt som renar äter men överlever fint på att äta ren, typ.
 
Men fortfarande vilka alla? Vad jag kan läsa mig till så är det en person i tråden som har argumenterat för att det är ett hot mot våra betesmarker om vegetarisk kost ersätter köttindustrin.




Jag tror inte att det direkt har något med kött som sådant att göra. Utan att det är samma mekanismer som det alltid är när någon blir anklagad för något som man vet är problematiskt. Man hamnar i försvarsställning, och kommer med motargument av sorten men DET HÄR är ett mycket större problem. Oavsett om man motiverar sitt köttätande med problematiken inom vegokost, sina nöjesflygresor med att bilindustrin sår totalt sett för mer utsläpp, eller sitt icke källsorterande med att grannen inte ens pantar sina burkar.
Vad argumenterar de andra för då? Jag har sett argumentet att köttindustrin håller öppen betesmarkerna, och det stämmer ju inte heller.

Edit: Mina tankar om andra stycket är väl mer att det är konstigt att folk upplever att vegetarisk kost är så jobbigt eller kontroversiellt eller vad det nu är att de måste dra upp betesmarkerna varje gång ämnet kommer upp, när det inte är betesmarkerna som är den centrala punkten i kritiken mot köttindustrin. Det blir att förflytta diskussionen från där den hör hemma: hos den industriella, miljövidriga produktionen, och från etik utifrån större aspekter som klimat och ekologi, även när en inte ser etiska problem med själva slakten.
Jo, men man kan ju argumentera för köttindustrin, utan att för den delen kritisera de vegetariska substituten?
Ja, men du kan inte argumentera för köttindustrin med argumentet att de håller betesmarkerna öppna, för så är inte fallet.
Går det att ha en fullvärdig vegansk kosthållning på lokalproducerade (15 mils radie) råvaror någonstans i Sverige eller i stora delar av landet? Alltså om livsmedelsimporten upphörde på grund av kris eller ofred?

Och jag är medveten om att utan livsmedelsimport skulle alla i landet ställas inför stora matproblem oavsett vilken kost de föredrar, men att efter en omställningsperiod skulle människor kunna överleva och må bra på sådan mat som producerades lokalt i början av 1900-talet, när procentandelen veganer var försvinnande liten.
Helt irrelevant fråga egentligen då allt förändras i krigstid och kris, men ja, förutom vitamin b12 kan du äta endast lokala råvaror och en vegansk kost. Det kräver såklart en del ansträngning, och för att det skall fungera på stor skala krävs förändringar i jordbruket i stort, men det är långt ifrån omöjligt.
 
Senast ändrad:
Svarade på ett annat inlägg där det skrev om vad som var värdigt.
Kan tycka att ett liv kan vara värdigt, ett liv där djuret mår bra, tillåts vara det djur det är, leva länge och få bli gammal, ett liv utan lidande.
Skulle jag vara en ko hade jag inte sett det speciellt värdigt att bli utnyttjad för min mjölk, få min kalv tagen från mig och få ett kort liv för att någon vill äta upp mig.
Men ett värdigt slut på livet.. Jag vet inte, döden är väl aldrig värdig.
Även för mig som allätare (nästan) så känns mjölkindustrin problematisk - mer problematisk, faktiskt, än köttindustrin just på grund av det där med att ta kalven från kon så tidigt. Vi däggdjur är ju gjorda för att ta hand om vår avkomma och jag har svårt att tro annat än att det är ett trauma för både ko och kalv att tvångsmässigt skiljas åt.

Vad en ko - eller något annat djur - "tycker är värdigt" är ju väldigt svårt att spekulera i. Det jag var lite ute efter med min ursprungliga fråga var om du ser olika på hur "värdigt" det är att dö ung som ko för att en människa vill äta dig eller att dö ung som gasell för att ett lejon vill äta dig? Jag utgår förstås ifrån att ingen vill dö, och rent evolutionärt ska vi ju alla - människa, ko, gasell och lejon - vilja leva för att vår art skall fortsätta finnas.
 
Även för mig som allätare (nästan) så känns mjölkindustrin problematisk - mer problematisk, faktiskt, än köttindustrin just på grund av det där med att ta kalven från kon så tidigt. Vi däggdjur är ju gjorda för att ta hand om vår avkomma och jag har svårt att tro annat än att det är ett trauma för både ko och kalv att tvångsmässigt skiljas åt.

Vad en ko - eller något annat djur - "tycker är värdigt" är ju väldigt svårt att spekulera i. Det jag var lite ute efter med min ursprungliga fråga var om du ser olika på hur "värdigt" det är att dö ung som ko för att en människa vill äta dig eller att dö ung som gasell för att ett lejon vill äta dig? Jag utgår förstås ifrån att ingen vill dö, och rent evolutionärt ska vi ju alla - människa, ko, gasell och lejon - vilja leva för att vår art skall fortsätta finnas.
Det inte riktigt hur det är relevant för diskussionen ifall det är värdigt för en gasell att bli lejonmat. Det har ju inte ett dugg med djurindustrin att göra.
Vi klarar oss fint utan att döda och sedan äta upp djuren, det gör inte ett rovdjur i det vilda.
 
Det inte riktigt hur det är relevant för diskussionen ifall det är värdigt för en gasell att bli lejonmat. Det har ju inte ett dugg med djurindustrin att göra.
Vi klarar oss fint utan att döda och sedan äta upp djuren, det gör inte ett rovdjur i det vilda.
Nej, det har såklart inte med djurindustrin att göra ett dugg, jag var bara nyfiken på hur du såg på själva "djurätandet" i sig, och om det då är någon skillnad på vem som äter och vem som blir äten. Ur moralisk aspekt så att säga.

Visst klarar vi oss fint just nu med att inte döda och äta upp djur, så har det dock inte alltid varit utan det är en ganska kort parentes i mänsklighetens historia. Det "normala" för oss människor är väl rent biologiskt att äta till stora delar växtbaserat med diverse inslag av animalier. Och detta är bara en reflexion som inte skall ses som försvar för någon djurindustri :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp