Djuriska bett ;) - Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCII

Snowball

Trådstartare
@karamelldrottningen
Jag blev upptagen så någon annan hann före :)

Bli getingstucken är ingen hit kan jag meddela :crazy:
Tur att jag har en veckas semester kvar för jobbyxorna hade nog varit en plåga över de tre röda hårda bulor varav den ena är drygt 5 cm i omkrets O_o jag har på baksidan av låret, den ena sitter dessutom precis vid troskanten :arghh:
Ja ja det lägger sig väl snart får man hoppas :cautious:
 
@karamelldrottningen
Jag blev upptagen så någon annan hann före :)

Bli getingstucken är ingen hit kan jag meddela :crazy:
Tur att jag har en veckas semester kvar för jobbyxorna hade nog varit en plåga över de tre röda hårda bulor varav den ena är drygt 5 cm i omkrets O_o jag har på baksidan av låret, den ena sitter dessutom precis vid troskanten :arghh:
Ja ja det lägger sig väl snart får man hoppas :cautious:
Undrar om de är värre i år än vanligt! Fy fan: nailbiting:
Ta nått klådstillande på!
 
Är SÅ glad att jag har amerikansk "meat tenderizer" i skafferiet. Har blivit stucken av bin/getingar två gånger på kort tid, och det är bara att ösa på. Tydligen ska fruktenzymet bryta ner proteinet i giftet, och på mig funkar det så bra att sticket slutar att göra ont efter typ 30 sekunder. Och sedan blir det inga problem med kliande eller liknande efteråt heller... :up:

Idag var jag för övrigt så korkad (snäll!) att jag skulle rädda ett bi ur poolen med bara handen. Vad fick jag för tack för detta?? Jo, ett stick i fingret... :meh:
 
Undrar om de är värre i år än vanligt! Fy fan: nailbiting:
Ta nått klådstillande på!
Nja värre än vanligt tror jag inte, inte här i alla fall det var nog bara oflyt :meh:
Eftersom jag far rätt illa av mygg och bromsbett också så finns det alltid xylocain hemma :up:

Idag var jag för övrigt så korkad (snäll!) att jag skulle rädda ett bi ur poolen med bara handen. Vad fick jag för tack för detta?? Jo, ett stick i fingret... :meh:

Det var ett otacksamt bi :cautious:
Jag skulle vilja ha sådana bin som Vinnie fikar med i ATGs senaste reklamfilm :up:
När ägaren klappar i händerna flyger bina in i kupan
:p
 
Senast ändrad:
Jag har fatt sommarens andra myggbett i dag. :cautious: Tur de inte kliar mer an nagon timma har.:p
Vad har ni för beskedliga mygg däröver :confused:
Jag har otaliga myggbett och bromsbett över hela kroppen och de kliar i dagar :rage: dessutom ett som jag misstänker är ett spindelbett och så getingstick :arghh:
Jag har Kestine men jag tycker det gör mig lite slö faktiskt :(
Har sovit dåligt det blir ju aldrig mörkt eller tyst just nu :crazy:
Och så värmen på det jag skulle gärna ta lite svalare väder faktiskt :meh:
 
Vad har ni för beskedliga mygg däröver :confused:
Jag har otaliga myggbett och bromsbett över hela kroppen och de kliar i dagar :rage: dessutom ett som jag misstänker är ett spindelbett och så getingstick :arghh:
Jag har Kestine men jag tycker det gör mig lite slö faktiskt :(
Har sovit dåligt det blir ju aldrig mörkt eller tyst just nu :crazy:
Och så värmen på det jag skulle gärna ta lite svalare väder faktiskt :meh:

Jag vet! :) Har i Oregon ar allt sadant lite lagom menlost. Vi har nastan inga insekter eller annat otyg som staller till det har. Nar hunden hade irriterade slemhinnor gick jag till en veterinar och ansag att det nog var "mites" (nos kvalster?) ... och blev meddelad att hon under sina 40+ ar som veterinar hade hort talas om det, men aldrig sett det.
Det djur som forosakar mest skador pa manniskor har i Nord Vastra USA ar ... kronhjort (elk som betyder kronhjort, moose ar alg) De ar riktigt griniga och har inte mycket till overs for manniskor. Och de finns precis overallt.:cautious:

Jag som bott i tropiska och sub-tropiska klimat i manga ar har vant mig vid allt fran giftiga ormar, spindlar, och scorpioner till Aligatorer och annat otyg har fortfarande lite svart att bara vandra ivag ut i skogen ibland:p
 
Jag vet! :) Har i Oregon ar allt sadant lite lagom menlost. Vi har nastan inga insekter eller annat otyg som staller till det har. Nar hunden hade irriterade slemhinnor gick jag till en veterinar och ansag att det nog var "mites" (nos kvalster?) ... och blev meddelad att hon under sina 40+ ar som veterinar hade hort talas om det, men aldrig sett det.
Det djur som forosakar mest skador pa manniskor har i Nord Vastra USA ar ... kronhjort (elk som betyder kronhjort, moose ar alg) De ar riktigt griniga och har inte mycket till overs for manniskor. Och de finns precis overallt.:cautious:

Jag som bott i tropiska och sub-tropiska klimat i manga ar har vant mig vid allt fran giftiga ormar, spindlar, och scorpioner till Aligatorer och annat otyg har fortfarande lite svart att bara vandra ivag ut i skogen ibland:p

Vandrar ogärna ut i Florida heller ;), giftormar, spindlar, alligatorer och både björn o puma finns i grannskapet. Och dessa satans mosquitos :banghead: om dom åtminstone vore stora men näädå.
 
Vandrar ogärna ut i Florida heller ;), giftormar, spindlar, alligatorer och både björn o puma finns i grannskapet. Och dessa satans mosquitos :banghead: om dom åtminstone vore stora men näädå.

Fast vi har storre problem med Puma har ... Det var nyligen en som dodade en person. Formodligen for att den kom for nara ett bo, men det ar ju svart att veta nar de ar tysta som stumma spoken aven nar de ror sig over stock och sten.:meh: Fast det dor en hel massa manniskor vartenda ar for att de gar for nara en hjord Elks, sa Elk ar det djur som ger storst skada till manniskor i USA:cautious:
 
Biet betalar ett högt pris när det sticks: det dör eftersom giftblåsan dras ur kroppen och pumpar gift. (Därför skall man alltid skrapa bort hullingen).
 
Jag satt på gräsmattan i dag och noterade hur det kröp omkring getingar överallt. Började varna ”gå inte utan skor det är getingar i gräset!” och föregick sedan med gott exempel genom att själv kliva barfota på en getingfan. :meh:

Helvete vad ont det gjorde. Jag var beredd att hugga av foten där ett tag, men tack och lov gick det över ganska fort. Peppar peppar ...
 
Tips om man får getingstick: Håll en sockerbit emot platsen för sticket. Sockret kan suga ut en del gift så det blir betydligt mildare efteråt. Funkade för mig i alla fall den gång jag klämde en geting mellan knäna, sockerbitarna blev gula och kvar blev bara två röda prickar, ingen svullnad och ingen smärta. :up:
 
Tips om man får getingstick: Håll en sockerbit emot platsen för sticket. Sockret kan suga ut en del gift så det blir betydligt mildare efteråt. Funkade för mig i alla fall den gång jag klämde en geting mellan knäna, sockerbitarna blev gula och kvar blev bara två röda prickar, ingen svullnad och ingen smärta. :up:

Jag gjorde faktiskt det på inrådan av mina goda moder i dag. Sedan smörjde jag in en Ipren och slutligen kallt vatten. Inte vet jag vad som eventuellt hjälpte men jag känner som sagt ingenting nu. :) Det syns ingenting heller.
 
Vid bi-/getingstick: Avlägsna gadden. Vid lokalreaktion > 10 cm: Antihistamin per oralt. Överväg T Betapred i stötdos vid svår lokalreaktion. Vid kraftig reaktion se rubrik Anafylaktisk reaktion.
Alla med allmänpåverkan, tidigare kraftig reaktion och de som fått stick i munhåla eller öga ska söka akut!
Vid myggbett ges antihistamin per oralt. Fungerar även bra som förebyggande mot besvär. Hydrokortison lokalt.
Egenvård: Fungerande lokalbehandling är applicering av ASA: Huden fuktas och gnids in med en tablett acetylsalicylsyra på stickstället alternativt löses 1 tabl i cirka 30 ml vatten och det bitna området baddas med bomullstuss. Alternativt apotekets receptfria After-bite.
Aktuella Mediciner
Acetylsalicylsyra: T Magnecyl.
Adrenalin: Inj Anapen/ Inj EpiPen. Inj Jext.
Steroider: T Betapred.
Antihistamin
Desloratadin: Mixt/T Aerius. T Desloratadin.
Klemastin: Inj/Mixt/T Tavegyl.
Loratadin: Sirap/T Clarityn. T Loratadin. Från 30 kg.
Giftinformationscentralen
Akut: tel 112
För vården: 08-736 03 84 eller 08-517 747 42
I mindre brådskande fall: 08-33 12 31
Administrativa ärenden: 08-610 05 00
www.giftinformation.se
 
Vid myggbett och andra kliande insektsbett kan klådan minska/försvinna. Ta varm sked eller en bomullstuss doppad i hett vatten, det ska vara varmt men du ska inte bränna dig. Värmen ska inaktivera kliande ämnen och proteiner som insekten har sprutat in i såret.
 
getingstick var det ja! Arbetade som skadedjurstekniker och blev attackerad av en arg geting.
996803_394866240634761_1209005289_n.jpg
Det är ett par år sen, men satan vad ont jag hade! Fick åka till vårdcentralen och få medicin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp