Djurkommunikation

Plantan

Trådstartare
"Hästpratare"
Har du haft nån som kommunicerat/pratat med din häst?

Hur tyckte du att det var? Kunde du få reda på nånting du inte visste om den sen tidigare? Fick du nåt bevis på att personen verkligen pratade med just din häst? Nåt om hästen som inte går att ta reda på från Facebook eller liknande. Eller var det bara allmänna saker som kunde stämma in på massor av hästar?
Söker nån som är riktigt, riktigt bra!

Berätta om dina erfarenheter!

Kan du rekommendera den du anlitade? Svara gärna i privat meddelande till mig om du inte vill lägga ut ditt eller djurkommunikatörens nick, eller namn.
 
Ja, en hästbekant till mig är hästkommunikatör och hon var ute hos oss några gånger i år.
Jag har alltid varit skeptisk till sånt och inte alls trott på det. Men kände förra vintern att jag behövde utforska det av olika orsaker.
Det gav mig väldigt mycket och min och hästens relation fördjupades. Nu när han är avlivad sedan drygt två månader tillbaka är jag glad att jag gav det en chans och fick det året med den nya kontakten med hästen.

När jag skaffar en ny häst framöver så kommer jag ta hjälp av min bekant redan från början.
Jag är dock fortfarande skeptisk till att folk kan prata med hästar, men ja.. Det gav mig mycket känslomässigt ändå.
 
Djurpratare är 100% bluff, men tycker man att man får ut något positivt av det så kan man ju testa ändå. Bara för att det är en placeboeffekt betyder det inte att det är dåligt. Många är ju hjälpta av sin tro på gud även om det också är placebo.

Ett stenkast från där jag har min häst uppstallad finns det en som har egen verksamhet med sånt, kan skicka PM.
 
Djurpratare är 100% bluff, men tycker man att man får ut något positivt av det så kan man ju testa ändå. Bara för att det är en placeboeffekt betyder det inte att det är dåligt. Många är ju hjälpta av sin tro på gud även om det också är placebo.

Ett stenkast från där jag har min häst uppstallad finns det en som har egen verksamhet med sånt, kan skicka PM.
Hur vet du att det är 100% bluff?
 
Ett par hästar har kommunicerat med mig men jag kunde inte styra det själv alls.
En gång när jag stod och kollade på ett sto fick jag en bild i huvet på ett brunt föl med stjärn.
Då tittade stoet på mig lite förvånat och sa: ”vet du?!”
Tänkte ungefär vadå vet jag?
Sen tänkte jag inte mer på det. Tiden gick och stoets ägare tyckte hon blev tjock … och jovisst var hon dräktig. Ingen visste om det innan.
Sen slutade jag vara i stallet men cyklade förbi där ibland och när fölet var fött var jag dit och det var brunt med en stjärn.
 
Djurpratare är 100% bluff, men tycker man att man får ut något positivt av det så kan man ju testa ändå. Bara för att det är en placeboeffekt betyder det inte att det är dåligt. Många är ju hjälpta av sin tro på gud även om det också är placebo.

Ett stenkast från där jag har min häst uppstallad finns det en som har egen verksamhet med sånt, kan skicka PM.
Copernicus och Galilei blev inte heller trodda.
Men nu är vetenskapen mer utvecklad så nu vet vi bättre.
Om några hundra år kommer telepati och djurkommunikation vara normalt.
Tror jag då.
 
Copernicus och Galilei blev inte heller trodda.
Men nu är vetenskapen mer utvecklad så nu vet vi bättre.
Om några hundra år kommer telepati och djurkommunikation vara normalt.
Tror jag då.
Tack! Jag tror precis som du, att allt kommer tillbaka. Jag tror att vi för några hundra år sen var mycket bättre på telepati, då vi inte hade det stressiga liv som gjort att vi inte lägre har varken tid, eller tro på att känna in saker. Man kunde känna på sig om någon vän eller familjemedlem var i fara eller råkat ut för nånting. Man kunde förstå att hästen ville ha vatten, fastän baljan blivit påfylld. Men det kanske gått hål i den så vattnet runnit ut, eller en liten fågel drunknat där. Jag har själv känt av såna saker. Önskar att jag utvecklat den sidan. Och jag tror att vissa, som inte bluffar, kan se och förstå mycket vad djuren vill förmedla!
 
Djurpratare är 100% bluff, men tycker man att man får ut något positivt av det så kan man ju testa ändå. Bara för att det är en placeboeffekt betyder det inte att det är dåligt. Många är ju hjälpta av sin tro på gud även om det också är placebo.

Ett stenkast från där jag har min häst uppstallad finns det en som har egen verksamhet med sånt, kan skicka PM.
I sig är det ju ofarligt men jag ser risker ändå. Det är ju inte helt ovanligt att folk söker hjälp av djurkommunikatörer och dyl istället för att tex ringa veterinär - och då blir det ju lätt ett djurskyddsproblem. Bland bukefolket är det nog lugnt, men man ser det ibland på andra forum/fb grupper.
 
Jaha. Det var inte nåt svar på min fråga. Men tack ändå.
Nej, men det var ett svar på @Rosett påstående - vilket var det jag svarade på. Det är ju ett öppet forum som du vet.
Vill du kasta pengarna i sjön så gör det - men det finns inte en enda djurkommunikatör som har kunnat bevisa sina "förmågor" på ett sätt som går att bevisa vetenskapligt. Det finns säkert några som är otroligt duktiga på att läsa djur (se saker som stressar/om de har ont etc) men de flesta är rena charlataner.
 
I sann vetenskaplig anda håller jag ett öppet sinne gällande om det finns kommunikationsmöjligheter utöver visuellt eller ljudburet språk. Vi kan inte säga att det 100% inte finns, det om något vore ovetenskapligt. Vi kan säga att vi inte vet, däremot.

Jag vann en tävling en gång och fick en session med en av de mest kända hästpratarna/hästhäxorna. Det inspelade samtalet jag fick var mycket värt, rent emotionellt. Jag upplevde henne också som mycket proffsig. Det var dock inget jag inte redan kände till själv om min häst, men jag "känner på mig" och "känner in" hästar jag med. Mina personliga erfarenheter är att ibland känner man liksom bara på sig - och då brukar jag ringa ut ex veterinär och berätta om min föraning och så får proffset bekräfta eller dementera. Men det brukar oftast vara rätt anat, vilket är fascinerande.

Så länge som man bara använder hästpratare som "grädde på moset" så ser jag inget problem med det. Men man ska inte ta foderråd från en hästpratare, eller skippa hovslagaren för att ha råd med det, etc.

Något som däremot upprör mig är homeopati, haha. Där kan vi prata pseudovetenskap. Att snacka med djur är snarare inom fältet "religion" än så länge, och man får tro på vad man vill tycker jag.
 
Varsågod - det var så lite så! :D Sanningen är väl den att jag får svårt att låta bli att skriva när det gäller just detta eftersom allt bluffmakeri gör mig rejält upprörd.
Men tänk om det inte är bluff då, bara att du inte tror på att det kan funka?? För de flesta av oss är ju tveksamma till nånting här i livet, ofta för att man inte begriper bättre, eller för att det är BS. Men man kan ju ha fel ibland. (Även om det kanske känns väldigt osannolikt? 😉 )
 
I sig är det ju ofarligt men jag ser risker ändå. Det är ju inte helt ovanligt att folk söker hjälp av djurkommunikatörer och dyl istället för att tex ringa veterinär - och då blir det ju lätt ett djurskyddsproblem. Bland bukefolket är det nog lugnt, men man ser det ibland på andra forum/fb grupper.
Det däremot, är verkligen skrämmande! Där får man hoppas att djurprataren är så pass proffsig, att den inte utger sig för att kunna ersätta en veterinärs kunskaper vid en kontroll av djuret!
 
Jag har testat en gång för länge sedan, gav ingenting alls utan det jag fick berättat var sånt jag redan kände till och troligen den som "pratade" med min häst vem det nu var. Hade även en tjej i ett stall jag stod i som påstod att hon kunde kommunicera och påstod att en häst som var där på tillridning inte ville. Det visste vi redan som hanterade den att den inte ville.
 
@Mia_R
Ja, det finns ju mer eller mindre begåvade och förnuftiga människor inom alla områden... vissa kanske bara skulle sluta gissa, och sluta tramsa. Men jag är övertygad om att några här i världen begriper sig bättre på djur och deras tankar, än vad vi vanliga dödliga ofta gör. Och det är en av dem jag önskar få kontakt med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 399
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp