Djurkommunikation

Nej, tror du jag är dum i huvudet? Jag är inte TS så jag kan inte svara för henne, men en del djurpratare påstår sig ju kunna kommunicera på distans.
Ja, men vi försöker ju förklara att det är inte så man kommunicerar. Det går inte att bestämma vilken information djuret tänker/vill dela med sig av.

Det kan visserligen vara så att djuret visar en öppen bildörr, blå hink, en grön stege ett blommigt parasoll och en gul husfasad... Men var DET huset sen ligger, det är en helt annan historia.
 
Ja, men vi försöker ju förklara att det är inte så man kommunicerar. Det går inte att bestämma vilken information djuret tänker/vill dela med sig av.

Det kan visserligen vara så att djuret visar en öppen bildörr, blå hink, en grön stege ett blommigt parasoll och en gul husfasad... Men var DET huset sen ligger, det är en helt annan historia.
Nej, jag tänkte mer att det var för att få veta om den mådde bra, inte att någon tror att den skulle skicka GPS-koordinater. 🙄
 
Mmm, men med skillnaden att då, för de som tror på det/enligt den teorin, att vi inte är isolerade enheter som alltid enbart har de intrycken i och från "vår egen enhet".

Utan att du kanske plötsligt känner att något är fel, det gör ont i magen... Och sen får du reda på att din syster just blev sparkad i magen av en häst.

Eller att du plötsligt vaknar upp och känner att något är på tok. Kollar telefonen, som var på ljudlös och utan vibration - och visar sig att alla hästarna har rymt, och stallkompisen har försökt nå dig.

"Telepati" är enligt mig ett påhittat fenomen som hittats på just för att kunna diskreditera andra typer av kommunikation än det talade och skrivna ordet. Lite som att säga "det finns inget annat liv än det på jorden för det är bara här det finns förutsättningar för kolbaserat liv" - fast det kanske visst finns liv på fler ställen, men baserat på helt andra förutsättningar och så olikt oss att vi inte ens skulle känna igen det om vi såg det.
Dom sa på radion (har absolut ingen bra källa, så man får väl ta det med en stor nypa salt :angel:) att genomsnittspersonen har bara några få helt smärtfria dagar per år. Om det är sant bör det ju rent statistisk hända lite då och då att man har ont i ett område där någon man känner gör illa sig.

Samma sak med telefonen; åtminstone jag får rätt ofta en känsla av att jag borde kolla den (ffa i perioder då jag haft anledning att vara nojig över hästen). De allra flesta gånger har det INTE hänt nåt, och jag stoppar tillbaka telefonen och glömmer bort att jag kollat den, typ.
 
Dom sa på radion (har absolut ingen bra källa, så man får väl ta det med en stor nypa salt :angel:) att genomsnittspersonen har bara några få helt smärtfria dagar per år. Om det är sant bör det ju rent statistisk hända lite då och då att man har ont i ett område där någon man känner gör illa sig.

Samma sak med telefonen; åtminstone jag får rätt ofta en känsla av att jag borde kolla den (ffa i perioder då jag haft anledning att vara nojig över hästen). De allra flesta gånger har det INTE hänt nåt, och jag stoppar tillbaka telefonen och glömmer bort att jag kollat den, typ.
Precis. Det en minns är när det stämmer.
Min mormor säger ofta när jag ringer: Åh, jag som tänkte på dig i morse!
Det gjorde hon säkert, men jag tror också att hon tänker på mig andra mornar när jag Inte ringer.
 
Likadant när mor min ringde fär att meddela att morbror hade dött. Delvis var det en sådan otroligt märklig tid för henne att ringa, sedan behövs det ju bara ungefär ett andetag in i samtalet för att en ska veta att det är något som hänt. Nu gissade jag inte på min fullt friska morbror, men att någon dött "visste" jag omedebums. Mikroavläsningar, inte telepati.
 
Nej, jag fick bara en plötslig bild i huvet. Eftersom stoet sen sa ”vet du?!” och tittade liksom förvånat på mig (såhär ungefär: O_o ) så var det nog inte hon som skickade bilden på fölet.

Mmm, men med skillnaden att då, för de som tror på det/enligt den teorin, att vi inte är isolerade enheter som alltid enbart har de intrycken i och från "vår egen enhet".

Utan att du kanske plötsligt känner att något är fel, det gör ont i magen... Och sen får du reda på att din syster just blev sparkad i magen av en häst.

Eller att du plötsligt vaknar upp och känner att något är på tok. Kollar telefonen, som var på ljudlös och utan vibration - och visar sig att alla hästarna har rymt, och stallkompisen har försökt nå dig.

"Telepati" är enligt mig ett påhittat fenomen som hittats på just för att kunna diskreditera andra typer av kommunikation än det talade och skrivna ordet. Lite som att säga "det finns inget annat liv än det på jorden för det är bara här det finns förutsättningar för kolbaserat liv" - fast det kanske visst finns liv på fler ställen, men baserat på helt andra förutsättningar och så olikt oss att vi inte ens skulle känna igen det om vi såg det.
Fast sånt är ju jättevanligt, men du reagerar de gångerna då det faktiskt stämmer. Vad du inte reagerar på är alla andra gånger du har ont i magen, då du kollar en telefon som inte ringt osv.

Inom psykologin har man skrivit och forskat en del i dessa "sammanträffanden", väldigt intressant faktiskt!

"A certain man once lost a diamond cuff-link in the wide blue sea, and twenty years later, on the exact day, a Friday apparently, he was eating a large fish—but there was no diamond inside. That’s what I like about coincidence.” ―Vladimir Nabokov, Laughter in the Dark
 
Jag ser inte riktigt behovet av dessa djurpratare. Vill jag veta om ett sto är dräktigt eller om hästen är skadad kontaktar jag veterinär. Att utrustningen är hel och passar kollar jag själv. Hur utrustningen ser ut och vilket godis hästen gillar vet jag redan. I övrigt hur hästen trivs med livet vet jag också redan - vi umgås ju varje dag.

Så vad är det för förväntningar som gör att folk vänder sig till dem?

Ser du meningen med stjärntecken, horoskop, vanliga medium och liknande. Om du ser det som förströelse och inte lyfter ögonbrynen för att människor ser det som tröst och förströelse och är källkritiska och tar det för det är...

Försök då att acceptera och respektera andras glädje, trygghet och åsikt för en stunds sällskap och nöje.
 
Ser du meningen med stjärntecken, horoskop, vanliga medium och liknande. Om du ser det som förströelse och inte lyfter ögonbrynen för att människor ser det som tröst och förströelse och är källkritiska och tar det för det är...

Försök då att acceptera och respektera andras glädje, trygghet och åsikt för en stunds sällskap och nöje.
Mitt horoskop utger sig inte för att vara min hästs språkrör.
 
Det jag tycker man kan avkräva den som
påstår sig ha en förmåga utöver det vanliga och som tar betalt för en tjänst kopplad till denna förmåga är att hen har en uttalad förlaringsmodell. Då kan man förhålla sig till den. Jag läste t ex en sådan från en person som kommunicerade m djur på distans. Förlaring: ’Vi har alla skyddsänglar. Min skyddsängel hittar djurets skyddsängel. Kommunicerar m denne och för tillbaka budskapet till mig. Jag tar emot det och berättar f djurägaren. Fullt logiskt - under förutsättning att man delar tron på skyddsänglar …
 
Så länge det inte sker istället för vet och ägaren mår bra av det så varför inte om det är vitt. Blir ju winwin med en ägare som känner sig närmare sin häst och välförtjänta skattepengar rullar in.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 399
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp